Canon komt met f/11 objectieven. Wat vinden jullie hiervan?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Canon komt met f/11 objectieven. Wat vinden jullie hiervan?

Berichtdoor Vincent » vr jul 10 2020 3:35 pm

JvdKooij schreef:volgens mij niet echt omdat je volgens mij dit soort lenzen gebruikt voor actie of wildlife, onderwerpen die bewegen.


Af zal waarschijnlijk wel te traag zijn voor heel snel bewegende onderwerpen. Maar veel wildlife gaat helemaal niet zo snel. Daarom is een 800mm f/5.6 ook vaak geen probleem, of zelfs f/8 met bijbehorende TC. Dan scheelt het nog maar een stopje... en een stopje ISO omhoog is tegenwoordig sowieso al zelden een probleem nog.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Canon komt met f/11 objectieven. Wat vinden jullie hiervan?

Berichtdoor ReneG » vr jul 10 2020 5:33 pm

Vincent schreef:
ReneG schreef:Als ik met die brandpuntsafstanden werk zit ik met f/5.6 al naar kritieke sluitertijden te kijken.


Maar heb jij ook iBIS tot 8 stops in jouw camera zoals de R5. Want dat maakt nogal verschil in de bruikbaarheid natuurlijk!


Zoals jvdkooij al zegt, ik heb die snelle sluitertijd nodig voor het bevriezen van actie... VR (en ibis neem ik aan ook of ik moet me erg vergissen?) helpen alleen om mijn eigen beweging te compenseren, maar voor mijn onderwerpen heb ik vaak 1/1000e of sneller nodig. Waarbij ik de VR overigens uitzet. Als ik al op ISO1600 of ISO3200 moet gaan werken om 1/1000e te halen op f/5.6 gaat f/11 me naar 1/250e brengen.

Wellicht dat het voldoende is voor een eend die rustig op het water drijft, maar ook dan is dat erg krap op 600 of 800mm uit de hand. En ik kan me weinig scenarios voorstellen waarbij ik statische objecten met 500mm of meer fotografeer, normaal houdt landschappen e.d. voor mij boven de 200mm wel op.

Verder heeft het natuurlijk een negatieve invloed op de snelheid en accuraatheid van de AF.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Canon komt met f/11 objectieven. Wat vinden jullie hiervan?

Berichtdoor EdvandeZilver » vr jul 10 2020 7:49 pm

Dit doet me denken aan wat Nikon ooit op de markt heeft gebracht, de Nikon Fun Lens Set.
https://pages.mtu.edu/~shene/FORUM/Taiw ... -Lens.html
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Canon komt met f/11 objectieven. Wat vinden jullie hiervan?

Berichtdoor ben42 » vr jul 10 2020 9:56 pm

Hier een internet filmpje :

Ga naar 1:06

... Slower lenses ... Affordable ... Compact.

Er is dus wel vraag naar. Niet van mij en misschien ook niet in Nederland, waar het licht meestal toch wat minder is dan op wat zuidelijkere breedte graden. Maar vergeet niet dat de meeste Amerikanen veel zuidelijke leven dan wij in Nederland.
Maar in het algemeen ben ik het wel eens met de opmerkingen in deze draad gemaakt. Maar dat het niet kan ? In het film tijdperk, met de range van ISO's die toen praktisch was en het glas dat toen beschikbaar was werden er ook allerlei foto's gemaakt. Die F11 met een moderne sensor doet het dan nog niet zo slecht.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Canon komt met f/11 objectieven. Wat vinden jullie hiervan?

Berichtdoor George Fennes » vr jul 10 2020 10:54 pm

EdvandeZilver schreef:Dit doet me denken aan wat Nikon ooit op de markt heeft gebracht, de Nikon Fun Lens Set.
https://pages.mtu.edu/~shene/FORUM/Taiw ... -Lens.html

Nooit geweten dat Nikon zulke objectieven gemaakt heeft.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten