Nikkor 17-55 blurry, onscherp. Voorbeeld foto

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Re: Nikkor 17-55 blurry, onscherp. Voorbeeld foto

Berichtdoor 16610 » za aug 23 2014 4:31 pm

Bedankt voor de bewerkingen. Ik vraag me wel af hoe ik dan zo'n "ragscherpe" NEF krijg? Is zoiets mogelijk met een Nikkor 17-55 en een D7000 of moet ik dan in het hogere segment mn heil zoeken?
16610

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 17-55 blurry, onscherp. Voorbeeld foto

Berichtdoor Michele » za aug 23 2014 7:19 pm

Een raw-bestand is nooit ragscherp bij het gros van de digitale camera's. Heeft te maken met het low-pass filter voor de sensor, dat moiré tegen moet gaan (filter zit ook op de D7000). Dat zorgt voor een beetje onscherpte en daarom moet je altijd naverscherpen. Alleen camera's zonder dit low-pass filter hebben theoretisch geen naverscherping nodig maar ook dan geeft dat vaak net even meer pit. Overigens vind ik je NEF-jes qua scherpte niet verkeerd. Wel staan je instellingen een beetje flets. Wat meer contrast en kleurverzadiging instellen en scherpte op +1 zou al helpen. En je witbalans aanpassen aan de situatie op de dag.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor 17-55 blurry, onscherp. Voorbeeld foto

Berichtdoor Toon Nikonian » za aug 23 2014 9:50 pm

Op de D7000 mag de verscherping zelfs standaard op +5, dat is niet te veel!


Sent from my iPad using Tapatalk.
Toon Nikonian

Forumlid
Berichten: 10


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 17-55 blurry, onscherp. Voorbeeld foto

Berichtdoor 16610 » za aug 23 2014 10:52 pm

Michele schreef:Een raw-bestand is nooit ragscherp bij het gros van de digitale camera's. Heeft te maken met het low-pass filter voor de sensor, dat moiré tegen moet gaan (filter zit ook op de D7000). Dat zorgt voor een beetje onscherpte en daarom moet je altijd naverscherpen. Alleen camera's zonder dit low-pass filter hebben theoretisch geen naverscherping nodig maar ook dan geeft dat vaak net even meer pit. Overigens vind ik je NEF-jes qua scherpte niet verkeerd. Wel staan je instellingen een beetje flets. Wat meer contrast en kleurverzadiging instellen en scherpte op +1 zou al helpen. En je witbalans aanpassen aan de situatie op de dag.


Thanks. Waar stel je precies de scherpte in op een Nikon D7000?
16610

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 17-55 blurry, onscherp. Voorbeeld foto

Berichtdoor Giso » zo aug 24 2014 1:17 am

Niet. Dit doe je in de nabewerking. Instellingen in je camera worden zo en zo alleen meegenomen bij gebruik van Nikon software. Bij LR heeft instellen van beeldinstellingen geen enkele zin wanneer je in RAW schiet.


Groet Giso
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten