Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor ReneG » zo okt 15 2017 3:24 pm

Hallo,

Achtergrond van de vraag: Ik ben mijn website aan het vernieuwen. De oude was technisch bij maar qua look-and-feel gedateerd. Grootste problemen waren echter de hoeveelheid werk die het kostte om foto's te plaatsen en de lage resolutie foto's; 800px is leuk om commercieel gebruik tegen te gaan maar achterhaald op moderne resoluties. Na een avondje doorhalen en een hele dag foto's sorteren en resizen (na 50.000 foto's ga je de Lightroom Bibliotheek pas écht waarderen) staat er nu dus een compleet nieuwe website.

De technische doelen waren om een low maintenance, future proof responsive site te maken (dat is gelukt). Het enige functionele doel is de presentatie van de grote diversiteit aan foto's die ik maak; de foto's moeten echt 'van het scherm knallen'. (Verder is er geen commercieel oogmerk aan de site, Ik werk niet in opdracht en verkoop er niets).

Ik loop echter tegen een praktisch punt aan: Voor ik de site verder ga tweaken en tunen wil ik even zeker weten dat hij ook werkt op IMac/Ipad en op 4K schermen. Niemand in mijn omgeving heeft een 4K scherm (het houdt op bij Full HD) en op een verdwaalde iPhone na heeft niemand Apple apparatuur. Zijn er hier misschien een paar mensen (bij voorkeur met imacs/ipads/4K schermen) die een minuutje of twee door mijn site willen browsen en op links in de menu's willen klikken om te kijken of e.a. zonder noemenswaardige problemen werkt, voor ik er verder veel tijd in ga steken. Ik zou er ontzettend mee geholpen zijn.

PS: Er zijn nog wat openstaande puntjes: De about page is nog leeg en het logo is ook nog niet af; verder is alle input welkom.

De site kun je hier vinden: https://www.renevanglabbeek.nl
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor Vincent » zo okt 15 2017 4:08 pm

Ziet er strak uit. Laden naar mijn idee soms iets te traag, niet langzaam te noemen, maar ook niet echt 'snappie', sla je begrijpt wat ik bedoel :wink2:

Belangrijkste puntje:
- Je menu loopt uit beeld op kleine schermen en ik kan er niet in scrollen of met pijltjes door navigeren...

Afbeelding

- De functie van dit ding ontgaat mij volledig en het bewegende puntje erin stoort mij persoonlijk nogal...

Afbeelding

- En ik zou persoonlijk meer standaardisatie in jouw bestandnamen brengen maar het kan ook een persoonlijke afkeer zijn tegen bestandsnamen als: DSC_2003-edit-2-edit.jpg. Maar misschien is dat ook vooral een probleem als je wel eens foto's verspreid, verkoopt, etc en dat is bij jou dus niet aan de orde.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor schilder » zo okt 15 2017 4:38 pm

Ziet er mooi uit.
Snelheid lijkt mij oke
Mogelijk omdat glasvezel met hoge snelheid heb?
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor gvdnberg » zo okt 15 2017 4:51 pm

En hier op mijn iPad ziet het er ook goed uit!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor Bak » zo okt 15 2017 5:09 pm

Op een 27" iMac werkt hij. Zowel in Chrome, Firefox als Safari.
Heb hem zowel op full screen als 'gewoon' bekeken. Gaat goed en ziet er ook goed uit.
De manier van laden van de foto's door binnen te schuiven, zou niet mijn keuze zijn, maar da's persoonlijk.

Drie functionele puntjes van mijn kant.
1) Je hebt twee menu's in gebruik. Een gewone en een hamburgermenu. Ik zou een keuze maken en ze niet allebei gebruiken. Ze doen nu hetzelfde, maar op een andere manier.
2) Ik vond dat je te diep gaat in je menustructuur. Galleries - People & places - Paris - Submenu, is voor mij persoonlijk zeker één laag te diep. Dit soort (diepe) menustructuren is redelijk old-school en je wilde nu juist vernieuwen.
Het is ook het enige menu-item waar je dit bij doet.
Een optie zou kunnen zijn om geen submenu's te gebruiken. Maar in plaats daarvan alleen de fotovoorbeelden te tonen zoals die nu ook verschijnen als je op een menu-item klikt. Daarmee los je ook het probleem van je menu bij kleine beeldschermen op.
3) Er gaat in je menu iets mis als je bij Galleries op People & places klikt. Dan krijg je schijnbaar hetzelfde submenu als fotovoorbeelden te zien. Maar in plaats van Parijs, krijg je direct Invalides in beeld. Op die manier is de rest van Parijs zoek. Waarschijnlijk is de oorzaak te vinden in het diepe submenu van punt 2.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor ReneG » zo okt 15 2017 5:16 pm

Hallo allemaal, bedankt voor de feedback! :D

Ik ben de individuele puntjes even aan het bekijken en kom daar vanavond nog op terug.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor ReneG » zo okt 15 2017 5:32 pm

Bak schreef:De manier van laden van de foto's door binnen te schuiven, zou niet mijn keuze zijn, maar da's persoonlijk.

Drie functionele puntjes van mijn kant.
1) Je hebt twee menu's in gebruik. Een gewone en een hamburgermenu. Ik zou een keuze maken en ze niet allebei gebruiken. Ze doen nu hetzelfde, maar op een andere manier.
2) Ik vond dat je te diep gaat in je menustructuur. Galleries - People & places - Paris - Submenu
3) Er gaat in je menu iets mis als je bij Galleries op People & places klikt. Dan krijg je schijnbaar hetzelfde submenu als fotovoorbeelden te zien. Maar in plaats van Parijs, krijg je direct Invalides in beeld. Op die manier is de rest van Parijs zoek. Waarschijnlijk is de oorzaak te vinden in het diepe submenu van punt 2.


Bedankt voor je feedback! In reactie:

1. Opgelost. Het hamburgermenu had pas getoond mogen worden bij bepaalde lagere resoluties. Dat is nu als het goed is opgelost.
2. Opgelost. Paris is nu een eigen hoofdcategorie. Ik was hier al over aan het dubben, maar ik kom zo vaak in Parijs dat het ook een eigen hoofdcategorie mag zijn. ;)
3. Opgelost. Een foutje met de categorisering van de Urbex and Invalides gallerijen.

Tenslotte nog even over de manier van laden en het 'binnenschuiven'; bedoel je het van links binnen komen schuiven op de portfolio en gallerijen? Of de fade/slide van de homepage? Dit zijn overigens standaard instellingen waar ik nog niet naar heb gekeken. Ik zal nog eens kijken wat daar mogelijk is.
Laatst gewijzigd door ReneG op zo okt 15 2017 5:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor ReneG » zo okt 15 2017 5:47 pm

djunclesam schreef:Ziet er strak uit. Laden naar mijn idee soms iets te traag, niet langzaam te noemen, maar ook niet echt 'snappie', sla je begrijpt wat ik bedoel :wink2:

- Je menu loopt uit beeld op kleine schermen en ik kan er niet in scrollen of met pijltjes door navigeren...
- De functie van dit ding ontgaat mij volledig en het bewegende puntje erin stoort mij persoonlijk nogal...
- En ik zou persoonlijk meer standaardisatie in jouw bestandnamen brengen maar het kan ook een persoonlijke afkeer zijn tegen bestandsnamen als: DSC_2003-edit-2-edit.jpg. Maar misschien is dat ook vooral een probleem als je wel eens foto's verspreid, verkoopt, etc en dat is bij jou dus niet aan de orde.


Bedankt voor je feedback. In reactie:
1. Ik kan dit zelf niet reproduceren, hier moet ik verder onderzoek naar doen.

2. Ik vind dat ding zelf ook hondsirritant. Het lijkt aan te geven dat je kunt scrollen op de hoofdpagina (wat klopt, dat heb ik geactiveerd om te voorkomen dat mensen in bepaalde browsers naar de footer scrollen die ik in de homepage ook niet weg krijg). Maar dat icoontje is afleidend. Ik heb nog niet gevonden hoe ik dat uit kan zetten, ik ben druk zoekende hoe ik het ene of het andere probleem oplos. Laatste loodjes en zo. ;)

3. Ik hoop dat je die bestandsnamen alleen terugziet in de footer van de browser (men ziet ze als het goed is niet op de site zelf). Er is een reden dat ze de originele naam nog hebben. Ik heb een vrij uitgebreid backup systeem, waar foto's al vanaf het moment van import van de camera in worden gezet. Lang verhaal kort; als ik de namen zou veranderen dan betekent dat significant meer werk en doublures in die backups. Verder zijn alle bestanden wel voorzien van gedetailleerde EXIF, die zowel in LR, sidecars als in de bestanden zelf terug te vinden zijn. Zelfs in een filebrowser kan ik daar nog op zoeken, dus de vindbaarheid is geen probleem.

Wanneer ik foto's verspreid dan worden ze na export wel ge-renamed. Dat gebeurt echter in een aparte LR catalogus. Maar daar staan niet alle foto's op mijn website in. Voor de website zelf heb ik om meerdere redenen de hoofdcatalogus en niet de exportcatalogus gebruikt. Ik ging er vanuit dat mensen de naam op de website zelf nergens zullen zien.

PS: De laadtijden voor alle pagina's (behalve de homepage) zullen na bezoek verbeteren; de resolutie van de foto's varieert en voor elke resolutie moeten ze de eerste keer worden gerenderd. Ik heb een caching module geinstalleerd die eenmaal gerenderde foto's op die resolutie opslaat, zodra ze eenmaal gerenderd zijn op die resolutie. Dat betekent wel dat er op termijn van elke foto misschien wel 2 versies bestaan en het kost veel ruimte, maar alles om hem snel te laten werken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor Bak » zo okt 15 2017 8:06 pm

ReneG schreef:Tenslotte nog even over de manier van laden en het 'binnenschuiven'; bedoel je het van links binnen komen schuiven op de portfolio en gallerijen?

Ik bedoel inderdaad het binnenschuiven van de foto's. Niet mijn voorkeur, maar het is mijn site niet. Dus doe vooral wat je zelf mooi vindt.

ReneG schreef:1. Ik kan dit zelf niet reproduceren, hier moet ik verder onderzoek naar doen.

Als je je browservenster vanaf de onderkant verkleint kun je dit reproduceren.
Kies dan Wings & wheels vanuit Galleries en je ziet dat het submenu uit beeld loopt. Nu je Paris een eigen plekje in het menu gegeven hebt, gebeurt dat nog eerder.

Misschien nog eens goed naar de indeling van je menu kijken. Succes met die puzzel. :thumbup:
Een tip die mij gegeven is door een interactiedesigner is dat je beter kunt scrollen in een pagina dan in een menu....
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor ReneG » zo okt 15 2017 8:53 pm

Ik ga verder op onderzoek uit. :D
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor ReneG » ma okt 30 2017 12:31 pm

Nou de website staat eindelijk écht live: https://www.renevanglabbeek.nl

De meeste wijzigingen hierboven zijn meegenomen (doch niet alles was mogelijk). De performance, het logo en testen op een 4K scherm waren de grootste problemen, maar ook dat is nu opgelost. De performance issues lagen vooral aan het dynamisch genereren van images voor responsive design (de foto's worden in wel 15 resoluties gedupliceerd, maar pas na het eerste bezoek op de betreffende resolutie). Nu de cache ook een laatste keer is geleegd moeten de performance issues over de komende paar dagen grotendeels verdwijnen, al zullen de voorpagina en de grotere galerijen nooit heel erg snel worden.

Dank aan iedereen die feedback heeft gegeven! :D
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor Jan en Yuul » ma okt 30 2017 2:44 pm

ReneG schreef:(Verder is er geen commercieel oogmerk aan de site, Ik werk niet in opdracht en verkoop er niets).
.

Wat doe je in de shop dan?
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor ReneG » ma okt 30 2017 5:18 pm

Jan en Yuul schreef:
ReneG schreef:(Verder is er geen commercieel oogmerk aan de site, Ik werk niet in opdracht en verkoop er niets).
.

Wat doe je in de shop dan?


Haha, goed gezien. :clap: Die was niet gepland maar soms krijg je nieuwe inzichten. Net zoals dat de site nu 2 talen ondersteunt (dat wilde ik eerst ook niet maar Engelstalige kennissen hebben me overtuigd).

De nuance van 'niet commercieel werken' is dat ik geen tijd wil steken in commerciële exploitatie van mijn foto's. Ik heb het al veel te druk met mijn baan en vrijwilligerswerk, dit moet een hobby blijven. Ik heb geen principeel bezwaar tegen het verkopen van mijn foto's, ik zit alleen niet te wachten op een (nog vollere) agenda, het voeren van een administratie, factureren, het afhandelen van bestellingen etc. Geen tijd voor, geen zin in.

Een mede-NCN lid wees me echter op Werk aan de muur. Zij handelen alles af, van bestellen tot factureren tot productie tot klantenservice. Ik heb daar ook goede resultaten van gezien. Ik krijg een (kleine) commissie. Zij ook, maar zij dragen alle kosten en risico's terwijl het auteursrecht (copyright) bij mij blijft. Enige dat ik hoef te doen was een shop aanmaken en die in mijn website integreren. Daarna is het een kwestie van foto's uploaden (mits ik daar alle rechten of toestemming voor heb) en taggen. Verder hoef je (mits je iets verkoopt) alleen een regeltje aan de inkomstenbelasting toe te voegen met de eventuele verkopen.

Die twee uurtjes werk wilde ik er dan wel éénmalig aan besteden, anders liggen die foto's ook maar 'op de plank'. En niet geschoten is altijd mis. Als ik iets verkoop, prima. Zoniet, ook goed. Ik heb van het opzetten van die shop ook nog wat dingetjes geleerd. Maar de kern blijft dat ik er verder geen tijd in hoef te steken. Ik ga ook geen foto's maken specifiek voor de webshop.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe website (en: Hulp gevraagd van mensen met Apples en 4K schermen)

Berichtdoor Frankie » wo nov 01 2017 10:51 pm

Mooie site, gefeliciteerd! Over de snelheid: wat mij betreft net te irritant langzaam (nog).
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten