Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Berichtdoor a90 » za jul 08 2017 12:41 pm

Ik kwam een aantal leuke foto's tegen van onze koning en zijn gezin. Vrolijke plaatjes in Warmond op de boot, hier is de serie te zien.

https://www.koninklijkhuis.nl/foto-en-v ... os/actueel

Het viel mij op dat er 2 fotografen actief zijn geweest waarbij respectievelijk een Canon EOS-1d x mark ii met een EF 100-400 en een D4 met een 28-300 is gebruikt.

De kleuren kwamen mij wat vreemd over en ik heb een kijkje genomen in de Exif. De Exif is keurig ingevuld met de juiste tags voor de gelegenheid alleen de kleurruimte staat voor beide camera's op Adobe RGB ingesteld, iets wat naar mijn weten voor online publicatie toch niet de meest voor de hand liggende keuze is. Verder vind ik de foto's van de D4 wat groenig, maar dat is wellicht persoonlijk.

Op zich is de D4 natuurlijk een geweldige machine, maar wel al een jaar of 5 oud. Het gebruikte objectief kan ik niet helemaal plaatsen, hoewel lekker allroud en makkelijk zo op en rondom het water had ik toch wat losse objectieven meegenomen voor deze gelegenheid. Immers, dit is een geënsceneerde fotoshoot waarbij ongetwijfeld ook ruimte geweest zal zijn geweest om objectieven te wisselen.

Zeker omdat de Canon al met een EF 100-400 kwam en die waarschijnlijk voor de lange afstandshots zal zijn gebruikt, zou de combinatie van Nikon objectieven als 24-70 plus 70-200 en 300mm 2.8 of 4.0 waarschijnlijk mijn voorkeur hebben gehad. Daarbij komt dat ik ooit een 28-300 gehad heb en dat deze, behalve zijn praktische toepasbaarheid, zich niet kon meten met bv. een 70-200.

Hoe hadden jullie dit aangepakt ?

Nikon:

http://exif.regex.info/exif.cgi?dummy=o ... ningin.jpg

http://exif.regex.info/exif.cgi?dummy=o ... sessen.jpg

Canon:

http://exif.regex.info/exif.cgi?dummy=o ... -sloep.jpg
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Berichtdoor Marwo » za jul 08 2017 9:37 pm

Ik had dit gewoon aangepakt met mijn oude D3s en 80-200 of 80-400.
Daarnaast nog een lekkere oude D700 met 28-70, voor als ze dichtbij zouden varen.
Met deze combi weet ik zeker naar tevredenheid foto serie's te kunnen afleveren.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik het niet anders kan aanpakken. Want ik heb geen D4 of 5.
Die komen pas in huis als mijn huidige camera's niet meer functioneren. En dat zal dan eerder
door defecten moeten komen, want ik ben nog steeds heel tevreden over de beeldkwaliteit.
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Berichtdoor JurjenF » zo jul 09 2017 10:41 am

Gewoon zoals ik het bij anderen ook doe : D7100 met grip en Sigma 50-150 OS. Meer heb ik er niet voor nodig.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Berichtdoor Vincent » zo jul 09 2017 11:04 am

Dit is persfotografie. Dan is het moment en de snelheid belangrijker dan de absolute kwaliteit van een foto. Goed is goed genoeg.

Daarnaast onderschat jij 1) de hectiek en de drukte rondom en tijdens zo'n persmoment en 2) het belang van niet te plannen details of momentjes zoals een liefdevolle blik, een spontane lach, een knipoog, etc. Of stel je het (uiterst) hypothetische geval voor dat de Koning uit balans raakt en van de boot in het water valt. Dan ben je blij als je er een 28-300mm op hebt zitten en niet net even aan het wisselen bent van je vaste 300 naar de 24-70mm. Twee bodies kunnen dan een voordeel zijn, maar vaak het het toch veel recht toe rechtaan foto's maken waarbij gemak, snelheid en de grootst mogelijke kans om het juiste moment te vangen voorop staat.

Dus kan het in theorie technisch beter, absoluut. Kan het in de praktijk technisch beter, niet altijd omdat je het risico niet wilt lopen, en het nog makkelijkere antwoord, het is ook niet nodig.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Berichtdoor a90 » zo jul 09 2017 11:36 am

Dit zijn wellicht persfotografen geweest maar dit is wat mij betreft geen persfotografie in de zin dat het om vrije nieuwsvergaring of 'in het heetst van de strijd' verslaglegging gaat. De foto's staan nota bene op de website van het koninklijk huis en in die zin zijn het volgens mij gewoon statieportretten.

Hectiek en drukte ? dit is een volledig voorbereidde sessie geweest waarbij vooraf 2 fotografen zijn ingehuurd voor de klus. Je verwacht tot niet dat persfotografen willekeurig op het zelfde ogenblik in een weiland samenkomen en dat toevallig dan de koning en zijn gevolg langskomt in de boot ? En is er in al die hectiek dan geen tijd om een kleurprofiel goed in te stellen?

En waarom zou een beetje kwaliteit niet nodig zijn, we maken met de kwalitatief meest goede spullen foto's van kinderpartijtjes, oma, vogels, vakantie of de dierentuin. Zelfs voetbalwedstrijden worden verslagen met het duurste glas en als als dan de koning komt voor een geplande fotosessie voor foto's die wellicht nog tientallen jaren in de media komen te verschijnen, is een 28-300 alles wat je nodig hebt?

Ik kan daar met mijn pet niet bij.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Berichtdoor gijs sandberg » zo jul 09 2017 11:49 am

L.S.
re: het moment en de snelheid belangrijker dan ...
Eens met Vincent.
Bedenk ook dat de genodigden niet met eigen vervoer naar de locatie gingen, dus gewicht/omvang van bagage kan een factor zijn.
Bij dit soort sessies zijn alleen licht (veel) en afstand te voorspellen, vandaar de genoemde zoomlenzen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Berichtdoor Vincent » zo jul 09 2017 12:54 pm

a90 schreef:De foto's staan nota bene op de website van het koninklijk huis en in die zin zijn het volgens mij gewoon statieportretten.


Dit was de officiele zomer fotosesie van het koningshuis. Dan staan de fotografen en filmploegen, letterlijk, rijendik dezelfde foto te maken.

En waarom zou een beetje kwaliteit niet nodig zijn, we maken met de kwalitatief meest goede spullen foto's van kinderpartijtjes, oma, vogels, vakantie of de dierentuin. Zelfs voetbalwedstrijden worden verslagen met het duurste glas en als als dan de koning komt voor een geplande fotosessie voor foto's die wellicht nog tientallen jaren in de media komen te verschijnen, is een 28-300 alles wat je nodig hebt?

Ik kan daar met mijn pet niet bij.


Je kunt een hobby niet vergelijken met werk. Helaas, want professionals zouden eigenlijk de standaard moeten zetten. Maar waar jij een dag kunt nabewerken op een kinderfeestje of een week later jouw dierentuin platen afmaakt, heeft de gemiddelde persfotograaf dezelfde dag nog een aantal afspraken. Dus beeld moet direct door.

Vraag maar aan Ronald (rbfoto) die heeft in de rust van een voetbal wedstrijd de helft van zijn beeld al online staan. Bij hele belangrijke momenten zelfs tijdens de speeltijd met de kans momenten te missen. Het moet zo goed mogelijk, maar als je te laat bent dan heeft beter ook geen zin meer voor een groot deel van je afzet.

Dikwijls zijn er hobbyisten die technisch beter beeld maken. Ik snap jouw frustratie. Maar zo werkt de wereld in persfotografie. Snelheid is belangrijker dan kwaliteit (mits de kwaliteit niet (te) slecht is). Ik loop er ook dikwijls tegen aan dat ik beter beeld heb dan geplaatst wordt.

En een lens maakt de foto niet, maar de fotograaf. Cliche als wat maar met een 28-300 kun je topplaten maken. Alleen niet als je bakstenen fotografeert en daar valt weinig geeld aan te verdienen :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Berichtdoor Peter » zo jul 09 2017 1:27 pm

leuk om te lezen,

een goede foto is in mijn optiek het vastleggen van het 'moment'. Emotie, gevoel, humor, pijn of wat dan ook.
Wat maakt het dan uit wat voor lens erop zit? Ik heb foto's gezien waar je de koude rillingen van krijgt. Ik ga daar echt niet de exif data van bekijken.

Goede foto's maak je niet met duur spul. Het juiste moment is bepalend.
Dat kwaliteit in de vorm van mooi glas of body een goed hulpmiddel is staat buiten kijf. Je zult het echter nog altijd zelf moeten doen.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Berichtdoor Marten » zo jul 09 2017 1:34 pm

Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Berichtdoor Skippy » zo jul 09 2017 3:00 pm

Dat er meerdere fotografen om de aandacht vroegen is goed te zien op de derde foto waar ze bijna allemaal een andere kant opkijken. Wat anders, kan iemand eens die WA moderne kleren in de juiste maat laten aantrekken?
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Berichtdoor HannahV » zo jul 09 2017 3:19 pm

Om een goeie foto te schieten van Willy en Max lijkt het me niet dat je een camera + objectief móet hebben die gisteren uitgekomen zijn, die ochtend vers uit de doos bij de cameraboer. Als het acceptabele platen zijn van goede, bruikbare kwaliteit.. inpakken en weer wegwezen gok ik zo.

Ik zou er met liefde gaan staan met mijn tweedehands d800 of d7000 met een 70-200.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Berichtdoor a90 » zo jul 09 2017 4:56 pm

Dank voor het plaatsen van het video linkje Marten.Veelzeggend dat er ruimte, tijd en gelegenheid genoeg was.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's Koninklijk huis 7 juli 2017

Berichtdoor diatoontje » ma jul 10 2017 3:18 pm

Na het gepraat over camera's en objectieven ( we zijn uiteindelijk op een merken site, waar de nadruk toch bij techniek ligt?), nu over de foto's zelf.
Daarom,ben ik nu kippig of ligt het aan mijn monitor?
De foto van de 3 dochters lijkt mij helemaal niet scherp. Kijk maar naar het gezicht van Amalia. Via de exif-link van a90 de foto bekeken, en daarna de grotere opgehaald, maar mijn conclusie is niet scherp.
Lijkt mij slordig van het ANP.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten