Ongevraagd fotogebruik op de cover van vmbo-mbo werkboek

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Ongevraagd fotogebruik op de cover van vmbo-mbo werkboek

Berichtdoor pveenstra » vr dec 21 2012 4:23 pm

Remco v/d Sanden schreef:
george013 schreef:Je hoeft er niet per definitie belasting over betalen.
George

Verklaar?

Dit zijn inkomsten waar ook kosten mee gemoeid zijn. Bijvoorbeeld camera, objectieven, computer, juridisch advies, telefoonkosten. Als die kosten zijn afgetrokken, heb je pas je inkomsten. Of zijn er nog meer opties?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ongevraagd fotogebruik op de cover van vmbo-mbo werkboek

Berichtdoor Remco v/d Sanden » vr dec 21 2012 4:32 pm

Ahh, ok, dus ik mag mijn camera van 3000, mijn lenzen, lampen, advocaten etc. twv 6000 dan opgeven als onkosten die ik heb gemaakt voor het maken van deze ene betaalde foto... Denk niet dat de belasting daar in gaat trappen...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ongevraagd fotogebruik op de cover van vmbo-mbo werkboek

Berichtdoor Léon Obers » vr dec 21 2012 4:41 pm

Nee, maar andersom wordt belasting ook niet berekend op deze ene opdracht alsof er geen kosten zouden zijn.
Dat is een optelling aan het eind van het jaar van alle inkomsten uit opdrachten met verrekening van onkosten en afschrijvingen.
Als de onkosten relatief hoog zijn, en de inkomsten laag, kan het best zijn dat je aan het eind van de streep daar geen belasting over hoeft te betalen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ongevraagd fotogebruik op de cover van vmbo-mbo werkboek

Berichtdoor george013 » vr dec 21 2012 5:13 pm

Fotografie is niet zijn werk maar hobby. Inkomsten uit hobby zijn in princiepe onbelast. Vraag blijft wel wanneer een hobby overgaat in werk.

Een voorbeeld uit Googlen "belastingdienst inkomsten hobby"
http://www.belastingtips.nl/prive/werk_en_inkomen/hobby_of_inkomen/

Uit de Elsevier Belastingalmanak.
"Opbrengsten (zowel positieve als negatieve) worden slechts in de inkomstenbelasting betrokken als zij (in geld of in natura) kunnen worden toegerekend aan een bepaalde bron van inkomen (onderneming, dienstbetrekking, etc.). Is dat het geval dan doet het er niet toe of de opvrengsten met weinig arbeid, langs illegale weg, met zedelijk ontoelaatbare handelingen of toevalligerwijs zijn verkregen
........
Toch kunnen omstandigheden zo zijn dat er sprake is van een als hobby aan te merken activiteit of vermogensobject..
.........
"
Centrale vraag is of de hobby aangemerkt kan worden als "bron van inkomen".

Daarnaast is de vergoeding voor de foto mi ook uit te splitsen als enerzijds vergoeding voor zijn produkt, de foto, en anderzijds een vergoeding voor het gebruik van zijn portret.

Ik weet het, de grens is heel vaag. Ik denk dat jurisprudentie die grens bepaalt.

Even snel bron van inkomen gegoogled.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bron_van_inkomen

George
george013



Onderwerp:

Re: Ongevraagd fotogebruik op de cover van vmbo-mbo werkboek

Berichtdoor Remco v/d Sanden » vr dec 21 2012 5:30 pm

Léon Obers schreef:Nee, maar andersom wordt belasting ook niet berekend op deze ene opdracht alsof er geen kosten zouden zijn.
Dat is een optelling aan het eind van het jaar van alle inkomsten uit opdrachten met verrekening van onkosten en afschrijvingen.
Als de onkosten relatief hoog zijn, en de inkomsten laag, kan het best zijn dat je aan het eind van de streep daar geen belasting over hoeft te betalen.

Mee eens, alleen blijft het feit dat het het moet opgeven!

Je kunt dat opgeven bij "Inkomsten uit overige werkzaamheden".
En je mag inderdaad gemaakte zakelijke (aftrekbare) kosten van je gemaakte omzet aftrekken.
Maar let op dat een camera die 1x voor 1 opdracht gebruikt is, niet voor 100% gezien kan worden als kosten. Omdat je 'm voornamelijk privé gebruikt.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ongevraagd fotogebruik op de cover van vmbo-mbo werkboek

Berichtdoor Dorus » vr dec 21 2012 6:31 pm

Het is een schadevergoeding zo te lezen.
Moet daar ook belasting over betaald worden?
Groet, Dorus

D200 met AF-S Nikkor 18-200mm 1:3.5-5.6 G ED
Dorus

Forumlid
Berichten: 107


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ongevraagd fotogebruik op de cover van vmbo-mbo werkboek

Berichtdoor Wim Hummelman » vr dec 21 2012 8:13 pm

Ik heb met mijn bedrijf wel eens hiermee te maken gehad met foto's genomen van internet. Een Duitse fotograaf factureerde mij voor 2 foto's op 3 verschillende websites gebruikt voor 600.00 euro per foto, dus 3600.00 euro plus eventuele proceskosten van 4800.00 euro. Ik heb toen een advocaat in Breda, zich bezighoudende met zulke kwesties, in de arm genomen. Deze kon het afmaken op 1800.00 totaal, met een contrakt voor deze foto's.
Er zijn bedrijven die zich toeleggen op het illegaal of ten onrechte gebruik van foto's. Wanneer dit gebeurt neem een advocaat. De kosten van de advocaat zijn ca 450 euro. Je kunt niet tegen dit soort bedrijven op procederen.
Hieruit volgt dat een bedrag voor ongevraagd gebruiken van foto's behoorlijk uit de hand kan lopen.
Nikon E4300, D300, D70S, Nikkor 18-70G, 17-55 2.8, 28-105macro, 70-300, 60micro, 300 f4, bs900
Gebruikersavatar
Wim Hummelman

Forumlid
Berichten: 55


Locatie: Bergschenhoek
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Ongevraagd fotogebruik op de cover van vmbo-mbo werkboek

Berichtdoor george013 » vr dec 21 2012 11:00 pm

Remco v/d Sanden schreef:
george013 schreef:Je hoeft er niet per definitie belasting over betalen.
George

Verklaar?


Ik heb hier op gereageerd maar geen antwoord.

Laten we twee dingen scheiden: 1) is het bedrag en hoe het verkregen is en 2) hoe vul je je formulier in.

!)
De inkomsten moeten de toets van inkomsten uit een "bron van inkomen"doorstaan. Dit is geen defacto-begrip maar een juridisch begrip.

2)
Vul je je belastingformulier in en je vermeldt deze inkomsten, dan bestempel je zelf deze inkomsten als " inkomsten uit een bron van inkomen" en telt het mee bij je inkomen.

George
george013




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten