Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor ben42 » ma dec 02 2013 6:33 pm

MauritsD schreef:Over het AF-palletje: zoals je al schreef is dat voor manueel/auto-focus. Je hoeft er niet het middelste knopje voor in te drukken om het palletje te verzetten, Alleen het middelste knopje indrukken doet niets. De kans dat je het palletje ongemerkt verzet lijkt me zeer klein. Ik heb het iig nog nooit gehad terwijl ik me suf verwissel qua lenzen :? Overigens merk je het bij je eerste foto toch direct als er niet scherpgesteld wordt?


Als je op het palletje 'drukt' gaat het van M naar AF of blijft het in de AF stand.
Als je aan het palletje trekt gaat het van AF naar M, of blijft het in de M stand.
Drukken gaat gemakkelijker per ongeluk fout dan trekken.

In een drukke (veel geluid) en donkere omgeving merk je minder snel dat het palletje fout staat.
(Is mij wel eens overkomen op een drukke receptie, ik had door glas gefotografeerd en palletje niet teruggeduwd in de AF stand. Paar foto's later kwam ik daar pas achter).

Indrukken van het knopje maakt wisselen tussen de 'vele' verschillende AF standen mogelijk.
Werkt snel en ik gebruik het heel vaak. B.v. om van 'breedbek kikker' over te schakelen naar 'smalbek single point kikker'.

Mijn complimenten aan DannySan dat hij in een korte tijd met een ter zake doende korte evaluatie kan komen. Ik kijk al vooruit naar je evaluaties van camera's die ik niet ken.

Als aanvulling zou ik nog kunnen geven: D7000 met een off camera flash (SB700) is ook te Wauw.

Ik kijk vooruit naar de D300S evaluatie.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Vincent » ma dec 02 2013 6:44 pm

MauritsD schreef:Over het AF-palletje: zoals je al schreef is dat voor manueel/auto-focus. Je hoeft er niet het middelste knopje voor in te drukken om het palletje te verzetten, Alleen het middelste knopje indrukken doet niets. De kans dat je het palletje ongemerkt verzet lijkt me zeer klein. Ik heb het iig nog nooit gehad terwijl ik me suf verwissel qua lenzen :? Overigens merk je het bij je eerste foto toch direct als er niet scherpgesteld wordt?


Op de D3s ontbreekt dat middelste vergrendel knopje en zitten er drie standen op het hendeltje/palletje: AF-C, AF-S en M. Het verschil tussen AF-C en AF-S is in een aantal situaties minder snel te ontdekken. Vandaar mijn afkeer tegen een hendeltje zonder vergrendel optie. Ik realiseerde mij later (en verbeterde mijzelf in mijn tweede post) dat de nieuwste generatie bodies met een AF hendeltje dus WEL een vergrendel knopje erop hebben. Daarmee vervalt het argument voor mijn opmerking over dat hendeltje.

Zonder de vergrendel optie (en indien zowel AF-C en AF-S op het hendeltje zitten) dan zou ik dat ding dus niet als voordeel zien.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Peter » ma dec 02 2013 6:46 pm

Die D300s moet je gewoon goed instellen, niks gedoe met palletjes .

hier staat het beschreven, ik werk al langere tijd zo. Het is even wennen


viewtopic.php?f=21&t=13651
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor bjornc » ma dec 02 2013 7:15 pm

Na ruim 20.000 clicks met de D300s geschoten te hebben, en regelmatig een objectief te hebben gewisseld...
Kan ik in alle eerlijkheid zeggen dat ik nog NOOIT de AF-S/AF-C/M schakelaar per abuis bediend heb.
Denk dat het probleem zwaar overtrokken is, danwel niet een gebruikersfout is.
En ik werk met de 'Af fabriek' instelling mbt focussen.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » ma dec 02 2013 7:18 pm

Dankje allen voor jullie reacties! :oops:
Ik wilde dit 'goed aanpakken' en heb dan het geluk dat ik hier op het forum een aantal zeer vriendelijke leden tref :!: 8)
Anders had ik zo'n 'vergelijk' ook nooit kunnen maken.

Ik wil eigenlijk niet 'niet' voor de D300s kiezen zonder in ieder geval er mee te hebben gelopen/gewerkt/geschoten.

@MauritsD: De D7000 is inderdaad ergonomisch gezien een reuzenstap vooruit t.o.v. de D3100; ik zal zien of dat bij de D7100 net zo is.
Ik zal zien tegen de tijd dat de upgrade 'daar' is hoe dan het prijsverschil tussen de D7000 en de D7100 is. Ik begreep bij 1 shop dat de D7000 'uitlopend' is (komt daar een nieuw vlaggenschip aan?)
Maar daar ga ik niet op wachten, ik hoef niet het 'nieuwste van het nieuwste' maar een camera waar ik met mijn (hobby)fotografie weer een aantal jaar mee vooruit kan.

Zojuist even bekeken en getest, het AF/MF knopje heeft inderdaad geen palletje maar is ergonomisch zó vormgegeven dat 'ie qua vorm aansluit op de body en dat je die 'normaliter' niet 'zo maar' zou kunnen verzetten.
Ik wil ook liever niet in dit topic een 'palletje-discussie' aangaan :mrgreen:

@ben42: Ik wil bij deze ook aan Nikon voorstellen dat we de 'sensor-wide 51-points AF' omdopen in 'breedbek kikker' :mryellow: :mryellow: :mryellow:
Dank voor je compliment Ben! Ik vind dit ook heel leuk om te doen/zien/mee te werken hoe de camera's van elkaar verschillen; mocht iemand nog een model hebben voor de test dat ik nog NIET ken? 8)
Ik heb trouwens de D7000 ook getest met mijn Yongnuo YN-468II en dat werkt inderdaad prima; werkte zonder haperen; net als de triggerset van Yongnuo (RF-603-N3).
Qua evaluatie volgt eerst de D7100 en daarna dus de D300s.

Voorzover ik kan lezen in een andere review is het 'palletje' van de D7000 op exact dezelfde manier aanwezig op de D7100 (zal ik volgende week testen).

Bedankt voor je link aangaande de D300s Peter; die bewaar ik echter voor het moment waarop we afgesproken hebben :mrgreen:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor bjornc » ma dec 02 2013 8:20 pm

DannySan schreef: Ik begreep bij 1 shop dat de D7000 'uitlopend' is (komt daar een nieuw vlaggenschip aan?)

Nee, maar de D7100 is er tenslotte :mrgreen:
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor ArendV » di dec 03 2013 8:36 am

Leuk verhaal over praktische ervaring met Nikon camera's, ik ben benieuwd naar het verslag van je volgende trip door DX Nederland.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Flandria » di dec 03 2013 11:34 am

djunclesam schreef:
MauritsD schreef:Over het AF-palletje: zoals je al schreef is dat voor manueel/auto-focus. Je hoeft er niet het middelste knopje voor in te drukken om het palletje te verzetten, Alleen het middelste knopje indrukken doet niets. De kans dat je het palletje ongemerkt verzet lijkt me zeer klein. Ik heb het iig nog nooit gehad terwijl ik me suf verwissel qua lenzen :? Overigens merk je het bij je eerste foto toch direct als er niet scherpgesteld wordt?


Op de D3s ontbreekt dat middelste vergrendel knopje en zitten er drie standen op het hendeltje/palletje: AF-C, AF-S en M. Het verschil tussen AF-C en AF-S is in een aantal situaties minder snel te ontdekken. Vandaar mijn afkeer tegen een hendeltje zonder vergrendel optie. Ik realiseerde mij later (en verbeterde mijzelf in mijn tweede post) dat de nieuwste generatie bodies met een AF hendeltje dus WEL een vergrendel knopje erop hebben. Daarmee vervalt het argument voor mijn opmerking over dat hendeltje.

Zonder de vergrendel optie (en indien zowel AF-C en AF-S op het hendeltje zitten) dan zou ik dat ding dus niet als voordeel zien.


Is op de D4 veranderd. Daar moet je de knop eerst deblokkeren wil je deze kunnen veranderen.
Ik weet niet of jij ook lid bent van NPS maar voor de D4 werd via Nikon NL gevraagd wat beter kan/suggesties voor de camera v/d toekomst.

Ik heb aangegeven dat ik de AF knop sowieso slecht geplaatst vind maar ook te makkelijk per ongeluk is te switchen.
Er is gehoor aan gegeven met die vergrendeling maar ik blijf het behelpen vinden dat het knopje rechtsvoor op de body zit.
Ik had het persoonlijk veel logischer gevonden als deze achter op de body zit, samen met de AF selector.
Flandria



Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor ReneG » di dec 03 2013 11:45 am

djunclesam schreef:Leuk verhaal en benieuwd naar het vervolg.

Maar inhoudelijk: ben ik de enige hier met een afkeer tegen het focus mode schakelaartje aan de voorkant? Ik heb toch wel een aantal 'cruciale' platen gemist omdat ik bij het wisselen van objectief per ongeluk van AF-C naar AF-S switchte :evil: Dat valt niet direct op helaas. Zit er sterk aan te denken om dat ding vast te plakken met een stukje tape. Als je AF-ON techniek gebruikt dan is het nut van dat hendeltje toch al vrij beperkt. Dan ga je die in elk geval zo weinig gebruiken dat ik hem liever achter een menuutje heb zitten dan voorop de camera...


Op de D300s bedoel je? Dat gebeurt me incidenteel alleen als ik de riem om de camera en mijn pols wikkel wanneer ik puur vanuit de hand werk. Wanneer ik werk terwijl de camera om de schouder of nek hangt of wanneer ik een polsstrap gebruik heb ik er geen last van.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Léon Obers » di dec 03 2013 12:07 pm

Flandria schreef:Ik heb aangegeven dat ik de AF knop sowieso slecht geplaatst vind maar ook te makkelijk per ongeluk is te switchen.
Er is gehoor aan gegeven met die vergrendeling maar ik blijf het behelpen vinden dat het knopje rechtsvoor op de body zit.
Ik had het persoonlijk veel logischer gevonden als deze achter op de body zit, samen met de AF selector.

Voor je gevoel misschien logischer achter op de body, voor de mechaniek waar het mee gekoppeld is beslist niet. Afgezien dat elektronische functies van een AF-mode ermee worden geregeld is het knopje tevens ook mechanisch gekoppeld om het AF "schroevendraaier"-stiftje van de interne AF motor ermee in- of uit te schuiven in de bajonet-flens en met diezelfde beweging van de interne AF-motor te ontkoppelen of te koppelen. Vandaar aan de voorkant van de body.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » di dec 03 2013 12:41 pm

Ik zou het wel op prijs stellen als de 'discussie' qua palletje (waar die dan ook zit, of zou móeten zitten) hierbij eindigt :mrgreen:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Flandria » di dec 03 2013 2:10 pm

Léon Obers schreef:
Flandria schreef:Ik heb aangegeven dat ik de AF knop sowieso slecht geplaatst vind maar ook te makkelijk per ongeluk is te switchen.
Er is gehoor aan gegeven met die vergrendeling maar ik blijf het behelpen vinden dat het knopje rechtsvoor op de body zit.
Ik had het persoonlijk veel logischer gevonden als deze achter op de body zit, samen met de AF selector.

Voor je gevoel misschien logischer achter op de body, voor de mechaniek waar het mee gekoppeld is beslist niet. Afgezien dat elektronische functies van een AF-mode ermee worden geregeld is het knopje tevens ook mechanisch gekoppeld om het AF "schroevendraaier"-stiftje van de interne AF motor ermee in- of uit te schuiven in de bajonet-flens en met diezelfde beweging van de interne AF-motor te ontkoppelen of te koppelen. Vandaar aan de voorkant van de body.


Duidelijk Léon, dank voor je toelichting en snap dat het een technisch compromis is.
Toch blijf ik erbij dat het minder werkt. Snap ook waarom Nikon geen gehoor heeft gegeven aan de suggestie.
Wel de vergrendeling. Er wordt serieus geluisterd naar tips en suggesties uit het veld.
Flandria



Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Mr.Johnson » di dec 03 2013 3:17 pm

Nice topic DannySan.

Ben benieuwd naar je ervaringen met de d7100. Aangezien ik met dezelfde vraag/kwestie zit.
Koos cameraloos
Mr.Johnson

Forumlid
Berichten: 40



Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » di dec 03 2013 3:23 pm

ArendV schreef:Leuk verhaal over praktische ervaring met Nikon camera's, ik ben benieuwd naar het verslag van je volgende trip door DX Nederland.


Mr.Johnson schreef:Nice topic DannySan.

Ben benieuwd naar je ervaringen met de d7100. Aangezien ik met dezelfde vraag/kwestie zit.


Dankje ArendV en Mr.Johnson!

Komende zaterdagmiddag is de D7100 'aan de beurt' en ik zal daarover dan zondag een aanvullend stuk schrijven in dit topic.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Hilda » vr dec 06 2013 9:46 am

Ik wilde je net mijn camera aanbieden voor een dag of iets langer(woon vlakbij Lauwersoog) maar je hebt er al een zie ik. Ik ben er erg content mee.Heb de 7000 even gehad (weer naar de winkel terug gebracht) maar ws was deze stuk want van de ± 100 foto's was er niet een scherp en zo'n beroerde fotograaf ben ik nu ook weer niet dat ik zelfs met afstandsbediening en statief niet een scherpe foto kan maken.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten