Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » vr dec 06 2013 12:45 pm

Hilda schreef:Ik wilde je net mijn camera aanbieden voor een dag of iets langer(woon vlakbij Lauwersoog) maar je hebt er al een zie ik. Ik ben er erg content mee.Heb de 7000 even gehad (weer naar de winkel terug gebracht) maar ws was deze stuk want van de ± 100 foto's was er niet een scherp en zo'n beroerde fotograaf ben ik nu ook weer niet dat ik zelfs met afstandsbediening en statief niet een scherpe foto kan maken.


Hoi Hilda,

ik heb je even een PB gestuurd.
Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » di dec 10 2013 9:20 pm

Hoi allemaal,

nu - een paar dagen verder - even weer tijd genomen voor een bericht in dit topic.
Ik heb de foto's van het vorige weekeinde bewerkt. In dat weekeinde heb ik een portret-shoot gehad (foto's nog niet beschikbaar) en een tweetal matches tijdens een kickboks-gala.

Foto's van het 1e gevecht ('s middags genomen, en nog 'stoeiend' met de focus-instellingen) vinden jullie hier > viewtopic.php?f=34&t=52537
Tussendoor bezig geweest met de instellingen, vooral op focus-gebied; en 's avonds (met eigenlijk lástiger omstandigheden) deze serie geschoten > viewtopic.php?f=34&t=52553

Bij deze laatste serie heeft de D7000 zich qua gedrag qua focus-snelheid en omgaan met hogere ISO-waardes ruimschoots bewezen! :mrgreen:
Ik zie hier echt het verschil tussen mijn D3100 en deze D7000.

Afgelopen zaterdag ben ik bij een mede-clublid geweest en heb ik me even met een D7100 bezig gehouden.
Helaas waren de omstandigheden zodanig dat we 'veroordeeld' waren tot de woonkamer; maar dat was in dit geval geen straf :mrgreen:
De D7100 is iets groter qua 'handgreep' maar is iets minder log. De knop-indeling is - op de verplaatsing van de info-knop na - zowat identiek.
Qua handling voelt deze camera nagenoeg hetzelfde aan. Het scherm is een tikje groter en een stuk helderder, dat wel.

Wat me vooral opviel was de nóg hogere snelheid en accuratesse van de AF; die was élk moment 'raak'; en dat tijdens 'minder goed belichte woonkamer' omstandigheden.
Praktisch gezien heb ik dus - nog - niet echt de camera aan de tand kunnen voelen; maar als het goed is ga ik dat komende zaterdag doen tijdens een buikdans-show (in weinig licht).
Wat ik wel kan concluderen na deze korte introductie (en het bekijken van de foto's achteraf) dat de D7100 geen "D7000-killer" is.
Het is een opvolger van de D7000, maar niet op alle fronten.

Ja de AF is sneller én doeltreffender; maar ik begrijp ook dat sommige D7000-modellen wel 'gedoe' met de AF hebben en sommigen weer niet.
De focus-punten zijn talrijker (51 stuks) en zitten over het hele beeldbereik verspreid; dus je zit eigenlijk altijd goed.
De sensor is een 24 MP Toshiba, en ja dat zijn meer Megapixels dan de D7000 maar zie ik dat 'echt in de praktijk' terug? Nee.
Ik print niet op 3 meter breed, dus die pixels heb ik eigenlijk niet nodig.
Is het een snelle camera? Jazeker, maar met een ieniemienie-buffer; wat gek eigenlijk?
6 of 7 beelden op RAW en je staat 'stil' (dus eigenlijk na 1 seconde); nou hangt het er vanaf 'hoe' je wilt schieten natuurlijk en of je al die beelden nodig hebt; maar de buffer van de D7100 kan het - in combi met de vele Megapixels - dus niet aan.

De brandpunts-afhankelijke ISO is een leuke feature die ik erg interessant vind; maar niet goed heb kunnen testen (dat zou ik eigenlijk met een 70-200 f/2,8 zónder OS moeten doen om eens te kijken hoe die zich gedraagt).
Maar heb ik die echt 'nodig'? Ik ben al gewend dat ik oplet met welke lens ik schiet en zorg dat mijn sluitertijd niet té laag ligt.

Tot aan nu mijn 'tussenconclusie':
Als D3100 bezitter die een upgrade zoekt is zowel de D7000 als de D7100 prima geschikt; en voor die - nu - ongeveer 270 euro verschil heb ik nog wat twijfel of ik de D7100 zou nemen.
Als ik nu een D7000 had, zou ik denk ik niet naar de D7100 gaan; zoveel meer biedt deze camera in de praktijk niet.
Dan zou ik toch echt wachten op de 'echte opvolger' van de D300s; dat zal dan de D7100 zijn qua techniek, maar met een fatsoenlijke buffer en gevat in een D300s body anno 2014.
De D400? Of toch de D8100 (ofzo).

Wordt vervolgd!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Roy Kersbergen » di dec 10 2013 9:29 pm

Hoe zijn je ervaringen met de sensor van de D7100? Deze word als wat kritischer omschreven t.o.v. de sensor van de D7000. Met welke objectieven heb je gewerkt op beiden camera's?

Ik ben benieuwd hoe groot de upgrade is t.o.v. mijn D80. Deze is absoluut niet slecht maar behoorlijk wat verouderd t.o.v. de D7000 en D7100.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Mr.Johnson » di dec 10 2013 11:45 pm

interessant interessant!! Leuk deze hands-on ervaring. Ben benieuwd naar je bericht over de buikdansshow!
Koos cameraloos
Mr.Johnson

Forumlid
Berichten: 40



Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » wo dec 11 2013 1:43 pm

Hoi Roy,

de sensor van de D7100 is een nieuwere generatie dan die van de D7000 maar tevens van Toshiba.
Een sensor met 24MP en als enige 'downfall' (wat ik begrepen heb) is dat hij in de extreme donkere partijen wat probleempjes hebt als je dat in de nabewerking ophaalt.
(dat las ik op de site van Thom).
Ik heb op de D7000 gewerkt met de objectieven die daarbij zaten; omdat mijn eigen objectieven allemaal 'onscherp' waren. Die D7000 set inclusief lenzen is allemaal op elkaar gekalibreert/gejusteerd.
De lenzen die ik dus gebruikt heb zijn de Nikkor 70-200 f/2,8 VR-I en de Tamron 17-50 f/2,8.

Op de D7100 gewerkt met een 18-200 Nikkor maar - zoals al gezegd - op een paar testshots na niets echt kunnen 'testen'.
Komende zaterdag ga ik de D7100 testen met mijn eigen lenzenpakket: 50mm Nikkor f/1,8; de Sigma 18-50 f/2,8 en de Sigma 70-200 f/2,8.

Ik geloof niet zo erg in dat de 'sensor kritischer' is; maar wel dat je zonder het weggelaten filter en met de fijnere resolutie uit 'betere' objectieven ook 'betere' plaatjes kúnt halen.
In hoeverre dat praktijkmatig te zien is... dat betwijfel ik (Dxo kan heel wat 'meten' maar dat zijn zúlke marginale verschillen, al helemaal t.o.v. de D7000).
T.o.v. een D80 zijn beide camera's een prima upgrade (dat zijn ze zelfs voor mijn D3100 al); als het geld een issue is zou ik nu zonder twijfel een D7000 aanbevelen.
Als je een kleine 300 euro bij wilt leggen voor het 'nieuwste' op DX-gebied dan kan ik je na zaterdag zeggen of de D7100 ook dat waard is.

---

@Mr.Johnson: dankje! Ik ben ook benieuwd zaterdag, de lichtomstandigheden zijn daar beroerd haha dus hij mag hard gaan werken.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor yzf1kr » wo dec 11 2013 2:14 pm

DannySan schreef:Ja de AF is sneller én doeltreffender; maar ik begrijp ook dat sommige D7000-modellen wel 'gedoe' met de AF hebben en sommigen weer niet.


De AF is bij alle D7000 het zelfde, ze hebben allemaal evenveel “gedoe”.
Maar er is een verschil of de gebruiker het waarneemt, of er last van heeft.

Iemand die van een D80 of D90 komt die zal het niet opvallen, maar iemand die van een D300 komt, die zal zich regelmatig ergeren, en zich afvragen waarom de AF er naast zit, of begint te hunten.

Het verschil tussen een D7000 en een D7100 op die manier merken zal moeilijk zijn, zeker omdat je de D7100 na de D7000 test.

Als je echt bokswedstrijden en andere onderwerpen in donkere omgeving wil blijven fotograferen, dan is de D7100 die €300 extra zeker waard.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » wo dec 11 2013 2:33 pm

Dankje voor je aanvulling yzf1kr!

Ik bespeurde wel dat de D7100 geen enkele keer 'mis' zat bij mijn testen; maar de D7000 tijdens de avond-testen eigenlijk ook niet zo veel.
In ieder geval is de AF snéller dan die van de D3100 en ook trefzekerder.
Ik weet wel dat ik bokswedstrijden en concerten en dergelijke ook wil blijven fotograferen inderdaad; en voor mij - als D3100 gebruiker - is een upgrade naar 1 van die 2 modellen dan ook 'logisch'.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor JvdKooij » wo dec 11 2013 2:37 pm

Danny,
Bij de tweede serie foto's, heb je daar veel ruisonderdrukking toegepast in de nabewerking?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » wo dec 11 2013 3:04 pm

Hoi Jaap,

bij de tweede serie foto's heb ik (gemiddeld) gebruik gemaakt van 40 ruisonderdrukking (in LR5) gecombineerd met ongeveer 60 verscherping (afhankelijk van het beeld).
Dit gecombineerd met meestal 25 kleurruisonderdrukking (soms hoger als ik de schaduwen meer omhoog moet halen).
Niet heel veel anders qua bewerking dan met de foto's van mijn D3100, maar dit is op ISO3200 geschoten. Ik heb met mijn D3100 ook een gala gedaan (een tijd geleden) en daar zie ik wel het verschil want daar heb ik foto's op ISO1600 geschoten en heb ik toch een heel andere 'feel' aan de foto's (met dezelfde nabewerking).

Zie ook deze link > viewtopic.php?f=51&t=50940&hilit=+gala
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Skippy » wo dec 11 2013 3:29 pm

Een waarde voor verscherping van 60 is hoog. Je zou ook eens een lagere waarde kunnen proberen i.c.m. een waarde van bijv. 25-50 (voor detailrijke beelden) voor de parameter Detail. Met Masking evt. te beïnvloeden welke delen (geheel beeld of alleen randen) verscherpt moeten worden. Zeker met hoge iso beelden en bijv. portretfoto's heeft Masking zin omdat je anders de kleurruis of huidstructuur extra verscherpt waardoor deze meer zichtbaar wordt.

Zie bijv. http://www.slrlounge.com/school/how-sharpen-images-detail-panel-lightroom-4
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor JvdKooij » wo dec 11 2013 3:32 pm

Danny, bedankt, zal beide series eens maandag vergelijken op mijn gecalibreerde scherm.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » wo dec 11 2013 3:35 pm

Skippy schreef:Een waarde voor verscherping van 60 is hoog. Je zou ook eens een lagere waarde kunnen proberen i.c.m. een waarde van bijv. 25-50 (voor detailrijke beelden) voor de parameter Detail. Met Masking evt. te beïnvloeden welke delen (geheel beeld of alleen randen) verscherpt moeten worden. Zeker met hoge iso beelden en bijv. portretfoto's heeft Masking zin omdat je anders de kleurruis of huidstructuur extra verscherpt waardoor deze meer zichtbaar wordt.

Zie bijv. http://www.slrlounge.com/school/how-sharpen-images-detail-panel-lightroom-4


Hoi Skippy,

dank voor je info!
Ik gebruik al een gemiddelde waarde van 25 in detail, met altijd een masker om alleen de belangrijke details te verscherpen en inderdaad niet de huid.
Maar ik leer altijd graag bij, dus dank voor de link die ik zal gaan bekijken.

@JvdKooij; ik ben benieuwd wat je vergelijk gaat opleveren.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Suzanne » za dec 14 2013 8:38 pm

Ik ben benieuwd naar je bevindingen van vandaag Danny. Ik zelf wil medio volgend jaar ook "upgraden" naar een d7100 of d7000. Ik neig meer naar de D7000 ivm prijsverschil wat weer mooi als bijdrage kan dienen voor een mooiere lens als "kit"lens, zoals de 70-200 2.8
Suzanne



Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » zo dec 15 2013 4:49 pm

Hoi allemaal,

gisterochtend (zaterdag) bij mede-forumlid Hilda haar D7100 opgehaald (nog dank Hilda!).
Nu even de kans gehad om iets langer met deze semi-pro body op pad te zijn.
Maar... na een dagje wat testen en een avondshoot bij érg beroerd licht slaat de twijfel toch wel toe :?

Mijn Sigma 18-50 f/2,8 (volledig type: Sigma 18-50mm F2.8 EX DC MACRO HSM) en de D7100 zijn volgens mij niet zulke 'vriendjes'.
Op de D7000 die ik 2 weken geleden te leen had zat een Tamron 17-50, en die beelden zijn beter dan een d7100 met de 18-50 Sigma.
Dus ik moet - denk ik - terugkomen op de vraag die eerder in dit topic werd gesteld over de importantie van het objectief...

De camera zelf presteerde zelfs bij waardeloze licht-omstandigheden probleemloos; slechts 2x 'hunten' op ruim 600 foto's vind ik goed te noemen.
Ik heb geschoten op AF-S en single point, maar ook AF-C en single point; en alhoewel de buikdanseressen niet heel 'wervelend' bewogen vind ik het resultaat erg tegenvallen.
Dit doet mij 'beseffen' dat ik bij de aanschaf van een D7100 geen 'ruimte' heb voor een - wellicht - betere standaardzoom dan de Sigma... Zoals bijvoorbeeld de Nikkor 17-55?
Dan zou een D7000 daar wellicht beter in passen...

De handling van de D7100 is verbluffend goed, trefzekere AF en fijne bediening (bediening van de D7000 is bijkans exact gelijk aan de D7100).
De brandpuntsafhankelijke auto-ISO heb ik snel weer uitgezet, dat gaf niet de door mij gewenste resultaten qua belichting (vergt wellicht nog wat oefening?).

Fotograferen op ISO6400 is probleemloos, en croppen kan ook prima met een 24MP foto maar is de D7100 30% "beter" dan de D7000? Nee...
En hoe hoog "moet" de de ISO eigenlijk nog gaan voordat het 'goed' is...?
Genoeg stof tot nadenken even (en stiekum ben ik even aan het kijken wat een 'betere' standaardzoom zou zijn (16-85? 17-55 Nikkor? 17-50 Tamron?) dus...
Voorbeeldfoto's komen hier nog voorbij, ik moet eerst even een 'dikke slik' doen bij de vele mislukte foto's...

Groet Danny

*aanvullende edit:
En dan dat buffer! :evil:
Wat heb je aan 24MP en 6FPS als er een buffer ter grootte van een rijstkorrel in zit, die een prut doorvoersnelheid naar de SD-card heeft? :shock:
Ik ben geen 'spray and pray' shooter, maar als ik een buikdans-act fotografeer waarbij een dame een aantal keer achter elkaar pirouettes draait en ik dat dus wil vastleggen en op Continuous Low blijf afdrukken (op AF-C) dan 'stokt' de camera dus gewoon.
Niet zoals de D7000 (en ook zelfs de D3100) dat de FPS omláág gaat, maar het stopt gewoon totdat de buffer leeg is.
En heb je dan geen 90MB/s SD-card hebt (ik in ieder geval niet) dan moet je dus gewoon 'wachten tot 'ie klaar is'...

Dit snap ik dus niet van Nikon eerlijk gezegd, wie bedenkt dat?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Mr.Johnson » zo dec 15 2013 5:15 pm

Hi Danny. Ik was op deze review van jou aan het wachten. En mij wordt het ook steeds duidelijker dat de lenzen die prachtig samengaan met de d7k niet direct ook goed gaan met de d7100. Conclusie lijkt mij dus (en dit is puur allemaal op theorie gebaseerd en deskresearch)inderdaad wat jij zegt. De d7100 in combinatie met goed glas (lees: DUUR).

De vraag is echter welke standaardzoom...misschien de 24-70 ? Allemaal flink aan de prijs dus.
Gelukkig heb ik geen haast en mag ik zo nu en dan van jouw fieldresearch genieten. Hopelijk zal je ook wat posten over je bevindingen mbt de lenzen voor de d7100.

Gr.

Johnson
Koos cameraloos
Mr.Johnson

Forumlid
Berichten: 40




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten