'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor CaptainHook » zo jan 04 2015 10:11 am

Gewoon een vraag, geen waardeoordeel. Maar ik snap iets niet. :?:

Ik zie regelmatig bij de Te Koop items, zowel hier als b.v. op fotoapparatuur.nl staan "Alleen op te halen en testen bij mij thuis" of iets van die strekking. "Wordt niet opgestuurd"

Kijk, dat je iets niet naar donker Afrika stuurt, dat begrijp ik. Dat doe ik ook niet. Maar waarom maak je op voorhand onmogelijk om voor b.v. mensen die aan de andere kant van Nederland wonen, om een ding wat je wilt verkopen, NIET te kunnen kopen, omdat de verkoper eist dat je het op komt halen. En dat het niet opgestuurd wordt. :roll:

Ik verkoop regelmatig dingen via marktplaats, tweakers en ook via de ncn. Maar opsturen is toch geen enkel bezwaar? Als beide partijen daarmee accoord gaan en er keurig vooraf betaald wordt, wat kan daar dan mis mee zijn?
Al >10 jaar doe ik dat op die manier. Hooguit een heel duur artikel ga ik eerst ter plekke bekijken/testen en betaal het dan ter plekke. Of via mp, als het in m'n naaste omgeving is, een artikel voor een paar tientjes, dat haal ik dan op. Maar een hele stapel boeken b.v., of een elektronika onderdeel. (tweakers kent o.a. een redelijk goed beoordelingssysteem). Die laat ik toch echt opsturen. Voor die paar euro kan ik niet naar de andere kant van het land rijden... :think:

M.a.w. wat is iemands beweegreden om NIET te willen opsturen?
Ik zou trouwens niet eens al die mensen thuis over de vloer willen...
CaptainHook



Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor a90 » zo jan 04 2015 10:25 am

Misschien heeft het niet zozeer te maken met het afhalen ansich, het kan ook natuurlijk zijn dat de betaling niet giraal kan plaatsvinden. De redenen daarvoor kunnen divers zijn.

Ook kan het zijn dat mensen slecht ter been zijn en niet naar het postagentschap kunnen .
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor strangeartefact » zo jan 04 2015 10:28 am

Andersom zie ik wel reden. Ik hal sommige dingen liever op omdat zelfs hoe goed het ook klinkt je gewoon mensen treft die het niet weten, begrijpen of moedwillig belazeren. Ik heb al meerdere malen oud glas gekocht dat dan toch beschimmeld was bv.

Wat ophalen betreft, ik laat de keuze bij de koper. Laatst verkocht ik een DAT recorder, ik heb in het contact met de koper aangegeven dat ik liever had dat hij het ophaalde gezien de kwetsbaarheid van dat aparaat. Koper wil dat niet en kiest voor het risico, Kwam uit hoge noorden dus jou verhaal van de kilometers ging 100% op. Maar toch zijn er zaken die beter niet via POSTNL kunnen, zo 'voorzichtig' zijn die nml ook niet altijd als ik pakketjes zie binnenkomen......

Maar ieder zijn reden en het staat de verkoper vrij te kiezen wat hij doet natuurlijk, hij of zei loopt potentiele kopers mis nml.

groet
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor CaptainHook » zo jan 04 2015 10:42 am

Slecht ter been zou kunnen. Maar in de praktijk is dat natuurlijk beetje ver gezochte reden. Dan zouden wel heel veel verkopers niet kunnen lopen... Want hoe koopt zo iemand dan die spullen? Dan zouden die verkopers nooit hun huis uitgekomen zijn om de spullen die ze nu willen verkopen, aan te schaffen...

Pakjesdiensten die met pakjes gooien en smijten? Helemaal waar! Maar er worden dagelijks miljoenen pakjes met zeer kwetsbare artikelen over de hele wereld gestuurd en die komen meestal goed aan. Kwestie van goed verpakken. Want hoe denk je dat al die webwinkels die bijvoorbeeld dure objectieven verkopen? Juist ja, gewoon opsturen; niks mis mee. :angel: De meeste kwetsbare spullen hebben al een hele wereldreis afgelegd voordat ze ooit in onze huizen aankwamen.
En dozen vol met wijn en andere vloeistoffen stuiteren dagelijks over de lopende banden van distributiecentra. Ook daar is de verpakking echt wel op aangepast.

Dat er particulieren zijn die niet goed dingen (kunnen) verpakken, daar heb je gelijk in. Maar met goede/duidelijke afspraken is daar best een mouw aan te passen. Vandaar ook vaak de vraag: "heb je de originele verpakking nog?"

Of speelt cash/zwart geld een rol? Dat men geen pecunia op de bankrekening wil? Oid?

Nogmaals, als ik als koper nadrukkelijk de aangeboden spullen eerst wil inspecteren; ok. Maar het gaat juist om het omgekeerde geval.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor Johan v. V. » zo jan 04 2015 10:55 am

Ik heb niet zoveel moeite met het niet willen versturen. Het kan zijn dat de verkoper gewoon geen zin heeft om te verpakken en naar het postkantoor te gaan.
Het is veel vreemder wanneer je de keuze hebt tussen iets toegestuurd te krijgen of het te komen bekijken in Verweggistan omdat de verkoper daar woont en toch lid is van dit Nederlandse forum!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor Saskia Janssen » zo jan 04 2015 10:57 am

Ik denk dat het is om een hele discussie te voorkomen. Was het al beschadigd vooraf of pas tijdens transport. Ook al is het risico voor de ontvanger...
Ik denk ook dat een boel verkopers hier op het forum heel zuinig zijn op hun spullen en het daarom niet per post willen versturen.
Gebruikersavatar
Saskia Janssen

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Midwoud
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo jan 04 2015 11:01 am

Ik kan heel goed begrijpen waarom mensen bepaalde dingen niet wensen op te sturen. Kijk, een filtertje van €10 of een kitlensje van €50 tot daar aan toe, maar op het moment dat je over body's, lenzen etc. gaat praten van vele honderden zo niet duizenden euro's is het iets anders. Zoals reeds gezegd, iedereen weet dat de post niet altijd even netjes met je pakje omspringt, beschadiging, verkeerd afgeleverd, bezorgers die zelf tekenen voor ontvangst en het ergens bij die lieve buren afgooien...

Op het moment dat die camera bij de nieuwe eigenaar aankomt en er blijkt iets mis te zijn, of niet geheel naar wens, wat dan? Is de verkoper schuld, de post, de buren? Nee, dat soort zaken moet je gewoon in persoon afhandelen, dat je kan zien en voelen wat je koopt. Is het zoals beschreven of zit er toch een krasje op?
Mensen hier in NL doen zo panisch, "ja, maar dat is aan de andere kant van Nederland" mensen, het is hooguit een paar uurtjes in de auto of trein, wat is het probleem? Hele volksstammen liggen dagen voor een winkel voor een nieuwe telefoon, uren in de rij voor een kaartje of uren in de auto m te kerstshoppen in een ander land. Of kijk of je ergens halverwege kan afspreken. Heb ik laatst ook gedaan, is erg makkelijk.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor schippie » zo jan 04 2015 11:07 am

Een zeer tevreden gebruiker van MP en NCN : altijd opgestuurd of op laten sturen.De afgelopen jaren zeker 50 maal via Post.nl. Als mensen willen kopen maar aarzelen heb ik zelfs opgestuurd met alleen aanbetaling. Nog nooit teleurgesteld , waren er niet voorziene mankementen altijd keurig kunnen regelen. Ik heb wel vertrouwen in de fotograferende mensheid gekregen :lol:

Maar verkopers die zeggen "alleen ophalen" moeten zich realiseren dat hun potentiële doelgroep een stuk kleiner wordt, het maakt mij niet uit: ik klik zo'n advertentie direct weg.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor Ludo » zo jan 04 2015 11:12 am

Wanneer ik duurdere artikelen via Marktplaats of bijvoorbeeld hier via het forum koop, geef ik er de voorkeur aan om het zelf op te gaan halen: zo kan ik zien wat ik koop en hoe de staat van het artikel is.
Dat ik daarvoor naar de andere kant van het land zou moeten reizen maakt me weinig uit: in een kleine drie uur brengt de trein me (vanuit mijn habitat gerekend) naar de andere kant van het land.
Wat leesvoer mee voor onderweg, bakkie koffie en een broodje op het station: maak er gewoon een dagje uit van !
Spullen op laten sturen heeft gewoon niet mijn voorkeur, tis altijd maar de vraag wat je toegestuurd krijgt en in welke staat.
En om die discussie te vermijden haal ik het graag zelf op...
Anderzijds ben ik best bereid om spullen op te sturen als men daarom vraagt: tot op heden al diverse positieve reacties gekregen m.b.t. de afhandeling (correspondentie, wijze van verpakken, versturen, enz.)
Met vriendelijke groet,
Ludo


Fotografeert met Nikon digitaal en -analoog > Flickr
Gebruikersavatar
Ludo

Socialmedia
Berichten: 1212


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor de_Jezus » zo jan 04 2015 11:44 am

Johan v. V. schreef:Het is veel vreemder wanneer je de keuze hebt tussen iets toegestuurd te krijgen of het te komen bekijken in Verweggistan omdat de verkoper daar woont en toch lid is van dit Nederlandse forum!

Volgens mij is het lidmaatschap op het forum niet uitsluitend voor in Nederland woonachtige fotografieliefhebbers.
Bestuur/moderatoren, correct me if I am wrong!!

Het kan natuurlijk ook zijn betreffend lid voor zijn werk tijdelijk is uitgezonden naar een ander land en zijn huis in NL aanhoudt (om diverse redenen).
Misschien is hij of zij wel zo vermogend om een vakantiewoning elders aan te schaffen.
Allemaal redenen die niet bij iedereen bekend zijn.

Snap niet waarom mensen altijd zo snel hun mening klaar hebben zonder alle achterliggende informatie te beschikken.
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky
Gebruikersavatar
de_Jezus

Forumlid
Berichten: 603


Locatie: Paramaribo
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor Cyrus » zo jan 04 2015 11:58 am

@Yizu: correct. En zo schreef Johan het ook. Overigens is verkopen via dit forum voorbehouden aan clubleden, maar dat terzijde.

Interessante discussie. Ik snap ik de motivatie wel om alleen te verkopen op basis van "alleen afhalen", hoewel ik zelf wel altijd de optie open houd voor versturen.

Zoals gezegd voorkomt het een hoop discussie tussen verkoper en koper als het gekochte bij aankomst niet conform verwachtingen blijkt, om wat voor reden dan ook. Daarnaast is het een heel gedoe om schade bij PostNL te verhalen, al is deze schade gewoon gedekt tot € 5.000 wanneer je zaken als aangetekend pakket verstuurt. Daarnaast geeft het mij ook vertrouwen als ik welkom ben bij verkoper om het aangebodene uitgebreid te bekijken en te beproeven.

Wat ik niet begrijp, is de verontwaardiging van TS. Als je het niet eens kunt worden over de verkoopvoorwaarden dan koop je toch niet van betreffende verkoper? Of zet je voor een keer je principes opzij, als je het aangebodene toch heel graag wil hebben.

Koop en verkoop is een proces van gunnen, geven & nemen. Dat geldt dan wel in twee richtingen natuurlijk.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor Johan v. V. » zo jan 04 2015 12:50 pm

Ik geloof niet dat ik ergens beweerd, noch gesuggereerd heb, dat het lidmaatschap is voorbehouden aan in Nederland woonachtige fotografen Yizu!
Corrigeer me als ik het fout heb!
Wel goed lezen svp!!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor CaptainHook » zo jan 04 2015 2:10 pm

Ook hier weer, wie zegt dat ik verontwaardigd ben? :huh:
Ik ben verbaasd, c.q. begrijp het niet waarom mensen soms zo hardnekkig weigeren om iets op te sturen en daardoor bij voorbaat een belangstellende teleurstellen. Gewoon een vraag wat de reden zou kunnen zijn, waarom men (in sommige gevallen) niet wenst mee te werken.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor Cyrus » zo jan 04 2015 2:14 pm

@CH: waarom zou de verkoper uitsluitend naar de pijpen van koper moeten dansen? Als jij iets heel graag zou willen hebben kun je toch de moeite nemen om naar verkoper te gaan, indien deze niet wil opsturen?

Waarom zou alleen de verkoper moeite moeten doen? Ofwel: waarom zou verkoper er alle begrip voor moeten hebben dat jij niet verder wil gaan dan je eigen voordeur en vooral een ander alle moeite wil laten doen?
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Berichtdoor CaptainHook » zo jan 04 2015 2:27 pm

Edwin,

Da's het verhaal omdraaien (op een verkeerde manier :wink: ). Ik wil niet persé iets kopen, maar de verkoper wil blijkbaar wel iets kwijt en vraagt daar een X bedrag voor, in de hoop dat belangstellenden dat van hem willen overnemen. Toch? Ik heb het hier niet over een TKG, maar een TKA advertentie...

Het is niet zo dat het een gunst is om te verkopen...de verkoper wil het toch kwijt, anders bood 'ie het toch niet aan? Zoals ik al eerder zei:
"Nogmaals, als ik als koper nadrukkelijk de aangeboden spullen eerst wil inspecteren; ok. Maar het gaat juist om het omgekeerde geval."

Maar stop maar met deze discussie, want een gewone vraag wordt weer totaal omgedraaid. Terwijl het gewoon uit nieuwsgierigheid en onbegrip gesteld was... (die vraag).

BTW: zou een rare wereld worden, als verkopers voortaan nadrukkelijk stellen dat al hun te koop aangeboden waar, alleen nog maar op hun eigen locatie gekocht MOGEN WORDEN. :crazy: Ben blij dat het grootste deel van de aanbieders zo NIET werkt. :angel:
CaptainHook




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten