Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor Faiz » za apr 11 2015 11:30 am

Hoi,

Heb al een beetje op het forum rondgestruind, maar kom er niet helemaal uit. :crazy:

Gaat om het volgende. Als uitbreiding van mijn werkactiviteiten, wil ik me ook richten op vastgoedfotografie. Dus ter uitbreiding op zoek naar een ultra-wide angle, wat geen fisheye is. Ik ben al wat merken en types tegengekomen, maar ook wat tegenstrijdigheden, en wel op de volgende lens, de Sigma 8-16 f/4.5-5.6 DC HSM. Als ik de fora nalees, zie ik lovende ervaringen met name over de scherpte. Google ik die lens, dan is scherpte juist het zwakke punt van die lens, zie http://www.techradar.com/news/photograp ... -1065519/8
http://www.dxomark.com/Lenses/Sigma/8-1 ... D7100__865
http://www.dxomark.com/Lenses/Compare/S ... 65_842_865

Kijk ik bij Sigma naar de 10-20 f/3.5 dan wordt dat al iets beter.
De Nikon variant zou ook nog een optie kunnen zijn, maar dan rekken we het budget met factor 1,5 tot 2 op. Is dat de extra investering waard op een lens die alleen op een DX gebruikt kan worden? Of is de Sigma 10-20 f/3.5 scherp zat voor binnenshuis?

Thanks! :thumbup:
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor Willem v D » za apr 11 2015 12:03 pm

Als ik op photozone.de kijk dan zijn ze daar tevreden over de sigma 8-16mm.
als allternatief is er ook de tokina 11-16mm f2.8. Lichtsterk maar voor statief werk geen meer waarde denk ik zo

Maar elke ultra groothoek zal verteken wat bij de sigma redelijk onder controle lijkt te zijn.
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor Highlander » za apr 11 2015 12:14 pm

De fotograaf waar ik mijn shift objecties van heb gekocht, was professioneel architectuurfotograaf en werkte met tilt/shift objectieven.
Is zover ik kan beoordelen ook de enige manier als je het professioneel wilt aanpakken.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor Boem » za apr 11 2015 12:53 pm

Is het voor DX? Dan raad ik de Tokina 11-16mm aan. Scherp, contrastrijk, vertekening niet al te beroerd, en ook (evt tweedehands) zeer betaalbaar. Zie ook de lovende reviews.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor Léon Obers » za apr 11 2015 1:19 pm

Highlander schreef:De fotograaf waar ik mijn shift objecties van heb gekocht, was professioneel architectuurfotograaf en werkte met tilt/shift objectieven.
Is zover ik kan beoordelen ook de enige manier als je het professioneel wilt aanpakken.

Shift kun je in software nog prima corrigeren. Hoewel je bij extreme correctie wel aan resolutie gaat verliezen.
Hoe ver je dat verlies moet afzetten tegenover echte tilt/shift lenzen valt nog te bezien. Met een optische shift (dus met het objectief) kom je namelijk meer in de buitenste regionen van een beeldcirkel, waar de optische scherpte ook niet meer optimaal is. Ook daar heb je verlies. Digitale sensors zijn bovendien niet echt goed afgestemd om daar sterke shift-verstellingen in te maken, tegenover "vroeger" analoog.

Verder zul je voor tilt/shift lenzen nog steeds de tonvormige vertekening die daarbij als lensfout nog steeds aanwezig is, alsnog in software moeten corrigeren. Juist bij ingestelde shift-verstellingen met daarbij een asymmetrische verdeling van die tonvormige vertekening een uiterst lastig karwei.

Tilt verstellingen speelt bij architectuur nauwelijks een rol. Omdat je voor de beste kwaliteit toch behoorlijk wat moet diafragmeren, heb je een zodanige scherptediepte bij dit soort korte brandpunten, dat zich op dat terrein daar nauwelijks voordelen in geven.

Als het echt om hoogwaardige perfect gecorrigeerd beeld gaat in hoge resolutie, is een softwarematige benadering aan te bevelen van meerdere opnamen met een "normale (zoom)lens) in rijen en kolommen die aan elkaar geplakt worden.
Met zoiets als een "Gigapan panoramakoop": http://www.cameranu.nl/nl/p233334/gigapan-epic-pro
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za apr 11 2015 1:22 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor celticfreak » za apr 11 2015 1:20 pm

Ik heb zelf de 8-16 mm van Sigma in combinatie met de D7000 en ben zeer tevreden.
Scherpstellen doe ik liever handmatig met deze lens omdat hij er met de auto focus nogal eens naast zit.
Als je hem op oneindig zet wat scherpstelling betreft, dan zijn de foto's zeer scherp van voor tot achter.
Bij mij doet de scherpte niet onder voor de Nikon16-85.
Ik gebruik de lens eigenlijk alleen buiten.
Met vriendelijke groet,

Luc

D7000 / D7200 - 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR - 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR NIKKOR - 50MM 1.8 - AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G - Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM - SB-700
Gebruikersavatar
celticfreak

Forumlid
Berichten: 53


Locatie: Halsteren
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor Faiz » za apr 11 2015 1:58 pm

Bedankt voor de snelle reacties.
Het gaat inderdaad om een DX (D7100)
Tilt-shift gaat hem denk ik niet worden. Kortste lens die ik kan vinden is de 24mm, wat weer 7mm meer is dan mijn Tamron 17-50. Ik heb daarmee (17-50) mijn huis van binnen geprobeerd te fotograferen, en die is toch net iets te "lang" op 17mm.
Tokina 11-16 lijkt inderdaad ook een goed alternatief, scheelt 3mm met de 8-16 van Sigma, eens naast elkaar gaan zetten. Alhoewel ik vanaf een statief op f/8 schiet, is extra lichtsterkte wel handig, maar geen hele grote noodzaak.
Ik zal ook op Flickr eens zoeken naar voorbeelden met de Tokina en de Sigma's.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor Jaap Driest » za apr 11 2015 2:52 pm

Samyang 14mm?
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor Warner » za apr 11 2015 2:58 pm

Misschien is het tijd voor een FX camera, zijn er genoeg gebruikt te vinden.
Groet, W@rner


NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Gebruikersavatar
Warner

Forumlid
Berichten: 441


Locatie: Castricum
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor Faiz » za apr 11 2015 3:54 pm

@Warner; ook aan een FX gedacht. Maar de FX die ik dan op het oog heb (D810) kost 3 rooitjes, dat vergt nog wat overleg met de teerbeminde :huh: Maar dan heb ik alsnog een ultra-wide angle nodig, dus ben dan een ruime 4 rooitjes lichter. Kan dan nog wel mijn DX lenzen ervoor inruilen of verkopen om de pijn iets te verlichten. Dus FX verhaal nog even naar de toekomst, van het najaar even kijken hoe de winstuitkering uit gaat vallen :wink:
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor Léon Obers » za apr 11 2015 4:52 pm

Sigma 8-16mm is op zichzelf een aardig objectief, maar voor architectuur lijkt me dat te groothoekig bij die kortere brandpunten. Dan ga je de zaak zodanig overdrijven in ruimtelijke weergave, dat mensen als ze het vastgoed komen bezichtigen, zich bedonderd voelen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za apr 11 2015 5:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor henkk » za apr 11 2015 5:05 pm

Faiz schreef:Maar dan heb ik alsnog een ultra-wide angle nodig

Mwah, een 20 mm op een FX geeft eenzelfde beeldhoek als een 13 mm op DX. En anders krijg je inderdaad die achterkamertjes die er als een balzaal uit komen te zien.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor emdeklerk » za apr 11 2015 7:08 pm

Jammer dat later pas bleek dat het om DX gaat.
Anders had je voor een ultragroothoek kunnen omzien naar een Nikkor 5,6 / 13mm.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor Willem v D » za apr 11 2015 7:54 pm

Wat dacht je van de sigma 12-24mm f4.5-5.6??
Dit is een groot hoek die ook geschikt is voor fx zou je die bonus krijgen.
Geef toe dat er ook wisselende ervaringen hiermee zijn. maar zolang je dx hebt gebruik je toch het betere deel van de lens.
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar een ultra wide angle, geen fisheye

Berichtdoor Léon Obers » za apr 11 2015 9:49 pm

emdeklerk schreef:Jammer dat later pas bleek dat het om DX gaat.
Anders had je voor een ultragroothoek kunnen omzien naar een Nikkor 5,6 / 13mm.

Voor vastgoedfotografie doorgaans veel te groothoekig en bovendien te strikt afgestemd op slechts dat ene brandpunt. Daar heb je niets aan.
Als ondergrens in groothoek eigenlijk niet verder gaan dan pakweg 20mm voor FX formaat. Bij vastgoed gaat het om "realistische" foto's wat recht doet aan hetgeen je als vastgoed te verhuren of te verkopen hebt. Niet zoals door henkk zo plastisch verwoord "achterkamertjes die er als een balzaal uit komen te zien."
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten