met 600mm minder bereik dan 500mm

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

met 600mm minder bereik dan 500mm

Berichtdoor henkdegr » wo nov 08 2017 6:21 pm

Wie herkent dit , mijn zus heeft een sigma 150-600mm lens gekocht verleden week samen op pad ik fotografeer zelf met een 500mm f4 lens.
Wij hadden verleden week alle bij onze camera op statief staan in de hoop dat de klapekster bij ons in de buurt zou komen zitten , mijn zus zij dat zij even een stukje ging wandelen en ze was nog niet weg of de klapekster zat in de buurt waarbij ik met haar combinatie een paar foto,s maakte en daarna met mijn eigen combinatie het viel mij gelijk op dat mijn zus haar combinatie op 600mm minder bereik had als mijn 500mm .
ik fotografeer met de d500 en mijn zus met de d3400 maar die hebben toch dezelfde cropfactor .
ik vind dit zeer vreemd.
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: met 600mm minder bereik dan 500mm

Berichtdoor JurjenF » wo nov 08 2017 6:31 pm

Als een zoomobjectief een (hele) korte dichtbij instelling heeft, dus op korte afstand al kan focussen, dan komt het wel vaker voor dat de afbeeldingsmaatstaf niet overeenkomt met de brandpuntsafstand. Ofwel : 600 mm kan dan wel eens 550 of nog korter zijn (als ik het allemaal goed verwoord hier). Is een 'dingetje' wat vaker bij tests wordt vastgesteld. Maar hier is het wel erg extreem volgens mij.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: met 600mm minder bereik dan 500mm

Berichtdoor henkdegr » wo nov 08 2017 6:42 pm

Ik schat dat de 150-600mm lens op 600mm vergeleken met mijn 500mm lens op ongeveer 400mm uitkomt.
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: met 600mm minder bereik dan 500mm

Berichtdoor Dorus » wo nov 08 2017 8:07 pm

ik vind dit zeer vreemd.


Ik ook.....
Kan het zijn dat de lens gelocked stond of de door jouw genoemde 400mm?
Of kon je wel zoomen?
Groet, Dorus

D200 met AF-S Nikkor 18-200mm 1:3.5-5.6 G ED
Dorus

Forumlid
Berichten: 107


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: met 600mm minder bereik dan 500mm

Berichtdoor mozes » wo nov 08 2017 8:35 pm

stond de lens wel op 600 mm, check de exif.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: met 600mm minder bereik dan 500mm

Berichtdoor Ronald Jan » do nov 09 2017 3:13 am

Op welk beeldveld stond jou toestel in gesteld?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: met 600mm minder bereik dan 500mm

Berichtdoor henkdegr » do nov 09 2017 2:44 pm

[quote="Ronald Jan"]Op welk beeldveld stond jou toestel in gesteld/?
Beeldveld stond van mij op DX
Aanstaande zondag zie ik mijn zuster weer en zal dan eens kijken of er een lock op de lens zat en bij de D3400 weet ik niet waar ik de exif gegevens te voorschijn kan halen dat had ik al geprobeerd , zal vragen of zij zondag haar handleiding wil meenemen
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: met 600mm minder bereik dan 500mm

Berichtdoor Vincent » do nov 09 2017 3:03 pm

Waarschijnlijk bevond de vogel zich behoorlijk dichtbij?

Dit lijkt me een typisch gevalletje van 'focus breathing'. De aangegeven brandpuntsafstand van een lens is eigenlijk alleen gelding indien met focust op oneindig. Bij kortere afstanden hebben vrijwel alle objectieven een ander brandpunt dan opgegeven. Nu geldt voor de meeste objectieven, dat dit verschil behoorlijk klein is en dus helemaal niet, of nauwelijks, opvalt tenzij je er naar gaat zoeken. En zelfs dan alleen bij heel dichtbij focussen, meestal richting de minimale focus afstand (MFD). Bij sommige objectieven is het probleem echter een stuk groter. De Nikon 70-200mm VR2 heeft er bijvoorbeeld behoorlijk last van en geeft op 200mm, bij dichtbij focussen, de beeldhoek van een 135mm objectief.

Op Nikon Rumors wordt melding gemaakt van de focusbreathing bij de Sigma 150-600mm:

1) The Sigma has significant focus breathing at 9 feet, such that instead of 300 and 600 mm it feels like you are shooting at maybe 250 and 500 (just my very rough guess; [...])


Je zult zien dat op grotere focus afstand de SIgma wel meer bereik laat zien dan jouw 500mm. Doe je verder weinig aan, of ze moet op zoek gaan naar een objectief dat hier minder of geen last van heeft.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: met 600mm minder bereik dan 500mm

Berichtdoor gijs sandberg » do nov 09 2017 3:28 pm

Eens met Vincent, vele lenzen hebben daar last van, in verschillende mate.
De bron ligt veelal bij de wens van ontwerpers en klanten tot interne focusing en extreme zoom-bereiken.
Naast de genoemde 70-200 is het velen opgevallen bij enige Micro Nikkor lenzen (geen zoom, maar wel interne scherpstelling).
re: waar ik de exif gegevens te voorschijn...
Dat kan men zien met vele Viewer-software, bij voorbeeld Nikon's View-NX
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: met 600mm minder bereik dan 500mm

Berichtdoor henkdegr » ma nov 13 2017 6:07 pm

Nou we zijn eruit ik denk dat de lens op lock heeft gestaan want gisteren het bereik nog eens bekeken en daar mankeerde niks aan.
Een ieder bedankt voor het meedenken.
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: met 600mm minder bereik dan 500mm

Berichtdoor Vincent » ma nov 13 2017 6:55 pm

Dan zou je dan in de EXIF moeten terug zien dat het objectief niet op 600mm stond...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten