AF motor intern, extern?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

AF motor intern, extern?

Berichtdoor marx » ma nov 20 2006 2:30 pm

Ik heb hier en daar wat gelezen over de AF motoren van nikon, in de body, en in de lenzen, of soms ook weer niet.

Zou graag willen weten hoe dit nu zit met de AF motor(en). Welke body heeft er nu wel een AF motor en als de lens er ook een heeft, zit dit elkaar dan niet in de weg, of helpt het elkaar juist?

Zelf heb ik een d70s met 18-70 kitlens.
marx



Onderwerp:

AF motoren

Berichtdoor gijs sandberg » ma nov 20 2006 2:42 pm

Beste Marx

AF motoren zitten elkaar niet in de weg.
Een AF-s lens heeft een eigen motor, maar geen mechanische AF-koppeling met de kamera.

In de begintijd van AF had altijd de kamera de AF motor en de lens niet, de laatste tijd is de trend naar lenzen met AF motor (AF-S) en zelfs bodies zonder AF motor(D40).

Groeten, Gijs Sandberg
redacteur NCN blad.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6846


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor hans1956 » ma nov 20 2006 4:20 pm

Zover ik kan nagaan bij mijn eigen D70s zit er in deze camera geen AF motor.

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3490


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor tsf182 » ma nov 20 2006 4:36 pm

hans1956 schreef:Zover ik kan nagaan bij mijn eigen D70s zit er in deze camera geen AF motor.

Gr. Hans


Hans, zodra je in de bajonetring een "schroevendraaiertje" ziet wanneer de lens eraf is, dan heeft de camera een af-motor. Ongeacht of het een analoge of digitale nikon camera is.

groet,

Theo Scholten
tsf182



Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » ma nov 20 2006 5:28 pm

Alle op het moment verkrijgbare digitale body's hebben een AF motor. De D40 is de enige digitale body zonder AF motor.
De D70s heeft er dus ook één en kan dus AF-D en G lenzen aansturen.
Dit is trouwens allemaal te lezen op pagina 201 van de handleiding. Ook staat daar wat voor AF aandrijving de body heeft.

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor hans1956 » ma nov 20 2006 6:16 pm

tsf182 schreef:
hans1956 schreef:Zover ik kan nagaan bij mijn eigen D70s zit er in deze camera geen AF motor.

Gr. Hans


Hans, zodra je in de bajonetring een "schroevendraaiertje" ziet wanneer de lens eraf is, dan heeft de camera een af-motor. Ongeacht of het een analoge of digitale nikon camera is.

groet,

Theo Scholten


Theo en Irwan, net gekeken zie geen "schroevendraaiertje". Ik weet zeker dat de D70s geen AF motor aan boord heeft. In samenspraak met een AF lens (s- silent) wordt de motor in de lens aangestuurd door de meetresultaten vanuit de camera. Wanneer je een lens gebruikt die geen AF is, zul je in de M-stand van de camera en met behulp van de instelring van de lens het geheel moeten scherpstellen.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3490


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » ma nov 20 2006 6:45 pm

hans1956 schreef:
tsf182 schreef:
hans1956 schreef:Ik weet zeker dat de D70s geen AF motor aan boord heeft. In samenspraak met een AF lens (s- silent) wordt de motor in de lens aangestuurd door de meetresultaten vanuit de camera. Wanneer je een lens gebruikt die geen AF is, zul je in de M-stand van de camera en met behulp van de instelring van de lens het geheel moeten scherpstellen.


Hoe stelt deze lens:

Nikkor AF-D 50mm f/1.4,

Uit je handtekening scherp? Hierin zit geen moter(AF), maar die stelt toch scherp, via gedachten transformatie van de scherpstelchip of zo?

Wat betrefd een niet AF-lens heb gelijk, maar ja dat maakt verder niet uit, want ook op een body waar een af-moter zit, moet je zelf scherp stellen.

PS ik zou mijn D70s maar aan het Nikon museum aanbieden, want je hebt een hele zeldzame.
hjanssen



Onderwerp:

Berichtdoor luc » ma nov 20 2006 6:51 pm

Dan heb je toch een andere D70s dan ik heb want die heeft nog gewoon een AF motor in de body zitten.

Mijn 20 jaar oude 70-210 AF stelt ook gewoon volledig automatisch scherp.

het mooie van Nikon cameras is dat zij dan OOK de modernset AF-S lenzen kunnen bedienen :) ..

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor hans1956 » ma nov 20 2006 7:28 pm

Beste mensen jullie hebben gelijk. Ik heb nog eens goed gekeken en zie een lipje onder in de vatting en ik zie in de 50 mm lens een rond dingetje wat samen gaat met het lipje en zo de scherpstelling regelt. Weer wat geleerd!

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3490


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » di nov 21 2006 9:17 am

Het schroevendraaiertje zakt in de body als je de scherpstelling op manual zet. Daardoor is-ie nauwelijks zichtbaar.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten