Verlichting werkruimte

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Verlichting werkruimte

Berichtdoor MarcB » wo dec 19 2018 10:06 pm

De verlichting van mijn werkruimte is niet echt ideaal voor fotobewerking. De ruimte van zo'n 4x4m wordt verlicht door een plafonnière, daarnaast zet ik vaak een loeplamp aan waar iets van een ronde tl in zit die achter een van de beeldschermen staat omdat anders het contrast met de beeldschermen te hoog wordt. Geen ideale situatie dus voor fotobewerking.

Waar ik dus naar op zoek ben is hoe je nu een dergelijke ruimte het beste kan verlichten. Gebruik maken van daglicht lampen? En hoe kan je e.e.a. het beste opstellen? En hoe voorkom je dat je 's-avonds rond 22:00u niet strak staat van al dat licht waardoor je geen oog meer dicht doet als je een uur later naar bed gaat.... :crazy:

Kortom, suggesties zijn welkom!
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlichting werkruimte

Berichtdoor Highlander » wo dec 19 2018 10:21 pm

Ik heb mijn beeldscherm tegen een donkergrijs rolgordijn staan.
Dan heb ik de ruimte verlicht met 5 led spotjes die je alle kanten op kan laten schijnen, maar die schijnen bij mij rondom naar de muur toe zodat de ruimte min of meer egaal verlicht wordt.
Maar er schijnt geen licht direct op het beeldscherm.
Nou heb ik afgelopen vrijdag een datacolor spider aangeschaft en ik kan je een ding zeggen mijn beeldscherm stond veel en veel te helder afgesteld, daar zat echt dag en nacht verschil in, ik denk dat jij je tl er dan wel achterweg kunt halen, voordeel van dat ding is dat hij het omgevingslicht meet en dat compenseert, ook mocht dat gedurende de dag verschillen.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6480


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verlichting werkruimte

Berichtdoor evelakes » wo dec 19 2018 10:51 pm

https://www.lampen24.nl/langwerpige-led ... lsrc=aw.ds

misschien is dit een mooie oplossing dan kun je het zelf bepalen.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten