Betere lens geeft minder ruis?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor Paul-PdK » vr jan 16 2015 8:00 am

Ik heb een D7100 met de kit lens. Nu ben ik niet te vreden over het ruis niveau. Als ik ISO 500 of meer instel, dan vindt ik dat er al te veel ruis is. Wordt de ruis minder als ik bijvoorbeeld de Nikon 50 mm 1.8 koop? Natuurlijk kan de ik met deze lens de ISO omlaag brengen, als de A en S hetzelfde blijven in dezlfde omgeving, maar dat is niet wat ik vraag. Mijn vraag is: Krijg ik met precies dezelfde instellingen op de camera dezelfde ruis met de kitlens en 50 mm 1.8 lens?

Bedankt alvast als je reageerd.

Met vriendelijk groet,
Paul.
Paul-PdK

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor JvdKooij » vr jan 16 2015 8:02 am

met dezelfde instellingen krijg je inderdaad dezelfde ruis
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor jacobus » vr jan 16 2015 8:07 am

Ruis komt alleen later doordat de lens meer lichtgevoelig is maar dat wist je waarschijnlijk al.

Marcel
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor Vincent » vr jan 16 2015 8:15 am

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd voor welk speciale gebruik een D7100 op 500 iso al onacceptabele platen geeft...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor Ingmar » vr jan 16 2015 8:16 am

Paul,

Post eens een plaatje met exif van waar volgens jou veel ruis in zit dan....en wat doe je aan nabewerking?

Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor a90 » vr jan 16 2015 8:30 am

Paul-PdK schreef:Mijn vraag is: Krijg ik met precies dezelfde instellingen op de camera dezelfde ruis met de kitlens en 50 mm 1.8 lens?


Ik zou zeggen ja, als je precies dezelfde instellingen gebruikt dan heb je evenveel ruis. Een objectief veroorzaakt geen ruis, dat doet de sensor.

Je kunt echter met een objectief als de 50mm 1.8 wel een groter diafragma gebruiken zodat de noodzaak om een hogere ISO in te stellen niet meer nodig is. In die zin neemt dan de ruis af. Daar zitten dan wel nog wat andere aspecten aan.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor DannySan » vr jan 16 2015 8:48 am

Op een D7100 schiet ik met ISO3200 en dan nog vindt ik het niet veel 'ruis'.
Hangt af van je omstandigheden, en dan vooral van je sensor.
Je lens heeft er niets mee te maken.

Een betere lens kán je wel de mogelijkheid te geven om lichtsterker te schieten en dus eventueel een lagere ISO te gebruiken.
Maar dat is niet helemaal je vraag, en ook niet in alle situaties van toepassing.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jan 16 2015 8:57 am

Betere lens geeft minder ruis?

Nee, dat is niet zo.
Dat je met een D7100, ISO 500 en een kit objectief ruis ziet ligt aan wat anders. Heb ju een typo gedaan en bedoel je ISO 5000 dan snap ik de ruis.
Hoe krijg je een ruisvrije opname. Ga terug naar de fabrieksinstellingen van de camera.

Hoe: 1. reparatie camera

a. storing in de camera

Ook bij een Nikon camera komt het wel eens voor, er zit een storing in de camera. De camera doet niet wat je wilt. Hoe los je dat op. Enkele tips:

1. Laad de accu volledig op.

2a. Haal de accu en de geheugenkaart uit de camera en plaats daarna alleen de accu terug.

2b. Haal de accu er een half uurtje uit.

Een volledige reset van de camera hoort op drie manieren te gebeuren voor het optimale resultaat.

3a. Herstel de standaardinstellingen van de camera door de twee met een groene stip gemarkeerde knoppen ongeveer 3 seconden gelijktijdig ingedrukt te houden. Je ziet dan op een gegeven moment het bedieningspaneel even knipperen. Het woord bedieningspaneel komt uit m’n handleiding. Je kunt er niks mee bedienen. Het gaat dus om het LCD venster aan de bovenkant van je camera. Bij instap camera’s knippert de monitor.
Enkele instap camera’s (D50, D60, 3000, D3100, D3200, D3300, D5000, D5100, D5200 etc) hebben geen bedieningspaneel en missen dan ook de knoppen met de groene of rode stippen. De standaardinstellingen zijn dan alleen via het menu terug te zetten.

3b. Herstel de persoonlijke Instellingen van de camera. Ga naar het Rode Potlood menu, daar naar menu Herstel Persoonlijke Instellingen en klik op JA bij de vraag om de camera te herstellen naar de standaardwaarden van de camera. Zo werkt het tenminste bij mijn camera, kijk dit bij je eigen camera even na in de gebruiksaanwijzing, als je er zo niet uitkomt.

3c. Zet de instellingen van de Opname Opties terug naar de standaardwaarden. Ga naar het menu met het Camera symbool, ga in dit menu naar Opnamemenu Terugzetten en klik dan op JA. Zo werkt het althans in mijn camera, kijk dit bij je eigen camera even na in de gebruiksaanwijzing, als je er zo niet uitkomt.

3b en c zijn niet altijd van toepassing op instap camera’s.
(uit: http://www.hansbraakhuis.nl/reparatie-onderhoud-Nikon-camera-flitser-objectief.pdf)

Daarna maak je gewoon een NEF, Raw opname met de camera. Iso zo rond de 400 met dit bewolkte weer buiten. Zet de camera op de "groene" stand. En open deze opname in het gratis te downloaden Nikon View NX2:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/62487

Als je dan nog ruis hebt breekt m'n klom.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor imaginary_nl » vr jan 16 2015 9:07 am

Een onderbelichte foto corrigeren en dus lichter maken in de nabewerking levert ook veel ruis op.

Wat je beter kunt doen is tijdens de opname wat overbelichten, zeg 1/3 of een 1/2 stop. Wel opletten dat je de lichte tinten niet uitbleekt (die zijn dan niet meer te herstellen in de nabewerking).
Tijdens het nabewerken de belichting nu aanpassen (dus donderder maken). Dit levert foto's met veel minder ruis.

Voor de details moet je bijvoorbeeld maar eens hier kijken:
Engels:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml
http://www.dpreview.com/articles/6641165460/ettr-exposed

Nederlands:
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=35&t=58311

Even simpel gesteld:
Wanneer je de belichting aan de camera overlaat, dus op volledig automatisch of halfautomaat (alleen sluitertijd of alleen diafragma instellen), dan zal de hoeveelheid licht op de sensor altijd hetzelfde zijn! De sensor heeft namelijk een bepaalde hoeveelheid licht nodig om hiervan een beeld te maken. De hoeveelheid licht zal worden gemiddeld naar zo'n 18% grijs. (Komen grijskaarten je bekend voor?)
Om invloed te hebben op de belichting zul je dus alles handmatig moeten doen of, in de meeste gevallen handiger, een belichtingscorrectie moeten toepassen. Om wat over te belichten moet je de correctie dus richting + instellen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor Vincent » vr jan 16 2015 9:25 am

Hans Braakhuis schreef:Hoe krijg je een ruisvrije opname. Ga terug naar de fabrieksinstellingen van de camera.


Wat heeft een reset nu weer met ruis te maken???
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor Léon Obers » vr jan 16 2015 9:35 am

....of een accu volledig opladen, reparatie etc. ?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor imaginary_nl » vr jan 16 2015 10:02 am

djunclesam schreef:
Hans Braakhuis schreef:Hoe krijg je een ruisvrije opname. Ga terug naar de fabrieksinstellingen van de camera.


Wat heeft een reset nu weer met ruis te maken???


Het zou kunnen zijn dat een bepaalde bewerking, bijvoorbeeld belichtingscompensatie, zorgt voor te donkere opnamen. Dat moet weer gecorrigeerd worden en dus meer ruis.

Ergo, een reset geeft een goede uitgangspositie.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor Vincent » vr jan 16 2015 10:18 am

imaginary_nl schreef:Ergo, een reset geeft een goede uitgangspositie.


Een reset zorgt er ook voor dat je al je andere instellingen kwijt bent en kan dus ook voor een berg ongemak en ellende zorgen...

Ik ben niet principieel tegen het resetten van een body maar ik snap nooit helemaal dat als eerste oplossing naar een reset gewezen wordt. Ik zou persoonlijk eerst eens kijken of het probleem elders ligt, of beter, WAAR het probleem ligt. Dan weet je namelijk ook gelijk wat je aan het doen bent. Want ik voel op mijn klompen aan dat dit probleem niet opgelost gaat worden met welke reset dan ook...

Als het probleem inderdaad een belichtingscompensatie is dan kun je die ook gewoon weer op 0 zetten. Als het probleem in een jpeg conversie zit, dan kun je een keer in RAW schieten, als het probleem in een onderbelichting zit dan kun je uitzoeken hoe je correct kunt belichten, etc.

Indien men uiteindelijk zelfs hier op het forum geen ideeen meer heeft naar een eventuele oorzaak dan kun je de hele boel altijd nog resetten.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor imaginary_nl » vr jan 16 2015 10:24 am

Ik ben het wel met je eens dat het een paardenmiddel is. Wanneer je weet waarnaar je moet zoeken, dan is het uiteraard handiger om alleen die instelling aan te passen.

Maar waarschijnlijk is dat juist het probleem: het niet weten waar te zoeken. Dus dan is een goede uitgangspositie wel handig, ondanks dat "alle instellingen toch goed staan". (Afijn, we zijn het eens, het hoeft geen discussiepunt te zijn.)

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Betere lens geeft minder ruis?

Berichtdoor CaptainHook » vr jan 16 2015 10:25 am

Haha, als ik al die reacties zo lees... :lol:
Betere lens geeft minder ruis? Een betere fotograaf geeft minder ruis! :silent:
CaptainHook




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten