Witbalans testje

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Witbalans testje

Berichtdoor a90 » wo dec 20 2006 11:54 pm

Sinds kort heb ik een Expodisc. Dat is zo een ding die de meest optimale witbalans kan bepalen.

Ziet er een beetje uit als een lensdop en werkt het zelfde als een grijskaart of andere witbalans oplossingen zoals de Whibal.

Nu gaat het me er niet om welk merk het is, maar wat het kan doen. Ik heb een testje gedaan met de camera op statief en onze kerststal als onderwerp. Ik heb verschillende foto's gemaakt. Onderstaande zijn er 3 uit de serie.

De eerste is de automatische witbalans die is berekend door de camera zelf. De tweede is door mij op gloeilamp gezet. De derde is vooraf gecalibreerd met de Expodisc.

Nu moet ik toegeven dat de foto van de Expodisc wel ietsje te neutraal is (neutraler dan zoals het eruit zag ten minste) maar wat een verschil met de autostand zeg. :shock:

Ik denk ik gooi het maar eens in de groep, wellicht dat jullie er wat aan hebben. :)

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor joerig1970 » do dec 21 2006 12:03 am

amai wat een verschil

heb je ook eens het verschil gezien tussen zo'n expodisc en grijskaart?

hoe werk je met zo'n expodisc
joerig1970



Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » do dec 21 2006 12:05 am

i.d.d. een heel verschil (mooie diepte in de foto trouwens)
Maar wat is het verschil met RAW en dan de witbalans "automatisch" aanklikken?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » do dec 21 2006 12:20 am

Kijk dan zijn nog eens gouden tips, bedankt A90.

zie ook:http://www.expodisc.com/support/manuals.php
SPIKE



Onderwerp:

Berichtdoor Gino » do dec 21 2006 9:43 am

Hoi a90,

Hoe werkt dat dan precies???
Je schroeft het filter erop en dan???
Maak je dan eerst een foto met de camera gericht op je onderwerp met het filter erop of hoe gaat dat???
Ben erg benieuwd want ik vind het resultaat dus wel erg indrukwekkend.
We horen het wel.

Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Gino » do dec 21 2006 9:55 am

En nog een vraagje.
Ik zag dat er naast "Expodisc" ook nog "Expocap" bestaat.
Is dat hetzelfde principe of zit daar verschil in???

Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » do dec 21 2006 12:54 pm

Interresant ding

ff handleiding gelezen

-schroef hem er op
-camera op pre en richten op doel
-witbalans bepalen
-eraf schroefen
-schieten

En dan hebben ze er 20 verschillende uitvoeringen daar wordt je alleen niet echt wijs van.

groetjes
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » do dec 21 2006 6:27 pm

Nikon Gino schreef:Hoi a90,

Hoe werkt dat dan precies???
Je schroeft het filter erop en dan???
Maak je dan eerst een foto met de camera gericht op je onderwerp met het filter erop of hoe gaat dat???
Ben erg benieuwd want ik vind het resultaat dus wel erg indrukwekkend.
We horen het wel.

Mvg, Gino


Gino,

Bij mijn camera kan ik een 'referentie foto' nemen om op die manier de witbalans in die omgeving goed in te stellen.

Als filtermaat heb ik een 77mm genomen omdat ik daar meerdere objectieven van heb. Verder is het een beetje zoals BUG322 schrijft. De disk ervoor houden, een referentie foto nemen en die instelling gebruiken om foto's mee te maken.

Het heeft het meeste effect als je werkt onder 'moeilijke' licht omstandigheden. Weinig licht, gemengd licht, of licht gecombineerd met flits.

Scheelt achteraf weer een hoop werk aan de NEF's
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Gino » do dec 21 2006 6:42 pm

Hoi,

Bedankt Bug322 en a90.
Ik ga het ook eens proberen.

Alleen jammer dat de Expodisc niet verkrijgbaar is in maat 52mm want dat is de maat van men 50mm lensje.

De expocap is wel verkrijgbaar met een filter in 52mm uitvoering maar ik ben er nog steeds niet achter wat het verschil tussen expodisc en expocap is.

Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » do dec 21 2006 8:20 pm

A90 mooi resultaat, alleen zag ik dat het nogal een prijzig ding is. In 77 mm ik geloof om en nabij de € 100,=. Vind ik een behoorlijke uitgave voor iets wat je als het goed is maar één keer hoeft te gebruiken. Nou ja in ieder geval niet vaak.
Toch?

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » do dec 21 2006 11:37 pm

In CHIP FOTO-VIDEO 05/2006. (let op, nummer 6 verschijnt 27-12-06)
is op pagina 62 /63 een heel artikel besteed over deze voorzetlens.
SPIKE



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » do dec 21 2006 11:59 pm

De expodisc is een difuser die net zo werkt als een kapje over een losse belichtingsmeter c.q. kleurtemperatuurmeter.
Je moet richten naar waar het licht voor je onderwerp vandaan komt. Niet richten naar je onderwerp. Zo meet je het invallende licht en niet het reflecterende licht. Licht dat reflecteerd van bijvoorbeeld een groene wand is groener dan het licht dat op die muur valt. Op deze manier kun je behalve je kleurtemepratuur ook je belichting instellen.

Er zijn inmiddels ook andere gadgets die juiste het licht neutraal reflecteren. die werken dan eigenlijk hetzelfde als een grijskaart.

Ik had de ExpoDisc ook op mijn lijstje staan, maar voorlopig hou ik het even bij mijn grijskaart...
Laatst gewijzigd door yoyo op vr dec 22 2006 12:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor joerig1970 » vr dec 22 2006 12:02 am

yoyo schreef:Je moet richten naar waar het licht voor je onderwerp vandaan komt. Niet richten naar je onderwerp.


Dus bv buiten moet je je camera richten op de zon in de zomer en binnen bv op de tl lamp ofzo

of snap ik het niet helemaal
joerig1970



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » vr dec 22 2006 12:07 am

joerig1970 schreef:
yoyo schreef:Je moet richten naar waar het licht voor je onderwerp vandaan komt. Niet richten naar je onderwerp.


Dus bv buiten moet je je camera richten op de zon in de zomer en binnen bv op de tl lamp ofzo

of snap ik het niet helemaal


In principe wel. Als je het echt goed wil doen loop je naar je onderwerp en richt daar de camera naar de plek van waaraf je gaat fotograferen. Je moet de camera met ExpoDisc richten naar het licht dat de grootste invloed heeft op je onderwerp. Net als een losse belichtingsmeter/kleurtemperatuurmeter. Maar daar komt dus wel wat kunde bij kijken als je werkt met flitsopstellingen en reflectieschermen.
Laatst gewijzigd door yoyo op vr dec 22 2006 12:20 am, 2 keer totaal gewijzigd.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » vr dec 22 2006 12:13 am

Een grijskaart is wat groter en kwetsbaarder. Als een ExpoDisc geen 125 euro koste (77mm) dan had ik er ook al één willen hebben. Hij is toch wat makkelijker mee te nemen en een grijskaart is ook niet gratis...

Je hoeft de disc niet helemaal op je objectief te schroeven, je kunt hem er ook voor houden...
yoyo




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten