Fotograferen voor nop...

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Fotograferen voor nop...

Berichtdoor CaptainHook » ma aug 13 2012 9:16 am

Je ziet het wel eens voorbijkomen op forums, van die oproepen in de trant van "wie wil die avond/dag van alles fotograferen? "we hebben geen poen om een fotograaf in te huren" "maar we vermelden wel je naam en misschien zelfs je website bij de promotie van ons event"

M.a.w. men heeft geen pecunia over voor een fotograaf en al die andere mensen en spullen zijn ook gratis.... tuurlijk, dream on... :twisted:
En toch vindt men vrijwel altijd iemand die er in trapt.

http://shouldiworkforfree.com/

En als ik dan voorstel om idd voor nop te fotograferen en of ze dan (als ruil) op mijn volgende tuinfeest gratis de catering willen verzorgen, of de kozijnen opnieuw te schilderen, wordt het stil... :lol:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor PaulBerkhout » ma aug 13 2012 10:08 am

Als je lid bent van een forum dan is het een plezier om voor nop een mooie fotoreportage neer te zetten !
Enig idee hoeveel vrijwilligers er nodig zijn om een forumfeest te organiseren ?
Als iedereen betaald wil krijgen dan kun je 25 euro toegang gaan rekenen........

Als je fotografeert om geld te verdienen, ga je gang.
Maar geef dan niet af op mensen die het gewoon leuk vinden om foto's te maken.

Gr, paul
PaulBerkhout

Clublid
Berichten: 157


Locatie: 't harde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor Wolf » ma aug 13 2012 10:09 am

Nu zijn er ook meer hobby-fotografen dan hobby-huisschilders..................
Dus eigenlijk is het niet zo gek dat het gebeurt.
En honderden kiekjes maken op een feestje is natuurlijk anders dan 10 echt goede foto's afleveren. Maar de meeste mensen vinden die honderden kiekjes al geweldig.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor CaptainHook » ma aug 13 2012 10:10 am

En die schilder die graag schildert, komt ook voor nop schilderen? :lol:
En de IT beveiligingsexpert die z'n vak met liefde doet, komt ook gratis je IT beveiliging op orde brengen? :wink:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor Kroontje » ma aug 13 2012 10:27 am

Dus kan ik er nu vanuit gaan , dat je ook niks voor je (echte) vrienden doet :?: Als je weet dat ze niks hebben om terug te doen :!:

Verder heb een vermoede dat dit draadje ook niks oplevert :wink:
Mijn antwoord heb ik dan ook uit liefde en gratis geplaatst :lol:

Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor pveenstra » ma aug 13 2012 10:30 am

Ik heb wel eens voor NOP op een jubileum van een familielid een reportage gemaakt, en de foto's als kado gegeven. Niets mis mee toch?
Maar als je een inkomen wilt halen uit het maken van foto's en men vraagt je om gratis te komen werken, dan wordt het verhaal toch anders. "Nee" is dan ook een antwoord. Wat is je "Ja" nog waard als je nooit "Nee" zegt?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1127


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor de_Jezus » ma aug 13 2012 1:46 pm

pveenstra schreef:Ik heb wel eens voor NOP op een jubileum van een familielid een reportage gemaakt, en de foto's als kado gegeven. Niets mis mee toch?

Ga er vanuit dat jouw familielid geen bericht voor jou op een forum heeft achtergelaten met de vraag of jij het jubileum wilt fotograferen? Niet zo'n logische vergelijking!!

TS bedoelt waarschijnlijk organisatoren die veel geld verdienen aan het evenement maar die zelf niets willen vergoeden. Hopen waarschijnlijk om een fotograaf die het voor nop wenst te doen. Uiteraard bestaan die ook en dat is ook ieders recht omdat te doen.

Kan mij wel voorstellen dat je je belangeloos opstelt voor bepaalde evenementen.
Onlangs werd er bij onze sportschool een dag georganiseerd om geld op te halen voor een jongetje van 4 die een zeldzame ziekte heeft en voor een bepaalde tijd in de US wordt behandeld. De verzekeraar vergoedt wel de behandeling maar niet het (gehele) verblijf van de ouders. Mij werd gevraagd of het mogelijk was om enkele foto's van deze dag te maken, kon het niet over mijn hart verkrijgen om hiervoor een vergoeding te vragen.
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky
Gebruikersavatar
de_Jezus

Forumlid
Berichten: 603


Locatie: Paramaribo
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor plincky » ma aug 13 2012 2:07 pm

De markt is veranderd, waar vroeger foto's maken nog veelal weggelegd was voor profs met dure spullen, en waar er veel geld voor neergelegd werd om een studio foto te laten maken. Is het nu voor elke consument met een beetje spaargeld te doen om echt goede apperatuur te kopen. Veel kennis kan gratis worden opgezocht via internet en voorbeeld video's zijn ruim voorradig op youtube. Er zijn na aanschaf eigenlijk bijna geen kosten meer. Waar vroeger films,ontwikkelkosten en afdrukken nog best wel wat geld moest kosten ben je nu met een camera en pc bijna klaar.
Zag laatst een filmpje waarbij de fotograaf aangaf dat de D800 wel mooie resultaten boekte maar dat hij toch de Hasselblad HD60 gebruikte omdat hij niet kon aankomen met een camera die de opdrachtgever ook heeft. :?

Ik werk als drukker en ik heb ook bijna geen werk meer. Iedereen heeft wel een printer thuis staan die tegenwoordig veel dingen voor 20% van de prijs kan maken waarvoor ik het zou doen. Kwaliteit is vaak bedroefend maar dat maakt tegewoordig bijna niks meer uit.
Als je bij Vistaprint 500 visitekaartjes laat maken voor €20,- of ik druk ze met veel betere kwaliteit voor €250,- 10 x raden waar 90% van de mensen voor kiezen.

Je moet uniek zijn in wat je doet, dat moeten die schilders ook zijn anders verkoop je je werk niet.....
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor Milo » ma aug 13 2012 2:42 pm

plincky schreef:De markt is veranderd, waar vroeger foto's maken nog veelal weggelegd was voor profs met dure spullen, en waar er veel geld voor neergelegd werd om een studio foto te laten maken. Is het nu voor elke consument met een beetje spaargeld te doen om echt goede apperatuur te kopen...
...Je moet uniek zijn in wat je doet, dat moeten die schilders ook zijn anders verkoop je je werk niet.....


Daar ben ik het helemaal mee eens. Zelf kan ik er niet tegen als zogenaamde professionals zeuren dat ze geen werk meer kunnen krijgen door enthousiaste amateurs die voor 100e een bruiloft verzorgen en er de meest afgrijslijke zwartwit kleur achtige bewerkingen op los laten.
Je moet je, net als in elk ander vak, onderscheiden, investeren en iets opbouwen.
Maar goed, je ziet toch wel dat voor het meeste reclame dat er toe doet nagenoeg altijd vakmensen worden ingehuurd. Voor die bedrijven is dat belangrijk.
Als ik als beginnend fotograaf net een nikon starter dslr heb dan ben ik ook dik tevreden met vista print kaartjes met standaard sjabloontjes en is elke 25euro die ik voor een trouwerij ontvang ook hemels.
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)
Gebruikersavatar
Milo

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Noord Holland

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor CaptainHook » ma aug 13 2012 2:42 pm

Idd. Op zich niet erg om voor een wederdienst bijvoorbeeld foto's te maken. Maar de wederdienst ontbreekt vaak... :( Het is vrijwel altijd éénrichtingsverkeer... :huh: :huh:

Er zijn enkele beroepen die gezien worden als hobby en waarvan de kwaliteit blijkbaar niet herkend wordt.
Dat geldt volgens mij ook voor website-bouwers, logo-ontwerpers, e.d.

Iedereen denkt/lijkt het te kunnen en er zijn geen belemmeringen (diploma vereisten) of meet kriteria.
Probleem is wel dat de fotografie branche niet-zelfregulerend is.

Niet iedereen kan actief zijn met auto's wegtakelen, zelfs als je het leuk vindt, want betrokkenen (bv verzekeraars en politie-diensten) hebben eisen.

Integendeel: ik heb de indruk dat in elke straat/familie wel iemand te vinden is die vindt dat hij goede foto's maakt en het dan wel 'even' doet voor de bruiloft of website. En vaak nog gratis ook.

Overigens herken ik het ook gedeeltelijk in mijn eigen beroepsgroep (ICT)

Je ziet veel projectvragen waarbij men vraagt om X-Y-Z en erbij vertelt dat het nooit duur kan zijn want op die website staat een camera voor E 100,- en daar staat een controller voor E 50,- en je hoeft alleen maar te zorgen dat het samen werkt en of je dan een offerte met totaalprijs wil geven.

Als ik dan zeg dat ik het 1000,- kost, om eea gedurende 20 uur verder voor hen uit te werken (uurtartief tuinman eigenlijk) dan reageert men als gebeten.
Maar als ze dat niet betalen, is het vast geen serieus project dus waarom zou je er dan aan beginnen?

Is ook vaak het probleem bij utiliteit: Rijkswaterstaat vraagt de prijs voor een brug en aannemers moeten dan huiswerk gaan doen zonder vergoeding met het risico dat je de opdracht niet krijgt.
Maar als jet het niet doet krijg je sowieso geen opdracht van RWS.

Maar al die onbetaalde tijd moet uiteindelijk weer betaald worden door de opdrachten die wel doorgaan (en dus eigenlijk duurder zijn dan nodig is).
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor Doerak » di aug 14 2012 6:18 pm

CaptainHook schreef:Je ziet het wel eens voorbijkomen op forums, van die oproepen in de trant van "wie wil die avond/dag van alles fotograferen? "we hebben geen poen om een fotograaf in te huren" "maar we vermelden wel je naam en misschien zelfs je website bij de promotie van ons event"

M.a.w. men heeft geen pecunia over voor een fotograaf en al die andere mensen en spullen zijn ook gratis.... tuurlijk, dream on... :twisted:
En toch vindt men vrijwel altijd iemand die er in trapt.

http://shouldiworkforfree.com/

En als ik dan voorstel om idd voor nop te fotograferen en of ze dan (als ruil) op mijn volgende tuinfeest gratis de catering willen verzorgen, of de kozijnen opnieuw te schilderen, wordt het stil... :lol:


Tja dat is één kijk op de wereld.

Ik ken me ook voorstellen dat iemand, nog niet zo getalenteerd als jij, ervaring op wil doen en hapt voor zo'n evenement. Als ik de tijd had zou ik het zelf wel bv een bruiloft willen proberen. Aan de andere kant wil ik mij zelf nog niet "verkopen" omdat ik wil dat de mensen een mooi product krijgen, zeker voor zo'n dag, welk ik nog niet kan garanderen. Dus een mooie kans om ervaring op te doen !

Of klinkt dat gek ?

En ja, natuurlijk. Jouw relaas klopt ook... zeker als je kunt garanderen iets moois op te leveren !
Doerak

Forumlid
Berichten: 142


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor gijs sandberg » di aug 14 2012 6:26 pm

L.S.

Nop-voor-nop is een oud principe, net als oog om oog.

Maar als de vrager vakwerk verwacht (bv bruidsreportages) moet er ook een professioneel prijskaartje aan hangen.
Mijn advies voorr dat soort verzoeken is dan ook altijd: laat het over aan de vakman/vakvrouw.

Groeten, Gijs
(die ook lang geleden ook een bruidsreportage te veel maakte)
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6846


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor CaptainHook » di aug 14 2012 8:39 pm

Doerak schreef:
Ik ken me ook voorstellen dat iemand, nog niet zo getalenteerd als jij, ervaring op wil doen en hapt voor zo'n evenement.

Dank u, voor het compliment. Ik word er verlegen van... :mrgreen: :wink2:

Waar het mij vooral om ging was de wederdienst... Als je daar naar vraagt, dan wordt het vaak akelig stil...
Ik heb het zowel met een schilder als met stratenmaker wel eens gehad. Zij wilden dat ik iets voor hun fotografeerde en toen ik vroeg of ze dan wat wilden schilderen c.q. bestraten... hoorde ik niks meer...

Het enig wat ze wilden doen was een vermelding op hun website... tja... ik weet wel betere manieren om een paar plekkies hoger te komen in google ranking. :lol:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor wblink » wo aug 15 2012 7:56 am

CaptainHook schreef:Waar het mij vooral om ging was de wederdienst... Als je daar naar vraagt, dan wordt het vaak akelig stil...
Ik heb het zowel met een schilder als met stratenmaker wel eens gehad. Zij wilden dat ik iets voor hun fotografeerde en toen ik vroeg of ze dan wat wilden schilderen c.q. bestraten... hoorde ik niks meer...
Het enig wat ze wilden doen was een vermelding op hun website... tja... ik weet wel betere manieren om een paar plekkies hoger te komen in google ranking. :lol:


Hmm, zeer sterk argument, nog nooit aan gedacht ....
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Fotograferen voor nop...

Berichtdoor Kroontje » wo aug 15 2012 10:01 am

Nu toch even mijn verhaal vertellen ;)

Het kan ook anders lopen.
Ik had me aangemeld om mee te lopen samen met een echte fotograaf om een fotoshoot te doen bij een dance optreden.
Nu bleek dat de pro te duur was en dat ze daar geen geld voor hadden. Ook deze organisatie draait op vrijwilligers en een beetje subsidie van de gemeente.
Toen heb ik laten weten dat ik die twee avonden het wel zou willen doen en kijken waar het schip strand :) Mijn huiswerk gedaan betreft instellingen.
Nu blijkt, dat mijn werk goed gegaan is en dat de foto's mooi zijn bevonden, dus hebben zijn nu aangeboden om deze foto's voor mij te verkopen op DVD en opbrengst voor mij is ;)
Terwijl dat daar nog geen woord over gesproken was.
Heb daardoor wel toestemming gegeven dat ze wat foto's op de site mogen zetten met bron vermelding :wink:

Dus zo zie je maar, het kan ook anders lopen :mrgreen:

Kroontje
Kroontje




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten