Roofvogel shows?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 7:59 pm

Nou nou. Ik geloof niet dat ik iemand de mond heb gesnoerd, maar wel dat ik mijn mening heb gegeven over de oproep van niet-leden over het beleid van de NCN. Ook voor die mening zal toch dezelfde vrijheid zijn die Marten en Peter voor zichzelf opeisen?? En of ik nu regiocoordinator ben of niet, dat doet er totaal niet toe!

Maar laten we gewoon terug gaan naar het onderwerp.
Het verbaast me dat er geen reacties komen op de vergelijking met een dierentuin!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor mozes » ma apr 30 2018 8:14 pm

Je hebt dierentuinen en dierentuinen, in NL is het goed voor elkaar toch.
Maar gemengde gevoelens, voor het ene dier is het prima, terwijl enkele toch wel wat meer ruimte mogen hebben lijkt mij.
Ik kom er verders nooit, ja toen de kids klein waren.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Peter » ma apr 30 2018 8:31 pm

Johan v. V. schreef:Het verbaast me dat er geen reacties komen op de vergelijking met een dierentuin!


je hebt meningen over een dierentuin toch kunnen lezen. Ik lees er meerdere
Wat wil je daar nu trouwens mee zeggen dan? Appels en peren vergelijken.
Dierentuinen hanteren fokprogramma's, o.a. ter bescherming van de soort.
Je valkenier hanteert wellicht ook een fokprogramma, niet voor behoud van de soort maar voor zijn bedrijf.
Zijn goed recht, hoeft niks mis mee te zijn en ongetwijfeld met alle liefde voor het dier.

Maar het blijft een roofvogelshow
Een show, noodzakelijk voor de financiën. Want er moet fiks voor betaald worden in de regel.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 8:42 pm

Weinig verschil dus tussen beide. Beiden hebben een fokprogramma. Beiden beschermen de soort. Beiden hebben een ‘show’ (ook de dierentuin heeft een vaste voedertijd waarbij het publiek gaat kijken). Bij beiden moet je betalen om het bedrijf in stand te houden.
Er is één verschil: over dierentuinen is géén discussie, over de roofvogelhouderij wél (voor een deel door minder bonafide houders).
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Peter » ma apr 30 2018 8:47 pm

Welke soort beschermen ze dan ?
het zijn allemaal kweekvogels, niet met uitsterven bedreigd.
En mocht dat wel het geval zijn, dan zijn die fokprogramma's er ongetwijfeld al onder supervisie van dierentuinen

p.s. mocht je denken dat over dierentuinen geen discussies bestaan..., dan volg ik je niet meer
Er wordt al jarenlang over nut en noodzaak van dierentuinen gediscussieerd.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Peter » ma apr 30 2018 8:58 pm

Johan v. V. schreef:Nou nou. Ik geloof niet dat ik iemand de mond heb gesnoerd, maar wel dat ik mijn mening heb gegeven over de oproep van niet-leden over het beleid van de NCN. Ook voor die mening zal toch dezelfde vrijheid zijn die Marten en Peter voor zichzelf opeisen?? En of ik nu regiocoordinator ben of niet, dat doet er totaal niet toe!


Het laatste wat ik daarover wil zeggen is dat jou 'mening' de aftrap is geweest in dit onderdeel van deze discussie.
Niet de forumleden of de clubleden die aan deze discussie deelnemen.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 9:02 pm

Peter schreef:Het laatste wat ik daarover wil zeggen is dat jou 'mening' de aftrap is geweest in dit onderdeel van deze discussie.
Niet de forumleden of de clubleden die aan deze discussie deelnemen.

Het laatste wat ik er over wil zeggen is dat ik reageerde op de bijdrage van een ander!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Emmie » ma apr 30 2018 9:59 pm

Lees het standpunt van Vogelbescherming Nederland en andere roofvogel organisaties:

https://www.vogelbescherming.nl/over-on ... vogelshows

Onderaan die pagina ook nog een aantal flyers.
Gebruikersavatar
Emmie

Ledenadministratie
Berichten: 232


Locatie: Rijswijk
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 10:19 pm

Een mooi genuanceerd standpunt: ‘Alleen erkende valkeniers, met een valkeniersdiploma, mogen deze vogels houden’.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Emmie » ma apr 30 2018 10:49 pm

Euh ja, maar er geen shows mee geven.......
Gebruikersavatar
Emmie

Ledenadministratie
Berichten: 232


Locatie: Rijswijk
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 11:04 pm

Ook dan nuanceert de vogelbescherming haar standpunt! De vogelbescherming wil de (vele) uitwassen bestrijden. De ellende is dat sommigen alles over één kam scheren!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Ronald Jan » di mei 01 2018 9:01 am

Johan v. V. schreef:Ronald Jan, je baseert je op één uitspraak van een begeleider van vogels. Is dat niet een beetje héél erg weinig voor je oproep? Ik heb sterk de indruk dat je niet weet waar je het over hebt. Ben je er van op de hoogte hoe bij de Valk roofvogels wordt gewerkt?

Je vergelijking met een circus is ondeugdelijk, in ieder geval voor zover het hier de Valk roofvogels betreft. In een circus moeten dieren kunstjes doen die geen rekening houden met hun aard en welzijn. Bij deze ‘show’ laten de vogels gewoon hun natuurlijk gedrag zien. Bovendien weet ik met hoeveel zorg, liefde en passie de vogels hier worden gehouden.

Ben je trouwens ook tegen het houden houden van dieren in een dierentuin? Want die vergelijking gaat veel meer veel meer op! De dieren in een dierentuin hebben er een goed leven. En ja, wanneer de leeuwen te eten krijgen hebben ze honger. Anders zouden ze gezapig blijven liggen. Maar ze hebben het er veel beter dan in de vrije natuur. Daar hebben ze ook vaak honger (wanneer een leeuw - en dat geldt ook voor roofvogels - géén honger heeft gaat deze ook niet jagen!), maar moeten ze maar afwachten wanneer ze die kunnen stillen. Vaak lukt ze dat niet en sterven ze een langzame dood.

Ik hoop dat degenen die hier reageren zich baseren op feiten. Ik heb niet de indruk dat de bijdrage van TS daaraan voldoet!

Hier wil ik nog wel een reactie aan wagen want u zegt dat ik niet weet waar ik over praat ,en dat ik mijn verhaal baseer op een enkele uitspraak van een verzorger , nu heb ik met deze verzorger een hele ochtend staan praten en ook met de verzorgers van de roofvogels in de Efteling en ook heb ik contact gehad met de vogel bescherming over dit onderwerp .
Maar dat houd nog niet in dat ik er verstand van heb maar het heeft wel mee geholpen mijn mening te vormen .
Ook mijn vergelijking met het circus blijft staan gezien het optreden van de vogels in de Efteling en alle roofvogel shows in Nederland ook haalt u de Leeuw aan die in de dierentuin meer dan een uur aan de schuif staat te krabben omdat hij wil eten en dat noemt u en beter leven ?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Marten » di mei 01 2018 9:03 am

Johan v. V. schreef:Ook dan nuanceert de vogelbescherming haar standpunt! De vogelbescherming wil de (vele) uitwassen bestrijden. De ellende is dat sommigen alles over één kam scheren!

De ellende, Johan, is er meer in gelegen dat jij bij herhaling selectief citeert.
Bij punt één staat namelijk:

Vogelbescherming is tegen het houden van roofvogels en uilen door particulieren (niet zijnde erkende valkeniers) en het houden van roofvogelshows en –demonstraties of andere voorstellingen met (levende) roofvogels en/of uilen voor publiek. ..............

Het tweede deel van de zin geeft klip en klaar aan dat de vogelbescherming tegen het houden van roofvogelshows etc is.
https://www.vogelbescherming.nl/over-ons/standpunten/standpunt-roofvogelshows
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor palindroomreinier » di mei 01 2018 9:39 am

Eens met Ronald Jan, het is niet meer van deze tijd en je zou als NCN fotograaf eigenlijk niet moeten willen om roofvogels met grote leren riemen aan de poten (en mogelijk de riemen later weg poetsen) te fotograferen.
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok
Gebruikersavatar
palindroomreinier

Clublid
Berichten: 1108


Locatie: Almere
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor emdeklerk » di mei 01 2018 11:00 am

Ik sluit me geheel en al aan bij dhr. Ronald Jan.
Het sollen met dieren, het houden van shows met dieren, ieder onnatuurlijk gedrag van dieren oproepen is uit den boze.
Al eerder had ik op dit forum dezelfde gedachten toen een viswedstrijd werd aangeprezen als onderwerp voor een fotogebeuren.
Dierenwelzijn staat zelden of nooit voorop bij mensen die dit soort activiteiten met dieren organiseren of bezoeken.
Ik weet het, er is nog veel te verbeteren in de wereld, maar alle kleine beetjes helpen.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten