Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Berichtdoor ReneG » vr mei 18 2018 12:03 pm

Ik zit al een tijdje met een dilemma en ik blijf maar in cirkeltjes redeneren, dus ik denk ik gooi het even in de groep. Meningen zijn welkom. :)

Ik heb altijd 2 (DX) camera's gehad. De 2e camera was niet alleen een backup camera, maar werd ook gebruikt als 2e camera bij luchtshows (lange tele op statief en korte tele voor formaties) en voor evenementen wanneer ik snel wil kunnen wisselen tussen tele en standaard/groothoek. Ruim een jaar geleden heb ik beide camera's (D300s en D7100) ingeruild voor een D750. Op zich heb ik daar geen spijt van, de D750 is een topcamera. Over de D7100 was ik nooit echt tevreden (veel te weinig buffer en de AF haalde het ondanks dat hij moderner was toch net niet met de D300s). De D300s is altijd mijn favoriete camera geweest, enige minpuntje was dat de ISO performance niet zo best is. Verder was de bediening op de D300s body top.

Maar ik mis nu af en toe het gebruik van een 2e camera. Nu wordt die 2e camera nou ook weer niet zo heel vaak gebruikt, maar net vaak genoeg dat huren (en het gedoe er omheen) ook niet echt goedkoper is. Ik wil er dus eigenlijk weer een 2e camera bij, maar er veel mogelijkheden en mijn budget is ook wat beperkt (Rond de 750 euro, als het echt moet evt. op te rekken naar 1000 euro).

Wat ik in ieder geval wil, aangezien ik vaak actie fotografeer:
1. Een diepe buffer.
2. FPS vind ik minder belangrijk, maar minimaal 5 FPS is wel sterk gewenst.
3. Een camera die in ieder geval op ISO1600 en bij voorkeur ISO3200 nog redelijk cleane foto's kan maken (De D300s trok dat net niet, de D7100 kwam erg in de buurt).
4. Snel AF systeem met minimaal 51 scherpstelpunten.
5. Een beetje redelijke weather sealing en kwaliteit van bouw is gewenst.
6. Ik heb een sterke voorkeur voor een extra grip.

Wat ik iets minder belangrijk vind is dat hij dezelfde accu's of geheugenkaartjes gebruikt als een D750, al is dat natuurlijk wel een pre.

De meest ideale camera als aanvulling voor actie naast de D750 is natuurlijk de D500, maar die is echt wat te ver boven budget. De D7500 valt wat mij betreft ook af (nog net wat te duur en geen grip beschikbaar). De D7100 heeft een te weinig diepe buffer, D3xxx en D5xxx valt ook af. De D6xx Af is niet slecht maar vind ik (qua dekking en prestaties) niet goed genoeg voor mijn toepassing.

De opties die nu overblijven zijn m.i.: D3, D700, D7200.

Ik zit nu dus met het dilemma welke van deze het gaat worden. De D3 en D700 zijn FX (wat een groot pluspunt is) maar je kunt er niet veel mee croppen omdat ze maar 12MP zijn. Ze ontlopen elkaar niet zoveel qua sensor prestaties, maar de D3 heeft natuurlijk een grotere FPS, buffer en betere bouwkwaliteit. Ze zijn van dezelfde generatie en zouden t/m ISO3200 bruikbaar moeten zijn (ze lopen iets meer dan een stop 'achter' op mijn D750 volgens reviews, dat is binnen de marge). Maar ja het is wel oude technologie. Daarentegen zijn er D700's in fatsoenlijke staat met ~50-60k kliks voor 500 euro te krijgen met een jaar garantie. Grips zijn ook niet duur. Een D700 is dus een 'goedkope' optie. En ik heb ermee gewerkt, het was (is) een dijk van een camera. En de bediening (zelfde als D300s) is top. Natuurlijk wel een andere batterij en kaartjes, maar dat vind ik niet zo'n groot probleem aangezien ik nog CF kaarten en een lezer heb. De accu's die erbij zitten moeten dan natuurlijk nog wel in goede tot redelijke staat zijn. Een andere mogelijke 'outsider' is de D3s, maar die gaat vaak voor net nog wat meer dan 1000 euro of met veel te veel clicks op de teller...

De D7200 is ook een optie, maar is nieuw met grip duurder dan 1000 euro. Tweedehands zijn ze ook te krijgen met een jaar garantie voor ~800 euro. De D7200 heeft wel een veel grotere/diepere buffer, EXPEED 4 en een nieuwere AF module (dus de AF is hopelijk sneller van de D7100). En de ISO prestaties zijn ook niet slecht, waarschijnlijk te vergelijken met die van de D700? Ook gebruikt hij dezelfde kaartjes, bediening en accus als de D750. Ik ben echter een beetje bang dat de D7200 (net als de D7100) wat tegen gaat vallen.

Daarnaast vraag ik me af of de stap terug naar DX wel gaat bevallen. Ik zie toch wel hele duidelijke verschillen tussen FX en DX (en niet alleen qua ISO). Maar ja de crop factor helpt dan wel weer bij het lange telewerk, zeker met de 24MP van de D7200.

Maar wat is nu wijsheid? Zou ik blijer worden van een oudere FX camera's met minder MP maar betere buffere, goede (betere?) AF en betere bouwkwaliteit, of een wat modernere DX als de D7200? Ik kom er niet uit, meedenken is welkom. :)

PS: Als iemand toevallig een van deze camera's heeft en hem kwijt wil valt daarover te praten, mits de camera in goede staat is met niet al te veel clicks. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Berichtdoor schilder » vr mei 18 2018 1:02 pm

Nou misschien een tweede hands d750 of de d3x die op dit forum staat.
Het blijft behelpen de luxe van een 2 body .
Top is de d500 maar weer duur als extra
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Berichtdoor JvdKooij » vr mei 18 2018 1:31 pm

tja, ik zou toch voor de D610 gaan, en zeker niet terug naar DX, de D7200 heeft mij ook niet kunnen overtuigen en net zoals jij zag ik het verschil heel goed tussen de foto's van de D610 en de D7200.

Zoals je zelf zegt, zo vaak gebruik je hem niet ;)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Berichtdoor Vincent » vr mei 18 2018 1:35 pm

ReneG schreef:Een andere mogelijke 'outsider' is de D3s, maar die gaat vaak voor net nog wat meer dan 1000 euro of met veel te veel clicks op de teller...


Ik zou je niet teveel blind staren op clicks maar meer op algehele staat van de camera, zeker voor een tweede body. Als je er netjes mee omgaat dan gaan de pro bodies echt geweldig lang mee, dan is 100k clicks weinig te noemen, vooral als hij daardoor binnen budget valt. Ik heb er nu eentje op 310k clicks zitten en de andere op 180k. Gaan beiden nog zonder een enkel probleem...

De vraag is meer of de D750 naast een pro bodie nog bevalt... ik kon er niet aan wennen en heb de D750 toen weer van de hand gedaan. De D3s is in bijna alles 'meer' camera. Op pixels en DR na dan...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Berichtdoor ReneG » vr mei 18 2018 1:51 pm

djunclesam schreef:
ReneG schreef:Een andere mogelijke 'outsider' is de D3s, maar die gaat vaak voor net nog wat meer dan 1000 euro of met veel te veel clicks op de teller...

De vraag is meer of de D750 naast een pro bodie nog bevalt... ik kon er niet aan wennen en heb de D750 toen weer van de hand gedaan. De D3s is in bijna alles 'meer' camera. Op pixels en DR na dan...


Hoe bevielen de DR en de pixels? De DR scheelt 2-3 stops (daar kan ik denk ik wel mee leven omdat ik de belichting normaal wel goed heb). Punt van zorg voor mij is de crop; bij vliegtuigen (en foto's) ben je nogal snel aan het croppen. Ik weet verder wel wat het is om met pro-achtige bodies te werken (D300s etc.). Dat miste ik minder dan ik had verwacht met de 750.

@schilder, de D3x vind ik geen optie. De ISO performance daarvan is te laag, dat is meer een studio/landschapscamera en minder geschikt voor snelle actie (waar ik de backup vooral voor zal gebruiken).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Berichtdoor Richard » vr mei 18 2018 1:57 pm

djunclesam schreef:De vraag is meer of de D750 naast een pro bodie nog bevalt... ik kon er niet aan wennen en heb de D750 toen weer van de hand gedaan. De D3s is in bijna alles 'meer' camera. Op pixels en DR na dan...

Daarom hou ik lekker de D7100 naast de D750, ik denk niet dat ik ze verslijt. Bovenaan de body wensenlijst staat een D5. Maar helemaal achteraan op de financiële uitgaven lijst :?

Rene succes met je keuze!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Berichtdoor Patrick » vr mei 18 2018 2:31 pm

Ik zou proberen een tweede D750 te scoren...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Berichtdoor ReneG » vr mei 18 2018 2:53 pm

Patrick schreef:Ik zou proberen een tweede D750 te scoren...


Dat is de ideale wereld (nou nee eigenlijk is dat een D5 :mryellow:) maar dat staan de financiën momenteel helaas niet toe. :crazy:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Berichtdoor Robert » vr mei 18 2018 5:47 pm

Ik zou ook een D800 (ca 800 euro) overwegen. Is qua iso ed net weer iets beter dan een D700.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Berichtdoor OWuisman » vr mei 18 2018 8:42 pm

Als ik het zo lees zou ik ook de D800 niet zomaar over het hoofd zien, zeker met de 36MP heb je genoeg crop mogelijkheden en het AF systeem doet zeker niet onder voor de D750. Indien gewenst kan je de camera ook op "DX" mode zetten waarbij het aantal pixels altijd groter is dan van een D700. Verder zijn de ISO prestaties D700 plus.
Maakt de keuze niet makkelijker
Een FX camera.
Gebruikersavatar
OWuisman

Clublid
Berichten: 29


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Berichtdoor ReneG » zo mei 20 2018 7:28 pm

Ik heb 'gewikt en gewogen'. De D800 en D600 vallen af vanwege beperkingen van de FPS of AF (actie is voor mij belangrijk). Ik wilde toch niet terug naar DX, met mogelijke uitzondering van de D500 maar die was buiten budget. Bleven over D3, D700 en D3s. De D3s vond ik te duur voor een versie in redelijke conditie en niet al teveel clicks, en een D3 voegde voor mij niet zoveel toe boven een D700 met grip. Dus... het is een D700 geworden die ik voor een heel zacht prijsje over heb kunnen nemen. Body was in zeer goede (zo niet onberispelijke staat). En met de grip en wat AA's haal ik ook 8 FPS.

Ik heb er vandaag wat mee geschoten en hij voldoet geheel aan de verwachtingen. Wel wat beperkingen qua croppen (wist ik maar toch jammer), maar verder presteert hij buitengewoon goed. Omdat ik ooit een D300s heb gehad kon ik ook moeiteloos overweg met de bediening. Ik heb zelfs de indruk dat de AF snel bewegende onderwerpen beter bijhoudt dan die van de D750, ondanks dat die nieuwer is. Maar ja die kan met -3 EV overweg, dat lukt met de D700 dan weer niet, in de schaduw is hij wel langzamer.

En omdat geldt 'the proof is in the pudding':

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Berichtdoor Vincent » zo mei 20 2018 9:45 pm

Mooi dat je een keuze hebt kunnen maken!

Beeld zou ik nog even kritisch naar kijken, lijkt me een beetje wollig, met name die eerste. Maar ja, nieuwe camera kan altijd heel even duren voordat alles optimaal staat, inclusief je lenzen afregelen ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Gezocht, backup camera voor D750

Berichtdoor ReneG » zo mei 20 2018 10:58 pm

djunclesam schreef:Mooi dat je een keuze hebt kunnen maken!

Beeld zou ik nog even kritisch naar kijken, lijkt me een beetje wollig, met name die eerste. Maar ja, nieuwe camera kan altijd heel even duren voordat alles optimaal staat, inclusief je lenzen afregelen ;-)


Inderdaad. De eerste is een vrij extreme crop van een foto op vrij grote afstand genomen met de 200-500. De 2e is ook met de 200-500 genomen. Ik zie daar wat dingetjes die ik op de D750 niet zie. Maar goed de afstand was groot bij die 2 en de front/backfocus is nog niet ingeregeld, net als het profiel in LR. Ik merk dat de D700 subtiel andere kleuren geeft en een iets ander profiel produceert dan de andere cameras die ik tot op heden heb gehad. Ook moet ik de verscherpingsopties iets aanpassen.

De laatste 3 foto's waren met de 70-200 genomen, waarbij ik vooral tevreden ben over foto 4.

Gezien het feit dat dit 'straight-out-of-the-box' is gedaan zonder enige tuning etc. valt het me alleszins mee. Het enige dat tot op heden tegenvalt is de grip. Hoewel ik het gewicht en de grootte prettig vind, is de grip van de D700 veel minder diep en breder dan dat van de huidige camera's. Maar dat is gezeur in de marge, verder prima camera. Verder was een 2e card slot handiger geweest maar je kunt niet alles hebben. ;)
Laatst gewijzigd door ReneG op zo mei 20 2018 11:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten