HELP wat kan ik het beste doen?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor marcelnooijen » wo jul 06 2016 10:27 pm

Hallo Nikoniers,

Over 3 weken ga ik op vakantie en reis via Schiphol. Ik hoorde laatst van iemand dat de controles bij de douane erg druk kan zijn. Je moet tenslotte alles door dat scan apparaat duwen daar waar het vorig jaar fout was gegaan met mijn foto spullen!
Ik heb haast de neiging om mijn foto rugzak NIET meer open te doen ivm dat ik mijn lenzen in zo'n rotbak moest plaatsen en toen ze door de scan waren er een lens was omgevallen! Hier was ik dus niet blij mee. En daarbij moest ik zelf nog door dat poortje en stond er dus niemand bij mijn foto rugzak! Weet of heeft iemand voor mij een goede tip om dit anders te kunnen doen. Ik wil nu gewoon mijn lenzen laten liggen in mijn foto rugzak. Zal de douane daar moeilijk over gaan doen?
Ik hoor graag van jullie wat JULLIE doen tijdens dit irritante gebeuren bij de douane.

gr. Marcel
Nikon D7200 Tamron 17-50 f/2.8 Nikon 18-105 VR f/3.5 Nikon 55-200 f/3.5 VR Tokina 12-24 f/4
Gebruikersavatar
marcelnooijen

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: Boxtel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor Vincent » wo jul 06 2016 10:43 pm

marcelnooijen schreef:tijdens dit irritante gebeuren bij de douane


Ze staan daar ook voor JOUW veiligheid hoor...

Beter gewoon alles erin laten zitten. Dan moet het na de scan er sowieso uit want het glas heeft een te hoge dichtheid om goed te kunnen scannen. Maar als je netjes met ze praat dan snappen ze eigenlijk altijd ook wel dat je dat liever zelf doet. Dan kunnen ze de tas controleren zodra je zelf alles er uit hebt gehaald.

Als je ze aanspreekt zoals je nu het topic hier schrijft dan ga je sowieso geen vrienden maken...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor JvdKooij » wo jul 06 2016 10:52 pm

ik zou mijn lenzen in ieder geval gewoon plat leggen, als ze een beetje rollen in die bak geeft niets, maar als ze omvallen kan er wel eens schade ontstaan.
Overigens heb ik maar 1 maal meegemaakt dat ik inderdaad mijn tas moest openen en alles er uit halen, maar meestal niet hoor.
En als ze er wel om vragen, dan zou ik maar gewoon meewerken, anders kun je je vlucht wel eens missen :D

En wat Vincent zegt, doe gewoon aardig tegen ze, dan hebben ze heel wat meer begrip voor je.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor RogierJ » wo jul 06 2016 11:09 pm

Hoi,

Gewoon in de rugzak laten zitten. Alleen de laptop eruit. En meestal na de scan vraagt een vriendelijk dame of heer of ze in de rugzak mogen kijken of dat je dat voor ze doet. Gaat altijd heel beschaafd. En volgt er altijd een praatje of je voor je werk of hobby weg gaat......

groet,

Rogier
Nikon D850
Gebruikersavatar
RogierJ

Clublid
Berichten: 35


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor Emmie » wo jul 06 2016 11:45 pm

Ik ben recentelijk met een groep van 10 fotografen en vogelaars naar Israël gereisd via Schiphol. Behalve dat de laptops en tablets uit de tassen gehaald moesten worden, bleef de rest van de spullen gewoon in de tassen zitten, zonder problemen. Niemand heeft een tas moeten openmaken, of zelfs maar iets eruit hoeven halen. En naast alle foto-apparatuur zaten er ook verrekijkers en zelfs telescopen in de tassen. Niet te negatief zijn van te voren, wel op tijd zijn en vriendelijk blijven als het personeel je iets vraagt. Dan komt het vast wel goed.
Gebruikersavatar
Emmie

Ledenadministratie
Berichten: 232


Locatie: Rijswijk
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor Vincent » do jul 07 2016 6:30 am

Willekeur soms nog vervelender dan die rotsbakjes :wink:

Mijn 300 en 400 zijn nog niet 1x in de tas gebleven bij een controle... :mrgreen:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor Autofan1985 » do jul 07 2016 7:44 am

Meestal volstaat het om je body er uit te halen. De lenzen mochten bij mij gewoon blijven zitten in de tas.
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor JvdKooij » do jul 07 2016 8:31 am

djunclesam schreef:Willekeur soms nog vervelender dan die rotsbakjes :wink:

Mijn 300 en 400 zijn nog niet 1x in de tas gebleven bij een controle... :mrgreen:


is geen willekeur hoor, dat noemt men steekproeven :-)

ik ben wel eens gecontroleerd op explosieven in mijn tas, toen ik vroeg wat hij aan het doen was en dit antwoord kreeg, begon ik te lachen waarop de meneer zich vriendelijk verontschuldigde maar ze moesten het wel doen. ik heb hem natuurlijk zijn gang laten gaan, het is inderdaad de veiligheid van alle passagiers.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor Vincent » do jul 07 2016 8:46 am

JvdKooij schreef:is geen willekeur hoor, dat noemt men steekproeven :-)


De grote telelenzen zien er ook wel anders uit op de scan dan de kleine primes en zooms. Jammer dat je daar nooit een foto van mag maken :lol:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor Peter Dekkers » do jul 07 2016 9:27 am

Het beste kun je gewoon meewerken.Mijn ervaringen van een recente reis naar Azie : Alles moest uit mijn tas.body, lenzen,laptop etc. Ook moest ik me half ontkleden.Shirt,riem,schoenen,kousen, werkelijk alles op mijn broek na.Daar zijn natuurlijk meerdere bakjes voor nodig en ja, die staan allemaal met je spullen erin aan het eind van de band open en bloot onbeheerd op je te wachten.Want alsof dat nog niet genoeg was moest ik ook door de body scan en met de hand worden gedetecteerd.
Ik wens je veel succes en hoop dat dit je niet overkomt.
Peter Dekkers

Forumlid
Berichten: 128


Locatie: Oudenbosch
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor JvdKooij » do jul 07 2016 9:39 am

:shock: zo, dat heb ik nog nooit meegemaakt en ik vlieg toch best veel.
welke luchthaven was dat?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor Marten » do jul 07 2016 10:20 am

Fotografisch profileren?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor LJ-Jochem » do jul 07 2016 10:53 am

Ik vlieg ook redelijk veel en ik haal altijd alleen mijn body en laptop uit mijn tas. Objectieven en ander spul laat ik zitten. Zo af en toe willen ze in de tas kijken en testen op explosieven en drugs en dan laat ik ze gewoon hun gang gaan. Oh... en als je een beetje slim timed ben je altijd eerder door de scan als je spullen ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor Peter Dekkers » do jul 07 2016 11:13 am

Voor JvdKooij: Dat was gewoon op Schiphol met een KLM vlucht naar Bangkok.
Peter Dekkers

Forumlid
Berichten: 128


Locatie: Oudenbosch
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HELP wat kan ik het beste doen?

Berichtdoor JvdKooij » do jul 07 2016 11:32 am

vandaar, meestal vlieg ik van Dusseldorf of Brussel, zelden Amsterdam.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten