Hulp gevraagd ....

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Hulp gevraagd ....

Berichtdoor nita » wo feb 03 2010 5:04 pm

Hallo,

Ik wil graag als aanvulling op mijn standaard lenzen, een groothoek zoom aanschaffen. Ik ben een newbie en heb dus om te beginnen een hoop gelezen hier op het forum in de diverse onderwerpen over groothoek zooms. Ook heb ik www.kieskeurig.nl geraadpleegd en ben vervolgens weer terug hier beland. Ik kom er niet uit en wil daarom graag jullie advies vragen. Ik heb inmiddels wel mijn keuze beperkt tot de Tokina (Nikkor 10-24 valt helaas buiten mijn budget). De sigma 10-20 heb ik vooralsnog ook van mijn lijstje geschrapt na lang dubben en blijf nu hangen op de tokina Tokina AT-X 12-24/4.0 Pro DX II Nikon ca. €479 bij camera.nu of toch iets meer uitgeven en gaan voor de Tokina AT-X 11-16/2.8 Nikon ca. €515 bij camera.nu Ik ga in April naar New York en zou de lens graag voor die tijd kopen zodat ik er alvast wat mee kan oefenen. Jullie suggesties en opmerkingen zijn dus van harte welkom; bedankt alvast!
nita



Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor Melliw » wo feb 03 2010 5:58 pm

De Tokina 12-24 F4 is een super goed objectief.
Optisch bijna gelijk aan de Nikon variant, maar de bouwkwaliteit is veel beter dan de Nikkor.
Ik heb er nog nooit negatieve verhalen over gehoord.
Enkele voorbeelden: http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=2
Het andere objectief dat je noemt is wel eens negatief in de publiciteit geweest.
Nu kan dat een eenmalige gebeurtenis zijn maar dat moet je maar even uitzoeken. Persoonlijk heeft de Tokina 12-24 F4 mijn absolute voorkeur.
Denk er wel om dat je een DX objectief koopt, wellicht moet daar even rekening mee houden als je nog een keer wilt overstappen vaan FX.

Groeten van Willem
Laatst gewijzigd door Melliw op wo feb 03 2010 6:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.
Gebruikersavatar
Melliw

Clublid
Berichten: 2346


Locatie: IJsselmuiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor GSAndré » wo feb 03 2010 6:28 pm

Als je ooit je objectief gaat verkopen is een org. Nikkor wel interessant, inruilwaarde.
Heb je ook gekeken naar de Nikkor 10-24 ?
€ 669.-- in Capelle a/d Ij.
Alle foto's hier zijn met dat objectief gemaakt.
http://www.flickr.com/photos/gsandre/se ... 327503224/

Mijn overweging was tov de Tokina 11-16, het grotere bereik, en in mijn test
(niet in professionele opstelling) dat de scherpte NIET voor elkaar onder doet !
GSAndré



Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor Marco » wo feb 03 2010 6:29 pm

De voorloper Tokina AT-X 12-24/4.0 Pro DX (zonder AF motor) doet het ook prima op je D90.

Gebruikt te koop tussen 250,- en 300,-

Volgens mij staat er nog een op DPZ te koop.
Wel helemaal in Groningen..... vraagprijs 299,-

En hou je nog wat extra geld over voor NY :wink:

groeten,
Marco
Laatst gewijzigd door Marco op wo feb 03 2010 6:50 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Marco



Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor Patrick » wo feb 03 2010 6:37 pm

Eens met Marco. Probeer zo'n tweedehands Tokina 12-24 f4 op de kop te tikken. Of een nieuwe als je dat niet prettig vindt; prachtig objectief.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor L.Cavalier » wo feb 03 2010 8:05 pm

Patrick schreef:Eens met Marco. Probeer zo'n tweedehands Tokina 12-24 f4 op de kop te tikken. Of een nieuwe als je dat niet prettig vindt; prachtig objectief.

IK heb er ook eentje tweedehands gekocht en ben er zeer treveden over,bouw en optische kwaliteiten,maar dat lees je bijna overal :mryellow:
Gebruikersavatar
L.Cavalier

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Kapellen

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor nita » wo feb 03 2010 8:12 pm

hartstikke bedankt voor al jullie reacties, ben er heel erg blij mee! voor alles is wat te zeggen :) de sigma valt nu definitief af voor me (was ie eigenlijk al) over de rest ga ik me nog eens goed beraden de komende week of zo. laat hier in iedergeval weten waar de keuze uiteindelijk op gevallen is ...
nita



Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor Wiljo » wo feb 03 2010 10:33 pm

Ik heb afgelopen jaar voor mijn reis naar Nepal nog een Tokina 11-16 gekocht en tot op heden geen moment spijt van gehad. Hij is wat beperkter in het bereik, maar wel lekker lichtsterk. De vertekening is makkelijk te corrigeren vanuit de camera of nx2, maar in veel gevallen vind ik het ook wel wat hebben. Maar dat is persoonlijk. Ik weet niet waar je woont, maar als je in de omgeving Amsterdam bent, ben je meer dan welkom om wat proefopnames met de 11-16 te komen maken. In ieder geval succes met je beslissing.
Gebruikersavatar
Wiljo

Forumlid
Berichten: 936


Locatie: APELDOORN
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor Brenzef » do feb 04 2010 8:50 am

Of de Nikon bij bhphoto in New York kopen.
Kost hij 585 euro.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/6 ... _AF_S.html
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor ReneG » do feb 04 2010 9:43 am

L.Cavalier schreef:
Patrick schreef:Eens met Marco. Probeer zo'n tweedehands Tokina 12-24 f4 op de kop te tikken. Of een nieuwe als je dat niet prettig vindt; prachtig objectief.

IK heb er ook eentje tweedehands gekocht en ben er zeer treveden over,bouw en optische kwaliteiten,maar dat lees je bijna overal :mryellow:


Hier hetzelfde verhaal, tevreden gebruiker van deze lens op de D90. :mryellow:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5056


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor Jop » do feb 04 2010 10:26 am

Ik zit ook met hetzelfde dilemma, ben op dit moment aan het oriënteren voor een groothoek objectief. Na flink wat speurwerk blijven de Tokina 12-24 en Nikon 10-24 voor mij in de race. Ik denk dat het de Nikon wordt door de 2mm extra bereik. Heeft iemand daar ervaring mee of 10 mm een groot verschil maakt met 12mm?
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor HH nikon » do feb 04 2010 10:33 am

Brenzef schreef:Of de Nikon bij bhphoto in New York kopen.
Kost hij 585 euro.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/6 ... _AF_S.html


Niet vergeten; daar komt -bij kopen in New York in de winkel- dan wel nog bijna 9% aan tax bij... dan scheelt het nog "maar" 5 tientjes met hier in de winkels...(en theoretisch de kans dat je bij terugkomst bij de douane nog eens invoerkosten / BTW mag ophoesten).
Wordt nogal eens over het hoofd gezien bij vergelijken van prijzen.
Laat je het artikel opsturen naar een adres buiten de staat dan wordt die tax niet in rekening gebracht (maar krijg je natuurlijk weer te maken met verzendkosten en eventueel douane/invoerkosten)
Grtz, Hans
No Guts No Glory!
HH nikon

Forumlid
Berichten: 118


Locatie: Stein (Limburg)
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor Patrick » do feb 04 2010 11:10 am

Jop schreef:Ik zit ook met hetzelfde dilemma, ben op dit moment aan het oriënteren voor een groothoek objectief. Na flink wat speurwerk blijven de Tokina 12-24 en Nikon 10-24 voor mij in de race. Ik denk dat het de Nikon wordt door de 2mm extra bereik. Heeft iemand daar ervaring mee of 10 mm een groot verschil maakt met 12mm?

Dat verschil is best behoorlijk. Ik kan je verder niet vertellen hoe goed de Nikon 10-24 is; geen ervaring mee.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor Jolanda » do feb 04 2010 11:18 am

De Sigma 10-20 mm heb ik altijd met tevredenheid gebruikt, net als wat mede-forummers....
Heb mijn exemplaar nu tekoop wegens overstap naar FF.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd ....

Berichtdoor AvanEijk » do feb 04 2010 11:51 am

Melliw schreef:De Tokina 12-24 F4 is een super goed objectief.
Optisch bijna gelijk aan de Nikon variant, maar de bouwkwaliteit is veel beter dan de Nikkor.
Ik heb er nog nooit negatieve verhalen over gehoord.
Enkele voorbeelden: http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=2
Het andere objectief dat je noemt is wel eens negatief in de publiciteit geweest.
Nu kan dat een eenmalige gebeurtenis zijn maar dat moet je maar even uitzoeken. Persoonlijk heeft de Tokina 12-24 F4 mijn absolute voorkeur.
Denk er wel om dat je een DX objectief koopt, wellicht moet daar even rekening mee houden als je nog een keer wilt overstappen vaan FX.

Groeten van Willem


Best Willem,

Ik wil de "bekende" discussie tussen Nikkor en Tokina absoluut niet aangaan. :)
Maar om nu te stellen dat de bouwkwaliteit van de Tokina veel beter is dan de Nikkor durf ik gerust te betwijfelen... zelf ooit de Tokina aangeschaft maar deze de volgende dag al ingeruild voor de Nikkor-versie.
Dit ook omdat bij eventuele inruil de Nikkor meer waardevast is, naar mijn idee.

Er was op zich niks mis met de Tokina... maar de Nikkor voelt echt anders (naar mijn gevoel prettiger) aan durf ik te stellen.
Wees gerust.... ik gebruik ook "geen Nikkor" objectieven. :mrgreen:

Vriendelijke groet,

Bram
AvanEijk




Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten