Is een camera ooit goed genoeg?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor Bert vD » vr jul 21 2023 8:43 pm

Door bovenstaande discussie ben ik me toch wat dieper in sensoren en processoren gaan verdiepen. Met als resultaat dat ik m’n D90 heb vervangen door een D5500. Het moet per slot van rekening wel zo licht mogelijk blijven. En tweedehands. Bedankt voor alle informatie, overwegingen en meningen. Daarom blijf ik ondanks ook enthousiasme voor Olympus een Nikon-fan.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor annoh » vr jul 21 2023 10:38 pm

Vraag me dan af, "is een objectief dan ooit goed genoeg"? (eigenlijk alweer een draadje waardig)


Ook objectieven worden verder ontwikkeld. Ik heb laatst wat digitaal macro werk gemaakt, 2 verschillende objectieven. De ene een Sigma 150mm f/2.8 macro. Bij volle opening al gruwelijk scherp. De andere een Nikkor 105mm f/1.8 MF met tussenring. Dit objectief tekent veel scherper dan de Nikkor 105mm f/2.5. Ik heb gewerkt bij f/2.2. Die Nikkor geeft dan een soort van overstraling die soms iets toevoegt.

Op de foto's zie je die overstraling. In dit geval vind ik dat heel functioneel. ik heb heel bewust op de stengel scherp gesteld en niet op knop of bloem.

Kortom, is scherper altijd beter?
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is een camera ooit goed genoeg?

Berichtdoor ben42 » za jul 22 2023 1:15 pm

Bert vD schreef:.....Met als resultaat dat ik m’n D90 heb vervangen door een D5500. Het moet per slot van rekening wel zo licht mogelijk blijven. En tweedehands. .....

Een flinke vooruitgang, zowel wat sensor betreft als wat bediening betreft.
Momenteel maak je niet een volgende grote stap waarbij je per euro net zoveel vooruit gaat.
Veel plezier met je nieuwe speeltje.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten