Urbex uitrusting

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Urbex uitrusting

Berichtdoor Braincake » vr apr 15 2016 11:47 am

Omdat ik bij mijn meest recente urbex trip nader kennis heb gemaakt met NATO draad (van dat "scheermes-prikkeldraad") en daardoor ben gaan denken over uitrusting ben ik benieuwd wat de urbexers hier zoal meenemen als ze gaan fotograferen.

Ik neem eigenlijk de volgende dingen altijd wel mee:
- Kleding in lagen (ademend sportshirt met lange mouwen, goretex jas, sjaal, oude spijkerbroek)
- Goede, stevige schoenen (sinds kort Meindl, bevalt erg goed)
- Handschoenen (tactisch; beschermt voldoende en is dun, ivm. bedienen camera)
- Cameratas (gemodificeerde LowePro Flipside 200, met camera, lenzen, doekjes, remote control enz.)
- Statief met draagriem
- Zaklamp (LED lenser)
- Adembescherming (twee 3M wegwerpmaskers)
- Zakmes
- EHBO kit (met pleisters, snelverband enz.)
- Flesje water

Het volgende neem ik mee afhankelijk van de locatie:
- Helm (tactisch; met tweede LED lenser aan de zijkant voor de donkere en/of "hoofdgevaarlijke" omgevingen)

En het volgende heb ik in de auto:
- Desinfecterend middel (van dat alcohol-gel-spul voor de handen)
- Genoeg eten en drinken

Wat nemen jullie zoal mee en waar letten jullie op?
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex uitrusting

Berichtdoor EdvandeZilver » vr apr 15 2016 12:32 pm

GSM/smartphone met GPS app.
Altijd een 2e persoon.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3145


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex uitrusting

Berichtdoor reneo57 » vr apr 15 2016 12:38 pm

Veiligheidsschoenen met stalen zool en neuzen voor je het weet heb je een spijker door je voet, en uit ervaring zeg ik dat is geen prettig gevoel.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex uitrusting

Berichtdoor Braincake » vr apr 15 2016 12:49 pm

EdvandeZilver schreef:GSM/smartphone met GPS app.
Altijd een 2e persoon.


Dat doe ik idd. ook.
Ik stuur mijn vriendin altijd mijn locatie als ik naar binnen ga en zeg het ook als ik weer buiten ben.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex uitrusting

Berichtdoor jvdme » vr apr 15 2016 1:57 pm

Nog meer erg handig, lijkt mij:
- NBC-pak
- atropine (voor het geval dat).
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: Urbex uitrusting

Berichtdoor Braincake » vr apr 15 2016 2:25 pm

Voor de doomsday-prepper-urbexer :lol:
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex uitrusting

Berichtdoor ReneG » vr apr 15 2016 3:18 pm

Hahaha!

Maar toch even een serieus antwoord. Ik heb dat soort uitrusting, meer voor handboogschieten en geocaching, maar ik heb ook wel eens ge-urbext. Persoonlijke ervaring:

1. Kleding: Neem geen peperdure Goretex jas voor Urbex. Als je ergens achter blijft hangen is de jas kapot. Maken kan maar kost geld en is vaak niet mooi. Bij urbex neem ik juist een goedkope/oude outdoor jas mee. Er zijn genoeg aanzienlijk goedkopere alternatieven die ook ademen. Goretex ademt én is waterdicht, bewaar dat voor het werk in de stromende regen. Urbex is verder veelal binnen. Als je al nat wordt zijn dat vaak je (onder)benen. Oude spijkerbroek is meestal ok, maar als die nat wordt droogt dat heel langzaam op. Een beetje outdoor- of werkbroek (eventueel met verstevigde delen op de schenen) is niet duur en droogt juist heel snel op. Ook de zijzakken zijn handig.

2. Gezichtsmaskers: Leuk tegen het 'grove' fijnstof, als je aan het klussen bent vooral doen. Maar die standaard bouwmarkt mondkapjes houden rotzooi als asbest (dat ben ik bij Urbex nogal eens tegengekomen, bij fort Chartreuse ligt de zolderverdieping vol met kapotte asbestplaten) hou je er niet mee tegen. Ziektekiemen van uitwerpselen etc. ook niet. Dan heb je een heel ander soort maskers nodig. Dus heb niet de illusie dat het veel doet tegen echt schadelijke stoffen. Maar het 'gewone' stof, ja dan wel. Maar daar had ik maar zelden last van.

3. Over EHBO kitjes wordt altijd wat lacherig gedaan. Mensen piepen wel anders als ze een wondinfectie hebben gehad. ik heb altijd een mini-EHBO kit bij, die ik de afgelopen jaren meermaals nodig gehad (vooral voor anderen). Dit weekend had ik nog iemand met een ondiepe snijwond van 5cm. (oorzaak: roestige spijker). Wat ik er altijd in heb zitten:
- Kleine pincet: Voor splinters etc.
- Snelverband: Kun je heel snel aanleggen, ook bij jezelf. Geen geklooi met losse gaasjes en verband (die voor je het weet ook vuil zijn).
- Leukoplast tape
- Outdoor pleisters (speciale versie van Hansaplast, per stuk los verpakt, die blijven ALTIJD zitten, ook bij vocht etc)
- Ontsmettingsmiddel (minipotje betadine o.i.d.)

Mijn hele kitje weeg denk ik 250 gram en past makkelijk in een broekzak. Ontsmettingsmiddel in de auto heef tweinig nut, een wond 15 minuten na het feit ontsmetten is weinig zinvol. Eerst schoonmaken met schoon water. Bij oppervlakkige wonden doe je er wat ontsmettingsmiddel op en een pleister of verbandje. Gebruik géén ontsmettingsmiddel bij diepere worden, zeker wanneer je denkt dat ze gehecht moeten worden. Betadine etc. tast de randen van de wond aan, dat maakt hechten een stuk lastiger. Die kun je gewoon beter goed uitspoelen en dan direct verband erop. Flink aandrukken en naar de dokter.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex uitrusting

Berichtdoor Braincake » ma apr 18 2016 11:55 am

Draag jij dan een ander/beter soort masker bij je?
Of is het dan voldoende om asbest te kunnen herkennen en te zorgen dat je geen stof op doet waaien of het asbest aanraakt/verplaatst?

Ik moet voor mijn EHBO kitje nog een ontsmettingsmiddel en leukoplast tape kopen, de rest heb ik er nu in zitten.
Overigens is hetgeen wat ik in de auto heb geen ontsmettingsmiddel voor wonden, maar meer om je handen mee te ontsmetten voordat je iets gaat eten ofzo.

Ik heb trouwens mijn foto-rugzak aan 1 kant voorzien van het MOLLE systeem (modulair systeem voor bevestigen van tasjes e.d.), zodat ik het EHBO tasje daar aan vast kan maken.
Als ik het EHBO tasje niet nodig heb dan kan ik bijv. riempjes er aan vast maken om het statief mee te kunnen nemen, of een ander tasje voor andere doeleinden (bijv. extra objectief of filters).

Deze week moet ik nog even 2 reserve batterijen kopen voor mijn zaklapen en dan is mijn uitrusting compleet.
Dit weekend ga ik dan het volledige weekend urbexen 8)
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex uitrusting

Berichtdoor ReneG » ma apr 18 2016 7:10 pm

Ik heb geen speciaal masker voor asbest etc., die kosten ook wat meer dan zo'n mondkapje. Als ik vermoed dat ik aangetast materiaal met asbest tegenkom ben ik weg, tenzij het nog geheel intact is.

Ik zeg dat wel met de kennis dat het risico bij incidenteel in aanraking komen met de meeste soorten asbest extreem klein is, zeker bij de witte asbest (chrysotiel) die je veelal in huizen aantreft. Ik durf die platen ook zonder meer te verplaatsen (mits ze heel zijn). Ook weet ik dat mijn ooms vroeger allemaal met asbest hebben gewerkt en daar hebben ze geen last van gehad (wat overigens geen bewijs voor iets is). Dus ik ben er niet 'bang' voor.

Er zijn echter ook andere soorten asbest die in de industrie werden gebruikt die wel een aanzienlijk vergroot risico met zich meebrengen. Bij oude industriële lokaties is er een gerede kans dat je dat tegenkomt. En dan is het risico ook niet gigantisch groot, maar ik ga het ook niet opzoeken. Dus als ik op dat soort lokaties aangetaste asbest (of materiaal ermee) zie, ben ik weg.
Laatst gewijzigd door ReneG op di apr 19 2016 9:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex uitrusting

Berichtdoor strangeartefact » ma apr 18 2016 9:39 pm

Ik mis een heel belangrijk iets.
een goed portie gezond verstand en je hebt heel veel van bovenstaande adviezen niet nodig tenzij het echt misgaat......

have fun ;)
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex uitrusting

Berichtdoor Braincake » di apr 19 2016 9:14 am

Dat is sowieso heel belangrijk.
Je hebt uiteindelijk je veiligheid wel grotendeels zelf in de hand.

Als je kijkt naar wat voor eisen er worden gesteld aan personeel wat op een fabrieksterrein werkzaam is en je dan voorstelt dat er op een verlaten fabrieksterrein mensen (fotografen, maar ook jeugd enz.) rondlopen die geen idee hebben wanneer er een potentieel gevaarlijke situatie ontstaat, waar ze op moeten letten of wat ze moeten vermijden, dan is dat natuurlijk wel iets om in het achterhoofd te houden. Je hoeft natuurlijk niet altijd zelf het "lijdend voorwerp" te zijn van een ongeluk.

Ik heb zelf een aantal jaar in de industrie gewerkt en ben ook op redelijk hoge petrochemische en chemische installaties geweest, maar een tijd geleden ben ik bij een verlaten energiecentrale geweest en daar zat een procesinstallatie bij van +/- 40m hoog en ik vond het toch wel heel spannend om daar helemaal naar boven te gaan, met in mijn hoofd de gedachte dat zoiets bij een werkende, beheerde en onderhouden installatie al best eng kan zijn (ik heb ook wel iets hoogtevrees hoor) en deze installatie al decennia lang aan de elementen was overgelaten. :shifty:

Komend weekend ligt de focus van mijn trip op industrie, daarom heb ik nu mijn uitrusting daar op aangepast.
Voor een verlaten boerderijtje of zo is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten