Beginnend fotograaf .

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor Marten » ma feb 09 2015 8:49 pm

ben42 schreef:Ik weet niet wat jac49 hier bedoelt, maar ik begreep juist dat de kwaliteit schrikbarend goed is en daarom nogal intimiderend voor beginners.

Zou kunnen.
Maar dan nog gaat zijn opmerking voorbij aan het grote verschil in kwaliteit van de foto's op dit forum.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor ben42 » ma feb 09 2015 9:29 pm

Misschien is het wel een goed idee om een verbeter hoekje te hebben waar mensen foto's kunnen plaatsen, waar dan advies voor verbetering zou kunnen worden gegeven. Dus niet aangeven wat er fout is of bekritiseren maar aangeven wat er verbeterd kan worden.

En dan ook niet de beginners overladen met verbeter adviezen. Misschien kan een beginner dan aangeven in welke hoek hij of zij de verbetering zoekt. Technisch of artistiek en wel aspect daar uit.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor Peter » ma feb 09 2015 9:37 pm

Enige tijd geleden hebben we de secties 'presentaties' en ' beoordelingen' afgeschaft.
Het hoe en waarom valt op dit forum uitvoerig terug te lezen.

Een apart 'hoekje' lijkt me terug naar af.

En commentaar op foto's is van alle tijden. De wijze waarop er divers mee om wordt gegaan eveneens.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor CaptainHook » ma feb 09 2015 10:41 pm

Heb nog geen reactie gezien van de TS...

... die schrikt zich rot als 'ie alle reacties leest... :)
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor DannySan » ma feb 09 2015 10:50 pm

Inderdaad @CaptainHook, en er staat nog niets eens één foto!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor pimmetje » ma feb 09 2015 10:57 pm

Dat zou mij worst wezen als hij zich rot schrikt. Wat een arrogantie meneer Jac49,je reacties op mijn fotografie hadden voor mij geen enkele waarde. Je eigen fotografisch kunnen blinkt uit in het ontbreken ervan.
pimmetje

Clublid
Berichten: 972


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor Cookie1397 » ma feb 09 2015 11:45 pm

Er wordt in dit draadje regelmatig off topic gegaan mijzelf incluis. We gaan echter niet op de man spelen dat is nergens voor nodig. Geef antwoord op de stelling van de t.s. en onthoud je van commentaar over de t.s. of zijn doen en laten op dit forum.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor Léon Obers » di feb 10 2015 12:38 am

Maar alleen op de stelling afgaan met hetgeen de TS wil om als mentor te willen fungeren, zonder rekening te houden met diens persoonlijke zienswijze en uitlatingen als zijnde het schrikbarende fotografie niveau hier op alle fronten, valt dan verder niet meer te beantwoorden. Het een is onlosmakelijk met het ander verbonden als je je als mentor wilt opwerpen.
Iemand met een dergelijke instelling zou ik in ieder geval nooit als mentor willen zien.
Dus als ik ik dan op diens stelling wil reageren. Nee, geen mentoren.

Ik mag graag kijken naar de foto's die gepresenteerd worden, met name juist door het bijzonder hoge fotografische niveau van een aantal mensen zoals (in willekeurige volgorde) bijv. van een Flandria, Skippy, Tzigane, Lothian, Frank B, weimaraner, djunclesam...... om er een paar te noemen (zonder anderen tekort te willen doen).
Ik vind het een klap in het gezicht van die mensen als men die foto's rangschikt onder "een schrikbarende kwaliteit en dat op alle fronten".
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor jac49 » di feb 10 2015 2:03 am

Wauw wat een reacties
Peter schreef:Ik constateer dat er een aantal keren wat off topic wordt gereageerd.
Maar ik heb daar geen moeite mee. Het openingsdraadje is scherp weg gezet. Actie roept reactie op.

Ik vind dat er ook de ruimte moet zijn voor Jaq om zijn standpunt toe te lichten.

Laten we gezamenlijk proberen niet op de persoon te spelen. Voor de rest mag het best scherp verwoord worden. Daar is een forum voor.


Ik kom hier zeker op terug .
Verder weet ik dat er werkelijk goeie fotografen werk van hun , hier posten .
De persoonlijke beledigingen enz neem ik graag op de koop toe .
Groetjes Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor Tien » di feb 10 2015 1:45 pm

Deze discussie is typerend voor dit forum en zou verplicht leesvoer moeten zijn voor een ieder die zich aanmeldt, wel of niet met de ambities om lid worden .
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor staal571 » di feb 10 2015 2:37 pm

Arthur Mol schreef:Jac steekt een helpende hand uit naar beginnende fotografen en biedt geheel belangeloos zijn diensten en kennis aan.

Moet je eens zien waar dit toe leid.. Jullie schieten de oorsprong van discussie ver voorbij heren.


Volgens mij gaan de reakties over dat ene zinnetje van Jac49 en dat vond ik ook een ""boute uitspraak"

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor ATOR » di feb 10 2015 4:01 pm

Een paar jaar terug was het not done om hier serieus kritiek te leveren, dat deed ik toch en ik kreeg dan regelmatig stampvoetende reacties van de desbetreffende fotograaf en andere forumleden die elke vorm van kritiek als een persoonlijke aanval en een gebrek aan fatsoen zagen.

Na de overgang tot het sterrensysteem waardoor alle foto´s van kritiek voorzien mogen worden merk ik dat de dynamiek op het forum langzaam aan het veranderen is. De mensen die niet tegen kritiek kunnen zijn grotendeels verdwenen of plaatsen geen foto´s meer en bij de meeste foto´s vind je nu gefundeerde op- en aanmerkingen die door de fotograaf op een volwassen manier geïncasseerd worden. Waarbij voor mij het sterrensysteem een goed hulpmiddel is om te zien op wat voor niveau iemand beoordeeld wil worden.

Zeker de beginnende fotografen die met de belichtingsdriehoek en focus worstelen worden geweldig geholpen en mensen die hier voor het eerst een foto plaatsen doen dat niet meer omdat ze willen horen hoe geweldig ze zijn maar zijn juist blij om aanwijzingen te krijgen om een betere fotograaf te worden.


Zo´n cultuuromslag heeft tijd nodig maar als we zo door gaan ben ik er van overtuigd dat dit over een aantal jaar een volwassen fotoforum zal zijn, wat op zijn beurt weer meer gevorderde fotografen aan zal trekken die op hun beurt weer meer gevorderde kritiek kunnen leveren.
Pas las ik een post van een nieuweling op het forum die het woord Visie gebruikte, het V woord is nog not done op dit forum maar het belooft veel goeds voor de toekomst :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor jac49 » di feb 10 2015 6:34 pm

Beste forum leden.
Vele reactie's ,positief ,negatief ,persoonlijke aanvallen zoveel meningen.
Eerst iets over mezelf ,fotograferen doe ik sinds 2010 ,de laatste 2 jaar wel heel intensief ,met veel plezier en passie
Verder volg ik in Belgie nog een fotografie opleiding : fotografie -intensief :waar ik in het laatste jaar ben aanbeland..
Regelmatig ga ik op stap met fotovrienden , Urban ,macro , landschap enz alles komt aan bod .
Alleen ga ik ook vaker op stap ,mijn grote passie is de straatfotografie,en alles wat er mee te maken heeft.
Veel heb ik ook geleerd van mijn fotovrienden,hun kritiek ferme uitspraken, maar ook hun kennis hebben er voor gezorgd dat mijn foto's al snel een stukje beter werden.
Nou terug naar mijn uitspraak ;schrikbarend op alle fronten ; hiermee bedoel ik de verschillende rubrieken waar foto's gepost worden.
Inderdaad , ik had het hier wat genuanceerder moeten verwoorden ,mijn excuus voor deze uitspraak.
Natuurlijk zijn er op dit forum fotografen actief die ik zeer bewonder ; Leon obers heeft er al een paar genoemd ; en hun werk bekijk ik dan ook met veel bewondering en plezier.
Het is nu eenmaal zo dat een groot aantal mensen niet zo veel ervaring heeft .
Toen ik begon met fotograferen ,heb ik me ook aangesloten bij dit forum,foto's werden ook gepost,maar de feedback beperkte zich helaas in niets zeggende uitspraken .
De uitstapjes leverde al evenmin wat op
Het is zeker niet mijn bedoeling om mensen op hun tenen te trappen ,integendeel ik hoop dat een beginnend fotograaf die om feedback vraagt die ook krijgt dmv goed gefundeerde uitleg,
Dus als er mensen zijn die tegen problemen aanlopen ,laat dat gerust weten middels een PB .
Al mijn bescheiden kennis wil ik graag delen .helemaal gratis en voor nop.
Groetjes Jac
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor Peter » di feb 10 2015 9:00 pm

Jag49
Hoe moet ik het nu samenvatten ?

Hij/zij die belangstelling heeft voor ondersteuning kan je een PB sturen en dan wordt het onderhands afgedaan ?
Je kunt je kennis ook aan ons allen aanreiken door het te delen op het forum. Dat doe je trouwens ook, dus dat zal het niet zijn

Ik vind je toelichting eerlijk gezegd ietwat summier , dus ben benieuwd waarom je nu dit draadje gestart hebt.
Je spreekt ook over een 'mentor' functie /aanstellen op dit forum. ?

Wil je dat toelichten ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor DannySan » di feb 10 2015 9:01 pm

Iedereen die constructieve feedback geeft op een topic, is toch al 'mentor-achtig' bezig?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten