Sony a7 review

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Sony a7 review

Berichtdoor Jos » di nov 17 2015 5:41 pm

http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-7r-ii

Eindelijk de test van Sony's laatste A7. Nikon moet zijn borst nat maken. Ik ben erg benieuwd naar de reactie van ons merk op dit fantastische Sony product...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor strangeartefact » di nov 17 2015 7:50 pm

Als A7R mark I dus de oude gebruiker wordt ik erg hebberig van de mark 2......wat een machine.
Niet alleen Nikon hoeft zijn borst nat te maken hoor, Sony zet hier iets neer waar meer merken zich over mogen buigen. Spiegeloos slaat hard toe.

Gelukkig kan je met elk merk ongeacht spiegel of niet nog steeds foto's maken ;)

groet
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor Skippy » di nov 17 2015 8:34 pm

Natuurlijk een mooie camera met indrukwekkende specificaties en resultaten. Maar ook een camera die met vrij weinig moeite beter had kunnen zijn.

Ik kopieer even de minpunten uit de recensie van Dpreview;

- No direct AF point control
- Lock-on AF still remains unpredictable and often unreliable
- Camera focuses stopped down in AF-C, often crippling AF at small apertures or in low light
- Eye-AF and Lock-on AF not available with 3rd party lenses, nor in video
- Camera drops to 12-bit mode in continuous shooting, dropping dynamic range
- Exposure parameters frozen while AF-C is engaged
- Viewfinder eye sensor is over-sensitive
- Buttons and dials are either too small, recessed, or mushy
- Inane interactions between menu items lead to poor experience and too many greyed out items
- Buffer is sluggish to clear, making quick image review and focus check difficult
- Video never shows low-light advantage of full frame sensor
- No in-camera Raw conversion
- No touchscreen
- Very limited battery life

Met name om de door mij vet gemaakte minpunten zou ik deze camera overslaan en wachten op de 3e versie van de a7 serie.
Sony had beter een paar maanden extra kunnen investeren in verdere ontwikkeling van m.n. de ergonomie en zeker ook een touch screen met "tap to focus and shoot".
Elke ervaren fotograaf zal deze minpunten opmerken en terugkoppelen aan het ontwikkelingsteam.
We klagen op dit forum wel eens over Nikon maar op de Df na (die ik zelf heb ...) is de ergonomie bijna altijd dik voor elkaar.
Maar het zal wel zo zijn dat menig Sony gebruiker zijn 1e a7 camera dumpt, deze 2e versie koopt en over 1,5 jaar de 3e versie.
Laatst gewijzigd door Skippy op di nov 17 2015 8:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor Léon Obers » di nov 17 2015 8:42 pm

Skippy schreef:Maar het zal wel zo zijn dat menig Sony gebruiker zijn 1e a7 camera dumpt, deze 2e versie koopt en over 1,5 jaar de 3e versie.

Maar lijkt juist de strategie te zijn van Sony om op die wijze in relatief korte tijd camera's te slijten (te verkopen)..
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor Patrick » di nov 17 2015 9:08 pm

Interessant natuurlijk dat sensoren en processing nog steeds verbeterd wordt. Maar een camera is meer dan een sensor alleen. En moet Nikon zich echt zorgen maken omdat er een camera, van een heel ander type, is die net wat meer details weet te tonen? Ik denk dat dat wel meevalt.

Goede kans trouwens dat de opvolger van de D810 weer verder gaat dan deze nieuwe camera. En Sony kennende hebben zij tegen die tijd ook alweer een opvolger. :crazy:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor Skippy » di nov 17 2015 9:21 pm

Uh, dat is m.i. wel een simplificatie Patrick. Ondanks mijn kanttekeningen ben ik wel van mening dat Sony qua innovatie beduidend meer presteert dan Nikon en Canon. Er zijn zat mensen voor wie de nadelen niet zo zwaar zullen wegen. Dus ja, meer behoudende fabrikanten als Nikon en Canon moeten zich denk ik wel degelijk zorgen maken en in actie komen.
Laatst gewijzigd door Skippy op di nov 17 2015 9:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor Vincent » di nov 17 2015 9:30 pm

Die grafiek toont juist niet aan dat mirrorlessverkoop ten koste van Dslr sales gaat...

Toen mirrorless opkwam was er ook een toename van sales bij Dslr. Eerste is nu constant terwijl Dslr verkoop almaar afneemt...

Verder deels eens met je verhaal. Ik heb niet voor niets een x100s naast mijn Dslr. Kwaliteit staat voorop en een (echt) goede en compacte oplossing biedt Nikon gewoon (nog) niet.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor Skippy » di nov 17 2015 9:34 pm

djunclesam schreef:Die grafiek toont juist niet aan dat mirrorlessverkoop ten koste van Dslr sales gaat....

Sorry, ik heb de grafiek net weggehaald omdat deze verwarrend kan werken liet echter wel zien dat dslr verkopen afnemen en mirrorless constant is in Europa.
Mijn punt is dat Nikon en Canon zwaar afhankelijk zijn van dslr verkopen en nog niet echt meedoen qua mirrorless.
Ik zal even kijken of ik de grafiek kan herplaatsen. Excuses voor de edit, had 'm beter kunnen laten staan.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor Skippy » di nov 17 2015 9:35 pm

Hebbes, deze dus

Afbeelding
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor Patrick » di nov 17 2015 9:56 pm

Oh, maar daar ben ik het niet mee oneens. Ook ik vind het onverstandig van de grote twee dat ze niet meedoen in de mirrorless markt. Hoewel; ik heb begrepen dat de Nikon 1 serie best succesvol is/was. Wat verkoop betreft.

Waar ik op doelde is dat dit een auto is die 380km/u kan terwijl je Nikon auto er maar 350 per uur doet. Voor velen niet zo spannend...

De sensoren zijn trouwens al tijden niet de zwakke schakel van het Sony systeem. Het zijn de native objectieven en accessoires.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor Vincent » wo nov 18 2015 7:20 am

Patrick schreef:De sensoren zijn trouwens al tijden niet de zwakke schakel van het Sony systeem. Het zijn de native objectieven en accessoires.


en de prijs...

Begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed dat de a7 serie, high end producten zijn en daar dito prijzen aan hangen. Maar als ik het zo inschat is de grootste doelgroep voor kleiner fotospul vooral nog de onderkant van de markt. De consumenten die gewoon een kleine compacte camera willen die alles kan.

Een a7sII kost zonder lens al >3000,-. En lenzen zin ook niet goedkoop. Niet iedereen zit op dat oude manuele spul te wachten tenslotte. Dan zit je gelijk in een totaal andere markt dan wat er geboden wordt aan de onderkant van het Nikon segment, en het midden erbij! Hetzelfde geldt bijvoorbeeld bij een Fuji. Een X-T1, overigens een geweldig apparaat, met 18-55mm kitlens kost momenteel 1600 euro. Een D3300 met kitlens kost 400 euro en de D5300 kost dan 500 euro... Dat verschil is dermate dat het voor veel mensen sowieso al geen optie is, ongeacht kwaliteit.

Bedenk daarnaast dat de grootste concurrent voor elke cameraverkoper de mobiele markt is. Waar de technologie ook niet stil staat. Die camera die je altijd bij je hebt :wink:

En tenslotte, ik denk dat miljarden bedrijven als Nikon en Canon heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Zelfs als sales dalen. Dan hebben ze hun marktonderzoek goed op orde of is het een bedrijfsfilosofie. Ik denk niet dat ze domweg hun kop in het zand steken voor de veranderende markt. Als een D400 een super hit zou zijn dan was die er ook al lang geweest. Maar het feit dat op alle fotofora mensen er al jaren over zeuren betekent niet automatisch dat het dan ook gelijk een winstgevend product gaat worden... :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor Rigollem » wo nov 18 2015 8:35 am

djunclesam schreef:Een a7sII kost zonder lens al >3000,-. En lenzen zin ook niet goedkoop. Niet iedereen zit op dat oude manuele spul te wachten tenslotte. Dan zit je gelijk in een totaal andere markt dan wat er geboden wordt aan de onderkant van het Nikon segment, en het midden erbij! Hetzelfde geldt bijvoorbeeld bij een Fuji. Een X-T1, overigens een geweldig apparaat, met 18-55mm kitlens kost momenteel 1600 euro. Een D3300 met kitlens kost 400 euro en de D5300 kost dan 500 euro... Dat verschil is dermate dat het voor veel mensen sowieso al geen optie is, ongeacht kwaliteit.

Een Fujifilm X-T10 met kitlens XC 16-50mm kost €649 (cashback) en dit is wel betaalbaar vergeleken met de instap DSLRs, en zorgt dat mijn D7200 vaker thuis blijft ;-)
D7200, Sigma 17-50MM f/2.8, Nikon 50mm f/1.4, Tamron 70-300, SB-900
Rigollem

Forumlid
Berichten: 41


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor philippe » wo nov 18 2015 9:38 am

Gewoon een bedenking (en een vraag):

Die EVF, een niet reflex zoeker dus, met een LCD schermpje en daarachter een optisch stelsel die de zoeker vormt, daarover gaat het.
Welke invloed heeft dat op het oog, ik bedoel dit medisch?
Ik veronderstel dat een dergelijke elektronische zoeker knippert à rato van de frequentie van het systeem, vermoedelijk 100MHz (ik weet dat niet zeker).
Dit knipperen, of flikkeren, moet door het zenuwstelsel van het oog, en de hersenen, gecompenseerd worden, wat naar mijn zeer bescheiden menig ergens wel invloed op ons lichaam zou kunnen hebben, welke?

Ik herinner me nog hoe destijds TL lampen na een tijdje hoofdpijn konden veroorzaken.
In de drukkerij, waar ik nog een stage heb gelopen, was de doka van de reprografie verlicht met monochromatische gas gevulde rode lampen (narrowband safe light), en dat was een ware hel.
En ik wil dan nog niet beginnen over het werken met infrarood verlichting/kijker (kleur processing).
Idem met de lichttafels (D5000 TL licht) waarop gemonteerd werd, en je met een loupe moest werken.

Hetzelfde ging op voor het monteren van ciné film (16mm), na twee uur werken op de Atlas montage tafel waarvan de viewer, bij normale snelheid, flikkert à 24/sec, was grijpen naar de Paracetamol de enigste oplossing om verder te kunnen...
Ik heb menig (ciné-) camera lui na een dag filmen met een rode gezwollen en tranende rechter oog gezien, mijzelf incluis.

Kan iemand onder jullie daarop wat licht laten schijnen?

PS: ik hou het in afwachting bij m'n schitterende D800E...
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor Patrick » wo nov 18 2015 10:38 am

Een Fujifilm X-T1 met 18-55 f2.8-4 zou ik eerder zetten naast een D7200 met een wat-beter-dan-standaard-kitlens. Een D3300 moet je vergelijken met de eenvoudiger modellen. Een X-A2 bijvoorbeeld. De X-T10 zou ook nog kunnen. Een D5300 met de X-E2 of X-T10. En vergeet niet dat al die modellen (op de A serie na) vrijwel dezelfde kwaliteit foto's leveren wat betreft sensor. En de A serie niet eens minder, maar die heeft geen X-Trans sensor. Die overigens ook erg goed is.

Maar je hebt zeker gelijk: dik 3000 euro voor deze camera is erg veel. Zeker als je weet dat Sony volgend jaar vast alweer een volgend model op de planken heeft liggen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony a7 review

Berichtdoor CaptainHook » wo nov 18 2015 12:18 pm

Wat betreft de refreshrate van verlichting (of in goed nederlands de verversingsfrequentie), daar spelen vele factoren een rol.

Het hinderlijke knipperen van ouderwetse TL bakken is al lang verholpen door de toepassing van hoogfrequent aansturing en/of het gebruik van een langer nagloeiende fosforlaag.
De refreshrate van een LCD of OLED scherm is zeer zeker geen zoveel MHz!
De Sony a7RII gebruikt een OLED viewfinder.

Irritant knipperen van OLED schermpjes zal vrijwel niemand last van hebben. Het organische materiaal is in staat tot vrij hoge refreshrates. Responstijden in de orde van grootte van 0,01ms en maximale refreshrates van tegen de 100kHz. Alles hangt af van de elektronika die er achter zit en het display aanstuurt.
Wel een probleem kan zijn de levensduur van OLED schermen! :( Die is nu nog redelijk beperkt. M.a.w. je nieuwe Sony heeft een nieuw tellertje nodig; de bedrijfsurenteller van de OLED viewfinder!
Daarnaast zijn OLEDs gevoelig voor vocht (het is een organisch elektrogestimuleerd materiaal wat het licht uitstraalt). Alles hangt af van de zorgvuldige sealing. Maar ik zie de lange termijn problemen al komen... door b.v. regelmatige temperatuurswisselingen c.q. condensvorming 'stress' je het OLED scherm. En wat doen fotografen met hun camera? Juist ja, veel van binnen naar buiten, allerlei weerscondities, etc.
Kortom, de lange termijn houdbaarheid/bruikbaarheid van dit soort toepassingen moet zich nog bewijzen (of niet :wink: )

meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/OLED

Moderne LCD schermen halen hooguit een refreshrate van 144Hz bij een response tijd van 1ms. Maar door het tragere karakter van de vloeibare kristallen treedt er vrijwel geen flikker ergernis op.
Anders zouden we allemaal koppijn krijgen of andere epileptische problemen bij het turen naar het display achter op een D800... :think:
Je krijgt er misschien wel koppijn van, maar dan komt dat niet door een trage verversingsfrequentie; dan ligt de oorzaak ergens anders... :lol:
Laatst gewijzigd door CaptainHook op wo nov 18 2015 12:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
CaptainHook




Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten