Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor George Fennes » za sep 17 2016 10:35 pm

Peter je hebt helemaal gelijk. :thumbup:

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor w.wind » za sep 17 2016 11:18 pm

Spijker op zijn kop Peter
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1686


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor Nikkormaat » zo sep 18 2016 10:26 am

Primair gaat het om het 'zien', de rest is bijzaak. Je camera/pc een hulpmiddel
Peter, wat een fraaie samenvatting.
Ik had 40 jaar geleden een buurman, professioneel fotograaf, maar vaak impulsief en chaotisch. Hij ging in een nachtelijke opwelling met vrienden naar Parijs, zonder zijn Nikon,Leica of Hasselblad. Gefrustreerd door zijn vergeetachtigheid, kocht in Parijs een 2e-hands meetzoekercameraatje zonder belichtingsmeter en kwam met de prachtigste foto's terug. Zeker niet alleen briljant door de scherpte. Enkele staan na al die jaren nog op mijn netvlies. Nog steeds ben ik jaloers op zijn manier van kijken en zien en hoop daar ooit een deel van te ontwikkelen.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op zo sep 18 2016 5:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor ATOR » zo sep 18 2016 12:03 pm

Laten we wel wezen, de techniek van fotografie is letterlijk kinderspel en het technisch beoordelen van een camera of lens doe je alleen als je hem koopt om te zien of hij voldoet aan de eisen die jouw fotografie stelt. Er is geen enkel excuus om de technische kant niet goed voor elkaar te hebben en in de weg te laten staan van het echte fotograferen.

Met de techniek uit de weg kun je beelden creëren zoals jij ze wilt hebben en daarbij kun je uiteraard de vrijheid nemen om alle 'hoe hoort het' van scherpte, belichting en witbalans overboord te gooien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor Tonda » zo sep 18 2016 2:16 pm

Mee eens Ator.

Maar artistieke vrijheid is niet voor iedereen weggelegd. Alleen een kunstenaar zal zijn/haar creatie al zien, of een deel daarvan, nog voordat de eerste shot is genomen, voordat de eerste penseelstreek op het doek is gezet, voordat de eerste muzieknoot op papier is gekalkt. Een oud docent zei ooit: "de letter K van kunst komt van het woord kunnen en niet van willen, anders het wel wunst geheten.".

Overigens heb ik in dit forum een aantal hele mooie foto's voorbij zien komen, wat getuigt van heel veel talent bij sommigen onder ons.
Tonda

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Reeuwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor ATOR » zo sep 18 2016 3:01 pm

Het hoeft natuurlijk niet artistiek te zijn, het geldt net zo hard voor een vakantiekiekje.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor oud0001 » zo sep 18 2016 5:28 pm

Scherpte als eigenschap van een objectief is een must.
Je kunt elke scherpe foto, gemaakt met een scherp objectief, in post onscherp maken echter een foto gemaakt met een onscherp objectief krijg je nooit meer scherp. Is scherpte dan belangrijk? Ja zeker, als eigenschap van het objectief. Is het belangrijk in de foto? Dat is afhankelijk van de wensen van de fotograaf.

Is het enkel kijken naar scherpte dan overschat? In die vorm, denk ik wel omdat een foto meer is dan enkel scherpte.
In de zin als eigenschap van een objectief vind ik dat het niet overdreven is om daar veel aandacht aan te besteden, als onderdeel van het geheel, bij het selecteren van een objectief.
oud0001



Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor Vincent » zo sep 18 2016 6:57 pm

Mooi verwoord Tuihanti. Ik zie al meer reacties langskomen waar ik mijn eigen mening in herken, wellicht dat anderen het ook gewoon beter kunnen verwoorden dan ik.

Tuihanti schreef:Is het enkel kijken naar scherpte dan overschat? In die vorm, denk ik wel omdat een foto meer is dan enkel scherpte.
In de zin als eigenschap van een objectief vind ik dat het niet overdreven is om daar veel aandacht aan te besteden, als onderdeel van het geheel, bij het selecteren van een objectief.


Met het laatste deel van jouw opmerking wil ik wel nog een toevoeging doen. In zekere zin heb je gelijk dat scherpte een belangrijke parameter is bij het kiezen van een objectief. De vraag is alleen waar die parameter staat op de ladder. En dat kan uiteraard voor iedereen verschillend zijn, omdat ook het gebruik voor iedereen verschillend kan zijn.

Voor mij is scherpte uiteraard belangrijk, als het in de basis niet scherp is dan heb je niets om mee te werken. Maar dan durf ik wel te zeggen dat ik onscherpte veel belangrijker vind. Waarom, omdat de onscherpte veel meer je beeld bepaald. In elk geval zoals ik werk. Niet dat automatisch alles altijd vol open geschoten moet worden om maar zoveel moeglijk onscherpte te hebben, maar het zijn wel juist de overgangen van de scherpe naar je onscherpe delen (in focus/niet in focus voor de taalpuristen) die de sfeer in je beeld bepalen.

Misschien is de echte vraag van dit topic dus meer, 'hoe scherp is scherp genoeg?'. Als je er een DxO waarde aan zou kunnen koppelen, vanaf welke waarde maakt het eigenlijk niet zoveel meer uit. Voor jou. Of voor mij. Dat kan heel goed verschillen. Voor mij is 58mm 1.4 scherpte toereikend, en de rendering van scherp naar onscherp en de onscherpte zelf is geweldig. Uniek. En dat verkoopt. En zo kijk ik ook. Klanten zien niet hoe of waarmee, klanten pixelpeepen niet op scherpte, mits scherp genoeg. Ze zien wel een totaal beeld. Dat maak je deels zelf, maar kan ook voor een groot deel uit je objectief komen. Terwijl dit objectief bijvoorbeeld veelal wordt 'afgekraakt' op laboratorium scherptewaardes.

Maar als ik hier soms gigapanorama's zie langskomen waarbij je 100x kunt inzoomen en nog steeds de details op de berg kunt onderscheiden, dan is de wens voor scherpte natuurlijk ook heel anders... In die zin is er dus eigenlijk geen 'discussie'. Iedereen heeft gelijk want stelt zijn eigen eisen aan een objectief af op zijn gebruik en kwaliteitswensen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor Tonda » zo sep 18 2016 9:39 pm

Hoi djunclesam (of mag ik Vincent zeggen?),

Ik ben van mening dat je het uitstekend hebt verwoord!

Als topicstarter heb ik alle reacties nog eens doorgelezen en kom tot de conclusie dat we het op heel veel punten wel met elkaar eens zijn. Dus is het eindoordeel dat mijn artikel inderdaad een open deur is, wat al eerder werd gememoreerd en eigenlijk niet geschreven had hoeven te worden. Niettemin vind ik de diverse bijdragen zeer waardevol en zijn er terecht nuances gemaakt, daar waar mijn artikel bewust wat zwart-wit was geschreven.

Ik heb ondertussen een aantal albums van jullie bekeken (o.a. Flickr) en concludeer dat er een aantal vaklieden onder jullie zijn waar ik nog een hoop van kan leren. Het was geenszins de bedoeling om betweterig over te komen, maar om reacties te ontlokken die mijn visie en kennis mogelijkwijs kon verbreden. En daar zijn jullie allen in geslaagd! Tevens heb ik geleerd dat ik me soms wat bescheidener mag opstellen omdat ik zeker de wijsheid niet in pacht heb.

Hiermee lijk ik dit topic af te sluiten. Echter elke aanvulling wordt gewaardeerd en zal met veel interesse worden gelezen.
Mijn dank voor allen die de moeite hebben genomen mijn artikel te lezen en een waardevolle bijdrage hebben geleverd aan deze discussie.

Met vriendelijk groet,
Ton
Tonda

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Reeuwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor Peter » zo sep 18 2016 9:53 pm

Ton, ik denk dat ik namens velen spreek..., dank voor je inspirerende bijdrage op het forum.
En ongetwijfeld zullen er nog er nog reacties volgen
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor ATOR » zo sep 18 2016 10:43 pm

Daar sluit ik me volledig bij aan. Een goed onderbouwde open deur kan naar mooie dingen leiden [emoji3]
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten