Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX

Berichtdoor Kees01 » zo sep 06 2015 9:50 pm

Dag mensen.

Ik heb een D5200 met 18-140 objectief. Ben er zeer tevreden over. Na enige tijd mis ik soms de mogelijkheid om wat meer info op het beeld te krijgen.

Na veel lezen stuitte ik op een objectief Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX. Een lichtsterke lens. Volgens de reviews bij meerdere sites wordt het objectief goed ontvangen. Maar gelet op de prijs heb ik mijn twijfels. Natuurlijk ook vanwege onwetendheid.

Het objectief eigent zich goed voor landschap, portret en een mooie Bokeh. (achtergrond wazig onderwerp scherp)
Ik kan nergens achterhalen of het objectief glazen lenzen heeft of plastic lenzen.

Voor een macro heb ik moeite om een foto te maken met de 18-140 mm en dacht misschien is de 35 mm objectief een optie. Wellicht ligt het aan mij daar ik nog niet zo ervaren ben als jullie. Maar ik lees veel en probeer het uit.

De professionele groothoek objectieven 24 mm en kleiner, heb ik geen beurs voor maar ook lijkt het mij dat ik mezelf nog niet goed genoeg vindt om zulke duren objectieven aan te schaffen.

Kunnen jullie mij adviseren betreffende de 35 mm objectief ?

Hoor het graag
Mtvrgrt kees
Kees01

Forumlid
Berichten: 17


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX

Berichtdoor mandersp » zo sep 06 2015 10:13 pm

35 mm lenzen zijn van glas alleen de buitenkant is van plastic.
Voor macro heb je een andere lens nodig, liefst met meer mm, bijvoorbeeld de 60 of 105 mm lens maar die hebben een prijskaartje als je een vast brandpunt afstand wil hebben.
Gebruikersavatar
mandersp

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Afferden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX

Berichtdoor Dwightjelee » zo sep 06 2015 11:08 pm

Ik heb zelf de Nikon AF-S 35mm f/1.8G het is een prima lens. Buitenkant is inderdaad van plastic maar voelt redelijk degelijk aan, de lens weegt ook bijna niks. De elementen zijn gewoon van glas, de kleuren en de bokeh zijn mooi naar mijn mening. Ik gebruik m veel voor straatfotografie :-)
Macro kan je vergeten daarvoor heb je zoals mandersp zegt een andere lens nodig.
Nikon D7100 - Nikon D3100 - AF-S DX NIKKOR 35MM F/1.8G - AF-S DX NIKKOR 50MM F/1.8G - AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR - AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR - TAMRON AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 - Sigma 70-200 F2.8 APO EX HSM

Flickr
Dwightjelee

Forumlid
Berichten: 84


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX

Berichtdoor JaapV » ma sep 07 2015 12:16 am

Klopt allemaal wat hier staat.

Ik begrijp alleen je insteek niet helemaal.
Je hebt de vraag gesteld in de forum-categorie "Groothoekzoom", terwijl de 35mm 1.8G DX noch zoom, noch groothoek is.

Ben je op zoek naar groothoek of niet?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX

Berichtdoor Kees01 » ma sep 07 2015 9:43 am

Dag mensen

Thx voor de info.

Ik was in de veronderstelling dat men het vernoemde objectief misschien ook als groothoek kon gebruiken in combinatie met de andere eigenschappen.

Na aanleiding van jullie schrijven begrijp ik dat het objectief niet te gebruiken is als groothoek maar alleen voor landschap, straat fotografie en Bokeh opnames.

Natuurlijk zou ik graag een groothoek objectief willen hebben. Gelet op de beurs gaat dit voorlopig ff niet worden.

Zal de volgende keer beter opletten in welke categorie het geplaatst wordt.

Mtvrgrt kees
Kees01

Forumlid
Berichten: 17


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX

Berichtdoor gijs sandberg » ma sep 07 2015 10:09 am

Kees,
Als je in één lens meer lichtsterkte én dichtbij wilt, kijk dan eens naar de Micro-Nikkor 40mm 2.8 DX lens.
Iets langer en minder lichtsterk dan de 35 1.8, maar kan zeker dichtbij.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6822


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX

Berichtdoor JaapV » ma sep 07 2015 1:41 pm

Kees, je hebt met 18mm al aardig wat groothoek in huis.
Dat geeft een véél grotere (="wijdere") beeldhoek dan een brandpuntsafstand van 35mm.

Laat je niet in de war brengen door fotowinkels die 35mm-objectieven gemakshalve in de categorie groothoek onderbrengen. Op een DX-camera is 35mm namelijk eigenlijk wat vroeger een z.g. "standaard-objectief" werd genoemd. Op een DX-camera kun je alle brandpuntsafstanden lager dan ongeveer 28mm als "groothoek" beschouwen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX

Berichtdoor Vincent » ma sep 07 2015 1:51 pm

Ga je eerst eens inlezen in de eigenschappen van objectieven voordat je iets wilt kopen.

Het is niet zo erg dat je nog niet weet hoe mm's gerelateerd zijn aan beeldhoek, maar het heeft weinig om hier over nieuwe objectieven te praten als je de basis nog niet kent. Dan blijft het een dicussie met onbegrip twee kanten op... Kijk maar eens op de volgende link voor een idee van de relatie tussen het aantal mm's en de beeldhoek:

http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... /simulator

Er zijn trouwens wel een aantal groothoeken die tweedehands goed te betalen zijn. Bijvoorbeeld de sigma 10-20. Tokina 12-28mm. Tmron 10-24mm. etc
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX

Berichtdoor ATOR » ma sep 07 2015 1:58 pm

Je krijgt met de 35mm lens precies evenveel in beeld als met je zoomlens op 35mm, 35mm is 35mm of het nou op een zoom is of op een vast brandpunt. Het verschil is dat je bij de 35mm f/1.8 lens het diafragma verder open kunt zetten en dat hij (hopelijk) een betere beeldkwaliteit heeft dan je zoomlens. Overigens presteren de meeste lenzen, zelfs de kit lenzen, vaak goed bij kleine diafragma's. Het is vooral bij grote diafragma's dat je de verschillen duidelijk ziet.

Als je nu vaak foto's maakt op de 35mm stand en je daarbij graag een groter diafragma wilt gebruiken en een betere beeldkwaliteit wilt hebben dan is de AF-S 35mm f/1.8 DX een goede keuze.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX

Berichtdoor Johan v. V. » ma sep 07 2015 2:12 pm

Ik heb de indruk dat je nogal wat begrippen door elkaar haalt en deze op een onjuiste manier aan elkaar knoopt. Daardoor ontstaat een erg ingewikkelde knop waaraan geen kop of staart valt te ontdekken.
Je hebt een objectief die begint bij 18 mm. Je wilt meer 'info op het beeld' krijgen. Ik neem voor het gemak even aan dat je daarmee meer groothoek bedoelt. Dan zul je minder millimeters moeten hebben. Maar 18 mm is al behoorlijk groothoek. Terwijl 35 mm nu juist minder groothoek is!
Verder heb je het erover dat een objectief niet voor groothoek, maar wel voor landschap-, straat en bokeh opnames gebruikt zou kunnen worden. Daarnaast fiets je ook macrofotografie er nog ergens door. Maak je eerst die verschillende begrippen eigen. Je kunt op dit forum veel info vinden en anders op heel veel andere plaatsen op internet. Maar, zoals Vincent net schreef, nu ingaan op je vragen geeft waarschijnlijk veel verwarring. Dat neemt niet weg dat je hier van harte welkom bent met vragen.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX

Berichtdoor Kees01 » ma sep 07 2015 10:06 pm

Thx Guy's voor de info.

Zoals ik al schreef heb ik niet de ervaring die jullie hebben. Ik ga met de info aan de slag

Mtvrgrt kees
Kees01

Forumlid
Berichten: 17


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten