Groothoek Nikon/Tokina

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor RaymondBreda » di sep 30 2014 1:31 pm

Hoi iedereen,

Een aantal dagen geleden heb ik D800 gekocht en ik wil dolgraag een groothoek aanschaffen.
Bij de aanschaf van de D800 heb ik de 50mm van Nikon bijgekocht.
Nu zit ik te dubben tussen de groothoek van Tokina 16-28 f/2.8 of de Nikon 16-35 f/4.0.
Ik zal deze lens voornamelijk voor urban en landschapsfotografie gebruiken. Vanuit urban is lichtsterkte belangrijk en lijkt de keuze vrij eenvoudig, alleen wil ik best investeren in eens lens als blijkt dat de andere net wat beter presteert. Mijn budget is overigens ca. € 1.000.

Alvats bedankt voor het meedenken en jullie advies.

Groeten,
Raymond
RaymondBreda

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor gijs sandberg » di sep 30 2014 1:36 pm

Raymond,
Welkom.
Bij een kamera als de D800 hoort het beste glas dat je kan betalen.
Op www.nikon.nl kan je een PDF vinden met aanbevolen (Nikon) lenzen, als ik me goed ehrinner is de 16-35 daar één van, als je kan leven met de vertekening.
Waarom niet even doorsparen voor de Nikon 17-35 of 14-24 ? (oops, daar zullen de T liefhebbers wel weer over vallen)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor Vincent » di sep 30 2014 1:42 pm

Bij urban schiet je een statisch onderwerp dus een stop minder licht tov 2.8 is dan makkelijk gecompenseerd door de (beloofde 4 stops) VR van de 16-35mm. Zou je ook veel bewegende onderwerpen schieten bij slecht licht dan is 2.8 uiteraard wel een voordeel :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor CaptainHook » di sep 30 2014 1:55 pm

Of je gaat voor HET groothoekobjectief; de Zeiss Distagon 21mm ZF.2: http://www.zeiss.com/camera-lenses/en_d ... t2821.html
Afbeelding

Of je hebt nog ff geduld en kijk dan eens naar de nieuwste Tamron 15-30mm:
http://transcontinenta.wordpress.com/20 ... okina2014/
http://www.dpreview.com/articles/226903 ... -8?slide=3
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor RaymondBreda » di sep 30 2014 2:18 pm

Dank voor alle vlotte reacties.
@Gijs, het budget (sparen) laat het niet toe om voor een hoger bedrag te gaan, helaas. In hoeverre zijn de vertekeningen aanwezig en is dit niet makkelijk aan te passen met nabewerking?

@Sam Dank.. je advies is helder.

@CaptainHook, ik geef de voorkeur aan een groothoekzoek ipv Prime (gevoelsmatig en net wat flexibeler). Van de Tamron 15-30 wist ik nog niet af. Al meer bekend over leverdatum en prijs? Als het kan wil ik liever niet nog al te lang wachten ;).
RaymondBreda

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor Cyrus » di sep 30 2014 2:28 pm

De Tokina 16-28 kan zich qua bouw en optiek meten met de Nikkor 14-24. Met als voordeel voor de Tokina dat hij minder last heeft van CA en flare dan de Nikkor. Vertekening van de Tokina is beperkt en zeer goed te corrigeren. En dat voor de helft van de prijs van de Nikkor...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor John'47 » di sep 30 2014 2:38 pm

ik heb je vraag even bij dxo ingeplugd
je ziet het resultaat: de beste (qua scherpte) staat bovenaan

Afbeelding
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor Cyrus » di sep 30 2014 2:48 pm

Tja... maar er is zoveel meer dan alleen scherpte....Contrast, tekening, vervorming, gevoeligheid voor CA, LoCA, flare, transmissie - dat blijkt allemaal niet uit deze score.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor John'47 » di sep 30 2014 2:55 pm

Dus zelf even snuffelen bij DXO geeft dit soort info. Lijkt me niet wijs als ik nog meer screendumps hier ga plaatsen als iemand beter zelf even kan gaan zoeken.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor Cyrus » di sep 30 2014 2:59 pm

Als je op basis van reviews gaat kiezen, dan zeker ook even naar photozone.de surfen. Daar combineert men labtests met real world foto's en kun je de kille cijfers in perspectief plaatsen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor RaymondBreda » di sep 30 2014 3:06 pm

Zoals John aangeeft.. ik heb vooraf gelukkig wel al de moeite genomen om zelf te surfen en te zoeken (DxO, Pixelpeeps, en vele anderen) , door alle tegenstrijdige berichten zie je het ff niet meer en vandaar dat ik op zoek was naar mening van (mogelijke) gebruikers. Heeft iemand van jullie ervaring met beide lenzen? Hoe verhouden beiden lenzen zich tot scherpte in de uiterste hoeken bij groothoek (volledig ingezoomd, 16 mm)? Klopt het dat Tokina hiermee beter uit de verf komt?
RaymondBreda

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor Vincent » di sep 30 2014 3:16 pm

Vergeet voor landschapsfotografie ook niet dat filtergebruik met de 16-35mm een stuk eenvoudiger/praktischer/goedkoper is dan bij de groothoek zooms met de bolle lenzen (16-28 en 14-24).

Ik heb zelf de 16-35mm en de 16-28mm wel eens gebruikt maar nooit in een 1:1 pixelpeep shootout naast elkaar gelegd. Als je dat ook neit doet zijn beiden meer dan uitstekende objectieven en komt het meer op praktische eigenschappen aan (f/2.8 vs f/4, VR, AF speed, filtergebruik, etc) dan op optische...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor RaymondBreda » di sep 30 2014 6:04 pm

Ook hier dus verschillende meningen.. als ik het zo oordeel liggen ze verdomd dicht naast elkaar :). Meer meningen zijn welkom!
RaymondBreda

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor John'47 » di sep 30 2014 7:41 pm

Ik heb ervaring met de Tokina 16-28 en de Nikkor 14-24
Dat zijn kinderen van dezelfde familie. Beetje lomp maar ze werken prettig en leveren prachtbeelden op
Ik heb vroeger een 17-35 gehad, drie zelfs, fijne lens als ze het deden, maar ofwel de AFmotor gaf de geest ofwel ik liet er een kapotvallen
Ik heb een 16-35vr gehad en die viel me tegen
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Groothoek Nikon/Tokina

Berichtdoor Cyrus » di sep 30 2014 7:56 pm

Na veel vergelijken en testen heb ik de Tokina 16-28 verkozen boven de Nikkor 14-24. Optisch zijn ze zeer aan elkaar gewaagd, het verschil is vele malen kleiner dan het prijsverschil doet vermoeden. De vraag is of je in real-world situaties dat kleine verschil uit de labtesten nog terugziet.

Mijn Tokina 16-28 staat nu te koop. Enige reden is dat het rondsjouwen met een kilo glas op de camera mij fysiek steeds slechter af gaat. Zodoende over naar primes. Mijn 24-70 F/2.8 is recent om dezelfde reden verkocht.. Met verkopen van de 24-70 had ik geen moeite, maar de verkoop van de Tokina valt mij zwaar:

Dat geeft wel aan hoe ik over de kwaliteit van de Tokina denk ;)
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten