Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor MarcoEos70D » vr sep 16 2016 7:45 pm

JaapV schreef:
Rob Smit schreef:(...)
Vraagt iemand om een mening van gebruikers zou het handig zijn als de persoonlijke ervaringen gemeld worden zonder alternatieven waar geen ervaring mee is naar beneden te halen.
(...)

Zou je deze zin even willen toelichten c.q. vertalen? Wiens "persoonlijke ervaringen"? Wat zijn "alternatieven waar geen ervaring (van wie?) mee is"? Ik heb hem nu vijfmaal tevergeefs gelezen :?
Of, als dat lastig is, geef eens een voorbeeld van wat je bedoelt.

Rob bedoelt volgens mij dat je, als je zelf objectief A hebt, alleen je ervaring met objectief A moet vermelden, zonder negatieve verhalen te houden over concurrent B en C, die die persoon niet in zijn bezit heeft. Vaak worden B en C alleen maar genoemd om de eigen keuze voor A te rechtvaardigen. Oftewel: probeer de valkuil van cognitieve dissonantie te vermijden ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor ReneG » vr sep 16 2016 8:52 pm

Dat moment zal denk ik ongeveer tegelijk komen met het moment waarop mensen niet meer als door een mug gestoken reageren wanneer iets negatiefs wordt geschreven over apparatuur waar zij zelf heel tevreden over zijn. :lol:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor Vincent » vr sep 16 2016 8:59 pm

rbfoto.nl schreef:Dat ben ik niet met je eens, Vincent.


Deels met je eens (de optie van Leon, hoewel waar, ervaar ik als te omslachtig).

Maar voor de objectieven die hiervan last hebben is dit alleen echt een probleem aan de randen van het beeld. In veruit de meeste gevallen wordt bijvoorbeeld een horizon niet zo dicht op de rand geplaatst. Maar het kan uiteraard wel dat er rechte lijnen zo dicht op de beeldrand terecht komen.

Een van de objectieven die hiervan last schijnt te hebben is de Af-s 16-35mm f/4 VR. Ik heb nooit mensen horen roepen dat ik snorvormige vertekening in mijn landschappen had. Soms is een probleem er pas als men vindt dat het er moet zijn. Zo las ik hier op het forum onlangs letterlijk de opmerking: 'Ben je niet bang dat je scherpte gaat verliezen door diffractie?'. Dan ziet men dus geen probleem niet, dat er volgens de exif wel zou moeten zijn, en dus is er een probleem. Of moet je er in elk geval bang voor zijn.

Zo heb ik onlangs echt een hoop goede reacties op foto's van mijn klus van een trainingskamp in de Franse Alpen gehad. Ook van fotografen. Maar als men hoort dat ik onlangs de af-d 35mm f/2 heb aangeschaft dan vinden diezelfde fotografen mij 'gek' omdat dat geen scherp lensje is, en een onrustige onscherpte geeft. Terwijl de foto's waarvoor ze eerder complimenten gaven met die lens geschoten zijn. Zeg ik dat erbij dan weet ik zeker dat ze problemen hadden gezien.

Daarom voeg ik geen exif toe. Cognitieve dissonant kan namelijk twee kanten op werken... :wink:

MarcoEos70D schreef:probeer de valkuil van cognitieve dissonantie te vermijden ;)


Maar de valkuil is juist dat cognitieve dissonantie verweten wordt door de lezer, waar juist de lezer zelf er schuldig aan is. Zo lopen discussies over, het mooiste voorbeeld, de verschillende 24-70mm's altijd vast omdat de mensen die de Nikon overpriced vinden (en dat mag uiteraard) enof de Tamron scherper, niet meer inhoudelijk in gaan op gefundeerde argumenten waarom de Nikon, voor sommige fotografen, soms toch de beste optie is. En dat het uitleggen van die argumenten onder cognitieve dissonatie geplaatst wordt, terwijl dat vaak, maar niet altijd, onterecht is! :wink2:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor Léon Obers » vr sep 16 2016 9:25 pm

(m.b.t. het softwarematig corrigeren van optische vertekening van objectieven):
djunclesam schreef:
rbfoto.nl schreef:Dat ben ik niet met je eens, Vincent.

Deels met je eens (de optie van Leon, hoewel waar, ervaar ik als te omslachtig).

Wat heet omslachtig?
Een programmaatje wat tevens is gebaseerd op die "Panorama Tools" van Helmut Dersch is "PTLens":
http://epaperpress.com/ptlens/

Van de meest exotische lenzen zijn er "al jaren" correctieprofielen.
http://epaperpress.com/ptlens/profileFix.html
http://epaperpress.com/ptlens/profileInt.html

Zit het bewuste objectief niet via een CPU in de EXIF-gegevens vastgelegd, --wat anders automatisch wordt gekozen--, kun je het alsnog handmatig kiezen uit die eerdere lijsten. (Hoef je slechts eenmalig te doen. wordt het als persoonlijke data vastgelegd dat het wordt geassocieerd met dat bewust gekozen objectief).
Verder wat schuiven aan knoppen m.b.t. perspectivische vertekening (is iets anders als de hol- of bolvormige vertekening van een objectief), kun je een perfect mooi strak gecorrigeerd beeld neerzetten zonder je echt te hoeven verdiepen in de technische achtergrond.

In het verleden al vele malen als simpel voorbeeld aangehaald (en geldt nog steeds):
viewtopic.php?p=501421#p501421
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za sep 17 2016 11:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor MarcoEos70D » vr sep 16 2016 10:51 pm

Vincent, je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat cognitieve dissonantie twee kanten opwerkt. Of van twee kanten komt :wink: ik denk niet dat de valkuil juist bij de lezer zit, ik denk dat die in gelijke mate verdeeld is over schrijvers en lezers.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor JaapV » vr sep 16 2016 11:17 pm

Marco, ik denk dat je met je uitleg van die zin "best eens gelijk zou kunnen hebben". Verder durf ik niet te gaan met hineininterpretieren. :wink2:
En wat betreft die c*d*: die werkt op dit forum eigenlijk meestal twee kanten op, n.m.m.

Vincent: wel grappig dat je nu alwéér het niet laten zien van je Exif noemt.
Zoals je het hier schrijft lijkt dat toch inderdaad iets van "ijdelheid" (?) te zijn.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor MarcoEos70D » vr sep 16 2016 11:38 pm

JaapV schreef:Vincent: wel grappig dat je nu alwéér het niet laten zien van je Exif noemt.
Zoals je het hier schrijft lijkt dat toch inderdaad iets van "ijdelheid" (?) te zijn.

Ik snap die keuze heel goed, juist in het licht van die cognitieve dissonantie. Het beeld zelf wordt niet op z'n merites beoordeeld, maar op het gereedschap waar het beeld mee gemaakt is, met soms een heel tegenstrijdige uitslag. Dat heeft in mijn optiek niets met ijdelheid te maken. Maar goed, nu spreek ik eigenlijk voor een ander :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor EdvandeZilver » za sep 17 2016 12:30 am

Vincent:

Soms is een probleem er pas als men vindt dat het er moet zijn. Zo las ik hier op het forum onlangs letterlijk de opmerking: 'Ben je niet bang dat je scherpte gaat verliezen door diffractie?'. Dan ziet men dus geen probleem niet, dat er volgens de exif wel zou moeten zijn, en dus is er een probleem. Of moet je er in elk geval bang voor zijn.

viewtopic.php?f=97&t=65221&start=30#p837370
Dat was "letterlijk" mijn opmerking.
Diffractie is daar wel degelijk zichtbaar. Dan is mijn volgende stap, kijken met welke instellingen de foto gemaakt is en een voor mij logische opmerking naar de fotograaf toe.
Dus ik begrijp je aanname m.b.t. m'n opmerking niet.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor Rob Smit » za sep 17 2016 8:59 am

MarcoEos70D schreef:
JaapV schreef:
Rob Smit schreef:(...)
Vraagt iemand om een mening van gebruikers zou het handig zijn als de persoonlijke ervaringen gemeld worden zonder alternatieven waar geen ervaring mee is naar beneden te halen.
(...)

Zou je deze zin even willen toelichten c.q. vertalen? Wiens "persoonlijke ervaringen"? Wat zijn "alternatieven waar geen ervaring (van wie?) mee is"? Ik heb hem nu vijfmaal tevergeefs gelezen :?
Of, als dat lastig is, geef eens een voorbeeld van wat je bedoelt.

Rob bedoelt volgens mij dat je, als je zelf objectief A hebt, alleen je ervaring met objectief A moet vermelden, zonder negatieve verhalen te houden over concurrent B en C, die die persoon niet in zijn bezit heeft. Vaak worden B en C alleen maar genoemd om de eigen keuze voor A te rechtvaardigen. Oftewel: probeer de valkuil van cognitieve dissonantie te vermijden ;)


Voorbeeld:
Persoon X vraagt om een advies omtrent aankopen van een objectief, een upgrade.
Dan lees ik vaak op fora, in groepen op feestboek etc. van een medehobbyist dat lens huppeldepup geweldig schijnt te zijn en daar echt eens naar moet kijken. Dan vraag ik mij serieus af of de vragende persoon zelf niet weet hoe google werkt of dat de antwoordende persoon zelf alleen een google gebruiker is. meerwaarde is in mijn optiek nul.
Veel is relatief, zo ook een mening over een objectief. Zelf ben ik erg tevreden over de 20mm 2.8 D versie, idem met de 50 1.4 (D), de 105 2.8 (D) en de 300 4 (AFS), is mijn mening, blijkbaar ben ik erg tevreden over deze objectieven.
Tevreden zijn is toch waar het om gaat?

En waarom aangevallen voelen als iemand zegt dat objectief Z betere prestaties geeft dan het objectief die jij gebruikt... Is je objectief dan ineens slecht?
OF het ene objectief van merk B is net zo goed als jouw objectief, misschien zelfs wel beter, maar stukken voordeliger dus ben je knettergek als je een merkgebonden objectief koopt...
Prima toch, leer er mee leven, meningen zijn hierover relatief.

Discussiëren eindigt vaak in een naar ja/nee spel, vooral bij de letterdiscussie.
Zie het simpel, eigen ervaringen en interpretaties zijn ook een gevoel.
Ik heb nog wel eens iemand hier over de vloer die een objectief wil proberen, vergelijken, noem maar op.
Mag ik zelf ook graag doen.
Tijdje terug van iemand de 200-500 van Nikon getest in vergelijk met mijn 300. vanaf statief.
Mijn conclusie was dat de vignettering behoorlijk aanwezig was in vergelijking met mijn 300.
Dat is wat ik zie op een foto op volledig formaat.
Vrij veel is op te lossen, dat weet ik.
Echter probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen aan "nawerk", elke correctie gaat ook weer ten koste van.
Wil niet zeggen dat de 200-500 een slecht objectief is, zeker niet.
Toch zullen er mensen zijn die zich nu mogelijk aangevallen voelen. ze hebben immers de 200-500.
Zou ik dit objectief getest hebben om het objectief eens lekker af te zeiken?
Om de eigenaar een slecht gevoel te geven?
Om mijn objectief de hemel in te prijzen?
Of puur uit interesse?
In mijn geval het laatste in elk geval, de rest hoop ik toch echt niet.
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor Vincent » za sep 17 2016 9:02 am

JaapV schreef:Vincent: wel grappig dat je nu alwéér het niet laten zien van je Exif noemt.
Zoals je het hier schrijft lijkt dat toch inderdaad iets van "ijdelheid" (?) te zijn.


Dat begrijp ik niet? Wellicht heb jij een andere betekenis van ijdelheid dan ik. Dat 'alweer' lijkt me hier gepast gezien de strekking van het forum. De vorige keer dat ik dat benoemde was het hele topic ineens verdwenen :wink:

Als men vooraf weet waarmee een foto gemaakt is dan is er vaak een bias aanwezig op het beoordelen. Ik heb dat ook hoor. Als er een topic staat, 'de eerste foto's met mijn nieuwe Otus' dan kijk en beoordeel ik (onbewust) heel anders dan als de titel is 'de eerstye foto's met mijn nieuwe kitlens'. Dat is een feit. Ik heb nog geen fotograaf ontmoet die daar geen last van heeft. Ik doe hetzelfde in het 105mm topic. Maar in een lens/body topic vind ik dat gepast, in een fotobeoordelingstopic niet.

Daar is in feite ook niets mis mee trouwens. Maar mijn keuze is dat, als ik beeld plaats (dat niet specifiek over de apparatuur gaat), ik beoordeeld wil worden op het beeld, niet op het beeld met de gebruikte apparatuur. Omdat het er vaak helemaal niet toe doet. Mijn klanten beoordelen ook alleen het beeld, en niet de gebruikte apparatuur. Op internet gaat het bijna alleen maar over apparatuur. Die discussie hebben we eerder gehad. Dat is logisch want kwantificeerbaar en iedereen kan er over meepraten. Het creatieve proces hoor je mensen veel minder over. Ook hier op het forum.

Die discussie kun je trouwens ook veel breder trekken dan alleen apparatuur. Bij de expositie van Frans Lanting zag ik een hoop onscherp en bewogen beeld. Heel sterk beeld. Hele mooie foto's, waarover ik niemand heb gehoord dat ze bewogen waren. Ik weet zeker dat als ik een Corbijn zou plaatsen alsof het mijn eiegn was hier er een gigantische berg meer kritiek op zou komen dan als men wist dat het een Corbijn was.

Mijn stelling is, hoe cliche ook, dat het bij een goede foto niet uitmaakt welke apparatuur gebruikt is (op de extremen na uiteraard) of wie hem gemaakt heeft. En dat is dus al bijna onmogelijk omdat als ik een foto plaats, men al weet dat hij van mij is. Maar ik wil weten of een foto goed is, en wat er beter kan, niet of ik de juiste apparatuur of instellingen gebruikt heb. Als dat onder ijdelheid valt dan zie ik dat als een compliment :wink:

Tijd voor anoniem foto's posten op het forum :wink2:

EdvandeZilver schreef:Vincent:
Dus ik begrijp je aanname m.b.t. m'n opmerking niet.


Wellicht heb ik jouw opmerking anders geïnterpreteerd dan hij bedoeld was. Dat kan gebeuren op een forum. Maar zelf na herhaalderlijk overlezen interpreteer ik die opmerking nog steeds hetzelfde. Ik zie een oorzaak benoemd worden, maar geen gevolg. 'Ben je niet bang voor..' lees ik heel anders dan 'ik zie wat onscherpte zou dat niet veroorzaakt kunnen zijn door..'.

Indien ik jou dus verkeerdbegrepen heb dan neem ik die opmerking, uiteraard, bij deze terug :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor Marten » za sep 17 2016 2:20 pm

Bij het kijken naar / beoordelen van een foto doet de gebruikte apparatuur en instellingen er natuurlijk helemaal niet toe. Sterker, info daarover leidt alleen maar af. Een kunstschilder vertelt er ook niet bij wat voor merk verf is gebruikt of met welke kwasten hij/zij werkt.
Toch waardeer ik het wel als een goede fotograaf mij informatie geeft over diafragma, sluitertijd, iso en het al dan niet afwijken van de standaard belichting. Daar kan ik soms wat van leren.
Info over de gebruikte apparatuur interesseert mij minder.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor JaapV » za sep 17 2016 3:46 pm

Marten schreef:(...)
Toch waardeer ik het wel als een goede fotograaf mij informatie geeft over diafragma, sluitertijd, iso en het al dan niet afwijken van de standaard belichting. Daar kan ik soms wat van leren.
Info over de gebruikte apparatuur interesseert mij minder.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden, Marten. Ik geloof zelfs dat ik zoiets al eens geschreven had.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor JaapV » za sep 17 2016 3:56 pm

@ Rob Smit:
Dank voor het verduidelijkende voorbeeld.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor FoTek » za sep 17 2016 10:06 pm

Uit eigen ervaring... Jarenlang met veel plezier amateur Nikon fotograaf gespeeld. Eerst nog analoog, met naar mijn weten een F75. Daarna over naar digitaal, de D90. Uitdaging was met name creativiteit, de foto's net anders maken dan anderen en niet te verzanden in "vakantiekiekjes". Je krijgt complimenten, maar bent zelf kritisch en op een gegeven moment wil je meer. Dan ga je je verdiepen in artikelen op internet en plaats je wat foto's op het forum. Je krijgt al snel het advies om nieuwer en sneller glas te kopen met als het even kan het nieuwste model body of even doorsparen voor FX... De focus werd verlegd van creativiteit naar technische aspecten (details) en het was nooit goed genoeg in mijn optiek. Het plezier werd minder en ik heb de hele handel verkocht en een systeemcamera gekocht voor de vakantie kiekjes. Na 2,5 jaar begon het weer te kriebelen en wederom het internet op, waar ik weer alle laatste ontwikkelingen in de fotografie las. Welke lens heeft de beste eigenschappen, scherpte enz enz... Uiteindelijk alles terzijde geschoven en een zeer gedateerde camera gekocht (D300 uit 2008) Van de week mijn eerste opdracht gehad en het plezier is helemaal terug ! Lekker foto's maken, zoals dat hoort bij een amateur. Mijn advies, niet teveel het internet op, maar richt je op het plezier in het maken van foto's. Het kan altijd beter, sneller, scherper en de reclame laat ons geloven dat we niet zonder kunnen. Natuurlijk heeft het allemaal z'n voordelen, maar ik duik voortaan niet meer het internet op voor alle technische informatie. Zoals al eerder aangegeven heb je geen exif nodig om een foto te beoordelen. Misschien een beetje off topic...
I AM trying
FoTek

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte…, zwaar overschat of toch niet?

Berichtdoor Peter » za sep 17 2016 10:32 pm

Wat mij betreft moet een goede foto primair gevoel/emotie oproepen.
Als ik kijk naar de foto's van mijn oom ..(voormalig AKI docent en een bekende fotograaf) ) , de beste man fotografeert (nog immer) analoog met een Leica uit 1960.
Elke foto scoort op mijn emotie.

Ik zou willen dat ik die vaardigheden had. Voor mij veel belangrijker dan technische details, scherpte of exif info.
Maar goed, ieder zijn ding en prio.
Primair gaat het om het 'zien' , de rest is bijzaak. Je camera/pc een hulpmiddel

Bij het merendeel van mijn foto's ontbreekt het 'zien' , langzaam wordt het beter :D
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten