Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor Léon Obers » zo mei 02 2010 12:17 pm

Zoals de titel al zegt:
Nieuwe extreme groothoekzoom van Sigma, de Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM is erg goed.

http://www.photozone.de/canon-eos/515-sigma816f4556apsc
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor Gobert » zo mei 02 2010 12:26 pm

Maar alleen voor APS-C. FF gebruikers zijn aangewezen op het 8mm objectief van Sigma. Volgens mij zijn er geen FF lenzen op de markt die een extremere beeldhoek mogelijk maken.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor George Fennes » zo mei 02 2010 1:55 pm

Léon voor zover ik de grafiekjes goed interpreteer, ziet dit objectief er vreselijk goed uit.
Ik denk dat er op dit moment geen betere te vinden is in dit bereik.
Ik ga dit objectief zeker in de gaten houden.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor Léon Obers » zo mei 02 2010 2:34 pm

Gobert schreef:Maar alleen voor APS-C. FF gebruikers zijn aangewezen op het 8mm objectief van Sigma. Volgens mij zijn er geen FF lenzen op de markt die een extremere beeldhoek mogelijk maken.

Bij 8mm op FF gaat het om Fish eye, dat is die Sigma 8-16mm nu juist NIET, en het is daarmee inderdaad de meest extreme wijde "gewone" (niet fish eye) beeldhoek voor het DX (APS-C) formaat.

Voor het volledige FF formaat heeft ook een Sigma lens de eer, de meest wijde "normale" (niet fish eye) groothoekzoom te hebben, de 12-24mm (naar verhouding dezelfde beeldhoek als de 8-16mm op DX / APS-C).
http://www.sigmaphoto.com/shop/12-24mm- ... -hsm-sigma
Maar die presteert in verhouding lang niet zo goed op full frame. Is ook een ontwerp van enkele jaren terug.

Daarbuiten heeft Voigtländer voor het full frame kleinbeeld formaat ook een 12mm groothoek voor een meetzoeker camera en eerder voor een spiegelreflex uitgebracht waar je de spiegel voor zou moeten opklappen.
http://www.cosina.co.jp/seihin/voigt/en ... ide-e.html
http://www.cosina.co.jp/gallery/kano/index.html

http://www.cameraquest.com/VCSL1215.htm
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor pixelpeter » zo mei 02 2010 3:47 pm

Die test op Photozone ziet er inderdaad goed uit. Ik overweeg om hem aan te schaffen.
Misschien kan het navolgende nog helpen om de distorsie, vignettering en LC aberatie te corrigeren (John Nack's blog van 1 mei):
Adobe Lens Profile Creator now available
I'm pleased to report that Adobe Labs is now hosting Adobe Lens Profile Creator, a free utility that enables the easy creation of lens profiles for use in Photoshop, Lightroom, and (very shortly) Camera Raw.
Lens Profile Creator characterizes three common types of lens aberrations, namely the geometric distortion, the lateral chromatic aberration and the vignette.
The general process of creating a custom lens profile for your lens involves capturing a set of checkerboard images using your specific camera and lens, converting the set of raw format images into DNG format, and importing the DNG files to generate the custom lens profile.
You can also submit the lens profiles to share with the rest of the user community.
Check out the Labs page for more info, and see the Lens Profile Creator user forum to discuss the tool & profiles.

PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Gebruikersavatar
pixelpeter

Forumlid
Berichten: 355


Locatie: Hillegom
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor Harly » zo mei 02 2010 5:24 pm

Iemand die al iets over de prijs weet?
...totdat ze mij vertelden dat het ook met een nikon...
Gebruikersavatar
Harly

Forumlid
Berichten: 556


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor Gobert » zo mei 02 2010 5:46 pm

EUR 600,= en een beetje meer
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor pixelpeter » zo mei 02 2010 5:47 pm

Op digifotopro.nl staat:
Sigma heeft een adviesprijs voor de nieuwe 8-16mm bekendgemaakt. De ultragroothoek gaat 799 euro kosten, de versie met Canon-vatting verschijnt eind april in de winkels.

Maar op een amerikaanse site (die ik niet meer terug kan vinden) stond een prijs van dik minder dan $ 500,--
En toen dacht ik ... kopen dat ding.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Gebruikersavatar
pixelpeter

Forumlid
Berichten: 355


Locatie: Hillegom
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor Gobert » zo mei 02 2010 6:10 pm

Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor joepert » zo mei 02 2010 7:02 pm

Bij Foka staat hij voor iets meer dan 700. Nergens nog op voorraad voorzover ik zie. De prijs kon nog wel eens wat dalen als meer aanbieders 'm op voorraad krijgen. Het lijkt mij een super ding om te hebben. Toch wel weer goed hoor van Sigma, die zijn de afgelopen jaren Nikon wel een paar keer een beetje voor geweest (nieuw 50mm f/1.4 ontwerp, lichtsterke 30mm voor DX, wijdhoek-zooms).
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor WalterB » ma mei 03 2010 10:47 pm

Tot nu toe heeft Sigma niet uitgeblonken in hun kwaliteitscontrole. Hopelijk doen ze het dit keer beter. Vooral in het ultrawide segment is dit erg belangrijk omdat de toegestane toleranties hier minimaal zijn.
Laatst gewijzigd door WalterB op di mei 04 2010 10:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
WalterB



Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor Léon Obers » ma mei 03 2010 10:59 pm

Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor Daviddvd » di mei 04 2010 9:52 am

pixelpeter schreef:Op digifotopro.nl staat:
Sigma heeft een adviesprijs voor de nieuwe 8-16mm bekendgemaakt. De ultragroothoek gaat 799 euro kosten, de versie met Canon-vatting verschijnt eind april in de winkels.

Maar op een amerikaanse site (die ik niet meer terug kan vinden) stond een prijs van dik minder dan $ 500,--
En toen dacht ik ... kopen dat ding.
PixelPeter



Als dat waar is koop ik hem meteen! Dat komt ong. neer op 345 euro!
Daviddvd



Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor WalterB » wo mei 05 2010 10:47 am



Leon,
Tnx voor je linkjes. Mooie site van Digilloyd vol nuttige info.
Ik moet mijn mening blijkbaar bijstellen. Ik wist niet dat het zó droevig gesteld is met de uitgeleverde kwaliteit van pro lenzen van Nikon en Canon. Toch lees ik op de forums vooral slechte ervaringen met Sigma en weinig met Nikon. Moet ik hieruit concluderen dat het met Sigma nóg veel slechter gesteld is?
WalterB



Onderwerp:

Re: Nieuwe extreme groothoekzoom 8-16mm Sigma erg goed

Berichtdoor Léon Obers » wo mei 05 2010 11:30 am

Ik lees het op het moment eigenlijk niet meer of minder van welk merk dan ook.
Op Nikon forums kom ik ook mensen tegen die tot 3 keer toe een objectief wisselen en pas dan een goed exemplaar in handen hebben.

Het zit hem in de steeds meer extreme precisie die nodig is bij oplopende aantallen pixels, en steeds korter wordende brandpunten.
(Hoe korter de brandpunt hoe groter de impact van een maar net minimale afwijking).
Bedenk ook dat diverse gebruikte technieken ook niet de meest ideale omstandigheden zijn voor een perfecte uitlijning van lensdelen. Interne autofocus en VR met vrij beweegbare lens-elementen zijn daarin erg storingsgevoelige constructies.

Verder de enorme druk op fabrikanten om producten zo snel en goedkoop mogelijk te kunnen produceren.

WalterB schreef:Leon,
Tnx voor je linkjes. Mooie site van Digilloyd vol nuttige info.

Zeker, niet alleen de vrij beschikbare info zoals deze artikelen: http://diglloyd.com/articles/index.html
Maar nog veel meer uitgebreid de online testen met vele 100% crops en vergelijkingen op het betaalde account gedeelte: http://diglloyd.com/dap/index.html#TOC
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten