Vlekje?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Vlekje?

Berichtdoor Martijn de Vries » za nov 11 2006 1:10 am

Hallo,

Ik heb sinds kort op elke foto een zwart streepje...

ik heb mijn sensor en spiegel al schoon gemaakt, ik zi eook niets meer zitten maar op elke foto staat zoon zwart streepje......

Kan het ook zijn dat er aan de anderekant van de sensor een haartje zit of zo iets? zo dat je er niet bij kan, ik vind het erg vervelend...

Het zit echt in de body want als ik er een ander objectief op draai zit het streepje er nog steeds.

hier een foto van de lucht waar het streepje op te zien is :(

Afbeelding
Martijn de Vries



Onderwerp:

Berichtdoor Jos » za nov 11 2006 6:18 am

Ik denk toch dat er iest op de sensor zit. Hoe heb je deze schoongemaakt? Soms koekt vuil vast op de sensor en dan is nat reinigen de enige oplossing.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Vlekje?

Berichtdoor Cees » za nov 11 2006 9:02 am

Deze zit duidelijk op de sensor. Kun je schoon (laten) maken. Heb afgelopen zomer zelf ook zoiets gehad en toen in Nijmegen schoon laten maken. Nu is de hele sensor weer stofvrij, voor zolang als dat duurt natuurlijk.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Martijn de Vries » za nov 11 2006 10:32 am

Ik heb zoon borsteltje...

Waar kan je je sensor laten reinigen dan? en hoe duur is dat ongeveer?
Martijn de Vries



Onderwerp:

Een vuiltje in je oog sorry sensor

Berichtdoor George Fennes » za nov 11 2006 10:38 am

Hoi Martijn,
Bij Nikon Service Punt in Beverwijk doen ze dat en als je van te voren even belt, kan je er op wachten.
Maar ik denk dat elke zichzelf respecterende fotozaak welke Nikon dealer is je deze mogelijkheid kan bieden.
De prijs zal varieren tussen de 20 en 30 euro.
Ik had mijn camera bij de Camerakoning in Delft gekocht en zij wilden het zelfs gratis voor mij doen.
Maar even rond bellen kan geen kwaad.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Martijn de Vries » za nov 11 2006 12:13 pm

oke, bedankt.

ik denk dat ik dan maar eens langs zoon ftozaak ga want ik kan hem eigenlijk niet lang missen :)
Martijn de Vries



Onderwerp:

Berichtdoor Cees » za nov 11 2006 3:12 pm

Kijk maar even op www.chipclean.nl.
Zelf een goede fotograaf die dit procedee uit de cleanroom van Philips heeft geleerd.

Succes en groet,
Cees
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekje?

Berichtdoor hpu » zo nov 12 2006 11:17 am

Martijn de Vries schreef:Hallo,

Ik heb sinds kort op elke foto een zwart streepje...

ik heb mijn sensor en spiegel al schoon gemaakt, ik zi eook niets meer zitten maar op elke foto staat zoon zwart streepje......

Kan het ook zijn dat er aan de anderekant van de sensor een haartje zit of zo iets? zo dat je er niet bij kan, ik vind het erg vervelend...

Het zit echt in de body want als ik er een ander objectief op draai zit het streepje er nog steeds.

hier een foto van de lucht waar het streepje op te zien is :(

Afbeelding
hpu



Onderwerp:

vlekje

Berichtdoor hpu » zo nov 12 2006 11:26 am

Geachte Forumleden,
Vele malen komt het "probleem" vlekje op se sensor in dit forum aan de orde.
Mijn vraag is "waarom heeft Nikon nog geen stofverwijderingsysteem c.q. sensorcleaning?". Diverse andere fabrikanten van DSLR hebben die reeds geïmplementeerd.
Hans.
hpu



Onderwerp:

Re: vlekje

Berichtdoor SPIKE » zo nov 12 2006 12:01 pm

hpu schreef:Geachte Forumleden,
Vele malen komt het "probleem" vlekje op se sensor in dit forum aan de orde.
Mijn vraag is "waarom heeft Nikon nog geen stofverwijderingsysteem c.q. sensorcleaning?". Diverse andere fabrikanten van DSLR hebben die reeds geïmplementeerd.
Hans.


Ik snap ook niet waarom Nikon achter blijft.
Maar aan de andere kant, zo camera met zo’n ingebouwde sensorcleaner, deze trilt het stof van de sensor (filter) maar het stof blijft in de camera rond dwalen. Dus lijkt het mij niet uitgesloten dat het stofje weer op de sensor terug komt.
M.a.w. is een sensor reiniging bij b.v. Nikon service centre een betere optie.
Heel eerlijk…ik zal zelf niet gaan klooien met al die schoonmaak setjes, probeer het eerst met een blaasbalg (zonder kwastje) lukt het dan nog niet….dan even laten schoonmaken.

Maar het duurt altijd even voordat Nikon ook de optie’s die andere cameramerken hebben, inbouwt. En als Nikon met zo sensor-cleaner gaat komen dat zul je er stil van wordt, dan zit er onder de flitser een afzuigkap, of een schoorsteentje, dat het stof wel afvoert…let maar op mijn woorden.
:)
SPIKE



Onderwerp:

Schoorsteen op de Nikon?

Berichtdoor George Fennes » zo nov 12 2006 12:56 pm

Oké Spike,

Ik zal jouw woorden in mijn geheugen opslaan en als Nikon ooit met die ingebouwde stofzuiger met schoorsteen komt er aan denken.

Maar gebeurt dat dan wel geheel millieuvriendelijk, i.v.m. chemisch afval en zo?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor hanninkj » zo nov 12 2006 7:17 pm

Ik had precies hetzelfde probleem en door een goed antwoord op dit forum heb ik hem simpel zelf kunnen verwijderen zonder geweld o.i.d.
Gebruikersavatar
hanninkj

Forumlid
Berichten: 51


Locatie: Drunen
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma nov 13 2006 8:47 am

Nikon heeft een schitterend anti stof systeem op oa de D80. Dat heet de referentie opname. En daarnaast moet je af en toe je sensor schoonmaken.

Als je een camera op het oog hebt met een ingebouwde schoonmaak miep, bedenk dan wel dat zoiets maar beperkt werkt. Het meeste stof haal je er niet mee af.

Bij de wasmiddelen noemen ze zoiets NIEUW, en iedereen koopt het.

Ik heb m´n Nikon wel eens met de spiegel en sluiter open, omgekeerd op de werkende centrifuge gezet. Maar het helpt geen moer.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor rvdb » ma nov 13 2006 3:22 pm

Hans Braakhuis schreef:Ik heb m´n Nikon wel eens met de spiegel en sluiter open, omgekeerd op de werkende centrifuge gezet. Maar het helpt geen moer.

:lol: :lol: haha :)

Maar ik ben het wel eens.. Het is een marketing gadget dat getril. En mocht het al helpen dan nog alleen bij de grotere stofdeeltjes. Reinigen van de sensor moet je ook bij een Ca/So/Ol
rvdb



Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » zo nov 26 2006 4:53 pm

Ik borduur hier maar even door.
Heb zojuist deze foto gemaakt en zie er 2 vlekken zitten.
Op de lens zit niks en op de sensor zie ik ook niks (sensor 2 maanden terug gereinigd)
Moet ik ondanks dat ik niks zie er toch van uit gaan dat het op de sensor zit?
Afbeelding
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten