Tokina AT-X 116 PRO DX II

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Tokina AT-X 116 PRO DX II

Berichtdoor Ocram » do jan 26 2012 4:25 pm

Geachte D5100 bezitters (en andere lotgenoten wiens motor uit de body is verdwenen). Goed nieuws. Ook wij kunnen de Tokina 11-16 (ooit gaan) gebruiken dvm autofocus. :D

Tokina is zo vriendelijk geweest om een versie met focusmotor te gaan maken.

Onderstaande info komt van de Digifotopro website:

Tokina's populaire groothoek voor aps-c-camera's heeft een update gekregen. Optisch lijkt de tweede versie grotendeels gelijk aan de eerste 11-16mm, maar gebruikers van Nikon dslr's zullen de toevoeging van een ingebouwde focus-motor zeker kunnen waarderen.

Als je de schematische doorsneden en de specificatielijsten van beide objectieven naast elkaar houdt, dan lijkt de Tokina AT-X 116 PRO DX II (zo heet het objectief voluit) maar weinig af te wijken van versie I. Beide objectieven hebben twee asferische en twee 'ultra-low dispersion' elementen.

Volgens de altijd bescheiden Ken Rockwell was de Tokina al de beste groothoek voor aps-c-camera's en ook van ons kreeg de 11-16mm destijds een 9.0 als rapportcijfer (DIGIFOTO Pro 1.2008). Een optische update was dus ook niet bijzonder hard nodig.

Autofocus voor alle Nikon-dslr's

Het voornaamste verschil is dan ook de toevoeging van een ingebouwde focusmotor. Hierdoor kan het objectief ook op Nikon-dslr's zonder eigen focusmotor, zoals de D3100 en D5100, automatisch scherpstellen. Het is dan ook de Nikon-variant die eind maart als eerste leverbaar zal zijn (in Japan), terwijl voor de Canon-variant nog tot eind juli gewacht moet worden.

Japanners moeten volgens de Tokina-webiste evenveel Yen neertellen voor een AT-X 116 PRO DX II als voor versie I. Verwacht dus ook in Nederland gelijkblijvende adviesprijzen, wat neerkomt op 649 euro.


Toeval wil dat de 11-16 links heb moeten laten liggen vanwege het ontbreken van de motor en daarom heb ik de Tokina 12-24 met motor gekozen.
Nu zal het voor sommigen nog lastiger gaan worden om te kiezen (getuige de vele 'Tokina 11-16 vs Tokina 12-24' topics op diverse forums).
Ocram

Forumlid
Berichten: 145



Onderwerp:

Re: Tokina AT-X 116 PRO DX II

Berichtdoor PvGessel » vr feb 17 2012 7:30 pm

Das goed nieuws. :D

Groet Peter
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tokina AT-X 116 PRO DX II

Berichtdoor JPG66 » ma mar 12 2012 6:16 pm

Interessant, die behoefte aan een AF-motor in zo'n ultra groothoek met gigascherptediepte.
Ik heb een Tokina 11-16 en denk erover om mijn D70 van 7 jaar oud te vervangen door een D5100, maar verlies dan natuurlijk mijn AF. Ik heb net eens gekeken hoe groot de scherptediepte is, en of autofocus eigenlijk niet overbodig is. Als ik hem op 16mm zet en op 2.8, dus de kleinste scherptediepte, dan heb ik nog van 1,5m tot oneindig een continu brandende scherpstelindicator in de zoeker.
Ik denk dus dat ik eigenlijk zonder AF kan. Wat zie ik over het hoofd?
JPG66



Onderwerp:

Re: Tokina AT-X 116 PRO DX II

Berichtdoor Melliw » ma mar 12 2012 6:24 pm

Klopt als een bus, AF heeft bij zulke brandpunten maar weinig toe te voegen.
Reken maar eens na: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.
Gebruikersavatar
Melliw

Clublid
Berichten: 2346


Locatie: IJsselmuiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tokina AT-X 116 PRO DX II

Berichtdoor Patrick » ma mar 12 2012 7:14 pm

JPG66 schreef:Ik denk dus dat ik eigenlijk zonder AF kan. Wat zie ik over het hoofd?

Ik heb sinds kort een manuele 14mm van Samyang. En het maakt dus wel uit!

Als je zo'n objectief gebruikt om zo veel mogelijk op de foto te zetten, dan is het al snel goed. Maar als je het objectief gebruikt om je onderwerp van dichtbij te fotograferen en dan toch de omgeving nog zichtbaar wilt maken, wat ik veel spannender vind, dan maakt het goed scherpstellen wel degelijk uit!

Dan heb ik het dus over scherpstellen binnen een meter of zo (nog niet genoeg ervaring mee hoe ver precies). Dan is bij bijvoorbeeld f/8 best veel onscherp in je foto! Kijk maar eens op een DOF-bereken-site (http://www.dofmaster.com/dofjs.html bijvoorbeeld) wat de scherptediepte is bij scherpstelling op 30 cm afstand. Dat is minder dan 24 cm op FX!

Het met de hand scherpstellen gaat met de betere bodies trouwens vrij gemakkelijk; de camera vertelt je gewoon of het scherp is, en welke kant je eventueel op moet draaien om de scherpte wel goed te krijgen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tokina AT-X 116 PRO DX II

Berichtdoor Hasselbox » ma mar 12 2012 11:00 pm

Patrick schreef:
JPG66 schreef:Ik denk dus dat ik eigenlijk zonder AF kan. Wat zie ik over het hoofd?

Maar als je het objectief gebruikt om je onderwerp van dichtbij te fotograferen en dan toch de omgeving nog zichtbaar wilt maken, wat ik veel spannender vind, dan maakt het goed scherpstellen wel degelijk uit!

Helemaal me eens. Super groothoek is het meest interessant als je ermee bovenop je onderwerp kruipt. (vind ik) :)
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tokina AT-X 116 PRO DX II

Berichtdoor wels0050 » do mar 15 2012 4:11 pm

Kan je nu zeggen dat deze lens {tokina} beter is dat een sigma?
Nikon FM (1977) 36-72mm 1:3.5 E series, Nikkor 24mm 1:2.8
Nikon D70 en Nikon D7000 , Nikkor AF-S DX 18 - 200mm 3.5-5.6G ED VR2, Nikkor AF-S 55- 200mm 1.4-5.6G ED, Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G
Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6
wels0050

Clublid
Berichten: 10


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tokina AT-X 116 PRO DX II

Berichtdoor jac49 » do mar 15 2012 6:54 pm

wels0050 schreef:Kan je nu zeggen dat deze lens {tokina} beter is dat een sigma?


Denk van wel ,het is een pracht objektief ,de bouw kwaliteit is meer dan goed . :D
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten