onscherpe delen in foto 18-105mm

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

onscherpe delen in foto 18-105mm

Berichtdoor SBlommers » ma apr 07 2014 11:10 pm

Wanneer ik fotografeer met mijn 18-105mm kitlens heb ik vaak onscherpe delen in mijn foto.
Op deze foto zie je die onscherpte heel erg. De hele onderrand is scherp behalve links, maar dat kan komen omdat dat een verhoging is van ca 60 cm. De bovenkant van die verhoging bevindt zich een stuk dichter bij het objectief en valt daarmee wellicht buiten de scherptediepte van het objectief. Maar rechtsboven en rechts in het midden is het beeld helemaal niet scherp. Links eigenlijk ook niet, maar dat valt minder op door de lucht. Heeft iemand een idee hoe dit kan? Heeft dit te maken met mijn objectief? Of gebruik ik het objectief verkeerd?

https://www.flickr.com/photos/122654715 ... 702331963/
SBlommers

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherpe delen in foto 18-105mm

Berichtdoor Patrick » ma apr 07 2014 11:41 pm

Dit is standaardgedrag voor objectieven. In het midden van het beeld zijn ze het scherpst, naar de randen toe worden ze minder scherp. In de hoeken vaak nog minder.

Dit is wat je mag verwachten van een objectief in deze (prijs)klasse. Zeker ook op 18mm. Meestal presteren objectieven het beste in het middelste deel van het bereik. Die f/8 is prima gekozen; daar presteert het objectief optimaal.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onscherpe delen in foto 18-105mm

Berichtdoor a90 » ma apr 07 2014 11:53 pm

Ik ga geheel mee met Patrick al valt het me wel een beetje tegen van het objectief. Ik heb dezelfde maar het is mij nog niet zo opgevallen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: onscherpe delen in foto 18-105mm

Berichtdoor Kroontje » di apr 08 2014 6:11 am

Onzin ;) Er zijn goede objectieven bij (18-105). Heb er jaren mee gewerkt en heb hier geen last van gehad :!:
Ondanks dat het goed koop is was hij van mij net zo scherp als van een 16-85 mm Alleen contrast wat minder.
Kroontje



Onderwerp:

Re: onscherpe delen in foto 18-105mm

Berichtdoor pveenstra » di apr 08 2014 9:33 am

Waar heb je op scherp gesteld? Hoeveel scherptediepte mag je verwachten bij het gebruikte diafragma? Op basis daarvan kan je bepalen of het een gewoon optisch verschijnsel is. Het 18-105 mm objectief is niet in het algemeen zo slecht. Maar als het een tik heeft gehad kan er een onderdeel niet geheel recht zitten.

Peter Veenstra
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1127


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onscherpe delen in foto 18-105mm

Berichtdoor SBlommers » di apr 08 2014 11:58 am

Bedankt voor alle reacties. Ik heb scherpgesteld op de persoon. Denk je dat ik een hoger diafragma getal had moeten gebruiken? Ik heb speciaal voor F8 gekozen, omdat dit mijn middelste waarde is.
SBlommers

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherpe delen in foto 18-105mm

Berichtdoor henkk » di apr 08 2014 12:55 pm

In de exif zie ik een focus distance van 5,62 m. Het lijkt mij dat de persoon verder weg zit. Maar dan nog, bij 18 mm en f/8 heb je dan een scherptediepte van oneindig tot 1,5 m. Daar kan het dus niet aan liggen.
De foto lijkt links scherper dan rechts maar als je naar het origineel kijkt, is dat niet zo. De bomen links zijn bijv. ook onscherp. Je zou 'm met een andere 18-105 moeten vergelijken om te weten of dit beeld normaal is of niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4977


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten