Groothoeklens voor D610

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor marcel.b » ma apr 21 2014 6:54 pm

John , wist echt niet dat je tijdens ons bezoek aan het Louwman museum al de Sigma 35 mm had !
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Groothoeklens voor D610

Berichtdoor John'47 » ma apr 21 2014 7:41 pm

Haha, echt wel. Ik had hem gelijk met een D7100 gekocht die ik zakelijk inzet. En dat was toen de D7100 net in NL werd geleverd.

@Marten
Voor wat foto's van de Nikkor 35 moet ik even zoeken. Staan niet op het NCNforum of op mijn smugmug site
John
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor Marten » ma apr 21 2014 7:51 pm

Ben vooral geïnteresseerd in de verschillen in "contrast, scherpte, vertekening en vignettering" zoals je die benoemt.
Maar ik kan mij ook voorstellen dat het lastig is daar passende voorbeelden bij te vinden.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor Pythagoras345 » ma apr 21 2014 8:57 pm

Willem Focus schreef:Uiteindelijk wil je DIE toch hebben.

Groet Willem :wink2:


'T is een enorme bonk glas die je moet meeslepen. Liever niet dus 8)
Pythagoras345

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor John'47 » ma apr 21 2014 9:13 pm

@Pythagoras
Tja, goede fotospullen wegen soms flink wat. Het lichtste is een compactcamera.
Het blijft steeds een afweging: wat neem ik nu mee?
Ik vind de 14-24 het sjouwen vaak wel waard.

@Marten
De Nikkor 1.4 35 gaf bijvoorbeeld op 1.4 duidelijk zichtbare donkere hoeken en een minder softe onscherptein de achtergrond. De Sigma is rustiger in de gebieden die onscherp zijn.
De scherpte op je scherpstelpunt is op de Sigma beter (zie ook de waarden op DXO)
Ik zoek van de week nog voor jr., maar moet steeds de exif erbij klikken, dus kan even duren, ik had vroeger veel meer objectieven dan nu.

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor marcel.b » ma apr 21 2014 9:21 pm

Het valt mij wel op dat op NCN uitjes de 14-24 ruimschoots aanwezig is , heb met het gewicht geen probleem.
Vind zelfs in mijn geval de combi mooi in balans !
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor ebt » ma apr 21 2014 9:22 pm

ik ben zelf net overgestapt op de D 610 en heb de DX objectieven ingeruild en/of verkocht.
de 24-70 mm F2.8 tamron is een topobjectief en volgens mijn ervaringen een topobjectief
daarnaast heb ik de 16-28mm f2.8 aangeschaft. scheelde de helft met de nikon. ben ook hier erg enthousiast over. mijn advies: schaf echt snel FX objectieven aan want het is een wereld van verschil
succes
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
Gebruikersavatar
ebt

Clublid
Berichten: 773


Locatie: colmschate
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor Pythagoras345 » di apr 22 2014 7:59 pm

John'47 schreef:@Pythagoras
Tja, goede fotospullen wegen soms flink wat. Het lichtste is een compactcamera.
Het blijft steeds een afweging: wat neem ik nu mee?
Ik vind de 14-24 het sjouwen vaak wel waard.
John


Ja klopt, tijdens trekkings gaat de RX100 mee :wink2:
Pythagoras345

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor Ed Post » di apr 22 2014 8:10 pm

Ik gebruik de Nikon 18-35mm f/3.5-4.5 AF-D op mijn D700.
Dit is ook een erg mooi objectief welke nog voor een redelijke prijs tweedehands verkrijgbaar is.

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor Niwreg » wo apr 23 2014 8:12 am

De beste objectieven voor de D600/D610:
http://www.cameraegg.org/best-lenses-for-nikon-d600/
Wil graag een hoop, maar doe te weinig.
Gebruikersavatar
Niwreg

Forumlid
Berichten: 123


Locatie: Huissen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor Jos » wo apr 23 2014 1:06 pm

Deze recensie van het Tokina 16-28 f2.8 objectief plaatste ik onlangs op kieskeurig.nl. Misschien heb je er wat aan...

Toen ik anderhalf jaar geleden op zoek was naar een fullframe Nikon en ik uiteindelijk voor de D600 had gekozen, koos ik in de winkel uiteindelijk toch voor een zeer jonge occasion D800. Deze zat qua prijs aan de uiterste bovengrens van mijn budget. Omdat ik veel architectuur schiet wilde ik tegelijkertijd een goed groothoekobjectief kopen. Het liefst natuurlijk de Nikkor 14-24mm f2.8, of anders de Nikkor 16-35 4.0. Maar zelfs die laatste paste eigenlijk niet meer in het budget. Vandaar dat ik bij de Tokina 16-28 2.8 uitkwam. Dat was slechts in beperkte zin een gok, want ik had al heel goede ervaringen met dit merk. Op de D300 gebruikte ik het 12-24mm 4.0 objectief van dit merk en dat was uitstekend bevallen.

Nu anderhalf jaar laten blijkt dat ik een goede keuze heb gemaakt. Het is een scherp objectief, dat in geringe mate vertekent (veel minder dan de 16-35 van Nikon). Daarbij is het gebouwd als een tank en het kan dus tegen een stootje. Wel is de bolle lens aan de voorzijde kwetsbaar, maar daar leer je wel mee omgaan. Ik plaats de dop altijd terug, zodra ik met met de camera ga lopen. Even aanleren.

Na een tijdje bekroop me toch de vraag of ik niet beter uit zou zijn met het Nikkor 14-24 f2.8 objectief. Dat zou nog beter presteren en bovendien 2 mm extra groothoek bieden, wat altijd van pas komt. Ik heb de twee lenzen naast elkaar geprobeerd, waarbij ik met beide met gelijke instellingen en objecten opnamen heb gemaakt (het was overigens geen test in studio-omstandigheden). De Nikkorlens is inderdaad wat beter. Het gaat dan eigenlijk alleen om de scherpte in de uiterste randen en de hoeken van het beeld. Naar mijn idee vertekent het Nikkorobjectief wel wat meer dan dat van Tokina, waarmee het voordeel van de extra 2 mm voor een deel wegviel. Bij softwarematige correctie van de vertekening wordt het beeld immers afgesneden, bij de Nikkor wat meer dan bij de Tokina. De bouwkwaliteit van beide lenzen is uitstekend. Het Tokina objectief is beduidend zwaarder, wat ikzelf wel prettig vind.

Ga ik nu toch de switch maken naar het Nikkor objectief. Nee, want het prijsverschil (de Nikkor is bijna twee keer zo duur als het Tokina objectief) wordt niet gerechtvaardigd door een groot verschil in kwaliteit. Het Tokina objectief is zeker de prijs in acht genomen, van uitstekende kwaliteit en daarmee wat mij betreft een volwaardige concurrent van de groothoekzooms van Nikon.
Laatst gewijzigd door Jos op wo apr 23 2014 2:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor Cyrus » wo apr 23 2014 1:50 pm

Jos schreef:...
Ga ik nu toch de switch maken naar het Nikkor objectief. Nee, want het prijsverschil (de Nikkor is bijna twee keer zo duur als het Tokina objectief) wordt niet gerechtvaardigd door een groot verschil in kwaliteit. Het Tokina objectief is zeker de prijs in acht genomen, van uitstekende kwaliteit en daarmee wat mij betreft een volwaardige concurrent van de groothoekzooms van Nikon.


Deze conclusie kan ik uit eigen ervaring 100% onderschrijven. De Tokina 16-28 is echt zwaar onderschat. Wat je overigens nog vergeet te vermelden: de Nikkor 14-24 is gevoeliger voor flare dan de Tokina. Dat is ook iets om rekening mee te houden.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor Jos » wo apr 23 2014 2:18 pm

De gevoeligheid voor flare heb ik in het veld nooit kunnen testen, maar het zal best. Overigens vind ik de Tokina ook behoorlijk flaregevoelig, hoor. je moet echt goed opletten waar het licht vandaan komt. Maar wat wil je met zo'n bolle frontlens...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor Cyrus » wo apr 23 2014 3:17 pm

Klopt, de Tokina is gevoelig voor flare. Maar de Nikon 14-24 dus nog meer....Logisch gevolg van het bolle front-elemet. Kennelijk heeft Tokina dit verschijnsel wat beter onder controle weten te krijgen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D610

Berichtdoor TheSandMan » zo apr 27 2014 10:58 am

Ik heb op de D610 een oudje, een Nikon 20-35 2.8. Doet het heel aardig en is voldoende voor mijn "groothoek" wensen (Ik hoef niet <20mm).

Afbeelding
TheSandMan

Forumlid
Berichten: 41


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten