Apparatuur naar het buitenland verzenden/verkopen

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Apparatuur naar het buitenland verzenden/verkopen

Berichtdoor Stormbringer » ma mei 02 2016 8:46 pm

Ik heb een zeldzame lens op www.fotoapparatuur.nl staan, en een geïnteresseerde emailt mij dat haar zus in Florida toevallig naar deze lens op zoek was en dus erg geïnteresseerd is. Informatie over de lens heeft ze niet gevraagd, Nederlanders doen dat wel (om meer foto's vragen, navragen over de staat, of ik factuur/doos erbij heb, etc.). Als ik een prijs voorstel, zegt ze dat de lens op de markt slechts 1/3de waard is.

Vervolgens leg ik haar uit dat ze dan waarschijnlijk lenzen door elkaar haalt en ik sowieso al biedingen heb die vele malen hoger liggen. Bovendien zijn de prijzen op eBay USA nog ietsje hoger dan wat ik ervoor vraag. Zij zegt "vandaar dat mijn zus de lens uit Europa wilde", en wil gelijk het geld met Paypal of bank betalen.

Verdacht gedrag dus, maar dat ze naar de USA het verzonden wil hebben en 'normale' betalingsmethoden voorstelt ben ik toch benieuwd geworden.Nou ben ik bekend met de mensen die naar Nigeria spullen verzonden willen hebben met betaling via Western Union, maar deze mevrouw spreekt goed Engels en het lijkt om USA en normale overboeking te gaan.

Wat ik me nou afvraag, als ik haar mijn IBAN geef en als ze het overmaakt, loop ik dan risico op één of andere scam?
Gebruikersavatar
Stormbringer

Forumlid
Berichten: 81


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apparatuur naar het buitenland verzenden/verkopen

Berichtdoor Reest » ma mei 02 2016 8:57 pm

Ik zou met je bank overleggen
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apparatuur naar het buitenland verzenden/verkopen

Berichtdoor ATOR » ma mei 02 2016 9:24 pm

Bankoverschrijvingen kun je niet terugboeken, dus wat dat betreft zit je volgens mij goed. De wereld is zo groot niet meer. Als het een zeldzame lens is die hier goedkoper is dan in de US dan is het zo gek niet.

Maar als het niet goed voelt, niet doen.

Ben verder helemaal niet nieuwsgierig naar wat voor zeldzame lens dat nou is :silent:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Apparatuur naar het buitenland verzenden/verkopen

Berichtdoor Vincent » di mei 03 2016 7:48 am

ATOR schreef:Bankoverschrijvingen kun je niet terugboeken, dus wat dat betreft zit je volgens mij goed.


Dat is dus onjuist en waar veel mensen de mist mee ingaan, vooral bij Afrikaanse scammers.

In veel landen kun je namelijk nog overboeken met behulp van betalingscheques. Je krijgt het geld dan vrijwel direct op je rekening. Blijkt de betaling gedaan met een ongedekte cheque dan wordt het geld gewoon terug geboekt door de bank. Mocht je het zelf al uitgegeven hebben dan kun je dus ook gewoon achterblijven met een negatief saldo...

De regel 'moet' sowieso zijn: bij twijfel niet doen. Als je het zelf al verdacht gedrag vind dan zou je sowieso op je hoede moeten zijn.

Gaat het om een klein bedrag dan is het de moeite/stress niet waard. Gaat het om veel geld dan is het het risico niet waard.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apparatuur naar het buitenland verzenden/verkopen

Berichtdoor ReneG » di mei 03 2016 12:43 pm

Cheques zijn al aan de orde gekomen, maar met PayPal moet je ook oppassen. De bewijslast ligt vooral bij de verkoper. Als de koper aangeeft het artikel niet te hebben ontvangen en er ook maar enige twijfel ontstaat, beslist PayPal in het algemeen in het voordeel van de koper en niet de verkoper. Ik zou het niet doen.

PS: Binnen NL kun je bankoverschrijvingen kun je (met uitzondering van automatische incasso) niet zomaar terugboeken. Maar als je er een zaak van maakt komt dat geld meestal uiteindelijk ook wel terug.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apparatuur naar het buitenland verzenden/verkopen

Berichtdoor becas » di mei 03 2016 12:53 pm

Zo makkelijk komt dat geld niet terug hoor, zit momenteel in een zaak waarbij aangifte is gedaan tegen de verkoper door meerdere partijen (allen particulieren) en de kans dat ik mijn geld terug zal zien is erg klein.
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apparatuur naar het buitenland verzenden/verkopen

Berichtdoor Stormbringer » di mei 03 2016 7:16 pm

Bedankt voor de reacties jongens!

Interessant dat in sommige gevallen een overboeking ongedaan gedaan kan worden.

Met Paypal heb ik ook een keer een probleempje gehad als verkoper omdat het product niet aankwam, nota bene omdat de koper een verkeerd adres had doorgegeven. Ik heb het geld wel terug moeten geven en ik kreeg mijn verzonden product pas een half jaar later terug. Dat was dus een niet heel prettig proces voor mij. Maar als je met goede service (met verzekering) verzendt zal het wel meestal goed gaan. Uiteraard heeft Paypal ook een commissie die je moet betalen i.t.t. een bankoverschrijving.

Oh, en het gaat om een Canon 50/1.0L USM. Prachtig apparaat, maar past helaas niet op Nikon. :D
Gebruikersavatar
Stormbringer

Forumlid
Berichten: 81


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten