Fototas als handbagae

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Fototas als handbagae

Berichtdoor Riemke » zo jun 24 2012 7:19 am

Voor het eerst in 10 jaar problemen gehad op Schiphol w.b. de handbagage. Mijn fototas bleek dus te zwaar en moest derhalve als ruimbagage mee. Dat zag ik niet echt zitten, maar wat moet je op zo'n moment?
Uiteindelijk toch maar de boel in kleding gerold, in mijn koffer gestopt en een bijna lege fotokoffer als handbagage meegenomen.
Volgend jaar dus toch maar een compactcamera mee? Of een 28-300 aanschaffen op de D3?
Jammer, maar ik had echt het minimale aan apparatuur mee. Helaas weegt mijn trolley al bijna 5 kilo.

Hoe pakken jullie dit aan?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fototas als handbagae

Berichtdoor Matthieu » zo jun 24 2012 8:21 am

In april naar Thailand had ik mijn fototas als handbagage mee.
Ruim 9 kilo aan fotospul.
Aangezien we ook een trolly als handbagage hadden die nagemoeg leeg was
kon ik wel aannemelijk maken dat de twee stuks handbagage bij elkaar opgeteld voor
twee mensen accoord was.

Terug uit thailand was iets anders,. 2 koffers wogen samen al 48 kilo (40 maximaal)
en aan handbagage hadden we bijna 18 kilo (ook mijn fototas van 9 kilo moest ook weer terug)
waar dus 2x7=14 kilo het max was....
Toch overal probleemloos ingechecked als je maar vriendelijk blijft....

Overigens is enkele kilos overgewicht voot handbagage vaak ook wel op te brengen.
Verschild per maatschappij maar enkele tientjes totaal is het vaak.....
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Fototas als handbagae

Berichtdoor Kamiel » zo jun 24 2012 8:39 am

Hoi Riemke,

Ontzettend vervelend, zo een voorval. Is alles ongeschonden aangekomen?

Wat was het totale gewicht uiteindelijk? Afmeting en gewicht zijn uiteraard erg belangrijk. Maar het verschilt ook per luchtvaartmaatschappij. Als je veel gaat reizen is een investering in een goede lichte trolley geen overbodige luxe. Ik heb een Kata rugzak. Daar past enorm veel in.

Wat misschien een optie is, maar helaas erg duur, is business class vliegen. Kijk bijvoorbeeld naar de regels bij Lufthansa:

In First and Business Class you may take two pieces of hand luggage and their contents on board with you. Economy Class passengers are only permitted one piece of hand luggage. Please check for possible country-specific variations to this general rule.

A piece of hand luggage may not be larger than 55 cm x 40 cm x 23 cm and may not weigh more than 8 kg. Foldable garment bags are an exception to this; they count as hand luggage up to a size of 57 cm x 54 cm x 15 cm.

Items of hand luggage which exceed these limits will be carried free of charge in the cargo hold within your permitted free baggage allowance, as storage space on board is limited.This is in the interests of your own and other passengers' safety and comfort. Please ensure that you remove any medicines and any valuables such as your laptop, mobile phone, PDA, documents, identity papers, jewellery, etc, from your hand luggage if it has to be carried in the cargo hold.
Gebruikersavatar
Kamiel

Clublid
Berichten: 189


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fototas als handbagae

Berichtdoor gijs sandberg » zo jun 24 2012 9:21 am

Riemke,

Ik kan me herinneren dat het quotum carry-on een tijd geleden de beslissing gaf over de keuze van maarschappij.
Ik heb de gekozen maatschappij vooraf een schriftelijke bevestiging van de toelating (van 10 kg carry on gevraagd en gekregen).

Tip2: onderzoek evt locale en of maatschappij-specifieke regelgeving en print die uit.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6846


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fototas als handbagae

Berichtdoor frankreiz » zo jun 24 2012 9:27 am

Heb tot nu toe weinig problemen gehad met het overgewicht. Truck die ik uithaal is dat ik mijn camera met zwaarste lens gewoon om mijn schouder hang (beetje uit het zicht bij inchecken en 1 of 2 lenzen aan mijn riem in die handige Nikonfoedralen. Bij de scan gewoon de hele handel in de bak en lekker onschuldig kijken :-)
Nikon D4s / D700 + MB-D10 / Nikon1 V1 + 10-30mm / 2x SB800 / SU800 / Nikon 200-500/5.6 E AF-S ED VR / Nikon 70-200/2.8 VR AF-S II / AF-S Nikon 24-70/2.8ED / Manfrotto 055XPROB+488RC2 / Sirui PH-20 Gimbal Head
http://www.frankreiz.nl
https://flic.kr/s/aHskv4XYUV
Gebruikersavatar
frankreiz

Clublid
Berichten: 206


Locatie: Apeldoorn
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fototas als handbagae

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma jun 25 2012 7:50 am

Bij het inchecken heb ik de cameratas niet bij me, maar een klein opvouwbaar nylon tasje waar dan enkele spullen uit m'n fototas inzitten. Inchecken zonder handbagage geeft te veel vragen. Na het inchecken gaat m'n "handbagage" weer in de fototas.

Meer tips: http://home.kpn.nl/braak117/vakantie%20tips.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fototas als handbagae

Berichtdoor Matthieu » ma jun 25 2012 7:57 am

Hans Braakhuis schreef:Bij het inchecken heb ik de cameratas niet bij me, maar een klein opvouwbaar nylon tasje waar dan enkele spullen uit m'n fototas inzitten. Inchecken zonder handbagage geeft te veel vragen. Na het inchecken gaat m'n "handbagage" weer in de fototas.

Meer tips: http://home.kpn.nl/braak117/vakantie%20tips.pdf


Inchecken zonder handbagage te veel vragen ???
Nooit meegemaakt. Dan zeg je gewoon dat je handbagage bij je familie staat
die in het restaurant op je wachten......

Tegenwoordig wordt de handbagage pas echt gecontroleerd bij boarding.
Tenminste....dat is bij intercontinentale vluchten zo....

Het truckje als eerder gemeld dat je de camera gewoon om je nek laat hangen werkt ook goed.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fototas als handbagae

Berichtdoor Wiljo » ma jun 25 2012 10:38 am

Net terug van vakantie uit Griekenland en geen problemen gehad, fototas inclusief laptop en draden, hd woog zo'n 9,5 kilo, Gelukkig past mijn tas precies binnen de luchtvaartnormen en heeft Transavia een ruime max van 10 kilo handbagage. Statief is gedemonteerd meegegaan in de koffer. Geen problemen gehad, wel moest op schiphol de body los door de scanner en in Griekenland moest ik zelfs alle doppen en kappen van mijn objectieven halen nadat ze door de scanner waren geweest. Maar geen problemen rondom gewicht :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wiljo

Forumlid
Berichten: 936


Locatie: APELDOORN
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fototas als handbagae

Berichtdoor JacTrum » wo jul 11 2012 9:38 pm

De ene maatschappij is schappelijker dan de andere. Vlieg je met Ryanair of soortgelijke maatschappijen dan heb je meer last dan bij de KLM. Ik heb mijn fotospullen altijd in een rugzak zitten (globaal 9 kg) en daarmee nog nooit last gehad.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Gebruikersavatar
JacTrum

Clublid
Berichten: 4374


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fototas als handbagae

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » wo jul 11 2012 10:39 pm

Ik heb zelf een rondje gemaakt voor een trip die ik aan het plannen ben naar de Alpen. De officiele uitkomst van deze vraag bij 3 maatschappijen voor een fototas die 9,7 kilo weegt maar verder aan alle eisen voldoet:
  • Swiss: dit is te zwaar, gaat niet gebeuren tenzij u een extra stoel of business class koopt.
  • KLM: dit kan probleemloos op de normale vluchten, maar met KLM CityHopper kan het zijn dat men het toegestane formaat koffer toch weigert om praktische redenen. Het is aan jezelf om dit met het cabinepersoneel te onderhandelen als dit gebeurt
  • Austrian Airlines: We regelen dit wel even formeel via een aantekening bij de boeking
Dus raad eens met wie ik ga vliegen...

Jaap
Jaap_van_Ekris



Onderwerp:

Re: Fototas als handbagae

Berichtdoor gvdnberg » wo jul 11 2012 11:27 pm

Transmaffia!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3154


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fototas als handbagae

Berichtdoor JvdKooij » do jul 12 2012 8:44 am

Volgens mij is dit erg afhankelijk van welke luchtvaartmaatschappijj je gebruikt.
De prijsvechters letten er enorm op, de grotere en bekende (meestal vlieg ik met lufthansa) werpen hoogstens een vage blik op je handbagage. Zolang het niet te groot is, geen probleem (tot nu toe in ieder geval)

In de koffer in het ruim doen zou een no-go zijn voor mij.
Heb op Dusseldorf wel eens staan kijken hoe ze koffers uitladen :oohh:
Die vliegen dus echt enkele meters naar de band toe, om daar vervolgens erg hard te landen.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fototas als handbagae

Berichtdoor Riemke » do jul 12 2012 9:26 am

Gelukkig is alles ongeschonden aangekomen :D . Op de terugweg overigens gewoon mijn "handbagage" niet laten zien. De trolley stond achter me en op de vraag of ik nog handbagage had alleen mijn handtas laten zien. Achter de douane het cabinluggage labeltje aan mijn fototas gehangen en zo het vliegtuig in :D
Ik oktober ga ik weer voor een week. Ik wil dan graag dezelfde spullen meenemen, dus ik denk erover een kleine weekendtas te kopen en dan de objectieven in de Lowepro lenstassen te verpakken en ze dan op die manier mee te nemen. Volgend jaar zomer zie ik dan wel weer verder.

Het probleem is de Lowepro trolley, die leeg al 4,8 kilo weegt! Daar heb ik gewoon niet bij stilgestaan.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fototas als handbagae

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » do jul 12 2012 9:38 am

jvdk schreef:Volgens mij is dit erg afhankelijk van welke luchtvaartmaatschappijj je gebruikt.
De prijsvechters letten er enorm op, de grotere en bekende (meestal vlieg ik met lufthansa) werpen hoogstens een vage blik op je handbagage. Zolang het niet te groot is, geen probleem (tot nu toe in ieder geval).
Niet alleen. Ik heb wel eens een discussie gehad (en verloren) met een baliemedewerker in Seattle. Hij vond dat mijn 11 kilo wegende trolley het ruim in moest (10 kilo was maximum), ik had een andere mening. Hij had gewoon tijd teveel en empatie te weinig die dag (helaas geen rij achter me) en besloot de regels tot op de letter te volgen. Zijn argument "those european carriers are verry strict sir". Sindsdien doe ik alle incheckwerk via het internet en hoop ik dat dergelijke personen boventallig verklaard worden :twisted:
jvdk schreef:In de koffer in het ruim doen zou een no-go zijn voor mij.
Heb op Dusseldorf wel eens staan kijken hoe ze koffers uitladen :oohh:
Die vliegen dus echt enkele meters naar de band toe, om daar vervolgens erg hard te landen.
Ik heb zelf meegewerkt aan het ontwikkelen van de baggage-afhandeling in Schiphol en Heathrow. Ik heb ook gezien hoe men in de baggagekelder met het spul omgaat. Ik ga nog liever lopen naar mijn bestemming dan dat ik dure apparatuur in het ruim meestuur.

Ik heb het een keer gehad (INS via FRA naar AMS) dat ik in zo'n klein vliegtuig zat dat er alleen aktekoffers in de cabin meekonden. Gevolg: ik mocht mijn koffer afgeven bij de gate. Bij uitladen viel mijn koffer 3 meter vanuit de staart op de Tarmac. Op kosten van Lufthansa heb ik mijn trolley mogen uitdeuken. Ik wil er niet aan denken dat mijn camera er in had gezeten.

Jaap
Jaap_van_Ekris



Onderwerp:

Re: Fototas als handbagae

Berichtdoor Wiljo » do jul 12 2012 9:45 am

Die trolley's zijn inderdaad lekker stevig, maar het weegt wel wat. Ik ben dan ook erg blij met mijn verstevigde Kata rugzak van 1,2 kilo ;-). Ook met 9 kilo geen last mee gehad en geen last van gehad (geen rugklachten).
Gebruikersavatar
Wiljo

Forumlid
Berichten: 936


Locatie: APELDOORN
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten