Waar mijn Nikon verzekeren?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor LK_Photography » vr dec 04 2015 10:05 am

Hallo iedereen,

Ik heb een D7200 aangeschaft bij konijnenberg, via een kennis in Duitsland, waardoor ik hem goedkoper kon krijgen.
Mijn vraag is nu waar kan ik mijn camera het beste verzekeren (voor diefstal etc.) voor een redelijke prijs?

Hoor graag jullie ervaringen!
Groetjes Lotte
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor Cyrus » vr dec 04 2015 10:18 am

http://www.apparatuurverzekering.nl/

Uitstekende voorwaarden tegen een gunstige premie.

Als betalend NCN-lid profiteer je bovendien van een collectief voordeel: verlaagd standaard eigen risico (van € 200,- naar € 100 per gebeurtenis),- of 10% premiekorting (bij een standaard eigen risico van € 200,- per gebeurtenis).
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor LJ-Jochem » vr dec 04 2015 10:26 am

Edwin is me net voor :) Die van mij loopt daar ook. Voordeel wat ik vind is dat je verzekerd voor een bedrag aan geld. Dus ongeacht de leeftijd van je apparatuur krijg je dat bedrag uitgekeerd. Ze houden dus geen rekening met afschrijving en dagwaarde.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor Patrick » vr dec 04 2015 10:33 am

Houd wel rekening met het feit dat er een minimum-premiebedrag is. Daardoor is het pas interessant vanaf een bepaald bedrag!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor LK_Photography » vr dec 04 2015 11:21 am

Hmm... ik vind 70,- per jaar plus geen volledige dekking niet heel voordelig voor een camera van 900 euro :)
Of zeg ik nu iets stoms? Iemand van de mediamarkt beweerde verzekeringen te hebben van 25,- per jaar.
Zijn dr echt geen goedkopere opties? (Tja student he)
Laatst gewijzigd door LK_Photography op vr dec 04 2015 11:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor Franklin » vr dec 04 2015 11:35 am

€70 euro is inderdaad het minimum premiebedrag en daar komen dan volgens mij ook nog wat kosten bij.
Je kunt voor dat bedrag dan ook wel een eventuele fototas (als je die hebt) en 1 laptop meeverzekeren.
Als je dus een laptop hebt dan kan die mee voor hetzelfde bedrag.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor LK_Photography » vr dec 04 2015 11:38 am

Kan zo iets dan in maandtermijnen?
En als je bij NCN bent aangemeld krijg je dus korting? Hoeveel betaal je dan in totaal per maand voor een d7200? (op z'n goedkoopst)
Ik heb overigens een vrij dure macbook, dus dat bied wel mijn interesse als dat meegerekend kan worden.
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor Patrick » vr dec 04 2015 12:10 pm

Ik zou dat even vragen aan onze partner in deze. Zie onze pagina met voordeeltjes voor clubleden: http://www.nikon-club-nederland.nl/nikonclub/leden-voordeel/retail-korting/

Ik weet niet of je toevallig ook lid bent van een fotoclub die aangesloten is bij de Fotobond? Die hebben ook een verzekering!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor gijs sandberg » vr dec 04 2015 12:19 pm

Lotte,
re: bent aangemeld
In principe alleen betalende leden van de vereninging NCN.
re: iets stoms
Niet meer als je de kleine lettertjes hebt gelezen en de risico's hebt overwogen.
Er zijn in de markt vele zeer verschillende verzekeringen (en zeer verschillende premies)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor LK_Photography » vr dec 04 2015 12:27 pm

Ja dat bedoel ik, als ik me aanmeld als betalend lid? Wat voor voordelen krijg je dan?
Dus in principe raden jullie mij deze verzekering aan als beste keuze?
Laatst gewijzigd door Cyrus op vr dec 04 2015 12:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor ReneG » vr dec 04 2015 12:38 pm

LK_Photography schreef:Of zeg ik nu iets stoms? Iemand van de mediamarkt beweerde verzekeringen te hebben van 25,- per jaar. Zijn dr echt geen goedkopere opties? (Tja student he)

Nee, niet stom. Maar de ene verzekering is de andere niet en kleine lettertjes zijn belangrijk. De verzekering via NCN/apparatuurverzekering.nl is een vervangingswaardeverzekering, geen dagwaarde (zoals gebruikelijk).

Kort (fictief) voorbeeld met makkelijke cijfers: Stel je hebt een camera (actueel model) met aanschafwaarde 750 euro. Na 2 jaar wordt deze gestolen. Als er iets gebeurt met een vervangingswaardeverzekering krijg je er gewoon dezelfde camera (of een vergelijkbaar model) voor terug, na aftrek eigen risico. Stel dat eigen risico is 200 euro. In dat geval krijg je effectief dus 550 euro terug. Bij de meeste verzekeringen (waarbij vaak overigens ook een eigen risico geldt) krijg je de dagwaarde terug. Zelfs als je die geheel terugkrijgt is de dagwaarde na 2 jaar waarschijnlijk minder dan 50%. Oftewel, je krijgt 375 euro terug. In het geval van de mediamarkt verzekering is onduidelijk hoe het zit met dagwaarde/vervangingswaarde (sommige mensen moesten onverwacht bijbetalen, anderen niet) maar ze hebben daar ook een eigen risico.

Verder is de looptijd van de MM verzekering beperkt (3 jaar voor camera's) terwijl die bij onze verzekering doorlopend is zolang het item is aangemeld.

Verder moet je er rekening mee houden dat veel van die aanvullende verzekeringen uitzonderingen hebben. Zo is een bekende dat diefstal uit je woning soms niet door dergelijke verzekeringen wordt gedekt, dan verwijzen ze naar de inboedel. Dat is op zich normaal En die is dan meestal weer gemaximeerd voor electronica. Onze verzekering vult het verschil dan aan, ik vermoed dat die van de MM dat niet doet (ze vermelden nl. wel aanvulling bij een reisverzekering, niet bij inboedel).

Overigens is de verzekeraar van MM Actua. Dat is als ik alle berichten zo lees geen hele slechte maar ook geen hele goede verzekeraar. Er zijn aardig wat klachten over te vinden, zoals iemand die op een terras de camera voor zich op een tafel had liggen en die werd weggegrist voor zijn neus. Werd niet gedekt want er 'was niet genoeg gedaan aan om de camera tegen diefstal te beschermen'. Ja zo lust ik er nog wel een, wordt hij uit je handen gegrist dan hield je hem niet stevig genoeg vast? Een zin als 'aannemelijk maken dat de camera verloren is gegaan' is natuurlijk ook wel een mooie, dan leggen ze alle bewijslast bij de klant neer. Verder krijg je geen bedragen uitgekeerd maar ze repareren of geven je een bon voor vervanging bij een bepaalde winkel. Maar dat laat ook lang op zich wachten... Verder klopt die premie van 75 euro klopt, maar er staat niet bij of er nog assurantiebelasting overheen moet. Ook staat vermeld dat er een eigen risico is van 10% (met een max. van 45 euro, dat haal je dus altijd) en komen er nog 9,95 euro administratiekosten bij.

Ik vermoed dat de NCN verzekering qua voorwaarden, dekking en (gezien alle positieve reacties) sneller en soepeler werkt. Aan de andere kant, 70 euro voor een product van 1000 euro is veel per jaar. Gouden regel van verzekeren: Als je de vervanging uit eigen zak (= spaargeld) zonder problemen kunt betalen niet verzekeren.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor LK_Photography » vr dec 04 2015 12:52 pm

Gouden regel van verzekeren: Als je de vervanging uit eigen zak (= spaargeld) zonder problemen kunt betalen niet verzekeren.


Oke, dus kijkend naar mijn (financiële) situatie:

Ik ben student. Woon op kamers (heb geen eigen inboedelverzekering).
Heb wel een goede reisverzekering, van unive, die dekt 2500.
Ben financieel onafhankelijk. Ik heb dit halfjaar ongeveer 100,- per maand te besteden aan dingen zoals eten/leuke dingen. De rest spaar ik op.
Volgend schooljaar begin ik aan een nieuwe opleiding, wat lenen betekend. 400,- leengeld p.m. om rond te komen.
Ik hoop dat ik met mijn werk ongeveer 100,- p.m. kan bijverdienen (fotografie/tekenen/design) als bijbaan naast mijn studie.

Ik ga er vanuit deze camera 5 jaar te houden. Dus 200,- p.j. om mijzelf 'af te betalen'. plus nog de extra lenzen die ik ga aanschaffen.

Gezien mijn situatie weet ik niet wat 'beter' is. Verzekeren (extra kostbaar geld kwijt) of het risico er op wagen?
Is een verzekering altijd goedkoper als het gaat om schade/diefstal?
Laatst gewijzigd door LK_Photography op vr dec 04 2015 1:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor LJ-Jochem » vr dec 04 2015 12:57 pm

Ik heb in de tijd bij het afsluiten van mijn verzekering gekeken hoeveel ik kon mee verzekeren voor de premie van 70 euro. Ik kwam toen op een bedrag rond de 3300 euro totaal. Nu zit je daar op zich zo aan met een D750 en een 24-70mm maar ik heb dus alles wat er maar enigszins bij kon er daarom ook in gestopt.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor Nikkormaat » vr dec 04 2015 1:22 pm

Vooral door jouw aanvulling
plus nog de extra lenzen die ik ga aanschaffen
kan die verzekering van via de NCN zinvol zijn. Je kunt het aantal verzekerde spullen tussendoor en online aanvullen en zelfs spullen uit de lijst verwijderen. Dat heb ik het laatste jaar als erg prettig ervaren. Je krijgt een aangepaste factuur. Geen idee of dat bij andere verzekeringen (net zo makkelijk) kan
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waar mijn Nikon verzekeren?

Berichtdoor D. Haaksma » vr dec 04 2015 1:31 pm

Lotte weet je wat het is.
Premie voor verzekeringen zie ik ook als een negatief effect op mijn te besteden budget.
Iets waar je voor betaald en eigenlijk nooit nodig (hoopt) hebt.

Tot je b.v. fototas wordt gejat en ze voor een paar duizend euro zuur bij een gespaard materiaal( en daar zit je ongemerkt snel aan) in het schip zit.
Je foto's heb je niet terug, maar je materiaal is voor een overgroot deel vergoed.
De zucht die je dan laat is er een van opluchting.
Succes met je beslissing.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten