Objectief keuze!

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor Cyrus » vr sep 26 2014 8:03 pm

photozone.de is ook een mooi aanknopingspunt. Mooie mix tussen lab en real world testen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor KGH85 » vr sep 26 2014 8:23 pm

Top!

Iemand bekend met de Sigma 20mm f/1.8. Op beide sites komt deze er ook wel goed uit?
~ Kevin ~
KGH85

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor KGH85 » vr sep 26 2014 8:49 pm

Jumpjiving schreef:Ik gebruik de Tokina 11-16 2,8 op mijn D7100 en kan hem aanraden.
Sluit ook mooi aan bij je 18-105
Maar bedenk een groothoek van die orde moet je doordacht gebruiken.
Ze vertekenen nogal, dat kan mooi zijn, hoeft niet altijd storend te zijn, maar in veel gevallen is wat minder groothoek beter.


Is de automatische vertekeningscorrectie op de 7100 een optie of lever je daarmee in op kwaliteit van de foto's?
~ Kevin ~
KGH85

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor Jumpjiving » vr sep 26 2014 8:53 pm

nooit gebruikt.
Ik gebruik geen van de aanpassingsmogelijkheden van de camera.
Doe dat achteraf.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor Jur » za sep 27 2014 10:07 am

KGH85 schreef:
Jumpjiving schreef:Maar bedenk een groothoek van die orde moet je doordacht gebruiken. Ze vertekenen nogal, dat kan mooi zijn, hoeft niet altijd storend te zijn, maar in veel gevallen is wat minder groothoek beter.


Is de automatische vertekeningscorrectie op de 7100 een optie of lever je daarmee in op kwaliteit van de foto's?


Je moet onderscheid maken tussen objectief-fouten, zoals kussenvormige of tonvormige vertekening, en de perspectivische gevolgen van het gebruik van een objectief. Dat laatste resulteert bij gebruik van een groothoek-objectief vaak in extreem vallende of wijkende verticalen. Dat los je niet op met vertekeningscorrectie in de camera, maar door de keuze van een ander standpunt. De vertekeningscorrectie in de camera corrigeert wel de eventueel aanwezige kussenvormige en/of tonvormige vertekening, maar dat kan ook bij de bewerking van het bestand achteraf. Een nadeel van het aanzetten van vertekeningscorrectie in de camera is dat dit vaak een negatief effect heeft op de grootte van de buffer, verwerkingssnelheid e.d.

Vallende en wijkende verticalen kunnen achteraf ook met software redelijk tot goed worden gecorrigeerd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor Patrick » za sep 27 2014 10:17 am

De effecten die je krijgt bij dat soort objectieven kan je ook creatief gebruiken. Het is niet perse een negatief iets!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor Marten » za sep 27 2014 10:42 am

"De effecten...kan je ook creatief gebruiken..." ?
Ik neem aan dat je het dan niet hebt over ton- en kussenvormige vertekening (=lensfout) maar over perspectivische vertekening.

Het verhaal van Jur was glashelder.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor Cyrus » za sep 27 2014 12:42 pm

KGH85 schreef:Iemand bekend met de Sigma 20mm f/1.8. Op beide sites komt deze er ook wel goed uit?


De oude lijn Sigma primes (dus vóór de Art-serie) kenmerkt zich door tekort schietende scherpte in de hoeken, zelfs bij flink diafragmeren. De Nikkors doen het wat dat betreft beter. Op een full-frame sensor zul je dat direct zien.

Met een APS-C misschien minder hinderlijk dan fullframe, omdat een APS-C immers de uiterste hoeken feitelijk negeert door de kleinere beeldcirkel.

Kwestie van proberen en ervaren.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor Jumpjiving » za sep 27 2014 5:39 pm

Ik bedoelde het perspectief.
Daar moet je bewust mee omgaan.
Het moet een functie hebben.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor KGH85 » za sep 27 2014 6:34 pm

Duidelijk verhaal van Jur!

Bedankt voor de adviezen :)
~ Kevin ~
KGH85

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor ben42 » za sep 27 2014 8:54 pm

Marktplaats.
Prima locatie om te kopen, maar handel niet te impulsief. De meeste groothoeken in deze draad genoemd heb ik wel eens zien langskomen op marktplaats. Geduld is dan een schone zaak, want hoewel deze lenzen wel langskomen, zijn het geen grote kuddes van lenzen die langskomen, maar af en toe eentje.

Verder dien je met marktplaats geduld te hebben wat het bieden betreft, vorig jaar rond deze tijd heb ik besloten dat ik een super groothoek wilde hebben, niet al te duur. Ben toen op marktplaats begonnen met kijken. Een keer een bod gedaan en dit werd geaccepteerd, echter het was een fotozaak en voor dat ik de lens kon ophalen had een collega deze per ongeluk verkocht. Ik kreeg een mailtje en in de avond nog een telefoontje waarin het gebeuren mij werd uitgelegd. Daarna begon voor mij de viswedstrijd weer opnieuw.

Mijn plan was om een lens te kopen voor de lente. (Ik gaf mijzelf dus zes maanden). Uiteindelijk een Sigma 8-16 gekocht in perfecte conditie voor 420 Euro, moest de lens wel halen, vriendelijke verkoper die ook blij was dat ik de lens kwam halen. Hij had in eerste instantie een hoger bod willen hebben , maar het was al een keer misgegaan, pas na verloop van tijd heeft hij mijn bod geaccepteerd. (Geduld).

Correctie door de camera.
De Sigma 8-16 wordt door mijn camera (D7000) en ik vermoed door een D7100 ook niet gecorrigeerd voor ton/kussen vormige vertekening. Dit is volgens mij voorbehouden aan Nikon objectieven. Overigens de vervorming is nagenoeg niet aan wezig bij zoomstanden tussen de 10 en 16. Bij 8 mm is er wel degelijk vervorming, maar deze haal ik weg met Lightroom.

De Sigma 8-16.
Ik kan niet met de andere lenzen als een 10-24, 11-24, 12-24, 10-20 vergelijken, maar ik ben uitermate tevreden over de scherpte die de lens aflevert. Ik gebruik de lens vooral in de 8 mm stand. Je hebt dan wel een extreme uitrekking in de hoeken en aan de randen, maar ik hou wel van dit effect. De uitrekking is een gevolg van de extreme groothoek, de lens vervormt niet, maar het beeld verwringt wel vrij extreem. Heb je de horizon niet door het midden lopen, dan vallen gebouwen naar achteren als je de lens omhoog richt en naar voren als je de lens naar beneden richt. Dit is geen fout, maar zodra de lens niet op de horizon staat merk je sterk dat er sprake is van een 3 punts perspectief. Zou je de lens op de horizon richten dan lijkt het in ieder geval meer op een tweepunts perspectief.

In de 8 mm stand en bij het toepassen van een crop heb je het effect alsof je een shift objectief hebt. In de vertikale stand kun je met de lens gericht op de horizon ik dacht to 56 graden boven de horizon in beeld krijgen. Met een shift lens kun je volgens mij niet veel meer krijgen. (Misschien weten anderen dit ?)

De lens is met f4.5 niet extreem lichtsterk, maar door de korte brandpuntsafstand kan ik prima overweg met relatief lange sluitertijden.
Zelf ben ik uitermate tevreden over de 8 mm stand. Maar zoals gezegd heb ik deze lens niet vergeleken met andere supergroothoek lenzen.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor KGH85 » zo sep 28 2014 11:35 am

Bedankt Ben!
~ Kevin ~
KGH85

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor ben42 » zo sep 28 2014 11:46 am

XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectief keuze!

Berichtdoor KGH85 » zo sep 28 2014 5:38 pm

Ik houd het in gedachten, ik ben ook in afwachting van mijn ledenpas. Dan kan ik me ook daar gaan begeven!
~ Kevin ~
KGH85

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten