F getallen op de lens

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

F getallen op de lens

Berichtdoor Ronald Jan » vr apr 08 2016 8:24 am

Wat is de betekenis van de F getallen op je lens ?
Volgens mij is dat de lengte van de lens x de diameter?
En als je de lens opening kleiner wil maken moet je inzoomen komt er minder licht binnen ?
Dat kan dus niet met een vast brandpunt?
Dus deze F getallen hebben niets met het diafragma te maken?
Dus deze F getallen bepalen alleen de lichtsterkte van de lens?
Klopt dit wat ik nu vraag of zit ik helemaal fout en waar zit de denkfout?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor a90 » vr apr 08 2016 8:28 am

Dit is wel een interessant draadje voor je, daar staat veel in uitgelegd:

viewtopic.php?f=35&t=7462
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor Marten » vr apr 08 2016 8:37 am

Geen denkfout, maar een tekort aan kennis.
Naast de info van A90, zou je dit ook kunnen lezen:
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/diafragma/
Het beantwoordt veel van je vragen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor Ronald Jan » vr apr 08 2016 9:00 am

Marten schreef:Geen denkfout, maar een tekort aan kennis.
Naast de info van A90, zou je dit ook kunnen lezen:
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/diafragma/
Het beantwoordt veel van je vragen.

Ik heb dit gelezen maar zie niet in wat dit te maken heeft met de F getallen op de lens?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor jacobus » vr apr 08 2016 9:05 am

Misschien dat dit je helpt

https://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragmagetal

Marcel
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor a vgastel » vr apr 08 2016 9:15 am

Als je een lens bekijkt, dan zit er aan de kant die in de camera klikt een regelbare opening. Die opening word gemaakt met meerdere metalen bladen die over elkaar kunnen schuiven en zodoende een quasi cirkelvormige opening vormen.
Met dat diafragma kan je de hoeveelheid licht regelen die door de opening stroomt. De kleinste opening is vergelijkbaar met een speldenkop, de grootste opening is afhankelijk van de vergrotingsfactor en de diameter van het voorste lenselement. De info hieromtrent kan je lezen in de eerdere gegeven antwoorden

f 1:2.8 wil zeggen dat de grootste diafragma opening overeenkomt met een f-getal van 2.8. Die 2.8 geeft aan hoeveel licht er doorstroomt. Hoe kleiner dit getal, hoe wijder je het diafragma kunt openzetten, en hoe meer licht je doorlaat.
Wat is een bij effect hiervan: hoe kleiner het f-getal, hoe kleiner de scherptediepte wordt (de afstand voor en na je focuspunt waarbinnen alles nog scherp is).

f-getal en brandpuntsafstand en diameter van het voorste lenselement zijn aan elkaar gebonden door een formule. Onder diafragma getal wordt in de literatuur niet de lensopening, maar de zgn. f-stop bedoeld: 1,4 - 1,8 - 2,0 ... En hier geldt hoe kleiner het getal, hoe groter de lensopening.

De diafragmaopening is daarentegen het resultaat van de formule
brandpuntsafstand / het diafragmagetal

zie deze en lees deze eens door Diafragma ,en hoe werkt het en als laatste hyperfocaal http://www.fotoclub-koedijk.nl/?page_id=11961
1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

Als je zelf even had gezocht had je veel hier over gevonden ,merk dat veel leden hier weinig moeite nemen zelf eens in het web te duiken. :roll: :clap: :wave:
En in de wikipedia vind je ook veel , het is wel op letten hoe je de zoek link opstelt.
Laatst gewijzigd door a vgastel op vr apr 08 2016 9:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor Marten » vr apr 08 2016 9:17 am

Ronald Jan schreef:.
Ik heb dit gelezen maar zie niet in wat dit te maken heeft met de F getallen op de lens?

Alles.
Lees met name dit:

Diafragma wordt aangeduid met het ‘f-getal. Dit is de brandpuntafstand (f) gedeeld door de diameter van het diafragma (D). Hieruit volgt een F-schaal die de stappen beschrijft van het diafragma:

f/1 | f/1.4 | f/2 | f/2.8 | f/4 | f/5.6 | f/8 | f/11 | f/16 | f/22 | f/32 | f/45 | f/64

Elke stap naar rechts (in de fotografie vaakt uitgedrukt met de term stop of ‘exposure value’ EV) betekent een halvering van de hoeveelheid licht die op de sensor valt. Elke stap naar links is een verdubbeling van de hoeveelheid licht die op de sensor valt. Het diafragma één stop kleiner maken, bijvoorbeeld van f/2.8 naar f/4, betekent dat je de sluitertijd één stap langer moet instellen om dezelfde hoeveelheid licht op de sensor te laten vallen (zie ook de belichtingsdriehoek).

Welk diafragma je kunt bereiken wordt grotendeels bepaald door de lens. Vanaf diafragma f/2.8 wordt er gesproken over een lichtsterke lens, dit zijn vaak de duurste lenzen in het assortiment van een fabrikant. Het maximum van een lens kan verschillen van f/22 tot soms zelfs f/32.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor Ronald Jan » vr apr 08 2016 10:47 am

Even een reactie op het uitgebreide schrijven van à v gastel .Wat u laat zien heb ik al gelezen en denk dat ik het begrijp maar ook nu zie ik niet wat de F getallen op een lens bv F5:6.5 te maken hebben met het diafragma , volgens mij willen deze getallen alleen wat zeggen over het doorlaten van licht zonder dat er wat veranderd wordt aan het diafragma?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor a vgastel » vr apr 08 2016 11:08 am

Binnen de fotografie is er geen getal zo belangrijk als het zogenaamde f/getal. Dit is een serie (op het oog willekeurige) getallen die de grootte van het diafragma weergeven. Het is een logaritmische schaal die als volgt wordt weergegeven:

f/1 -> 1.4 -> 2 -> 2.8 -> 4 -> 5.6 -> 8 -> 11 -> 16 -> 22 -> 32

Op het eerste gezicht lijkt dit een reeks losstaande en willekeurige getallen. Gelukkig is er een ezelsbruggetje waarmee je deze serie vrij gemakkelijk kunt onthouden. En dat is erg belangrijk wanneer je snel een aanpassing wilt doen aan je belichting met behulp van je diafragma.

De f/getallen in deze logaritmische serie worden ook wel hele stops genoemd. En wat het echt bijzonder maakt is dat ieder volgend getal precies tweemaal of de helft van het licht doorlaat als het voorgaande f/getal.

Bijvoorbeeld: f/5.6 laat precies tweemaal zoveel licht door als f/8. Dit betekent dat wanneer jet fotografeert met f/5.6 en je wilt naar f/8 maar met dezelfde belichting, je ervoor moet zorgen dat de sluitertijd precies tweemaal zo lang wordt (omdat f/8 slechts de helft licht doorlaat als f/5.6). Stel dat je fotografeert op 1/100s op f/5.6, dan zul je bij f/8 naar een sluitertijd van 1/50s toe moeten.

Wanneer je nu deze reeks f/getallen uit je hoofd kent oftewel kunt dromen, dan kun je veel sneller en gemakkelijk switchen tussen f/getallen en de nieuwe bijbehorende sluitertijd kunnen berekenen.

Het f/getal is de verhouding tussen het brandpuntsafstand en de diameter van het diafragma: f/getal = (brandpuntsafstand) gedeeld door (diafragma diameter]

Geeltelijk gecopieerd daar het anders te veel is om te typen hoop dat het zo duidelijk is. Anders zou je eens een objectief moeten pakken met diafragma ring.

edit
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... sdriehoek/

http://vinkacademy.nl/fotografietips/wa ... sdriehoek/

Hoop dat het nu duidelijk is ,G lenzen zijn niet zo leuk als een lens met diafragma ring.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door a vgastel op vr apr 08 2016 11:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor ad1952 » vr apr 08 2016 11:22 am

Ik lees dat Ronald Jan al sinds 2013 lid is en in het bezit is van een D610 en D7100. Voorwaar geen geringe body's. Ik adviseer een cursus bij de plaatselijke fotozaak, buurthuis of volksuniversiteit. Want de kennis van het diafragma en de gevolgen is toch echt wel basiskennis voor een fotograaf.
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor Jaap Driest » vr apr 08 2016 11:30 am

Op de lens staat de grootste lensopening genoemd van die lens.
Bv f2.8.
Bij zoomlenzen staan soms twee getallen genoemd bvf4-5.6
Dat betekent dat de grootste lensopening verandert per zoomstand.
Dus bv bij een 70-200 f1:4-5.6 is de grootste opening bij 70mm f4, en bij 200mm is hij f5.6
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor a vgastel » vr apr 08 2016 11:37 am

Daar heb ik nog niet eens naar gekeken , als deze uitleg niet begrepen word van mij dan weet ik het ook niet meer.
Dan zal hij de twee laatste linken wel nodig hebben.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor strangeartefact » vr apr 08 2016 11:57 am

Dit lezende heb ik het idee dat threadstarter misschien zijn vraag opnieuw moet stellen en zijn eigen gedachte moet loslaten. De verstrekte info zou voldoende moeten zijn lijkt me. Zeker voor iemand die gewoon al fotografeert. Tenzij de 2 camera's de volledige automaat nooit verlaten en hr niet naar instellingen kijkt. Dat kan hijzelf verduidelijken.
Er zit nu tussen de vraag en de uitleg een muurtje die even overwonnen moet worden, Marten zegt het al denkfout lijkt de oorzaak van het elkaar niet begrijpen.
Ik daag de threadstarter uit zijn vraag te herformuleren ipv de meerdere malen juiste uitleg als niet juist te accepteren ;)
Zijn laatste reactie lees ik uit dat hij of niet goed leest of met zijn reacties niet de duidelijkheid brengt die nodig is, of een denkwijze heeft die de uitleg aan de kant legt.

Waar gaat het dus precies om....de getallen bij de diafragmaring, of de getallen van een zoom met variabel diafragma.........ben benieuwd!

Overigens natuurlijk kan mijn reactie als 'lullig' opgevat worden omdat ik wat aannames over hr doe, dit is niet zo bedoeld.
Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor a vgastel » vr apr 08 2016 12:15 pm

Uit bericht tsch,,zie ik niet wat de F getallen op een lens bv F5:6.5


Denk dat laatste dit tikte hij.

strangeafact,,, of de getallen van een zoom met variabel diafragma.........ben benieuwd!



http://www.dyxum.com/lenses/Tokina-28-7 ... ns182.html
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: F getallen op de lens

Berichtdoor Ronald Jan » vr apr 08 2016 12:31 pm

Nog even een reactie op strangeartefact als ik alleen op de automaat zou fotograferen waren deze vragen volgens mij niet nodig , en lk heb in mijn vraag staan de getallen op de lens of die alleen maar de lichtsterkte van de lens bepalen ? En als dat zo is ze niets te maken hebben met een diafragma wat wij zelf in kunnen stellen? En als hier een denkfout zit zou ik daar graag achter willen komen , en er was een antwoord van Jaap Driest die vertelde dat deze getallen alleen maar aangeven dat de lens opening per zoomstand veranderd dus uitgezoomd meer licht en in gezoemd minder licht zonder dat ik zelf wat verander aan het diafragma want dat doet de lens doorin en uit zomen mijn voorstelling hier bij is het kijken door een kort buisje of het kijken door een lang buisje.en nogmaals als dit een denkfout is hoor ik het graag en ik vraag niets over de F stops waar naar verwezen wordt.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten