welk objectief voor protretfotografie

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

welk objectief voor protretfotografie

Berichtdoor fotograafgeert » ma nov 23 2009 11:38 am

:?: ben in het bezit van een D200 en wil mij wat meer gaan toeleggen op protretfotografie. :oohh: wie kan mij een advies geven voor welke objectief ik moet kiezen. :!: :!:
fotograafgeert



Onderwerp:

Re: welk objectief voor protretfotografie

Berichtdoor Ruudje » ma nov 23 2009 11:43 am

Ik heb op mijn D300 de 85mm 1.8 en deze bevalt me uitstekend!
Ruudje



Onderwerp:

Re: welk objectief voor protretfotografie

Berichtdoor EelcoD7100 » ma nov 23 2009 11:48 am

en als je misschien niet helemaal de ruimte hebt, dan gaat een 50mm 1.8 of 1.4 ook prima..

Groeten Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Gebruikersavatar
EelcoD7100

Forumlid
Berichten: 5028


Locatie: Dronten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welk objectief voor protretfotografie

Berichtdoor Cees » ma nov 23 2009 11:51 am

Alles is al weer gezegd! 8)
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welk objectief voor protretfotografie

Berichtdoor Patrick » ma nov 23 2009 12:46 pm

Het setje 50mm 1.8 (of 1.4) en 85mm 1.8 (eventueel 1.4) en je bent helemaal klaar. Zoals hierboven in feite al staat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welk objectief voor protretfotografie

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 23 2009 4:35 pm

Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welk objectief voor protretfotografie

Berichtdoor EelcoD7100 » ma nov 23 2009 4:54 pm

Léon Obers schreef:Voor het DX formaat zou ik eerder een brandpunt van 60 of 70mm prefereren.


En dit kan natuurlijk ook prima, afgelopen zaterdag heeft Monique bij Gijs Moonen in de studio alleen maar met de 60mm Micro Nikkor gefotografeerd.

Groeten Eelco & Monique :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Gebruikersavatar
EelcoD7100

Forumlid
Berichten: 5028


Locatie: Dronten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welk objectief voor protretfotografie

Berichtdoor pbreev » ma nov 23 2009 8:43 pm

fotograafgeert schreef::?: ben in het bezit van een D200 en wil mij wat meer gaan toeleggen op protretfotografie. :oohh: wie kan mij een advies geven voor welke objectief ik moet kiezen. :!: :!:


Tokina 50-135 mm F2.8 doet het ook goed

Afbeelding

Afbeelding

de eerste is niet helemaal scherp, de laatste is mijn favoriet.

Groet Patrick
pbreev



Onderwerp:

Re: welk objectief voor protretfotografie

Berichtdoor Hans Braakhuis » di nov 24 2009 8:27 am

Een citaat uit een artikel op m'n website:

wat is het ideale objectief
4.1 portret
Als je een goed portret wilt maken is eerst van belang op welke werk afstand je een portret
maakt. Werk afstand wordt allereerst bepaald door de afstand die nodig is om goed te kunnen
communiceren met de geportretteerde. Met een werk afstand van 50 centimeter zit je veel te
dicht op de geportretteerde. Ga je naar 4 meter, dan ben je veelal te ver. De ideale werkafstand
is ongeveer 2 meter. De beste werk afstand verschilt van persoon tot persoon.
Een ander gegeven bij een portret is, dat je de geportretteerde vertekeningsvrij op de foto wilt
zetten. Met vertekening heb ik het hier alleen over de perspectief vertekening.

Met een groothoek objectief zorgt de perspectief vertekening ervoor dat iets wat dichtbij is, veel groter
wordt afgebeeld dan iets wat verder van de camera afstaat. Bij een portret wordt de neus veelal te groot
afgebeeld en de oren te klein. Dat geeft veelal geen goed portret. Bij een tele objectief wordt het
perspectief meer plat gedrukt. De afstand tussen oren en neus wordt veel kleiner. Ook dat geeft een
onnatuurlijk beeld. Het ideale portret objectief is dus een objectief zonder vertekening. Voor een kleinbeeld
film camera is dat een objectief met een brandpunt tussen 85 en 105 millimeters. Bij een digitale reflex
camera (DX) zit je met de crop factor. Bij Nikon is die 1,5. Met een 50 millimeter objectief krijg je dus een 75
millimeter beeld en dat is dicht in de buurt van de 85 millimeter. De perspectief vertekening
veranderd door de crop factor niet. De 50 millimeter blijft dan een 50 en dat zit dicht tegen
groothoek aan. Voor een portret niet ideaal. Omgekeerd, gebruik je een 85 millimeter, dan heb
je minder last van de perspectief vertekening, maar wordt de werkafstand eigenlijk te groot.
Als je opname standpunt niet veranderd en je met een 85mm op pakweg 1,20 meter van een te
portretteren persoon zit, krijg je hetzelfde perspectief van het gezicht of je nu een 20mm, een
50 of een 85mm gebruikt. Alleen staat er bij die 50mm meer van de omgeving op je plaatje, en
bij die 20mm nog veel meer.

Wat te doen, neem een zoom objectief, bijvoorbeeld de 18-200. Bepaal eerst de ideale
werkafstand tussen de te portretteren persoon en de fotograaf. Zeg dat dit bijvoorbeeld 2
meter is. En kijk vervolgens naar de zoomstand die jouw het beste bevalt. En dat wordt dan het
brandpunt van het op dat moment ideale portret objectief.

Maak bij een portret een keuze over de scherptediepte. Soms wordt de scherptediepte bepaald
door rare zaken in de achtergrond. Is er een storende achtergrond, kies dan voor een grotere
diafragma opening en of een meer tele objectief. Kies ook voor een portret met de scherpte
alleen op een ooglid, of de scherpte over het hele gelaat.

Nikon heeft meerdere objectieven die goed bij portretten zijn te gebruiken.

AF 85 f/1,8D Goedkoop, goed en breed inzetbaar.
PC Micro 85 f/2,8 (geen AF) Ideaal voor gebruik bij grote diafragma openingen, middels tilt en shift kun je de scherptediepte zeer exact plaatsen.
AF 85 f/1,4D Ideaal voor gebruik met grote diafragma openingen.
Ais 105 f/1,8 Goed bruikbaar voor candid portretten en goed bij volle opening.
AF DC 105 f/2,0D Door de defocus controle is onscherpte in voor- of achtergrond te beïnvloeden. Omdat je iets meer tele hebt dan bij een 85mm, heb je ook meer achtergrond onscherpte.
AF DC 135 f/2,0D Door de defocus controle is onscherpte in voor- of achtergrond te beïnvloeden.

Ondanks het nadeel van de grotere werkafstand van de echte portret objectieven op een DX
spiegel reflex camera, blijven de 85 tot 105 millimeters, de ideale objectieven voor een portret.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welk objectief voor protretfotografie

Berichtdoor Léon Obers » di nov 24 2009 11:03 am

Hans Braakhuis schreef:Voor een kleinbeeld
film camera is dat een objectief met een brandpunt tussen 85 en 105 millimeters. Bij een digitale reflex
camera (DX) zit je met de crop factor. Bij Nikon is die 1,5. Met een 50 millimeter objectief krijg je dus een 75
millimeter beeld en dat is dicht in de buurt van de 85 millimeter. De perspectief vertekening
veranderd door de crop factor niet. De 50 millimeter blijft dan een 50 en dat zit dicht tegen
groothoek aan. Voor een portret niet ideaal.


Dat is weer erg onhandig neergeschreven. En dat doe je keer op keer als je iets uitlegt over portret-objectieven.
Op een DX camera gedraagt een 50mm zich helemaal niet alsof dat dicht tegen groothoek aan zit.
De beeldhoek is precies hetzelfde als een 75mm lens bij kleinbeeld. Dus eerder een licht tele effect.


Hans Braakhuis schreef:Nikon heeft meerdere objectieven die goed bij portretten zijn te gebruiken.

AF 85 f/1,8D Goedkoop, goed en breed inzetbaar.
PC Micro 85 f/2,8 (geen AF) Ideaal voor gebruik bij grote diafragma openingen, middels tilt en shift kun je de scherptediepte zeer exact plaatsen.
AF 85 f/1,4D Ideaal voor gebruik met grote diafragma openingen.
Ais 105 f/1,8 Goed bruikbaar voor candid portretten en goed bij volle opening.
AF DC 105 f/2,0D Door de defocus controle is onscherpte in voor- of achtergrond te beïnvloeden. Omdat je iets meer tele hebt dan bij een 85mm, heb je ook meer achtergrond onscherpte.
AF DC 135 f/2,0D Door de defocus controle is onscherpte in voor- of achtergrond te beïnvloeden.

Allemaal typische brandpunten die juist voldoen voor vol kleinbeeld, of het FX-formaat.
De gegeven brandpunten 85-135mm als ondermaat en bovenmaat.

Hans Braakhuis schreef:Ondanks het nadeel van de grotere werkafstand van de echte portret objectieven op een DX
spiegel reflex camera, blijven de 85 tot 105 millimeters, de ideale objectieven voor een portret.

Dat is dus beslist niet zo. Alleen de 85mm zou je nog kunnen bestempelen als een aardig te beschouwen portret-objectief.
De andere objectieven zijn doorgaans echt te lang in brandpunt, de 135mm al helemaal.

Het gebruik van 105mm en 135mm lenzen op DX geeft exact dezelfde beeldhoek / uitsnede / opnamen-afstanden / perspectief als een 157,5mm en 202,5mm op vol kleinbeeld / FX-formaat. Die brandpunten zijn doorgaans echt te lang voor portret.

Het is oh zo simpel.
Gebruik je voor voor kleinbeeld / FX-formaat 85 - 105 - 135mm
Gebruik dan voor het DX-formaat 58 (60) - 70 - 90mm
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di nov 24 2009 12:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welk objectief voor protretfotografie

Berichtdoor Jur » di nov 24 2009 12:02 pm

Léon Obers schreef:Het is oh zo simpel.
Gebruik je voor voor kleinbeeld / FX-formaat 85 - 105 - 135mm
Gebruik dan voor het DX-formaat 58 (60)-70-90mm


Zo simpel is het inderdaad! Perspectiefvertekening heeft helemaal niets te maken met crop-factoren e.d., maar uitsluitend met de opnameafstand. Zucht....... :(
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welk objectief voor protretfotografie

Berichtdoor flitslicht » di nov 24 2009 1:11 pm

Daarom ben ik zo verguld met DX en de 24-70. Dan heb je dezefde beeldhoeken als van 35-105mm op kleinbeeld. 35mm voor groepen, 50mm voor totaal portret zittend of vanaf halverwege de dijbenen, 75-85 voor halftotaal met armen (bijvoorbeeld over elkaar) en 95-105 voor 'kop en schouders'. En dat allemaal in één lens met fantastische kwaliteit die nauwelijks van prime lenzen te onderscheiden valt.

Nu weet ik dat veel mensen erg weinig scherptediepte als voorwaarde voor portretten zien, maar als je een beetje uitvergroot zit je met een 105mm kleinbeeld portret toch al snel op f/5.6 om beide ogen tegelijk scherp te krijgen als het hoofd een beetje gedraaid is. Gebruik je het heel klein, zoals op een webpagina, dan kan ik me voorstellen dat je het diafragfma wat meer opengooit. Maar zelfs op webformaat heb je wat scherptediepte nodig. Hieronder een foto met de 50mm f/1.4 op DX @ f/1.4. Ik heb scherpgesteld op het achterste oog en het voorste oog is zichtbaar onscherp, zelfs op dit formaat. Vind ik niet zo mooi.

Afbeelding
flitslicht



Onderwerp:

Re: welk objectief voor protretfotografie

Berichtdoor Ivan10 » di apr 18 2017 2:33 pm

Léon Obers schreef:Het is oh zo simpel.
Gebruik je voor voor kleinbeeld / FX-formaat 85 - 105 - 135mm
Gebruik dan voor het DX-formaat 58 (60) - 70 - 90mm


Erg nuttige post! Ik heb voor het eerst serieus naar portretfotografie gekeken en geoefend. Ik heb een reeks foto's gemaakt omtrent 58 mm en 70 mm. Mij viel het volgende op als DX camera eigenaar met de 18-105 mm lens:
1. Je camerascherm geeft niet actief aan op welke mm afstand je lens staat, dat zie je pas bij de foto eigenschappen na het nemen van de foto.
2. De eerste keer je lens afstellen in mm doe je op basis van de niet al te precieze objectief schaal. Maar je zit meestal goed in de buurt.
3. Mij viel op dat bij 58 mm de verhoudingen in het gezicht beter overeenkwamen met de werkelijkheid. Bij 70 mm was het gezicht voller.

Ik moet me nog verdiepen in de afstand tot de persoon. Mijn D500 boek zegt er iets over, maar dat is me niet duidelijk. Iets over de 'diepte' van iemands hoofd en dat 10x. Misschien lees ik het verkeerd. Maar je gaat toch niet iemand zijn hoofd meten? :think:
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten