Tips voor je foto-website

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Tips voor je foto-website

Berichtdoor Braincake » vr okt 23 2015 2:26 pm

Naar aanleiding van mijn vraag hier, hierbij een topic waarin we tips kunnen delen voor onze website.

Ik denk dat aan de volgende soort tips:
- Wat is de beste hosting-service voor een website.
- Wat voor CMS (bijv. Joomla, Drupal, Wordpress) is het beste/makkelijkste.
- Welk thema is goed geschikt voor fotografie of het presenteren van een portfolio.
- Welke plugins zijn behulpzaam.
- Hoe ga je om met SEO (Search Engine Optimalisation).
- Hoe ga je om met de foto's op je site (EXIF data, compressie, beveiliging).

Ik trap maar vast af met de volgende tip voor Wordpress:
Van de week heb ik de plugin "WP smush" (https://nl.wordpress.org/plugins/wp-smushit/) geinstalleerd.
Deze plugin comprimeert je afbeeldingen en zorgt ervoor dat de pagina's met veel foto's (bij mij duidelijk merkbaar) sneller laden.

De reden dat ik ben gaan kijken naar het sneller maken van mijn pagina's waren de volgende opmerkelijke feiten (zelfs zonder dat mijn website direct voor klanten oid. is, is het wel interessant):

- Page speed is a factor in Google’s search algorithm. Excellent load times will improve your Google search ranking.
- Fast loading pages is a better user experience, it encourages visitors to stay on your site, and return later. Half of users expect webpages to load in 2 seconds or less.
- Fast page speed assures visitors finish what they came for. Amazon reported a 1% sales decrease for every 0.1s decrease in response time, and Shopzilla reported a 7-12% revenue increase simply by speeding up its site.
- For every second you shave off of load time, you boost customer confidence and trust in your site, and in turn, making them want to tell others about you.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor ReneG » vr okt 23 2015 2:49 pm

In algemene zin vind ik WordPress het beste CMS voor dit soort toepassingen. Met afstand het eenvoudigst in beheer qua upgrades etc en de plugins etc. zijn ook aardig stabiel. Ik kies zelf altijd voor eenvoudige, low-maintenance en 'proven' plugins.

Een aantal van mijn meest gebruikte:
- NextGen - Volgens velen de beste gallery software. In ieder geval een stuk makkelijker in gebruik voor beheer van grote hoeveelheden foto's dan de standard Media functionaliteit.
- W3 Total Cache: Verbeterd performance door een aantal zaken qua caching te regelen. Zorgt 'out of the box' al voor een verbetering, zonder dat je hoeft te tweaken en tunen, wat overigens wel mogelijk is als je dat wilt.
- Google XML Sitemaps: Plugin die een sitemap maakt voor een aantal search engines (schijnt de vindbaarheid maar ook je rankings indirect ook te verbeteren).
- Akismet: Spam filter/blocker die spam uit je reacties blockt. Uiteraard alleen nuttig indien je reacties op je website toestaat, maar sinds deze erop staat heb ik geen spam meer gezien. Zwaar aanbevolen!
- BackupWordpress. Eenvoudige doch zeer effectieve backup tool voor je WordPress database en bestanden. Restore is een kwestie van de database herstellen door een SQL file te runnen en het bestandssysteem te 'untarren'. Je moet wel een klein beetje verstand van MySQL en filesystems hebben om dat uit te kunnen voeren.
- AJAX Thumbnail Rebuild: Als je wijzigingen aanbrengt (bijv. in de sizes van thumbnails) kun je ze hier in bulk mee hergenereren.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor drumsix » vr okt 23 2015 4:57 pm

Rene,
welke template heb jij gebruikt (thema) op je site?

Bas
Die ene foto............
D7000 | 17-50 2.8 | 70-300 | 35 1.8 | 90 2.8
Flickr
Gebruikersavatar
drumsix

Forumlid
Berichten: 208


Locatie: Oosterhout
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor ReneG » vr okt 23 2015 5:05 pm

Ik gebruik verschillende themes van Elegantthemes. Ze hebben er verschillende. Zeer compleet, veel opties, niet al te duur. En je kunt (en mag) evt. gewoon doordraaien op de templates zonder betaling, alleen dan kun je ze niet upgraden.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Braincake » ma okt 26 2015 1:00 pm

ReneG schreef:In algemene zin vind ik WordPress het beste CMS voor dit soort toepassingen. Met afstand het eenvoudigst in beheer qua upgrades etc en de plugins etc. zijn ook aardig stabiel. Ik kies zelf altijd voor eenvoudige, low-maintenance en 'proven' plugins.

Een aantal van mijn meest gebruikte:
- NextGen - Volgens velen de beste gallery software. In ieder geval een stuk makkelijker in gebruik voor beheer van grote hoeveelheden foto's dan de standard Media functionaliteit.
- W3 Total Cache: Verbeterd performance door een aantal zaken qua caching te regelen. Zorgt 'out of the box' al voor een verbetering, zonder dat je hoeft te tweaken en tunen, wat overigens wel mogelijk is als je dat wilt.
- Google XML Sitemaps: Plugin die een sitemap maakt voor een aantal search engines (schijnt de vindbaarheid maar ook je rankings indirect ook te verbeteren).
- Akismet: Spam filter/blocker die spam uit je reacties blockt. Uiteraard alleen nuttig indien je reacties op je website toestaat, maar sinds deze erop staat heb ik geen spam meer gezien. Zwaar aanbevolen!
- BackupWordpress. Eenvoudige doch zeer effectieve backup tool voor je WordPress database en bestanden. Restore is een kwestie van de database herstellen door een SQL file te runnen en het bestandssysteem te 'untarren'. Je moet wel een klein beetje verstand van MySQL en filesystems hebben om dat uit te kunnen voeren.
- AJAX Thumbnail Rebuild: Als je wijzigingen aanbrengt (bijv. in de sizes van thumbnails) kun je ze hier in bulk mee hergenereren.


W3 Total Cache en Akismet gebruik ik inderdaad ook.
Voor SEO gebruik ik de plugin van Yoast, die maakt een XML sitemap, maar je kan ook keywords definieren per pagina/post en je meta teksten aanpassen.

Ik heb nog niet gekeken naar andere CMS systemen, maar ik vind WordPress ook erg prettig.

Iemand trouwens nog een tip voor het kunnen weergeven van EXIF data?
Ik heb hier nog niet echt wat moois voor kunnen vinden...
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor justme » ma okt 26 2015 1:23 pm

Technisch leveren/vragen jullie veel info over 'een website'.

Een website bouwen is leuk om te doen, maar wat kan/wil jij er persoonlijk mee bereiken?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor ReneG » ma okt 26 2015 2:46 pm

Voor mij is het puur een fotoboek dat ik in eigen beheer wil houden (geen flickr of zo dus). Het is niet om mezelf te profileren of om er iets aan te verdienen. Verder vind ik het leuk om af en toe eens een website te bouwen. Puur voor de hobby dus. Niets meer en niets minder.

Verder heeft niemand in mijn kennissenkring nog behoefte om in fotoboeken of naar afdrukken te kijken over bijvoorbeeld een heel jaar. Dan is het 'oud nieuws'. In het begin van mijn 'fotocarriére' liet ik nog wel eens een fotoboek zien, maar iedereen in mijn familie en kennissenkring (inclusief de oude van dagen) hebben tablets etc. en bekijken foto's bij voorkeur via die weg.

Maar wat het me oplevert is wat werk (al was ik netto meer tijd kwijt met afdrukken), wat lol in het experimenteren met nieuwe dingen (zoals een CMS) en een alternatieve en veel eenvoudigere en vooral snellere manier om foto's te tonen. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Braincake » ma okt 26 2015 2:47 pm

Voor mij was het hoofdargument het kunnen presenteren van mijn foto's zonder daarbij de rechten af te geven.

Er zijn natuurlijk legio mogelijkheden om je foto's te presenteren, maar velen (Facebook bijv.) eigenen zich de foto's dan ook toe.
Dit staat dan ergens in de kleine lettertjes, maar het is niet altijd even duidelijk.

Daarbij vind ik een website bouwen ook leuk om te doen :D
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor ReneG » ma okt 26 2015 3:32 pm

Braincake schreef:Iemand trouwens nog een tip voor het kunnen weergeven van EXIF data?
Ik heb hier nog niet echt wat moois voor kunnen vinden...


Nextgen kan dat d.m.v. templates met shortcodes, maar ik heb dat zelf niet gebruikt (wel één keer mee ge-experimenteerd). Kwestie van een template make/activeren d.m.v. een shortcode (bijv. template=exif).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Léon Obers » ma okt 26 2015 4:15 pm

Braincake schreef:Iemand trouwens nog een tip voor het kunnen weergeven van EXIF data?

Firefox add-on. Met de muis boven de foto verschijnen de belangrijkste data:
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/a ... y/?src=api

PhotoME extension. Oud maar nog steeds prettig in het gebruik als je wat meer uitgebreide info wilt.:
http://www.photome.de/
Download de beta versie "Download PhotoME Version 0.8ß2":
http://www.photome.de/download_en.html
Daarna updates en add-on.

Online:
http://regex.info/exif.cgi
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Braincake » ma okt 26 2015 4:28 pm

Ja, ok, dat is handig voor jezelf, maar om de EXIF data op je site te kunnen weergeven werkt dat niet.

Zal eens kijken naar Nextgen.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor justme » ma okt 26 2015 4:31 pm

technisch is het wel haalbaar, maar is het nodig? Biedt het daadwerkelijk meerwaarde? Net als het plaatsen van de hardware die je gebruikt!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Braincake » ma okt 26 2015 4:35 pm

Ja, je hebt gelijk.
Dat is ook misschien meer iets voor de mede-fotografen (ofzo?).

Ik heb ook een pagina over mijn uitrusting gemaakt en inderdaad ben ik al enige tijd aan het twijfelen over het bestaansrecht van die pagina.
Wat denken jullie daarvan?
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Vincent » ma okt 26 2015 5:03 pm

wiebeterpstra schreef:Net als het plaatsen van de hardware die je gebruikt!


Het halve forum heeft zijn spulletjes toch ook in zijn onderschrift staan?? In die lijn is het even logisch om het op een website te zetten. Eventuele klanten kijken daar niet naar, maar het promoten van je werk op een foto-forum zal sowieso niet het gewenste publiek trekken als dat je doel is :wink:

Dus maak je het voor jezelf en voor andere fotografen, dan lekker laten staan. Altijd leuk om te lezen als je inspirerend werk ziet om te kijken waarmee het gemaakt is. Maak je het voor klanten dan is het 99/100 keer niet van belang en zou ik het er niet opzetten. Die paar klanten die het wel interesseert zullen er wel even naar vragen als ze contact opnemen :thumbup:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor BlackBox » ma okt 26 2015 7:30 pm

Braincake schreef: ... ben ik al enige tijd aan het twijfelen over het bestaansrecht van die pagina.
Wat denken jullie daarvan?


Bestaansrecht lees je af aan het gebruik, Toch?
Wat een gebruiker verwacht wil hij ook (kunnen) vinden
Als dat via een ander kanaal moet haakt een groot deel al af

De beste site maak je op basis van kennis over de code (W3Schools.com)
Hulpprogramma's maken enorm veel overbodige code aan
Dat moet allemaal geladen en geinterpreteerd worden
Weten wat je weg kan halen / laten is net zo belangrijk als de opzet zelf
BlackBox




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten