Mag dat?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Mag dat?

Berichtdoor Genster » wo jun 25 2014 4:53 pm

Ik heb vorig jaar dia's gekocht bij de kringloop. Nu vraag ik me af of ik deze (na ze te hebben gescand) online mag zetten.
Iemand een idee???
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor Jaap Driest » wo jun 25 2014 5:20 pm

Het lijkt mij van niet. Copyright blijft bij de maker, kringloop of niet.
Ik kan me ook zou gauw geen situatie voorstellen waarom je foto's van een ander online zou willen zetten.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor Genster » wo jun 25 2014 5:21 pm

Jaap Driest schreef:...Ik kan me ook zou gauw geen situatie voorstellen waarom je foto's van een ander online zou willen zetten.


Is dat van belang dan?
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor jfbat » wo jun 25 2014 5:28 pm

Tsja, Erik Kessels vult er hele tentoonstellingen en boeken mee, met foto's die hij op rommelmarkten en dergelijke koopt.

De rechthebbende is in feite vrijwel niet meer terug te vinden, wellicht wel even een disclaimer opnemen dat je daartoe wel je best gedaan hebt en dat eventuele rechthebbende zich bij jou kunnen melden (niet voor een vergoeding, wel om als ze dat willen de foto's offline te halen).

Persoonlijk zou ik het overigens niet doen.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo jun 25 2014 5:34 pm

Je hebt auteurs recht wat bij de maker licht. Ik weet niet of er ook nog mensen op staan, als het zo is praat je ook nog over portret recht die bij de gefotografeerde licht. In theorie zou je toestemming moeten vragen bij de maker en eventueel de fotografeerde, het is alleen moeilijk om de gegevens van de maker te krijgen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor Genster » wo jun 25 2014 5:37 pm

Gerard de Zwaan schreef:...Ik weet niet of er ook nog mensen op staan....



Ja, die zitter er wel tussen Gerard.
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor iJoost » wo jun 25 2014 6:42 pm

Kopen geeft je geen copyright. Dus als de maker daar aan hecht (bijvoorbeeld om er geld mee te verdienen) dan mag jij ze niet zomaar publiceren. Citaatrecht heb je wel. Dus een klein plaatje bijvoorbeeld om erover te kunnen vertellen/praten kan wel.

Portretrecht is weer iets anders, maar dat geldt voor alle foto's. Ook die je zelf gemaakt hebt. Dus dat is misschien wat minder relevant voor dit topic. ;-)

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/
iJoost



Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor Genster » wo jun 25 2014 8:03 pm

Thanks
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor PanzerFaustNL » wo jun 25 2014 11:25 pm

Er zit trouwens wel een einddatum aan al die rechten, maar wat voor een termijnen daarmee samenhangen, dat weet ik niet.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor iJoost » do jun 26 2014 8:13 am

Wikipedia: Het auteursrecht op een werk vervalt zeventig jaar (te rekenen vanaf de 1e januari) na het overlijden van de maker van het betreffende werk.
iJoost



Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor Flandria » do jun 26 2014 1:28 pm

Zit er leuk (historisch) materiaal bij?
Of alleen maar taarten waar steeds meer kaarsjes op komen?
Flandria



Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor Genster » do jun 26 2014 1:45 pm

Tot nu toe foto's van vakantie (neem ik aan) in Amerika. "Gezinskiekjes", maar ook mooie natuurfoto's.
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor Léon Obers » do jun 26 2014 1:51 pm

Ondanks dat er officieel wel auteursrecht op de op een rommelmarkt gekochte dia's zit, is dat moeilijk meer door de auteursrechthebbende aan te tonen. Dia-materiaal is doorgaans uniek materiaal, geen kopie. (Een kopie kun je herkennen aan de codering in de filmrand).
Als iemand zo weinig waarde hecht aan zijn eigen origineel uniek geschoten diamateriaal dat die het op een rommelmarkt te koop zet, en achteraf de persoon niet meer kan aantonen dat dat zijn werk is, is het maar de vraag hoe een rechter dat zal beoordelen bij een eventuele rechtszaak of de auteursrechthebbende daar nog wel rechten aan kan ontlenen.

Als ik een oude TV op de stoep bij het oud vuil langs de container zet, en het wordt door een voorbijganger meegenomen, kan ik niet alsnog gaan claimen dat die TV gestolen is. Een beetje vergelijkbare situatie.

Ik zou me er in in dit geval niet zo druk om maken om dia's online te zetten. Mocht het desondanks toch zijn dat er alsnog iemand aan de bel trekt, kun je ze nog offline halen.
Wel je gezond verstand gebruiken, dat het geen kwetsende of aanstootgevende afbeeldingen zijn i.v.m. mogelijk portretrecht.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor Flandria » do jun 26 2014 2:46 pm

Eens.
Kom maar op met wat beeldmateriaal, René.
Flandria



Onderwerp:

Re: Mag dat?

Berichtdoor Daniel123 » do jun 26 2014 2:54 pm

Ik hoop maar dat ze niet 'toevallig' gestolen zijn uit een huis. Anders heb je nog veel meer uit te leggen of te bewijzen als je ze online hebt gezet.
Gebruikersavatar
Daniel123

Clublid
Berichten: 698


Locatie: Rotterdam


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten