AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Berichtdoor Teovmy » za jan 30 2016 11:34 am

Hallo,

Ik ben voornemens de AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED voor op mijn D7200 te kopen. Natuurlijk een stevig geprijsde lens. Ik ben benieuwd wie ervaringen met deze lens heeft en waar je m goed voor kan inzetten?
Teovmy

Forumlid
Berichten: 37


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Berichtdoor hoorn666 » za jan 30 2016 11:43 am

Hallo,

ik heb deze lens ook voor mijn DX camera. Een fijne lens, al moet ik eerlijk zeggen dat ik hem niet erg veel gebruik maar dat geldt ook voor mijn 14-24 FX versie.
Ik heb hem eigenlijk altijd op vakantie of stedentrips mee.
Het moet je aanspreken.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid
Berichten: 207


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Berichtdoor Teovmy » za jan 30 2016 11:55 am

Hi hoorn666,

Bedankt voor je reactie. Precies waarvoor ik 'm in gedachte had, steden trips en vakantie landschappen.
Teovmy

Forumlid
Berichten: 37


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Berichtdoor akmb » zo jan 31 2016 7:50 pm

Beste Teovmy,

Ik gebruik zelf al enige tijd op mijn camera de Tamron variant. Alhoewel de (bouw) kwaliteit minder is, is het voor mij als hobby / vakantie fotograaf prima. Ik heb de lens bij cameraland gekocht en zowel de Nikon als de Tamron variant geprobeerd. Ik als leek zag weinig verschil, ook later thuis toen ik de foto's vergeleek. De adviseur gaf daar ook aan dat voor de gemiddelde klant het verschil amper te zien is in foto kwaliteit. Ook de gewichten liggen dicht bij elkaar.

450 euro of 900 euro. Voor mij was de keuze (opeens) heel makkelijk!
Nikon D5500 - Nikon 35mm F1.8 / Nikon 18-200mm F3.5-F5.6 / Sigma 17-55mm F2.8 / Tamron 10-24mm F3.5-F4.5 / Tamron 90mm F2.8 / Tamron 24-70mm F2.8
Gebruikersavatar
akmb

Forumlid
Berichten: 1


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Berichtdoor Teovmy » zo jan 31 2016 9:00 pm

Hallo akmb,

Bedankt voor je reactie. Vandaag toch overstag gegaan voor de Nikon variant. Het blijft een stevige prijs maar kon 'm weghalen voor 699,- bij Valuebasket.com. Mijn eerdere lenzen en nu vloek ik op mijn Sony waren ook Tamron lenzen. Met een dag of 5 hoop ik meer te kunnen vertellen over de lens.

Ben je wel tevreden over het bereik van de lens?
Teovmy

Forumlid
Berichten: 37


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Berichtdoor gertjuhh » ma feb 01 2016 1:14 pm

Ik hoop dat je wel wat vooronderzoek hebt gedaan naar valuebasket, ze staan nou niet bepaald hoog aangeschreven.
https://nl.trustpilot.com/review/valuebasket.com
gertjuhh

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Berichtdoor Teovmy » ma feb 01 2016 4:41 pm

Ja ik had mijn twijfels maar hoop op het goede. De prijs lonkte. Zal mijn ervaring delen zodra die binnen is (hoop ik) :-)
Teovmy

Forumlid
Berichten: 37


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Berichtdoor Teovmy » ma mar 28 2016 10:25 pm

Nou zoals verwacht was mijn aankoop met valuebasket een drama, meer dan een maand moeten wachten. Dus uiteindelijk een nieuwe besteld bij cool blue. Dag erna in huis. Dus dat was een dure aankoop :-(
Ware het niet dat valuebasket aangaf dat het product niet geleverd kon worden of welke bullshit ze konden verzinnen (dat ding bleek al drie weken bij de douane rond te hangen), volgens hun systeem. Maar goed je gelooft niets meer op zo'n punt. Anyway, ik kon kiezen voor mijn geld terug. YES PLEASE!!! En verwonderlijk binnen 3 dagen mijn geld gewoon terug. Pfffiewwwwww.

Ik ben zeer tevreden met de lens, gigantisch mooi bereik voor een DX lens.

Heeft even geduurd voordat ik de test kon uitvoeren, maar uiteindelijk met deze Nikon AF-S 10-24mm f/3.5-4.5G ED DX objectief een test gedaan om de sweetspot te vinden.

Camera op statief, 2 meter voor het A4'tje geplaatst en elke stop gehad met 10mm f3.5-f22 en 24mm f6.3-f29.
Vervolgens elke foto een voor een op een aantal punten vergeleken op het A4'tje. Deze bevatte allemaal karakters (letters en cijfers) in verschillende grootte.

Uitkomst zowel voor 10 als 24mm zie je dat de sweet spot voor deze lens tussen de f9 en f13 is. Beneden en boven deze waarden is het direct slechter. Dus een stop meer of minder maakt meteen verschil.
Wellicht leuk om hier nog te vermelden.
Teovmy

Forumlid
Berichten: 37


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten