Service Nikon service punt

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » do dec 28 2006 9:30 pm

yoyo schreef:Gdepater,

Respect.
Mooie lens trio heb je. 17-35 f/2.8D, 28-70 f/2.8D, 80-200 f/2.8D ED-IF AFS.

Een keuze digitaal of analoog is persoonlijk. Wat wil je met het eindresultaat en hoe wil je dat bereiken...

Ik heb nog een analoog toestel liggen en rolletjes film. Ik gebruik ze alleen niet meer. Mijn einddoel is net als veel anderen hier niet afdrukken met een afmeting van 50x75cm. Ik heb er thuis geen plaats voor en ik kan het niet betalen. Voor tien van die platen koop je een tweedehands D2H. Een scan op 1600dpi met FARE kost me 6 minuten en het resultaat is een megagroot bestand van tientallen megabytes. Als ik dan de kwaliteit vergelijk met de paar megabytes die mijn D2H reproduceren in RAW dan kies ik voor de bestanden uit mijn D2H. Veel makkelijker te bewerken. Ik heb bovendien geen ruimte voor een analoge doka. Ieder zijn doel, ieder zijn weg.

Mijn publicaties zijn niet groter dan 0,3 MegaPixel...
Ik respecteer je keuze.

PS,
Het kan wel :
http://www.grafphoto.com/articles/printdogma.html


Hallo Yoyo,

De negatieven of dia’s worden tegenwoordig digitaal gescand met een resolutie van 4800x9600 dpi en een kleurdiepte van 48 bit. Dit levert gigantisch grote bestanden op. Hierna wordt het op een groot formaat fotoprinter afgedrukt.
Thuis hang ik ze op in wissel ramen.
Via interpolatie is het inderdaad mogelijk een digitaal lage resolutie behoorlijk te verhogen. Maar zoals het voorbeeld laat zien wordt het er niet scherper op. Maar van een wat grotere afstand zal dat niet opvallen. Het is zeker een interessante oplossing. Een hogere kleurdiepte wordt daar dan nog niet mee verkregen, maar veel foto’s worden daar niet minder van.
Met de drie lenzen met m‘n Nikon F6 met MB-40 ben ik heel erg blij, alleen het gewicht.....
Gelukkig weet ik vaak wel wat ik ga fotograferen, en gaan ze niet alle drie mee.

Gerrit
GdP



Onderwerp:

analoog

Berichtdoor Edwin » do dec 28 2006 11:14 pm

Ja,analoog heeft nog een voorsprong op dit gebied.
Wel gaat hier wel 100 jaar aan [door]ontwikkeling vooraf.
Binnen niet al te lange tijd zal digitaal op alle fronten analoog voorbij gaan.
En inderdaad : weinig mensen zullen zo groot [laten] afdrukken.
Maar is het niet een beetje nostalgie dat analoog?
boekie
Edwin

Forumlid
Berichten: 497



Onderwerp:

Re: analoog

Berichtdoor GdP » vr dec 29 2006 12:46 am

Edwin schreef:Ja,analoog heeft nog een voorsprong op dit gebied.
Wel gaat hier wel 100 jaar aan [door]ontwikkeling vooraf.
Binnen niet al te lange tijd zal digitaal op alle fronten analoog voorbij gaan.
En inderdaad : weinig mensen zullen zo groot [laten] afdrukken.
Maar is het niet een beetje nostalgie dat analoog?



Hallo Edwin,

Het is in de eerste plaats een kwestie van geld. Wil ik op een vergelijkbaar niveau komen en ook het voordeel daarvan hebben dan moet er flink wat geld bij.
Toen ik mijn Nikon F6 kocht was digitaal een Nikon D100 of een Nikon D1x een optie.
Ik verdien mijn geld met het verkopen van computers. En je weet zelf ook hoe snel computers verouderen. Een zelfde effect zien we ook bij digitale camera’s. Op dit moment zou ik echt niet blij geweest zijn met een Nikon D1x. Elke 3 jaar een nieuwe camera kopen trekt mij niet aan.
Ik heb ruim 30 jaar gefotografeerd met een Nikomat EL en een Nikon F2 met MF lenzen. Voor het maken van reportages is dit een ongelukkige combinatie. Camera´s met AF mogelijkheden zijn dan zeer in het voordeel. En dat werd de Nikon F80 met zijn kit lenzen. Die kit lenzen waren een regelrechte ramp. ( 28-80 G en 70-300 G) Nergens scherp en te weinig lichtsterk. En hadden duidelijk last van zijwind. Dat werden dus anderen lenzen.
De Nikon F80 is een camera met goede technische voorzieningen maar erg licht. En als je hier een Nikkor 80-200 f/2.8 IF AFS op zet ben je bang de lens los te laten. Voor je het weet heb je alleen de camera in je hand en ligt de lens op de grond. De lens weegt nl. bijna 2 kilo en de camera 500 gram. Toen hij op de markt kwam werd dat dus de Nikon F6.
Wil ik digitaal dan zou een Nikon D200 of een Nikon D2x een optie zijn. Maar ik zit dan gelijk met het probleem dat ik dan nog geen ultra groothoek heb. Er zal dan dus nog een lens aangeschaft moeten worden.
Bovendien wil ik het voordeel hebben van digitaal dan moet ik een Notebook aanschaffen. Dan kan ik tenminste onderweg en op vakantie de resultaten bekijken. Tevens moet ik gaan zorgen voor een digitaal archief.
Als laatste heb ik het boek doorgenomen van Michael Freeman over Digitale fotografie ‘de spiegelreflexcamera’. En daar word je helemaal niet goed van. Voor mij stond toen vast ‘dat blijft voorlopig analoog’. En beperk ik mij tot het scannen van mijn dia’s en negatieven. Wat overigens betere resultaten oplevert dan welke digitale camera ook. Printen kan ik zelf tot A3+ formaat en via de club in grotere formaten.. Dus voor mij voorlopig geen digitaal!
Met vr. gr.
Gerrit
GdP



Onderwerp:

Re: analoog

Berichtdoor yoyo » vr dec 29 2006 1:16 am

Gerrit,

Ooit uitgerekend hoeveel je aan filmrollen wegschiet? 36 opnames is zo 10 euro incl. ontwikkelen. 5000 opnames staat gelijk aan een nieuwe D200. Als ik een dag mijn P&S-camera bij me heb schiet ik 200 platen (met de D2H vele malen meer), dat is een D200 elke 26 dagen...

Een ultra-groothoek... Okay, daar heb je een punt zolang Nikon geen FullFrame camera heeft, maar die komt uiteindelijk een keer. Neem nu tijdelijk een Tokina 12-24/4 voor 400euro.

Waarom heb je een notebook nodig op vakantie? Koop voor 150 euro een imagetank en bekijk thuis je foto's. Dat doe je met film toch ook? Een eerste grove wisactie doe je via het LCD scherm op de camera.

Het beste archief is je DELETE key.

Tip:
Koop een D80 (of D200) als tweede (voor jou 7de?) body en ga daar wat mee experimenteren. Groothoek blijf je doen met je F6. Bevalt het niet dan verkoop je toch gewoon de boot? uhhh... die D80/D200.
:)

PS
Ik weet dat veel mensen wat moeite hebben met al die menu's in die DSLR's. Maar als je computers verkoopt dan moet dat geen probleem zijn lijkt me.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » vr dec 29 2006 1:35 am

Gerrit,

Over de heiligheid van film ben ik het inmiddels niet meer eens. Je verliest gewoon teveel bij het scannen.

Bjørn Rørslett ook niet :

In my opinion, Nikon D2X heralds the end of 35 mm film for virtually all shooting assignments for a Nikon user. You get an image quality unsurpassed by today's or even tomorrow's film-based technology for the venerable 24 x 36 mm format.


http://www.naturfotograf.com/D2X_revlast.html#top_page

En jouw lenzen zijn goed genoeg...

PS
Je kunt ook met een P&S beginnen. Heb ik ook gedaan. Een LUMIX DMX-FX7. Ik zou nu graag en LUMIX DMC-LX2 hebben. Als vakantiecamera een droom. Helaas geen NIKON reclame hier. In dit segment heeft NIKON nog veel te leren.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » vr dec 29 2006 9:25 am

Goh, dacht ik hier toch een topic over Nikon Service Nederland te gaan lezen... :roll: Of waren jullie inmiddels tot de conclusie gekomen dat het woord "Service" niet van toepassing is en maar over andere dingen gaan praten? :D
Rogier



Onderwerp:

Berichtdoor wil » vr dec 29 2006 9:43 am

ik heb niets te klagen over Nikon Service Point Beverwijk. 18-200 grote reparatie binnen 3 weken klaar toen ze net geopend waren. Batterypack D200 afgebroken klem die accu op zijn plek houdt, reparatie in 20 minuten. Ik kon erop wachten.
Zo nu zijn we weer on-topic :D
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » vr dec 29 2006 10:03 am

Goed om te horen dat jouw ervaringen wel positief zijn, die van mij zijn helaas een stuk minder.
Rogier



Onderwerp:

Service Punt Beverwijk

Berichtdoor George Fennes » vr dec 29 2006 10:06 am

Wil,

Toch prettig om ook wat positieve commentaren te horen.
Ik werk daar niet en heb er ook geen aandelen als je dat zou denken, maar ik ken een van de directeuren persoonlijk en ik weet dat het een integere vent is die alles doet wat hij kan om je klachten op een goede manier te verhelpen.
En de andere medewerkers zullen er ook wel zo tegenover staan, daar ben ik van overtuigt.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Beverwijk

Berichtdoor George Fennes » vr dec 29 2006 10:09 am

Rogier,
Wat zijn jouw ervaringen dan?
Heb je zelf rechtstreeks kontakt gehad met Beverwijk of via de fotoboer op de hoek?

Ben benieuwd.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » vr dec 29 2006 10:30 am

Ik heb mijn 80-200 2.8 naar Beverwijk gebracht om een prijsopgave te krijgen voor het repareren van het AF-mechanisme. Het objectief is in niet zo'n beste toestand meer en ik wou weten of het nog de moeite was om het te laten repareren of dat ik beter naar iets anders op zoek kon gaan.

De jongen aan de balie vertelde me dat de 80-200 voorrang kreeg omdat het een proffesioneel objectief is, ik zou met twee á drie weken iets te horen krijgen. Thuisgekomen zag ik dat de lens verkeerd in het systeem was ingevoerd, als een 4.5-5.6. Ik heb dat telefonisch doorgegeven.

Toen ik na drie weken nog niets gehoord had heb ik zelf gebeld voor de status. De dame die ik aan de telefoon kreeg vertelde me dat het erg druk was en het minstens vijf tot zes weken kon gaan duren. Ik heb toen ook meteen het type laten veranderen in het systeem. Na zes weken heb ik nog maar eens zelf gebeld, toen kreeg ik te horen dat er nog niets bekend was en kon men geen indicatie van de duur geven. De week daarop heb ik weer gebeld en kreeg ik te horen dat het objectief bij de monteur lag. Er waren nog twee anderen voor mij, maar de volgende week zou ik een prijsopgave krijgen.

De volgende week kreeg ik inderdaad een prijsopgave. Deze betrof echter het vervangen van elk onderdeel waar ook maar een krasje op zat, terwijl ik alleen wilde weten wat het zou kosten om de AF te repareren. Ik heb dus om een nieuwe prijsopgave gevraagd, eentje die overeenkwam met mijn oorspronkelijke vraag.

Twee dagen later ontvang ik exact dezelfde prijsopgave. Ik bel naar Beverwijk om navraag te doen, ik ga er vanuit dat er gewoon iets fout is gegaan. De dame die ik aan de telefoon krijg zegt dat ze het even na gaat vragen en loopt naar de monteur, met de telefoon in haar hand... Ik hoor de monteur op de achtergrond letterlijk zeggen "Die meneer moet niet zo zeuren, ik heb hem vanmorgen een nieuwe prijsopgave gestuurd." Het gebeurd me nooit, maar ik ben toen echt ontzettend kwaad geworden. Ik zat op dat moment al 8 weken te wachten op een prijsopgave en had keer op keer zelf moeten bellen voor een statusupdate, en dan krijg je vervolgens te horen dat je niet moet zeuren!

Uiteindelijk heb ik een nieuwe prijsopgave gehad. Hieruit bleek dat het inderdaad niet interessant is om het objectief te laten repareren. Ik heb absoluut geen moeite met dat antwoord, daar had ik tenslotte om gevraagd. Waar ik heel veel moeite mee heb is de enorme doorlooptijd en de manier waarop ik ben behandeld. Als je jezelf een service organisatie noemt verwacht ik realistische doorlooptijden te horen te krijgen en op de hoogte gehouden te worden als de genoemde doorlooptijd niet gehaald wordt.

Ik heb dit nog niet bij Nikon Service neergelegd als klacht of opmerking, ik ben wel van plan dit te doen als ik het objectief ophaal.
Rogier



Onderwerp:

Beverwijk

Berichtdoor George Fennes » vr dec 29 2006 10:40 am

Rogier, dat is inderdaad vervelend en niet professioneel van de monteur om dat te zeggen.
Ik denk dat er daar wel onder hoogspanning gewerkt wordt, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Leg deze klacht neer bij dhr. van Stijn, dan hoop ik dat als het mogelijk is het een en ander rechtgetrokken kan worden.

Sterkte ermee.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

service

Berichtdoor Edwin » vr dec 29 2006 10:51 am

Heel wat mensen laten zich door hun verkoper van het kastje naar de muur sturen.
Zeker als je in de garantieperiode zit [en zelfs daarna] mag dit gewoonweg niet!
Als consument heb je ook rechten.
Als verkoper ook plichten.
Ook buiten de garantie periode heb je nog recht om binnen een bepaalde tijd je product te laten repareren.
Zeker is dat een product [voor het geld wat er voor betaald is] aan bepaalde verwachtingen moet voldoen.
Maar als particulier val je vaak te licht om er druk achter te zetten.
Zodoende ben je afhankelijk van de goodwill van mensen.
Dit gaat natuurlijk vaak goed maar ook vaak mis.
Met velen sta je sterker en daarom is het belangrijk dat je bv een consumentenorganisatie achter je hebt staan.
Dit is natuurlijk ook niet zaligmakend maar over het algemeen sta je een stuk sterker.Ook service en garantieklachten verzamelen op een forum als dit is heel leerzaam!
boekie
Edwin

Forumlid
Berichten: 497



Onderwerp:

Zwaar geschut

Berichtdoor George Fennes » vr dec 29 2006 10:59 am

Dat is natuurlijk waar Edwin,

Maar ik denk dat het eerst goed is om een goed gesprek te voeren met de desbetreffende partij alvorens je het zware geschut voor de dag gaat halen.

En ik weet van fotoboeren, dat er enkele bij zijn die graag een ander de schuld geven als er iets mis gaat.

Dat ze zelf de defecte camera op de plank laten liggen en als de klant erom vraagt, krijgt de reparatieafdeling de schuld, terwijl de camera pas weken later is opgestuurd.

Dus een verhaal heeft altijd twee kanten.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » vr dec 29 2006 11:11 am

@Edwin: het kan goed zijn om dit soort ervaringen via een forum uit te wisselen. Echter zijn het bijna altijd de negatieve ervaringen die op een forum worden gepost waardoor al heel snel, en soms onterecht, een negatief beeld van een bedrijf ontstaat. Vaak zie je ook dat een klacht wel op een forum wordt gepost, maar niet bij het bedrijf zelf wordt ingediend. Op die manier krijgt het bedrijf ook niet de kans om adequaat op de klacht te reageren.

@George: Heb jij toevallig het e-mail adres van dhr. van Steijn, en zou je me dit via PB toe willen sturen? Dan kan ik het verhaal bij hem neerleggen. Hopelijk heeft hij er iets aan om dingen te verbeteren.
Rogier




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten