F getallen op de lens

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor JvdKooij » vr apr 08 2016 12:37 pm

de f-getallen op de lens geven de minimale diafragma's aan op de uiterste zoomstanden.
Wat Jaap Driest dus ook al zei.
Je kan natuurlijk met de camera wel een groter diafragma instellen (kleinere gaat natuurlijk niet)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor strangeartefact » vr apr 08 2016 12:47 pm

Je geeft nu duidelijker aan wat je vraag is waar de meeste dus miszaten met hun intepretatie van de vraag, je hebt je antwoord dus. Dat was mijn opzet.

groet
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor Jacob_O » vr apr 08 2016 12:52 pm

de f-getallen op de lens geven de minimale diafragma's aan op de uiterste zoomstanden


Je kan natuurlijk met de camera wel een groter diafragma instellen (kleinere gaat natuurlijk niet)


En ik maar denken dat dit nu juist andersom is....

Geeft het maximale diafragma aan en kleiner kan wel...
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor JvdKooij » vr apr 08 2016 1:14 pm

het is maar wat je bedoelt natuurlijk :-)
ik bedoel de F-getallen, maar als je het hebt over de grootte van de opening, ja, die is bij een klein getal, zo groot mogelijk.
Ik blijf het altijd een idiote discussie vinden :D

O ja, mijn ezelsbruggetje: klein getal-> grote opening -> veel licht binnen
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor Franklin » vr apr 08 2016 1:25 pm

Is dit soms wat TS bedoelt:
Op sommige, met name oudere, objectieven staat een reeks van 11 - 5.6 - 2.8 - <streepje> 2.8 - 5.6 - 11. Dus van hoog naar laag en dan weer oplopend naar hoog.
Deze reeks staat dan tegenover de aanduiding voor de afstand (variërend van b.v. 0,25 meter tot oneindig) die aangeeft waar scherp gesteld is.
Als je het diafragma dan op bijvoorbeeld 5.6 hebt staan dan is het gebied dat scherp op de foto komt vanaf het ene getal 5.6 tot aan het andere getal 5.6. Die twee getallen 5.6 staan dan bijvoorbeeld tegenover de afstanden 0,7 meter en 3 meter. Dat wil dan zeggen dat het gebied tussen die 0,7 meter en 3 meter op de foto scherp zal worden afgebeeld.
Stel je het diafragma op 11, (de twee getallen 11 staan dan bijvoorbeeld tegenover 0,35 meter en oneindig) dan is het scherpe gebied dus vanaf 0,35 meter tot oneindig.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor ad1952 » vr apr 08 2016 5:39 pm

Alles goed en wel maar als TS dan reageert, dan is het weer niet leesbaar door het ontbreken van komma's en punten. Als je zelf niet de moeite neemt om je vraag goed te omschrijven, kun je dan van anderen verwachten dat ze eerst je vraag proberen te ontcijferen en dan nog antwoord gaan geven.

En ja, ik weet dat dit lullig kan overkomen. Maar we zijn toch niet op een forum om elkaar altijd naar de mond te praten en nooit kritisch te zijn?
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor a vgastel » vr apr 08 2016 5:54 pm

:thumbup: Voor mij was het al duidelijk ,maar schijnbaar is hier toch een te kort aan kennis .
Als je weet wat de 3 hoek doet , heb je ook kennis hoe een objectief werkt.
F waarde is een gegeven .
Maar ja zo leren we allemaal iedere dag. :wave:
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor henkk » vr apr 08 2016 6:29 pm

Het hele draadje lijkt mij een bomen-en-bos effect:
Ronald Jan schreef:Wat is de betekenis van de F getallen op je lens ?
Volgens mij is dat de lengte van de lens x de diameter?

Het f getal is de lengte van de brandpuntsafstand gedeeld door de diameter van de lens (het lichtdoorlatende deel uiteraard, niet de buitenkant; zoals het er aan de achterkant uitziet (Wikipedia is hier verwarrend door het over de intredepupil te hebben)). Dus niet x zoals je schrijft maar / .
Dit geldt zowel voor de maximale lensopening (die je meestal op een lens ziet staan) als op de gebruikte lensopening (door toepassing van het diafragma en die je op de lenzen met een diafragmaring nog kunt zien staan)
Ronald Jan schreef:En als je de lens opening kleiner wil maken moet je inzoomen komt er minder licht binnen ?
Dat kan dus niet met een vast brandpunt?

Bij sommige zoomlenzen wordt de maximale lensopening kleiner bij inzoomen, bij andere zoomlenzen niet. Bij vast brandpunt lenzen treedt dit verschijnsel niet op. Het is een (ongewenste) lenseigenschap van sommige (goedkopere) zoomlenzen. Als je met een kleinere lensopening wil werken, gebruik je het diafragma (zie hierna).
Ronald Jan schreef:Dus deze F getallen hebben niets met het diafragma te maken?
Dus deze F getallen bepalen alleen de lichtsterkte van de lens?
Klopt dit wat ik nu vraag of zit ik helemaal fout en waar zit de denkfout?

Ik weet niet welke F-getallen je bedoelt, die op de lensvoorkant of op de diafragmaring. Die aan de voorkant (soms:zijkant) geven de maximale opening aan, die op de ring de gebruikte waarden. Het F-getal bepaalt niet de lichtsterkte van de lens maar geeft die weer; de lichtsterkte zelf wordt bepaald door de optische diameter bij de gebruikte brandpuntsafstand. Ze hebben alles met het diafragma te maken want ze geven - afh. welke je bedoelt - de grootste diafragmaopening aan (klein getal) of de werkelijke gebruikte lichtsterkte. Het diafragma dient ertoe de lichtsterkte te regelen afhankelijk van de hoeveelheid licht en verder gewenste foto-effecten zoals scherptediepte en afbeeldingskwaliteit.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4961


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor a90 » vr apr 08 2016 6:45 pm

In sommige gevallen verandert het F getal (diafragma) als je zoomt. Dat wordt aangegeven op het objectief en staat er inderdaad opgeschreven.

Bijvoorbeeld de 28-300, die heeft de volgende aanduiding: Nikon 28-300mm f/3.5-5.6 vr

Hiermee wordt aangegeven dat bij volledig inzoomen het maximale diafragma 5.6 is terwijl dat bij maximaal uitzoomen 3.5 is. De reden hiervoor is de bouw van het objectief en is voornamelijk van toepassing op de wat goedkopere objectieven. De 70-200 bijvoorbeeld heeft een lensopening (F-getal) van 2.8 over het gehele zoombereik.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor Karel Giesen » vr apr 08 2016 7:39 pm

Dag Ronald Jan,

Ja, je maakt een denkfout. De verschillende F-waarden op een zoomlens (bijvoorbeeld f 1:4-5.6) hebben alles te maken met het diafragma dat je zelf in kunt stellen. Het diafragma f4 dat je in je camera kunt instellen is exact hetzelfde als het diafragma f4 dat op de lens staat. Bij de kleinste brandpuntsafstand is het grootste diafragma dat je kunt instellen in je camera f4 (in dit voorbeeld). Bij de grootste brandpuntafstand is het grootste diafragma dat je kunt instellen in je camera f5.6. Controleer zelf maar in de zoeker of het LCD-scherm van je camera.

Groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor Ronald Jan » ma apr 11 2016 7:06 am

ad1952 schreef:Alles goed en wel maar als TS dan reageert, dan is het weer niet leesbaar door het ontbreken van komma's en punten. Als je zelf niet de moeite neemt om je vraag goed te omschrijven, kun je dan van anderen verwachten dat ze eerst je vraag proberen te ontcijferen en dan nog antwoord gaan geven.

En ja, ik weet dat dit lullig kan overkomen. Maar we zijn toch niet op een forum om elkaar altijd naar de mond te praten en nooit kritisch te zijn?

Alles goed en wel is dit geen antwoord op de vraag die gesteld werd ,als het u moeite kost om de vraag te ontcijferen is het misschien beter om voor u moeilijk te ontcijferen vragen niet meer te lezen want er komt van u kant toch geen antwoord op de vraag die gesteld werd.
Dus elkaar naar de mond te praten is hier niet van toepassing , en wat men niet geleerd heeft kan men ook niet gebruiken .
Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en nu hoop ik maar dat het wel te ontcijferen is?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor pveenstra » ma apr 11 2016 7:18 am

Leestekens wel of niet, de verwarring komt simpel door het feit dat er zoveel getallen op een lens staan, en ook dat er zoveel verschillende lenzen zijn.
1. F=focus, dus brandpuntsafstand. Bij een prime is dit een vast getal.
2. Diafragma, uitgedrukt als f/... Vandaar vaak f-getal genoemd. En meestal wordt kortheidshalve het f/ weggelaten.
3. Het maximale diafragma. Soms 1 getal, bij zooms soms een bereik, bijvoorbeeld 3.5 - 5.6.
4. Bij sommige objectieven staan er diafragmawaarden rond het streepje van de afstandschaal, om een idee van de scherptediepte te geven bij verschillende diafragma's.
Volgens mij zijn alle opties hierboven genoemd, bij deze op een rijtje en in samenhang.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1127


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor Marten » ma apr 11 2016 9:09 am

Nou, hoe duidelijk wil je het hebben?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor Ronald Jan » ma apr 11 2016 10:35 am

Ik wil iedereen bedanken voor de uitleg, ik had er wat moeite mee maar er is een hoop duidelijk geworden wat hebben we toch een fijn forum .
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten