Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor plincky » zo jan 19 2014 1:38 pm

zonder foto is het lastig vast te stellen natuurlijk.
maar klinkt als front / backfocus als meest logische verklaring.

Hiervoor heeft nikon een mooi filmpje > Nikon AF finetune filmpje deel 1
Nikon AF finetune filmpje deel 2
Wellicht even improviseren met spullen die daar voor handen zijn.

Overigens heb ik het niet echt over sterren gehad maar over ervaringsniveau. (Dat sterren gedoe hou ik me echt niet mee bezig)
Snap eerlijk gezegd niet waarom jullie er zo druk over maken. Bedoel er verder niks mee en het spijt mij dan ook als dit zo over komt. :huh:
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor Hasselbox » zo jan 19 2014 1:44 pm

Hoera!!! We hebben weer wat nieuws om anderen op af te rekenen. Lang leve de sterren.
Ik krijg steeds minder zin om hier in te loggen.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor wblink » zo jan 19 2014 2:11 pm

Zunne me eerst de reactie van OP afwachten?
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor D. Haaksma » zo jan 19 2014 3:46 pm

Het blijft dus heel lastig om te communiceren via dit medium.
En het werpt direct weer allerlei niet on topic zaken op.
Natuurlijk kan ook een ervaren fotograaf tegen een vreemd probleem oplopen.
En ook als (semi) professional siert het de mens alleen maar als hij zich "bloot" geeft en durft te vragen.
Maar mag je van een ervaren vakman verwachten dat hij meer dan een beetje inzicht heeft in de aspecten van zijn dure gereedschap.
Het lijkt mij van wel.

Ik speel het niet op de man (TS), maar vind dat een algemeen verwachtingspatroon.
En ik weet zeker dat als hij voorbeelden toont een fatsoenlijk en gedegen antwoord krijgt.
Zoals gebruikelijk bij de NCN.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor WimOpmeer » zo jan 19 2014 5:14 pm

Dames en heren.
Wat een reacties. Wat een heerlijk warm welkom als nieuw clublid! Heb nu zelf al spijt dat ik niet gewoon nul sterren heb ingevuld. Ik zal het onmiddellijk aanpassen in mijn profiel, dan is plincky ook weer tevreden. Wij zijn met zijn tweeën vandaar dat je behoorlijk wat apparatuur voor nodig. En voor twee jaar fotograferen in de tropen heb je goede apparatuur nodig. PS : we hebben twee 2 D3 en gaan twee D3s.

Waarom ik twee 14-24 mm groothoek lenzen heb is omdat halverwege de reis de groothoek in Bolivia is gevallen en zodanig beschadigd was dat ik hem niet meer kan gebruiken. Hebben toen nieuwe lens in NL via internet besteld en die is door een project eigenaar uit Nederland meegebracht naar Bolivia. Met eerste lens heb ik de scherpstel problemen ook gehad. Regelmatig backfocus, omdat ik vaak foto's maak onder wat moeilijke omstandigheden dacht ik in het begin dat het aan het slordig scherpstellen van mijn kant lag. Maar aangezien ik ook wel eens de 24-70 gebruik merkte ik toch dat het een probleem van de lens was. Maar toen de tweede lens kwam bleek deze lens het ook zelfde probleem te hebben. Het onderwerp is niet scherp maar iets daarachter is het wel scherp. Backfocus zou je dus zeggen. Ik fotografeer meestal met F8.

Als ik Met live view fotografeer heb ik het idee dat het onderwerp wel scherp is. Is dat logisch? Ja ik verander mijn vier sterren in 1 ster :-)

Ik zit inderdaad nu in Honduras en internet is niet zodanig dat ik even gemakkelijk een foto kan plaatsen. Ik stelde een open vraag om te horen of er meer mensen hier problemen mee hebben.
WimOpmeer



Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor plincky » zo jan 19 2014 5:42 pm

Beste Wim,

Maakt me echt allemaal niet uit wat je met je sterren doet hoor.
Ik maak een inschatting op de informatie die voor mij voor handen is.
Ik zal je verder niet meer lastig vallen met mijn berichten.
Succes met het oplossen van het probleem iig.
En nog een prettig verblijf toegewenst.

mvg Rob.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor a vgastel » zo jan 19 2014 5:54 pm

Daar hebben we het was te verwachten hij zal het niet zo bedoelen maar wel denken.
Maar goed live view en autofocus zijn twee verschillende systemen.

http://www.nikonusa.com/en/Learn-And-Ex ... modes.html

Heb je al eens handmatig scherp gesteld wat doet hij dan .
Contacten goed schoon.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor ArendV » zo jan 19 2014 6:20 pm

WimOpmeer schreef:Als ik Met live view fotografeer heb ik het idee dat het onderwerp wel scherp is. Is dat logisch? Ja ik verander mijn vier sterren in 1 ster :-)


Wim, dat is inderdaad logisch, via Liveview stelt hij op de sensor scherp en anders stel je met de autofocus sensoren in de bodem van de camera scherp, twee verschillende autofocus systemen dus.
En via die laatste methode heb je waarschijnlijk backfocus.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor Léon Obers » zo jan 19 2014 6:59 pm

WimOpmeer schreef:Het onderwerp is niet scherp maar iets daarachter is het wel scherp. Backfocus zou je dus zeggen.

Als het consequent daarop uitkomt, is inderdaad de gedachte dat het backfocus kan zijn.
Als het niet altijd zo is, en zelfs focus ervoor kunnen er meerdere oorzaken zijn. Als groothoek zullen door de bank genomen de details kleiner zijn. Scherpstelpunten kunnen zich dan makkelijker op een detail er net naast gaan scherpstellen. Als je daarbij bepaalde focus-voorkeur instellingen gebruikt kan dat mogelijk versterkt worden. Bijv. scherpstellen via meerdere scherpstelpunten. (Cluster van bijv. 9 scherpstelpunten).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor D. Haaksma » zo jan 19 2014 8:26 pm

Wat ik mij dan ( algemeen) afvraag, wordt ik ook weer wijzer; :?
Je hebt verschillende body's, zet daar een objectief op en de back - frontfocus is dan exact gelijk bij alle body's bij die lens ?
Stelt Nikon zijn body's dan zo precies af dat bij een bepaald objectief de (bv) backfocus overal hetzelfde is?
Dat zou ik wel een beetje bizar vinden.

Ik wil dit draadje niet hacken, maar vindt het wel een uitdagende ontwikkeling.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor Léon Obers » zo jan 19 2014 8:29 pm

D. Haaksma schreef:Je hebt verschillende body's, zet daar een objectief op en de back - frontfocus is dan exact gelijk bij alle body's bij die lens ?

Het zou kunnen. Ik heb ook een lens die op al mijn body's en eerdere body's dezelfde problemen heeft met front-focus in mijn geval.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor yzf1kr » zo jan 19 2014 9:00 pm

Niks bizars aan. Niet voor niets dat sigma een speciaal dock uitbrengt om focus in het objectief te corrigeren.

En het ook nog eens mogelijk maakt dit voor verschillende brandpuntsafstanden in en objectief te doen.

Hier loopt nikon en beetje achter de feiten aan. En ik hoop dat ze snel het licht zien en het goede voorbeeld van sigma volgen.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor Marten » zo jan 19 2014 10:01 pm

Mijn 14-24 is voor mijn D800E gecorrigeerd op -15. (Chipclean) Best een forse correctie.

Stel dat beide objectieven van Wim Opmeer een dergelijke - ongeveer gelijke- afwijking hebben, en de AF correctie in alle 3 de camera's op 0 staat (of een andere gelijke, maar foute waarde), dan is het verschijnsel verklaard: dan vertonen 2 objectieven dezelfde fout op 3 camera's.

Ik zou even gaan spelen met AF finetuning en later in Nederland de zaak goed laten afstellen. Geeft "Beverwijk" geen bevredigende oplossing, dan naar Chipclean.

Lastiger wordt het als bij de verschillende brandpuntsafstanden van de 14-24, er ook grote verschillen zijn (positief en negatief) in benodigde correctie. Dan moet er worden gemiddeld en staat eigenlijk de AF op geen enkele brandpuntsafstand optimaal. Daar valt dan niets aan te doen.
Meten is weten.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor Kees H » zo jan 19 2014 10:12 pm

ook mijn 14-24mm op de D800 heeft een correctie van -15 (chipclean)
Bij mijn andere objectieven was dit gelukkig een stuk minder

Ik zou ook wat testen met de fine-tuning of dit een beter resultaat geeft.
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Berichtdoor Franklin » zo jan 19 2014 11:02 pm

Bij mij het zelfde. Alleen iets minder, namelijk -12. (wel zelf getest en ingeregeld)
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1102


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten