FF Nikon met licht gebogen CCD/CMOS.

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

FF Nikon met licht gebogen CCD/CMOS.

Berichtdoor janwerner » za apr 29 2006 5:26 pm

Tijdens mij nachtelijke uitstapjes naar mijn werkkamer (kon weer eens niet in slaap komen) heb ik ergens op een site? gelezen dat Nikon met licht gebogen FF CCD/CMOS komt.
Vignetering bij FF is dan ook geen issue meer. Of heb ik dat gedroomd? Zoja, dan wil ik patent op die gebogen CCD/CMOS!
janwerner



Onderwerp:

Droom of werkelijkheid

Berichtdoor nikon-nl » za apr 29 2006 11:20 pm

Ik vrees dat je gedroomd hebt. Een gebogen filmvlak of sensor maakt alle tot nu toe geproduceerde objectieven waardeloos. Fotografische objectieven zijn namelijk berekend om driedimensionale beelden (hetgeen wij dus vóór de camera waarnemen) op een ééndimensionaal (dus plat) vlak te projecteren. Projectie- en b.v. kopieer-objectieven zijn berekend om vlakke afbeeldingen te projecteren op vlakke sensoren of film. Het lijkt mij dus sterk dat men een gebogen of bolle sensor ontwikkelt, omdat men op dat oppervlak dan allerlei trucjes moet uithalen om de vertekening tegen te gaan. Ook de gebogen filters (vóórop een objectief), die een beroemd Duits merk vroeger op de markt bracht, zijn geflopt. Wat wel mogelijk is, is dat men de lensjes die op elke pixel van een sensor zitten al naar gelang hun plaats op de sensor ietwat bijstelt. Het probleem is namelijk dat een groothoekobjectief licht onder een grote hoek op de sensor 'smijt' en er op de sensorranden vertekening optreedt. Om dat tegen te gaan zal men iets aan die lensjes op de randen moeten doen.
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor Kroko » zo apr 30 2006 8:24 am

3D = hoogte * breedte * diepte
2D = hoogte * breedte of breedte * diepte
1D = hoogte of …
een foto is dus 2D en die kan ik prima fotograferen

Kroko
Kroko




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten