Is een camera ooit goed genoeg?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor Patrick » wo jun 21 2023 12:57 pm

Even lekker pakkend verwoord in de titel, maar het lijkt me wel een leuke discussie. :thumbup:

Ik zie allerlei fotografen die door de jaren heen steeds updaten naar nieuw(ste/e/re) modellen terwijl ik het idee heb dat ze nog niet uit hun huidige model zijn gegroeid. Of het nieuwe model niet echt nodig hebben. En dat mag natuurlijk he; goed voor de tweedehandsmarkt en zo. Maar ik merk bij mezelf dat ik de neiging naar steeds nieuwere modellen te updaten wat begin kwijt te raken; camera's zijn inmiddels zo goed dat ik eigenlijk nooit pixels te kort kom, niet uitkom met mijn ISO-bereik, etc. En als je ook een mooie set objectieven erbij hebt, dan ben je toch een keer klaar? In ieder geval voor een aantal jaar?

De overstap van de Nikon DSLRs naar de Z serie vind ik trouwens wat anders in dit verband. Maar wie heeft er nu echt meer "nodig" dan laten we zeggen een D750 of een Z6II? Wie heeft een Z8 nodig omdat een Z7 niet genoeg is. Laat staan een Z9?

Jullie snappen het idee. Wat vinden jullie?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor Bert vD » wo jun 21 2023 1:10 pm

Leuke vraag Patrick. Als dankbaar 2e-handsgebruiker ben ik toch ook wel benieuwd naar reacties. Ben blijven steken bij de D90, maar dat is ivm het gewicht en om die reden overgestapt naar Olympus. Maar nu ik mijn fotografiehobby weer meer en meer kan oppakken kijk ik wel eens met een scheef oog naar oudere FF camera’s. Anderzijds mis ik nog onvoldoende bij mijn Olympusapparatuur. Zelfs vraag ik mij af of mijn D90 door AI niet een enorme upgrade krijgt.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor Nikkormaat » wo jun 21 2023 1:22 pm

@ Patrick
En als je ook een mooie set objectieven erbij hebt, dan ben je toch een keer klaar? In ieder geval voor een aantal jaar?

Wat betreft de brandpunten en kwaliteit was ik dik tevreden met mijn AF-S objectieven. Vanwege het hoge gewicht van die objectieven en de voor mij moeilijke hanteerbaarheid van de 200-500m ging ik er minder vaak op uit dan ik zou willen. Met de inruil voor Z-objectieven is mijn tas nu 2.4 kg lichter en de hanteerbaarheid aanzienlijk makkelijker.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op do jun 22 2023 8:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor Skippy » wo jun 21 2023 1:29 pm

Patrick schreef:camera's zijn inmiddels zo goed dat ik eigenlijk nooit pixels te kort kom, niet uitkom met mijn ISO-bereik, etc.

Je vergeet een essentieel aspect te benoemen namelijk de autofocus mogelijkheden/snelheid. Plus de verbetering van de EVF, o.a. minder blackout tijdens serie opnamen. Zal voor menig vogel/sport/actie fotograaf een valide reden zijn om te upgraden van de de Z6/Z7 naar de Z8/Z9.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor JvdKooij » wo jun 21 2023 2:10 pm

ik heb nu een Z6, enige wat ik nog zou willen is wat betere lenzen alhoewel de huidige die ik heb niet slecht zijn. Bijvoorbeeld de Sigma 100-400 omruilen voor de nieuw aangekondigde 180-600 zou niet erg zijn.

Overigens ben ik er al wel even achter dat het mannetje (of vrouwtje) achter de camera meestal toch wel de zwakste schakel is.....
Laatst gewijzigd door JvdKooij op wo jun 21 2023 3:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor schilder » wo jun 21 2023 2:43 pm

Het blijft natuurlijk mooi al die fraaie nieuwe apparatuur maar ik loop inmiddels wel af te vragen of alles dan echt beter word net of je met een oude spiegelreflex geen foto’s meer kan maken
Wel de z8 geprobeerd en deze kan ik wel goed in de hand houden autofocussysteem is niet te vergelijken met de de D750
Maar wat kost het dan allemaal weer de z8 nieuwe kaarten en lenzen
Ik denk dat ik met mijn bewerkingen nog veel laat liggen
Dus uiteindelijk gaat het om gemak en de heb omdat je toch een hobby mag hebben 🤗
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor MarcoEos70D » wo jun 21 2023 3:00 pm

Patrick schreef:...maar het lijkt me wel een leuke discussie. :thumbup:

Absoluut :thumbup:
Patrick schreef:Ik zie allerlei fotografen die door de jaren heen steeds updaten naar nieuw(ste/e/re) modellen terwijl ik het idee heb dat ze nog niet uit hun huidige model zijn gegroeid. Of het nieuwe model niet echt nodig hebben.

Waar baseer je dat idee over andere fotografen op? Weet je waarom ze upgraden? Of reflecteer je vooral je eigen perceptie op de situatie van een ander?
Patrick schreef:camera's zijn inmiddels zo goed dat ik eigenlijk nooit pixels te kort kom, niet uitkom met mijn ISO-bereik, etc. En als je ook een mooie set objectieven erbij hebt, dan ben je toch een keer klaar?

Dat zegt vooral iets over jouw fotografie. En dat is natuurlijk ook prima en logisch. Maar anderen kunnen juist om heel andere aspecten, ie wél nog steeds veranderen en verbeteren, een upgrade maken. Voor mij zijn zaken als snelheid, AF, dynamisch bereik en ruisprestaties bijvoorbeeld belangrijk. En daar worden echt nog wel stappen gezet. En ook de slijtage/ het aantal clicks zijn voor mij een reden om in te ruilen.

Kortom, het is vooral persoonlijk - en natuurlijk speelt het feit dat we gewoon mooi nieuw speelgoed hebben ook gewoon een rol ;-)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor Peter » wo jun 21 2023 3:37 pm

D750 hier
Als die kaduuk of versleten is koop ik een andere.
Mijn behoefte naar wat nieuws schijnt beperkt te zijn dus :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor Genster » wo jun 21 2023 6:04 pm

Ik ben nog steeds blij met mijn 2 “Coolpixjes A” :thumbup:

Vandaag weer even gebruikt.
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor gijs sandberg » wo jun 21 2023 6:08 pm

Beste Patrick,
Re: goed genoeg
Natuurlijk niet, iedere kamera is een compromis en iedereen weegt zijn/haar wensen anders.
Een Z9 klinkt leuk, maar een tijd geleden waren velen tevreden met een (toen nieuwe) kamera als de F2SB of de D700...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor Willem Focus » wo jun 21 2023 7:01 pm

Hoi


Hier een in veel gevallen tevreden gebruiker van een D780 met van alles en nog wat aan Nikon lenzen. 24-70mm F2.8, 85 mm F 1.4 , 200-500mm en nog div andere.
In het algemeen ben ik erg tevreden over de prestaties van de camera, totdat ik snelbewegende beestjes zoals vogels of libellen wil vastleggen.
Op deze momenten denk ik er wel eens aan om wat snellere autofocus en/of lenzen aan te schaffen.
Anderzijds is de voldoening groter als je met het bestaande materiaal toch die fraaie plaat schiet.
De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ik ook gelukkig thuis een handrem heb wonen, want het is tenslotte een hobby en geen vak waarmee ik geld moet verdienen.

Groet……Willem. 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor Tony D » wo jun 21 2023 7:11 pm

Ik ben uiteindelijk van DX naar FX overgestapt, vooral om minder ruis te krijgen. Dat is van D7200 naar Z6ii.
Los van het geld heb ik ook niet het idee dat ik nu meer nodig heb, dus geen Z7, Z8 of Z9.
Ik zie nu al wel dat de foto’s van betere kwaliteit zijn.
Of dat de investering waard is? De meeste problemen komen nog steeds van mij als fotograaf :frown:
En wat die handrem thuis betreft: ze zei zelf dat ik het maar moest doen!

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor ben42 » wo jun 21 2023 8:36 pm

Hallo Iedereen.

Loop je hard genoeg?
Stel dat je door een groot roofdier achterna wordt gezeten, loop je dan hard genoeg?
Het roofdier is natuurlijk altijd sneller dan jij bent. Maar loop je dan hard genoeg?

Als je harder loopt dan de andere persoon (of personen ) in het gezelschap loop je hard genoeg.
Met fotografie lijkt het ook wel een beetje zo te gaan. Als anderen iets beters / duurders /mooiers / groters hebben willen we dat ook graag. Op gebied van techniek hebben wij mannen dat. **)
Op een of andere manier zijn wij mannen geprogrammeerd***) om anderen voorbij te streven.
De glimmer factor is natuurlijk niet onbelangrijk.

Toen ik mijn tweedehands D7200 kocht had deze al lang geen glimmerfactor meer, maar het was wel een verbetering op de D7000 (met name de AF was beter en een paar kleine details). Was de D7000 goed genoeg? Ja dat wel en ik was er tevreden mee. Maar toch een D7200 gekocht, ik ben ook schuldig aan steeds meer willen hebben.
Bij het laatste uitje (Maasvlakte) had ik een van de 'minste' toestellen en zo ook voor het objectief. De foto's van de anderen waren veel indrukwekkender, toch denk ik niet dat een ander toestel voor mij zoveel verschil had gemaakt. In dat gezelschap zal ik moeten bekennen dat bij mij de man achter de camera de zwakke schakel was.

Ja ik ben inderdaad degene die wordt opgegeten door dat grote roofdier, de achter blijver. Een set van betere sportschoenen of een betere camera zal daarin niet het verschil maken. Ach ik ben er tevreden mee en dat ben ik al jaren, met de D70, met de D7000 (wauw wat was dat een verbetering) en nu met de D7200. Ach en in de toekomst ben ik vast tevreden met een Z700, wie weet?

Ach de duurste camera die ik ken is de James Webb Telescoop, wat ware mensen blij met de resultaten****). Is deze camera goed genoeg? Nee natuurlijk niet, er wordt al gewerkt aan een verbeterde versie.

Maar ik begrijp je vraag maar al te goed Patrick.
Nu al blij, toekomst, wie weet.
Ben

**)
Wanneer is een hertengewei groot genoeg. Functioneel is het ding nauwelijks, zo'n gewicht op je 'schouders' meedragen en daarvoor de spieren ontwikkelen kost een groot deel van je energie. Maar het maakt de kans op voortplanten wel groter als je de grootste hebt.
Wij mensen zijn natuurlijk wat meer ontwikkeld en hebben daarom de rode Porche of andere dure auto ontwikkeld.
***)
Zelf laat ik het even bij mijn eigen geslacht.
Vrouwen hebben dit duidelijk minder bij techniek, maar kunnen zich weer op andere gebieden te buiten gaan.
****)
Bij de eerste onthulling van de foto's heb ik een aantal mensen gezien, waarbij de blijheid niet van hun gezicht af te slaan was.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor ben42 » wo jun 21 2023 8:47 pm

Ach en zoek je in het forum op :

Doorsparen

Dan krijg je 46 bladzijden met 685 resultaten. Vaak is er dus sprake van Niet genoeg.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor HenkvanZuylen » do jun 22 2023 7:38 am

Leuke discussie.
Ben je beroepsfotograaf dan kan ik me voorstellen dat je het nieuwste (en beste?) wilt hebben, je moet er tenslotte je brood mee verdienen. Al kan dat wellicht ook met een model wat niet het allernieuwste is.

Voor hobby fotografen is het zeker onnodig, maar een hobby mag geld kosten zeggen we dan en als je er lol in hebt...het zijn je eigen centjes.

Zelf koop ik al jaren geen nieuwe camera's meer, ik koop liever jong gebruikte waar een flinke kop vanaf is.
Heb ik mijn D850 en D700 écht nodig, welnee, maar ik heb er wel plezier van/mee.
En toch zijn een paar van mijn mooiste (naar mijn smaak) foto's gemaakt met de Pentax K10D en K20D.

Het is ook maar waar je naar op zoek bent in je foto's.
Zoek je scherpte tot achter de komma, dan is het nieuwste objectief (en camera) misschien de beste keus.
Voor mij is dat allemaal niet zo belangrijk

Maar wat je ook kiest, zorg er voor dat je plezier houdt in je hobby (en dat je vrouw/man tevreden blijft:-)
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 166


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten