Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor mozes » wo apr 19 2017 4:24 am

Nou ben ik al meer dan een jaar op zoek naar een nieuwe camera.
De D7100 zit bijna aan het eind van de sluiter (140.000), de camera werkt momenteel nog goed.
Al beginnen de eerste tekenen zich te laten zien.
o.a. de sluiterknop begint ongevoelig te worden, en er verschijnen soms plaatjes met de bekende lijnen door het beeld..............
Verder is het schermpje achterop flink beschadigd (steentje bij de cross,)
Ik ben niet echt zuinig op mijn spullen, probeer het wel, maar soms als een je een bepaald plaatje wil, dan zit je echt midden in de rotzooi.
Doe ik dat niet, dan zit ik later naar foto's te kijken die het allemaal net niet zijn, dat voelt als een verspilde dag.

Nou kom ik van een 1DmkII af, en dat was gewoon een geweldige camera.
Die had er een 600.000 kliks opzitten......

Dochterlief zat op de fotovakschool en daar werd alleen de Nikon gebruikt.
de school bied leerlingen de optie om camera's en lenzen te lenen.

Inmiddels had ik de D7100 gekocht voor een mooie lage prijs, om gewoon eens te kijken wat Nikon is en doet.
En dat beviel goed, heel goed, al vond ik het de eerste 2 weken een absolute ramp.
Ik kreeg er amper een mooi scherp plaatje uit.
Van 'n 8mb 1dmk2 1.3 crop, naar 24mb 1.5 crop zonder AA filter was gigantisch,

Echter de D7100 was naar mijn gevoel traag, een snellere zou het moeten worden.
De 7DmkII kwam uit, en leek de king te worden, maar er kwamen niet echt goede berichten naar buiten, en inmiddels was ik wel erg gehecht geraakt aan het bereik wat Nikon heeft.
Gooi maar eens een canon plaatje in de photoshop, en ga aan de schuifjes trekken, je zit heel snel aan het eind met wat je met een foto kan doen.

Eindelijk de lang verwachtte D500, maar fuck die prijs, en om één of andere redenen vind ik de foto's die eruit komen niet mooi.
Vraag niet waarom, ik weet het zelf amper... Maar staat nog steeds erg hoog op mijn lijstje.

Inmiddels de D600, 610 de D750 en D4 geprobeerd/getest.
Waarbij de 2 laatsten er uit springen.

De D750 lijkt de dezelfde kant als de D700 op te gaan, en daarmee bedoel ik de prijs, die blijft 2ehands hoog.
+ De sluiter van 1/4000e blijft een beetje de rem erop houden om hoger op mijn lijstje te komen.
Best raar eigenlijk, ik zit zo goed als nooit hoger dan 1/3200e.
Maar de plaatjes die eruit komen .. kwijl kwijl en nog eens kwijl ..........
Hetzelfde kwijl is er bij de D4.
Ik ben er helemaal weg van, wat een camera.
Die hoge iso, ik had hem op auto iso tot 6400 gezet, en de fotos die eruit kwamen met die hoge iso waardes, waren gewoon goed.
Echt gewoon goed .. dat alleen al zou genoeg moeten zijn.
Maar om de één of andere redenen voelt het beetje als overkill, heb ik zoiets nou echt wel nodig...
10fps, ik kwam thuis met meer foto's, maar die waren niet beter, begrijpt iemand wat ik daarmee bedoel?

En Yes eindelijk een alternatief, de D7500.
Maar die sloeg om van een Yoehee, naar een WTF.

Een wel overwogen keuze word steeds moeilijker.
Volgende maand zijn we alweer 55 jaar oud, en ik begin het te voelen, als ik op de crossbaan 2 uur door die zandbak heb lopen sjouwen.
Ik probeer nog steeds nieuwe standpunten te vinden om nog een beetje wat andere foto's als anderen te maken.
Maar uiteindelijk eindigt het vaak toch weer in een zelfde soort foto's.
Vandaar, waarom niet het maximale eruit halen wat zo'n moment bied?

En hoppa, de D800 komt in beeld.
4Fps is wel weinig, maar zou het nodig zijn, dan kan die ingesteld worden op 6fps, dat is net genoeg.
Gaat wel ten koste van wat er uit de camera aan kwaliteit gehaald kan worden.

En dat brengt het volgende opmerkelijk aan de dag dat ik tot mijn verbazing heb moeten constateren.
Degene waar de foto's voor zijn, boeit het werkelijk totaal niet.
Ze zien het domweg niet, evenmin of er storende elementen in de foto zitten, zoals die vervelend hard gekleurde veiligheid vestjes, of klikos die langs de baan staan, reclame borden, hekwerken, en schuin staande palen.

terug naar de D800, de prijs 2ehands is momenteel goed.
Als budget hanteer ik rond de 1500 euro, er is voor dat geld heel veel te koop.
Als ik kijk waar ik nu sta, en welke kant ik opga of wil gaan.
Dan lijkt mij de keus voor de D800 de meest zinvolle, voor sport lever ik in, al de rest gaan we weer een stap vooruit.
Fullframe en 36mb, de D750 blijft op 24mb zitten, maar wel met 6.5fps. mmmm..
Zou ik uiteindelijk toch te beperkt zijn, dan lijkt mij die D7500 een hele mooie camera om erbij te gebruiken, en tegen die tijd zal die wel in betere prijzen te krijgen zijn.

Goede wel overwogen keuze, of zie ik nu toch weer iets over het hoofd :?:
Over 2 weken heb ik 4 daagse shoot van een survival tocht in de Ardennen. toch weer iets heel anders .....

ps.
Ik wil ook een grotere telelens, zodat ik wat meer uit de rotzooi kan blijven zitten ;)
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Jolanda » wo apr 19 2017 7:57 am

Er staat nu via het forum een hele mooie tweedehands d800 te koop.

Sla je slag!
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Vincent » wo apr 19 2017 8:22 am

Waarom geen D500?

Je geeft aan langer glas te willen. Als je overstapt op een Fx body dan ga je juist àchteruit in bereik en moet je dus nog langer en duurder glas kopen. Budget is niet oneindig geef je al aan (bij wie wel) dus kan Fx wel eens erg onvoordelig uitpakken.

Sowieso vond ik een D800 geen camera voor het type beeld dat jij hier laat zien en lijkt het dat je je blind staart op megapixels? Of heb je meer argumenten voor een D800?
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor mozes » wo apr 19 2017 11:28 am

Waarom geen D500 staat in het verhaal.

Langer glas en fullframe en meer argumenten voor de D800.
De crop optie van 1.2 of 1.5 zou dat wat te kort komt aan bereik goed kunnen maken, of achteraf flink croppen bij 36mb levert nog steeds goede platen op.
De D4 kon ik croppen tot 70% van het beeld, de D7100 tot wel 50% en zelfs 60%, en de fotos zijn scherp genoeg tot een afdruk op A4 formaat.
Fullframe, omdat ik toch wel gecharmeerd ben van de foto's die eruit komen, en tjaa een 70-200 zou dan minstens een 120-300 moeten worden, en dat gaat die dan ook worden.
2e hands is de sigma 120-300 2.8 momenteel mooi aan de prijs, maar die schommelt nogal van maand tot maand.

36mb of ik dat nodig heb, nee eerlijk gezegd, alhoewel de verkochte fotos de laatste tijd wel steeds groter worden. 60x40cm is geen uitzondering meer.
Enige echtte argument wat ik heb, als het er al is, is dat achteraf nog extra ruimte overblijft voor de gevallen dat het nodig zou zijn.
Echt zwart wit bekeken zou ik aan een D3s ook genoeg hebben, en die camera trekt me toch ook wel.
Zou de prijs 2ehands lager liggen dan was het een nobrainer, maar voor wat die nu kost en wat er allemaal te koop is voor dat geld, zijn er, vind ik betere keuzes.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Marten » wo apr 19 2017 11:32 am

djunclesam schreef:Waarom geen D500?

mozes schreef:..Als budget hanteer ik rond de 1500 euro,

Even doorsparen dan maar.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Vincent » wo apr 19 2017 11:59 am

Een tweedehands D800 plus een tweedehands 120-300mm komt samen duurder uit dan een nieuwe D500 ;)

Ik denk persoonlijk dat voor jouw werk er weinig voordeel zit in overstappen naar Fx. Helemaal niet als dat een non-sports body betreft. Uiteraard kun je met iedere willekeurige body sportfotografie bedrijven. Ik denk gewoon dat je met de mogelijkheden van een echte sportcamera meer vooruitgang en mogelijkheden krijgt. Jouw composities van dezelfde rijder wordt nog interessanter als bij 10 fps 4 of 5 beelden maakt. 20mp is rum voldoende voor 60x40cm prints. zelfs voor 90cm lange zijde. Mits je niet teveel hoeft te croppen uiteraard.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor mozes » wo apr 19 2017 12:24 pm

djunclesam schreef:Een tweedehands D800 plus een tweedehands 120-300mm komt samen duurder uit dan een nieuwe D500 ;)

Toch niet............... of het zou de sport versie van sigma moeten gaan :prost:
een echte sportcamera meer vooruitgang en mogelijkheden krijgt. Jouw composities van dezelfde rijder wordt nog interessanter als bij 10 fps 4 of 5 beelden maakt.

En daar zit nou net de kneep ...
In de tijd dat ik de D4 gebruikte heb, was dat namelijk niet zo, wel meer foto's, maar niet beter.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik de motorsport goed ken, en weet wat ik kan verwachten.
Zou ik bv voetbal, schaatsen of iets dergelijks doen, dan zonder twijfel kwam alleen de sport camera in beeld.
Die armen en benen zwaaien alle kanten op, niks zo vervelend als ze net voor het hoofd zitten.

Dat gebeurt bij motorsport niet, nou hebben ze allemaal wel een eigen rijstijl, maar die is vrijwel altijd constant, zeker bij weg racers.
Het enige moment dat ik FPS zou gaan missen, is als er onverwacht wat gebeurt, dus als ze bv afwijken van een lijn in de baan.
In plaats van de bocht hoog, ruim en snel, de binnenkant pakken, kort, scherp en accelereren.

vandaar eerder ook de opmerking, zou de D800 daar teveel in tekort komen, later als de prijzen wat beter liggen, een D7500 erbij, of de D500 2ehands.

Maar je hebt me wel wel weer aan het denken gezet :thumbup:
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Vincent » wo apr 19 2017 12:45 pm

mozes schreef:In de tijd dat ik de D4 gebruikte heb, was dat namelijk niet zo, wel meer foto's, maar niet beter.


Je HOEFT ook niet meer te foto's maken, daar zit de fout. Een D4 kan ook op Continious low even snel als een D800. Een D800 kan op Continious High niet zo snel als de D4... langzaam als het kan, snel als het moet.

Ik kan me genoeg creatieve ideeen bedenken waarbij timing erg moeilijk is en/of snelle fps in het voordeel is. Verbeterde techniek maakt meestal geen betere foto's, het heeft wel nieuwe creatieve mogelijkheden.

Als je alleen wilt doen wat je nu al doet, waarom dan niet gewoon een D7200? Je kwaliteit is top. Dat gaat nauwelijks beter worden met een andere camera.

Wil je gewoon een D800 omdat het kan, go for it, niets mis mee. Maar ik kan weinig argumenten bedenken waar dat een logische onderbouwde uitkomst is voor jou. Behalve liefhebberij, en daar heb ik ook een kast van volstaan ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor ATOR » wo apr 19 2017 12:52 pm

mozes schreef:Eindelijk de lang verwachtte D500, maar fuck die prijs, en om één of andere redenen vind ik de foto's die eruit komen niet mooi.
Vraag niet waarom, ik weet het zelf amper... Maar staat nog steeds erg hoog op mijn lijstje.

Een D500 lijkt me voor jouw fotografie ideaal. Stevig gebouwd, snel in alle opzichten, geweldige AF, uitklapscherm voor extreme hoeken, betere ergonomie dan een D7X00. Verder zit er een sluiter in die 200.000 shots meegaat, vergeleken met een D7500 zou die 30% langer mee moeten gaan. Kost meer maar je krijgt meer.

De look van een camera kun je makkelijk aanpassen. Het is een kwestie van duidelijk krijgen wat jouw één of andere reden is en het dan aanpassen met een bewerkingspreset die je bij het importeren toepast. Misschien vind je bijvoorbeeld de verzadiging van het blauw iets te laag.
Als je een zelfde D7100 en D500 foto naast elkaar maakt dan weet ik zeker dat we ze kunnen matchen wat look betreft.

Een D800 is leuk maar het lijkt me geen camera die aan je (snelheids) eisen voldoet en als je de resolutie niet gebruikt is het alleen maar ballast.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor John'47 » wo apr 19 2017 12:54 pm

Een ander gek idee
Kijk eens naar een Sony RX10 mk III
Voor sportfoto's een fijn ding. Ik leen hem soms en natuurlijk zie je verschil met de resultaten van mijn Nikon D810 met een 200 mm vast brandpunt, maar op een A4 afdruk zie ik eigenlijk geen verschil.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Nikkormaat » wo apr 19 2017 4:23 pm

Je wil veel beelden (tot 10) per seconde kunnen maken. Van belang is dan hoe snel de camera kan weg schrijven. Als de buffer sneller vol is dan jij meetrekt, kun je beter een tragere burst kiezen. Op de Fotofair kun je het vol lopen van de buffer mooi vergelijken.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Janvis » wo apr 19 2017 5:07 pm

Wat ik een beetje proef (niet alleen in dit draadje maar ook in een ander draadje waar je iets schreef over je D4 avontuur) is eigenlijk dat je dik tevreden bent met je D7100 en na het experimenteren met andere camera's ben je er achter gekomen dat het verschil in afbeeldingskwaliteit nihil is. Vaak willen mensen als ze een nieuwe camera kopen een zekere stap voorwaarts maken omdat ze meestal een camera kopen als upgrade van hetgeen ze al hebben. Bij jou is het gewoon een kwestie dat de D7100 aan het einde van zijn sluitertijd-leven begint te raken en daarom ben je toe aan wat nieuws. Als ik merk in je reacties hoe tevreden je eigenlijk bent met je D7100 waarom zou je dan meer investeren dan nodig is? Volgens mij zou je zelfs gelukkig zijn met een gebruikte D7100 met iets van 30.000 clicks om maar at te noemen. De snelheid en crop factor van de D500 zijn natuurlijk ideaal voor jou maar je geeft zelf al aan dat 2 mile voor een camera wat te veel van het goede is. Als ik alle plussen en minnen van jou eigen reacties bij elkaar optel kom ik op de D7200 uit als mooi opvolger (als het dan toch nieuw moet worden). Het is eigenlijk geen echte stap voorwaarts (behalve dan die iets betere AF en iets grotere buffer) maar financieel is het wel een hele aantrekkelijke keuze.

De uiteindelijke keuze is natuurlijk geheel aan jou, je hebt volgens mij erg goed voorwerk gedaan en alle pro's en con's van alle camera's heb je goed op een rijtje. Eerlijk gezegd denk ik dat je in je achterhoofd al wel weet wat de beste keuze is maar een andere camera heeft om de één of andere reden toch een aantrekkingskracht op je, misschien wel gewoon omdat het die camera is... Maar goed, nogmaals, het is jouw keuze ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor mozes » wo apr 19 2017 5:15 pm

djunclesam schreef:
mozes schreef:In de tijd dat ik de D4 gebruikte heb, was dat namelijk niet zo, wel meer foto's, maar niet beter.


Je HOEFT ook niet meer te foto's maken, daar zit de fout. Een D4 kan ook op Continious low even snel als een D800. Een D800 kan op Continious High niet zo snel als de D4... langzaam als het kan, snel als het moet.

Ik had de D4 ook lager ingesteld. naar 8 fps, maar had toen weer dat jeukende gevoel dat ik dan het plaatje miste wat ik bij 10fps wel gehad zou hebben.
Ik weet het, wat ik zeg is heel tegenstrijdig.
Ik kan me genoeg creatieve ideeën bedenken waarbij timing erg moeilijk is en/of snelle fps in het voordeel is. Verbeterde techniek maakt meestal geen betere foto's, het heeft wel nieuwe creatieve mogelijkheden.

Dat is waar en nog eens waar, bij het aanvliegen of wegvliegen bij vogels is die hoge snelheid meer dan welkom
Als je alleen wilt doen wat je nu al doet, waarom dan niet gewoon een D7200? Je kwaliteit is top. Dat gaat nauwelijks beter worden met een andere camera.

Ik heb het overwogen, en zit nog in het achterhoofd, de prijs ervan is momenteel zeer goed.
-

ATOR schreef:
mozes schreef:Eindelijk de lang verwachtte D500, maar fuck die prijs, en om één of andere redenen vind ik de foto's die eruit komen niet mooi.
Vraag niet waarom, ik weet het zelf amper... Maar staat nog steeds erg hoog op mijn lijstje.

Een D500 lijkt me voor jouw fotografie ideaal. Stevig gebouwd, snel in alle opzichten, geweldige AF, uitklapscherm voor extreme hoeken, betere ergonomie dan een D7X00. Verder zit er een sluiter in die 200.000 shots meegaat, vergeleken met een D7500 zou die 30% langer mee moeten gaan. Kost meer maar je krijgt meer.

De look van een camera kun je makkelijk aanpassen. Het is een kwestie van duidelijk krijgen wat jouw één of andere reden is en het dan aanpassen met een bewerkingspreset die je bij het importeren toepast. Misschien vind je bijvoorbeeld de verzadiging van het blauw iets te laag.
Als je een zelfde D7100 en D500 foto naast elkaar maakt dan weet ik zeker dat we ze kunnen matchen wat look betreft.

Een D800 is leuk maar het lijkt me geen camera die aan je (snelheids) eisen voldoet en als je de resolutie niet gebruikt is het alleen maar ballast.

Ook jij hebt helemaal gelijk Ator.
Aanpassen van de workflow binnen Adobe lost ook veel op... thx voor de tip, geen idee waarom dit me ontschoten is...
John'47 schreef:Een ander gek idee
Kijk eens naar een Sony RX10 mk III
Voor sportfoto's een fijn ding. Ik leen hem soms en natuurlijk zie je verschil met de resultaten van mijn Nikon D810 met een 200 mm vast brandpunt, maar op een A4 afdruk zie ik eigenlijk geen verschil.

mMMmm, nee, dan zou ik voor de Sony A77II gaan.............
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor John'47 » do apr 20 2017 6:56 am

De A7 wordt weer duurder door nieuwe objectieven
Maar kijk dan eens naar de A9 die er nu aankomst, die eet Nikons D4 en 5 bij zijn ontbijt
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuwe camera - een goed overwogen keuze of? lang verhaal

Berichtdoor Vincent » do apr 20 2017 7:34 am

Op papier.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten