Beginnend fotograaf .

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Beginnend fotograaf .

Berichtdoor jac49 » ma feb 09 2015 1:52 am

Waarom stelt dit forum zich niet mede ten doel om mentors aan te stellen voor beginnende fotografen?
De hier getoonde foto's in alle rubrieken zijn van een schrikbarende kwaliteit en dat op alle fronten.
Ik ben graag bereid om serieuze beginnende hobby fotografen de helpende hand toe te steken .
Ps voordat er weer van die weinig inhoudelijke reactie's komen , dit alles zonder kosten ,
Ik ben ook maar een hobby fotograaf ,maar wel een met passie voor fotografie !
Groetjes Jac
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor Ludo » ma feb 09 2015 5:38 am

Daar hebben we de newbiesdag toch voor ?
Of vind je die ene dag per jaar te beperkt ?
Deelname aan de georganiseerde activiteten is
m.i. overigens ook een prima middel om je kennis
te verrijken.... :wink:
Met vriendelijke groet,
Ludo


Fotografeert met Nikon digitaal en -analoog > Flickr
Gebruikersavatar
Ludo

Socialmedia
Berichten: 1212


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor oud0001 » ma feb 09 2015 8:05 am

Waarom wel?
Dat kun je ook zelf afspreken met een beginner?
oud0001



Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor Arthur Mol » ma feb 09 2015 8:27 am

Ik vind het een mooi initiatief van je Jac, als ik nieuw in de fotowereld zou zijn, dan zou ik daar graag gebruik van willen maken! Chapeau!
Hoe fijn is het niet om op dezelfde persoon terug te kunnen vallen als je even iets niet weet?
Als mentor is het wel tijdrovend, maar dat heb je er voor over, anders moet je er niet aan beginnen..
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor CaptainHook » ma feb 09 2015 8:37 am

jac49 schreef:De hier getoonde foto's in alle rubrieken zijn van een schrikbarende kwaliteit en dat op alle fronten.

Dat vindt ik nogal een boude uitspraak! :shock:
Er zitten idd tenenkrommende dingen tussen, maar om alles op één verderfelijke hoop te gooien vind ik volkomen bezijden de waarheid.

jac49 schreef:Ik ben ook maar een hobby fotograaf ,maar wel een met passie voor fotografie !

Ditto alhier. Maar nu roep je in feite dat alles niet deugt, en dat doet zeer... :think:

Het is en blijft makkelijk(er) om oooh en aaah wat goed te roepen of op tig likes buttons te rammen, dan, op een begrepen wijze, te zeggen dat iets niet goed is/beter kan... :|
Velen willen gewoon niet luisteren/horen dat het anders zou kunnen. Je ziet dat al gebeuren met andere verbetertips; voordat je het weet word je neergesabeld door de goegemeente, zowel lezers als mods.
Vaak, liever gezegd zowat altijd, wordt op- en aanmerkingen ter verbetering uitgelegd als negatieve belerende opmerkingen en daar schijnt men heden ten dage niet (meer??) mee om te kunnen gaan. Spijtig, maar wel de realiteit. :(
Laatst gewijzigd door CaptainHook op ma feb 09 2015 8:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor DannySan » ma feb 09 2015 8:53 am

Is dit hele forum niet eigenlijk al een soort 'mentor'?
En ik sluit me aan bij CaptainHook over de opmerking over de foto's in alle rubrieken op alle fronten van een schrikbarende kwaliteit zijn.
Als dat je beeldvorming is, ben je niet geschikt als mentor, dat lijkt me dan duidelijk.

Ik stel mijn - bescheiden - kennis elke keer als ik reageer op topics met - vooral - beginnende fotografen - ter beschikking.
Voor 1 op 1 mentorschap weet ik niet eens of ik daar genoeg kennis voor heb; dat is het mooie van dit forum; zoveel deelnemers met elk hun eigen kennis-bereik.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor CaptainHook » ma feb 09 2015 9:56 am

Ok, ik weet 't, ik begeef me op glad ijs. :angel:

Waar ik jac49 wel gelijk in geef is dat er de nodige, laten we het voorzichtig uitdrukken, matige foto's worden geplaatst (zowel op technisch gebied, alsmede op teleurstellend onderwerp).
Er komen hele goede, goede, minder goede en niet noemenswaardige platen voorbij. (maar zeker niet alles is schrikbarend)
Op zich allemaal niet erg, want dat is een afspiegeling van de maatschappij.

MAAR. Maar er is niks mis mee om dat te willen te verbeteren! En dat proef ik bij jac49. (bij ondergetekende ook). Alleen dat het lastig is, om dat duidelijk te maken c.q. over te brengen. Want zoals we allemaal wel weten is het heel moeilijk om commentaar te velen. Vooral hoe ouder we worden, deste lastiger is dat (zei ik, zonder te lachen) :mryellow:

Wat je vaak ziet gebeuren is dat op vele foto's nauwelijks wordt gereageerd. Misschien om mensen niet te willen aanspreken op hun matige plaat? Niet durven? Andere redenen? Desinteresse?
Of omdat het heel moeilijk is om te verwoorden hoe het beter zou kunnen, zonder dat de geadresseerde zich gelijk aangevallen zou voelen?
Of om de lieve vrede te bewaren en dan maar te zwijgen? Maar ja, daar wordt de geplaatste foto c.q. de plaatser niet beter van. :eh:

Er is zoveel potentie aanwezig aan mensen met ervaring. Mensen die op fotografisch en aanverwante technische gebieden al zoveel kennis hebben verworven. Mensen die de hele aardkloot al hebben afgereisd en zoveel hebben gezien en vastgelegd. Daar zouden we met z'n allen op een positieve manier gebruik van kunnen maken.
Maar dat lukt alleen als we openstaan voor kritiek en dat hoeft dan niet altijd poeslief te zijn.
Hoe luidt ook alweer een oud spreekwoord? "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden" Imho is dat toch zeker regelmatig van toepassing.

Ik hoor liever "je standpunt had zus en zo beter gekund" of "probeer de volgende keer een ander diafragma/sluiterijd oid" of "met die en die bewerking ziet het er sprekender uit" dan slechts oooooh, aaaah wat mooi, [like], [like], [like]. :think:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor Kroontje » ma feb 09 2015 11:14 am

Dus krijgen we weer de zelfde discussies hier, betreft de reacties enz enz..... :-) succes met leermeester zijn :-)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor CaptainHook » ma feb 09 2015 11:35 am

@Kroontje: dus jij stelt voor om dan maar niks te zeggen? Het (gevoelige?) onderwerp niet aan te roeren?
Want, zoals jij zegt, 'leermeester' spelen is niet goed? Want we willen niks leren?

Gewoon doodzwijgen? :silent: En de aanwezige potentie tot verbetering niet benutten? :(
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor Tzigane » ma feb 09 2015 11:41 am

Eens met Hook hier. Van mij mag er ook wel meer opbouwend en constructief kritiek geleverd worden. En meer ingegaan op inhoud en concept van de foto.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor ArjanL » ma feb 09 2015 11:48 am

Ingaan op inhoud en concept is altijd een heikel punt. Het is gemakkelijker en veiliger om technische punten aan te kaarten dan jezelf kwetsbaar op te stellen over inhoud en concept. Stel je voor dat ik het concept niet begrepen heb. De schaamte is niet te overzien.

Ik had altijd begrepen dat NCN primair een apparatuur forum is. Recent is daar de mogelijkheid bij gekomen (uitgebreid) om foto's te plaatsen' hetgeen gebeurd.
Misschien moet er een afsplitsing komen in NCN en NCN-Het Beeld o.i.d.

Ik ben van mening dat je via een forum niet veel sneller beter gaat fotograferen. Ik zie tenminste niet zoveel verbeterde beelden aan de hand van op het forum gegeven aanwijzingen of veranderingen.

Ik ben zo oud(erwets) dat ik van mening ben dat je het best leert aan de hand van een leraar en niet door een app of forum.
Mensen die beter willen fotograferen moeten een 'drive' hiervoor hebben; die zullen de weg op moeten gaan om contacten te leggen om te leren. Een docent (of mentor) zoeken, of beter nog, zich aan sluiten bij een fotoclub of (vak)opleiding gaan doen.
Leren vraagt uitleg, nadenken en begrip en op grond van het geleerde vragen stellen.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor MarcoEos70D » ma feb 09 2015 11:53 am

Tzigane schreef:Eens met Hook hier. Van mij mag er ook wel meer opbouwend en constructief kritiek geleverd worden. En meer ingegaan op inhoud en concept van de foto.

Ook ik ga mee met Erik. Ik loop hier nu een tijdje rond en er vallen mij een paar zaken op:
- er zijn relatief veel foto's met verbeterpotentieel;
- er wordt heel vaak niet of nauwelijks op foto's gereageerd - terwijl sommigen áltijd reacties krijgen;
- er zijn hier veel hele goede inhoudelijke technische discussies;
- alleen verzanden die vaak in "ik weet het beter-geneuzel" :wink: , en dát schiet het doel voor velen vaak weer voorbij.

In mijn beleving (en jarenlange ervaring als mod bij het grootste Canon-forum) is dit forum een enorm mooi forum, met zéér veel potentieel, waar met wat meer enthousiasme en wat minder lange tenen veel meer uit te halen zou zijn.

Dit is geen aanval (daar heb ik niks bij te winnen), maar mijn mening na hier een tijdje rond te lopen. Hopelijk stamp ik niet op lange tenen ;) Een forum is een hele mooie manier om van elkaar te leren en beter te worden, onder twee voorwaarden: dat er goede en respectvolle kritiek wordt gegeven, en vooral ook dat kritiek gewaardeerd wordt en toegepast wordt in het leerproces. Het kán wel degelijk, dat bewijzen veel andere fora.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor oud0001 » ma feb 09 2015 12:13 pm

Kritiek geven is een kunst. Het is de toon die de muziek maakt.
Maar dat lukt alleen als we openstaan voor kritiek en dat hoeft dan niet altijd poeslief te zijn.

Ik lees hier uit dat de genen die zoo graag hun kritiek kwijt willen dit dan maat bot en onbehouwen moeten kunnen doen en de ontvanger het maar moet slikken. Zo werkt dat niet. Je wilt graag dat het zo werkt.

We zitten hier niet op de FVS waar je het maar te slikken hebt!
Ook daar zou ik het dan trouwens niet slikken en van repliek dienen.
Gooi dat elitaire denken nu eens een keer overboord. We moeten allemaal gewoon adem halen, eten en poepen.
Denk eens niet dat men het moet slikken omdat je meer weet van iets dan een ander.
Denk eens ik wil het graag een ander bij brengen en daar heb ik ook fatsoenlijke en goede communicatie voor over.
Dan zouden veel meer mensen het ook accepteren, Dan kan jij je ei veel beter kwijt en de zullen veel meer mensen ook daadwerkelijk iets van je willen leren. Dat heeft niets te maken met tere zieltjes, maar met fatsoen, normen, waarden en respect.
Ik denk, dat je daar veel verder mee komt. Mijn moeder vertelde me vroeger al: Jongen, met stroop vang je meer vliegen dan met stront.

Daarbij is fotografie nog zo subjectief als het maar kan zijn.
Wat de één als slecht definieert kan door een ander als geweldig worden gezien.
Zelfs de belichting, kleur en compositie is niet goed of slecht te noemen. Allemaal smaakgebonden zaken.

Daar waar ik "jij" of "je" schrijf bedoel ik geen enkele persoon of mens specifiek. Dit bedoel ik in het algemeen.
Ik ben een realist en begrijp heel goed dat ik nu op een aantal elitaire zere teentjes stap, maar dat is het zelfde als onbehouwen kritiek uiten. Dan moet je daar ook maar tegen kunnen. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor Arthur Mol » ma feb 09 2015 2:36 pm

Jac steekt een helpende hand uit naar beginnende fotografen en biedt geheel belangeloos zijn diensten en kennis aan.

Moet je eens zien waar dit toe leid.. Jullie schieten de oorsprong van discussie ver voorbij heren.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnend fotograaf .

Berichtdoor pveenstra » ma feb 09 2015 2:56 pm

Misschien iets voor een nieuwe rubriek: zoiets als "Aangeboden/gevraag" maar dan voor mentoren (m/v) en mensen die een mentor willen. Op die manier kan dat toch? Ik vind het een goed idee van Jac. Als je er niets in ziet, dan laat je dat links liggen.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten