Nikkor Z 12-28mm of Nikkor AF-P 10-20mm?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Nikkor Z 12-28mm of Nikkor AF-P 10-20mm?

Berichtdoor Sam1970 » zo aug 27 2023 2:46 pm

Ik heb recent, als tweede body naast mijn Z6ii, een Z50 aangeschaft. Deze ga ik met name gebruiken voor vogelfotografie, zodat ik dichter bij mijn onderwerp kan komen.
Als extraatje wil ik nog een groothoeklens aanschaffen voor de Z50. En twijfel nu tussen een Nikkor AF-P 10-20mm en een Nikkor Z 12-28 mm. Helaas zijn er (nog) geen vergelijkingen te vinden op internet. :( Lastige keuze!
Heeft iemand ervaringen met deze twee lenzen? Wat zouden jullie doen?
Sam1970

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 12-28mm of Nikkor AF-P 10-20mm?

Berichtdoor Ronald53 » zo aug 27 2023 3:30 pm

Even los van deze 2 objectieven een algemene opmerking: De grote Z-mount in combinatie met het ontbreken van een spiegelhuis geeft de lensontwerpers meer vrijheden t.o.v. de F-mount op een DLSR. Theoretisch levert dit makkelijker een beter objectief op, met name voor groothoekobjectieven. Dat is de theorie, hoe dat bij die twee objectieven in de praktijk tot verschillen leidt weet ik niet.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 12-28mm of Nikkor AF-P 10-20mm?

Berichtdoor jvdme » zo aug 27 2023 9:27 pm

Ik heb geen ervaring met de 2 objectieven.
Maar 10mm of 12mm als maximale groothoek is toch wel iets om over na te denken.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: Nikkor Z 12-28mm of Nikkor AF-P 10-20mm?

Berichtdoor John Jansen » zo aug 27 2023 10:27 pm

Kijk ook eens bij Laowa, deze fa. heeft (groothoek) lenzen voor de z mount en combineerbaar op zowel FF als op DX. Zelf heb ik van het merk de 9mm 12mm 2,8 en de 15mm macro wide angle, zeer goede kwaliteit maar geen autofocus, iets wat ik niet mis met landschap fotografie.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 12-28mm of Nikkor AF-P 10-20mm?

Berichtdoor Sam1970 » ma aug 28 2023 12:20 pm

Ik ga zeker eens bij Laowa kijken. Wist niet dat zij ook lenzen met een z-vatting maken.

En er is inderdaad een groot verschil tussen 10mm en 12 mm. Echter voor de 10mm-lens moet ik mijn adapter gebruiken en omdat de bajonet van kunststof is en ik toch regelmatig van lens wissel, ben ik bang dat dit niet lang goed gaat. Maar misschien is mijn vrees onterecht. Volgens mij zijn beide Nikon-lenzen qua scherpte goed.
Sam1970

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten