Fotografie in een magazijn

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Fotografie in een magazijn

Berichtdoor ReneG » ma feb 16 2015 1:14 pm

Ik krijg (morgen?) de gelegenheid om een keer te gaan fotograferen in een groot magazijn (denk een soort Ikea magazijn met hoge stellages, maar dan véél groter). Een soort industriële fotografie. Ik bewijs iemand daarmee een vriendendienst en ik heb weer een fotografische uitdaging.

Het is de bedoeling dat vooral de verlichtingsinstallatie (dus niet belichting van de foto) in die hal eruit moet springen; Dat is zeg maar even het hoofdonderwerp, er hangt een type verlichtingsinstallatie in die hal die veel meer lichtopbrengst moet opleveren.

Maar ja, hoe beeld je dat uit? En hoe laat je dat zien... als de verlichting echt goed is, verwacht ik nl. dat ik prima belichte foto's kan maken. Maar hoe leg je de nadruk op de verlichting in de hal? Uiteraard heb ik een statief e.a. bij. En werken met relatief lange sluitertijden en een klein diafragma om sterren te krijgen in de verlichting ook (werkt dat overigens ook met LED verlichting)? Voor het geval er teveel licht is neem ik ook een ND filter mee.

Daarnaast neem ik een lens mee die zo min mogelijk vertekend, aangezien het veelal om rechte stellages zal gaan.

Maar ik vind er op google relatief weinig terug over dit onderwerp (logisch ook). Heeft iemand ideeën/tips? Het moet overigens wel enigzins realistisch blijven... dus geen vet aangezette HDR (al sluit ik 'realistische' HDR niet uit).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor ATOR » ma feb 16 2015 1:42 pm

Wat mij erg cool lijkt is om de hoogte in te gaan en de stellingen van bovenaf te fotograferen, heb je meteen goed zicht op de verlichtingsinstallatie. Ze hebben vast een heftruck waar ze je, goed geborgd, wat op rond kunnen rijden op zoek naar een goed standpunt :P Het is altijd leuk als je dingen vanuit een verrassend perspectief kunt laten zien.

Het zou ook cool zijn als je alleen in een gedeelte van de hal het licht aan zou kunnen doen zodat het contrast van donkere en verlichtte hal extra groot wordt. Als je ramen naar buiten hebt misschien even wachten tot het daglicht wat gedimd is.

Je hoeft trouwens niet per sé met HDR te werken als het dynamisch bereik te groot is, je kunt ook in PS meerdere belichtingstrappen met een masker combineren.

Als laatste is lijkt het me mooi om wat patronen van de lampen vast te leggen, ik neem aan dat ze op regelmatige afstanden van elkaar hangen dus daar moet wel wat geometrisch leuks te vinden zijn.


Succes ermee, lijkt me een leuke opdracht.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor oud0001 » ma feb 16 2015 1:53 pm

Ik zou er een heldere frisse plaat van maken. Zeker ook je colour management goed doen. Heb je een CCP meenemen en anders de grijskaart mee en daar de Wb ter plaatse mee maken. Let hierbij goed op verschillende typen lichtbronnen. Kies de meest voorkomende nieuwe lichtbron. HDR is natuurlijk de oplossing om meer detail in je schaduwpartijen te kunnen tonen zonder ruis te introduceren. Vertekening kun je corrigeren in LR. Je kunt de uiteindelijke plaat uit meerdere foto's samenstellen. Dan kun je een totaal overzicht maken in HDR met een 50mm. Per foto dan 3 maken want ze zijn HDR. Dan kun je het beeld samenstellen uit tot X rijen hoog en X rijen breed. Jij bepaalt de grens. Dan kun je er wel muurbehang van maken, als je dat wilt. Neem alle tijd die je kunt krijgen. Heb je niet veel tijd dan een groothoek nemen en achteraf onthoeken. Dan zij dat zo.
oud0001



Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor ReneG » ma feb 16 2015 3:22 pm

Onthoeken, mooie term. ;)

Grootste zorg die ik op dat punt heb is de vervorming (14-24 hier), die kan lastig te corrigeren zijn als alles niet precies in het midden staat. Mijn standaardzoom gaat dus ook mee. Gelukkig heb ik redelijk wat ervaring met HDR, maar het gaat hier om een beetje een representatief beeld te geven. Het over elkaar leggen van lagen in Photoshop is een goed idee. De hoogte in is idd. ook een goed plan, al weet ik niet of dat daar mogelijk is (ik ken de situatie niet en ik weet ook niet of ik op een vorkheftruc mag). Maar het is wel een interessant idee.

PS: Lichten uitdoen is waarschijnlijk/helaas niet mogelijk, het magazijn is operationeel en ik kan er allesn tijdens werktijd in.

Bedankt voor de feedback tot zover!
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor oud0001 » ma feb 16 2015 4:54 pm

Als die zo moeilijk te corrigeren is zou ik dat objectief niet gebruiken. Dan kun je beter gaan stichen met een makelijker objectief. Dan maak je een multi row panorama. Dan heb je een joekel van een foto. Dat er geen licht uit kan is op zich geen punt als je de WB instelt a.d.h.v. de nieuwe verllichting. Daar gaat het immers om.
oud0001



Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor mandersp » ma feb 16 2015 5:14 pm

Let wel op bij natrium (oranje achtige gloed) lampen als ze die hebben, dit kan een raar effect op je foto's hebben, helaas een keer gemerkt...
Gebruikersavatar
mandersp

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Afferden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor gvdnberg » ma feb 16 2015 7:05 pm

In veel magazijnen is de verlichting maar matig, en zodra er niet wordt gewerkt is het helemaal donker. Je krijgt te maken met lange rijen stellages die redelijk vol zullen staan met beladen pallets. De verlichting zal regelmatig boven de gangen hangen, zodat je vanaf de grond een lange gang ziet met regelmatig opgehangen lampen.
Als er een hoogwerker is, kun je waarschijnlijk wel van boven fotograferen, maar dat is alleen interessant om een armatuur in close up vast te leggen.
Ik wens je veel plezier en succes, enne..... De foto's willen we allemaal zien!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor ReneG » ma feb 16 2015 9:33 pm

Bedankt voor de adviezen... ik zal kijken wat het wordt (en of ik ze mag plaatsen, maar ik neem aan van wel). Hopelijk kan ik 'de hoogte in'.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor ATOR » ma feb 16 2015 10:00 pm

Misschien een open deur maar het meeste werk om vette foto's te maken zit hem in de voorbereiding. Het antwoord is altijd "Nee" als je een magazijn binnen komt wandelen en vraagt of ze je rond kunnen rijden op een heftruck en ze het licht uit kunnen doen. Als je van tevoren de 'man in charge' kunt spreken, hem iets te bieden hebt en al zijn (veiligheids-)bezwaren weg kunt nemen kan er vaak meer dan je denkt. Bijvoorbeeld als je uitlegt dat het licht maar een paar seconden uit hoeft in de luchtpauze of net voor sluitingstijd als het licht toch uit moet.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor ReneG » ma feb 16 2015 10:52 pm

Goed punt, maar dit is een last-minute actie... de enige voorbereidingstijd die ik had was dus vanavond... ik ga het morgen zien...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor ReneG » di feb 17 2015 11:07 pm

En bij deze de foto's. Ik ben redelijk tevreden. Het was lastiger dan ik had verwacht om er interessante foto's te maken. Geen HDR (niet nodig), wel vrij heftige perspectiefcorrectie. Dat is iets wat ik vrij weinig doe. Het is nog niet perfect maar ook daarover ben ik enigszins tevreden. Wel opmerkelijk dat ik zo vaak in de portretstand ben uitgekomen (dat gebeurde onbewust). Daarnaast nog een fisheye probeerseltje, niet serieus bedoeld, wel grappig (no. 8 ).

Wel een minpuntje: Door een ongelukje (iemand verzette mijn tas... die nog open stond) is mijn standaardzoom (17-55 DX) over de vloer gerold. En de zoomring zit nu permanent op 17mm... :? Dat wordt een rondje servicecentrum & verzekering. Hopelijk valt het mee, de AF-S doet het nog wel, het zit alleen in de zoom. :frown:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Fisheye grapje
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ReneG op wo feb 18 2015 11:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor henkk » di feb 17 2015 11:14 pm

Indrukwekkend hoor! We weten meestal niet waarom we binnen 24 u een bestelling bezorgd krijgen maar hier ligt het antwoord.

Ik vind dat je de perspectieven heel goed hebt weergegeven. Mijn favoriet is foto 3 vanwege de spiegel en het overige overzicht.
Mooi hoe ze de looplijnen aangeven ook.

Ik hoop dat je 17-55 er goed uit komt.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor gvdnberg » wo feb 18 2015 8:39 am

Hoi Rene,

mooie serie, geeft een duidelijk overzicht van een groot magazijn. Jammer dat er geen heftrucs of hoogwerkers in beeld zijn, zodat je kunt zien hoe er in zo'n magazijn wordt gewerkt.
En natuurlijk de beste foto is de fisheye, mooi!!!! en mijn voorkeur.
Laatst gewijzigd door gvdnberg op wo feb 18 2015 2:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor oud0001 » wo feb 18 2015 12:02 pm

Ben het voor het overgrote deel met Gert eens.

Je fisheye grapje pakt verrassend lekker uit hoor. Dat is geen grapje maar een leuke plaat geworden.
Lekker WB, prettig alles van voor tot achter scherp. Het licht aan het einde van de donkere gang in het midden trekt de aandacht en zuigt de blik naar achteren. Beetje rechtzetten (naar links draaien) en hoppa :clap:
Plak die maar met een meter breedte aan de muur. :thumbup:
oud0001



Onderwerp:

Re: Fotografie in een magazijn

Berichtdoor staal571 » wo feb 18 2015 1:31 pm

Mijn complimenten voor wat je er van gemaakt, hebt, toen ik je openings bericht las, dacht ik even oh jee daar heb je er weer een die als "beunhaas begint" als dat maar goed gaat.
Maar je hebt het vindt ik prachtig opgelost, jammer alleen dat weer iemand zo nodig je tas moest verplaatsen ,maar dat zal neem ik aan wel opgelost worden.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten